Additionally, paste this code immediately after the opening tag: dynamo -> batterijoplader - Forum Wereldfietser

dynamo -> batterijoplader

Iemand ervaring met het koppelen van dynamo aan een batterijlader (AA baterijen) of een verwijzing naar info daarover heeft?
paulw schreef:Iemand ervaring met het koppelen van dynamo aan een batterijlader (AA baterijen) of een verwijzing naar info daarover heeft?
Ik heb er wel eens over gedacht maar kom niet ver.
Een dynamo is ontworpen om stroom te kunnen leveren voor de 2 bekende lampjes en niet meer. Bovendien zit een spanningsbegrenzer in die zorgt dat het lampje niet doorbrandt. Maar ook als je de spanningsbegrenzer zou verwijderen (wat soms spontaan gebeurt :evil: ) zou de dynamo niet veel meer kunnen leveren dan 3 W. Daarboven moet je die stroom nog in de batterij zien te krijgen. Het gaat om een wisselspanning waarvan zowel frequentie als spanning toeneemt bij toenemende snelheid. Er is dus electronica nodig om te zorgen dat de batterijen hun stroom netjes aangeleverd krijgen. Het is zeer de vraag of dat met een standaard laadapparaat lukt en bovendien krijg je een hoop verlies. Uiteindelijk gaat er het op neerkomen dat je met je benen een veelvoud van de hoeveelheid energie moet leveren dan er naderhand weer uit de AA-accus komt. Ik denk dat je maar een fractie van die hoeveelheid energie nodig hebt om reservebatterijen mee te zeulen.
Het lumineuze idee om de accu's tijdens de afdalingen in het buitenland op te laden strandt dus in de 1e plaats op capaciteitsgebrek van de dynamo en op de 2e plaats op het feit dat batterijen niet in een kwartiertje op te laden zijn.
Het eerst is alleen op te lossen met een veel zwaardere dynamo.
Het tweede is vooralsnog alleen op te lossen met veel zwaardere (of meer) batterijen.
Succes, Leon

Ik ken helaas geen kant en klaar batterijladers voor op de fiets.
Heb mijn eigen (oude) low-tech batterijlader eens uit elkaargeschroefd en daar zit niet bar veel in.
Denk dat als je het trafootje (ong. 5V secundair) eruit sloopt en je dynamo daar aansluit (vergelijkbare spanning) je al een heel eind bent.
Is geen perfecte lader maar het zal wel werken schat ik.
Je zult dan dus wel zelf iets moeten prutsen.
Qua elektronica stelt het niet veel voor.
Qua vermogen (3W) van de dynamo is het wel haalbaar. Dit laat onverlet dat je de batterijen gedurende de hele "fietsdag" moet opladen en dus met je dynamo aan fietst.
Een zgn "snellader" vergt meer elektronica, en ik weet niet of dit met een dynamo te voeden is...
Wellicht een kleine uitdaging voor een elektronicahobbyist (als je die in je omgeving kent), die moet daar toch vrij eenvoudig wat moois voor moeten kunnen verzinnen.

De vraag is alleen of je er dit soort "ongemakken" voor over hebt.
Dit heeft mijns inziens alleen zin als je lang weg gaat, veel batterijen verbruikt en deze niet onderweg kunt kopen.
Er bestaan overigens wel batterijladers die het op zonnepanelen doen...
maar die zul je vast al wel gevonden hebben.

Groet,

Ronald