Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pinkstertocht 2010 - Forum Wereldfietser

Pinkstertocht 2010

Afbeelding

Allereerst de cijfers:
Hoogteverschil: 329,46 meters
Afstand: 250 km
Tijd: 3 dagen
Data: 21 - 24 mei
Hoogste punt: Vaals met 322,7 m boven NAP.
Laagste punt: dit behoeft meer tekst... lang lag dit in de wijk Het Lage Land in Rotterdam waar een enorm kunstwerk gebouwd is om dit dieptepunt te markeren. Door de bouwactiviteiten in deze wijk steeg het laagste punt echter en nu ligt het enkele kilometers verder in de eendenkooi bij Nieuwerkerk aan den IJssel. Daar is het -6,76 m onder NAP.

Programma:

De afstanden zijn: zaterdag 85 km, zondag 100 km en maandag weer 85 km. Maar na de paas-, koninginne- en hemelvaarttocht is iedereen al lekker getraind toch ;-). Voordeel is dat de routes via knooppunten gaan, dus kun je lekker doorrijden zonder gestop vanwege getuur op de kaart.

Donderdagavond:
We verzamelen op in Mechelen op camping Vinkenhof

Vrijdag:
* Een rondje zonder bagage door Zuid-Limburg, incl. het hoogste punt: de Vaalserberg. Er zijn twee routes beschreven, hieronder de links naar de routes. Het is gedeeltelijk een knooppuntenroute, de routebeschrijving (in word) kan ik toemailen als je wilt. makkelijke route op vrijdag 60 km en zwaardere route op vrijdag 80 km. Daarnaast zijn er genoeg kaarten aanwezig voor wie iets anders wil fietsen.
* Op vrijdagavond geeft Jacco (bekend van de Wereldfietsbeurs!) een workshop website bouwen. . Zie hier voor meer informatie over Jacco.
* We overnachten weer op camping Vinkenhof

Zaterdag:
We vertrekken naar het noorden. Er is volop keus aan routes; een route langs de maas en een heuvelroute. Voor wie niet op vrijdag mee kan fietsen en niet op ziet tegen een paar km extra, kan op zaterdag via het hoogste punt naar het noorden fietsen. En ook is de Keutenberg in de buurt! Zaterdagnacht zullen we op camping De IJzeren Man in Weert overnachten.

Zondag:
De route voert ons om Eindhoven over de mooiste Brabantse weggetjes naar camping Maaszicht in Kerkdriel, aan de zijarm van de rivier de Maas waar prima gezwommen kan worden!

Maandag:
De laatste dag fietsen we weer in ander landschap, waar brede rivieren door oneindig laagland gaan. Via de molens van Kinderdijk komen we 's middags aan bij het kunstwerk in Het Lage Land. Niet officieel het laagste punt, maar wel zo leuk ivm de route.

Praktische info:
- Station Heerlen ligt op ong. 15 km van de camping in Mechelen. Schin op Geul is 9 km en Maastricht ong. 20 km.
- Station Rotterdam Prins Alexander en Rotterdam CS zijn in de buurt van het eindpunt
- Eten regel je zelf voor alle dagen. Hou er rekening mee dat de winkels ivm Pinksteren gesloten zijn op zondag en maandag.
- We vertrekken elke dag rond 10.00 uur
- Een dag meefietsen kan natuurlijk ook, wees welkom!
- Graag opgeven, zodat we een indicatie kunnen geven aan de campings

Informatieve websites:
over Mechelen
over het kunstwerk in het Lage Land
Wauw, dat lijkt me supergaaf, ik doe mee !
hmm ik denk dat ik voor deze wel een gaatje kan vrij maken
lijkt me wat. Wil graag meedoen.

Groet Armin

Amsterdam
Suus schreef:Afstand: 250 km
Tijd: 3 dagen
Dat zijn [praktijk]100 km per dag[/praktijk]
Zou je dat wel doen?
Leon
waarom niet Leon?

Ik ben zelf vanuit Heerlen in 3 dagen naar Rotterdam gefietst, en ik beschouw mezelf niet als een snelle fietser. Op een middagje Rondje Rotterdam trappen we algauw zo'n 80 km weg en op weekenden hoor ik allerlei verhalen van mensen die 100 km per dag een normale dagafstand vinden; zo'n tochtje in vlak Nederland moet dan toch een eitje zijn voor een beetje ervaren fietser ;-)

enneh... het is bergafwaarts!
Heb ik weer....
Komen ze een keertje langs Nieuwekerk a/d Ijssel woon ik er niet meer :?:

Lijkt me een leuk tocht helaas moet ik gezellig "doen"met mijn schoonfamilie,

Veel plezier mensen en graag een .gpx achteraf voor mijn volgende weekendje weg :wink:

Shane
Vroeger inwoner van het putje van Nederland(-6.76m nap)....Voeg zelf schaamhaar en nagelstukjes toe!

Ooh en veel plezier in de "Dutch mountains".
Suus schreef: enneh... het is bergafwaarts!
En tegen de wind in. :wink:

Groetjes,

Carl
Leon schreef:
Suus schreef:Afstand: 250 km
Tijd: 3 dagen
Dat zijn [praktijk]100 km per dag[/praktijk]
Zou je dat wel doen?
Leon

Ik ken een alcoholist engelsman vakantiefietser die [praktijk]97 km per dag[/praktijk] 72 dagen lang heeft vul gehouden met 50 dagen kniepijn, dus voor de doorgewinterd wereldfietsers moet 250km in 3 dagen met mooi Nederlands weer te halen zijn :wink:

Er zijn ook maffe engelsmannen die 100 mijl per dag willen fietsen, maar die hebben/hadden andere doelen voor het oog :lol:
Klinkt goed. Lijkt me een heel mooie tocht.

Ik wil me bij deze dan ook graag opgeven voor de Pinkstertocht.

Groet,
Edwin
Suus schreef:waarom niet Leon?
Ik ben zelf vanuit Heerlen in 3 dagen naar Rotterdam gefietst, en ik beschouw mezelf niet als een snelle fietser. Op een middagje Rondje Rotterdam trappen we algauw zo'n 80 km weg en op weekenden hoor ik allerlei verhalen van mensen die 100 km per dag een normale dagafstand vinden; zo'n tochtje in vlak Nederland moet dan toch een eitje zijn voor een beetje ervaren fietser ;-)
enneh... het is bergafwaarts!
In mijn ervaringen met (begeleiden van) WF-tochten is gebleken dat het met groepen van 20 man niet zo snel gaat als je zou hopen. Vertrekken duurt een kwartier extra. Iedereen heeft bagage bij zich. Dat remt ook. Zodra je vertrekt moet er eentje pinnen. 10 minuten later moet er een naar de bakker. Sta je allemaal stil. Koffie bestellen op een terras duurt tien minuten ipv 1 minuut; na het opdrinken is er alsnog behoefte aan gebak. Met een groep van 20 doe je ook geen boodschappen in een halfuurtje! Daarna is er meteen weer behoefte aan een terras want iemand moet. De kans op panne is ook groter als je met veel bent en zwaar belast. Uiteraard fiets iedereen zijn eigen snelheid, maar uiteindelijk wacht je op elkaar dus is de snelheid de snelheid van de langzaamste. En als je vanaf camping Hammerbrücke zou starten begin je met een flinke klim.
Meestal waren we dan ook de hele dag zoet met 75 km.
Leon
Ik heb dezelfde ervaring als Leon tijdens het begeleiden van tochten. Met groepen ga je gewoon langzamer. Toch denk ik dat het wel lukt als je strakkere afspraken maakt . Je geeft dan bijvoorbeeld aan wanneer je gaat stoppen voor bijvoorbeeld boodschappen en wanneer je vertrekt. Als je daarnaast de groep opdeelt in kleinere groepjes (op fietssnelheid en koffiebehoefte) moet dat makkelijk gaan. Lijkt me trouwens een leuk tochtje!
Gezien mijn hoge leeftijd ga ik meestal met de langzamere groep mee :lol:
deze rijden vaak een iets kortere versie.

Tip: maak kopien van de knooppunten voor diegene die toch op hun eigen manier willen fietsen. Ik heb bv last van een zwakke blaas :oops: Ik kan dan op mijn eigen manier fietsen.

Het meeste plezier ontstaat toch pas op de camping.

Nee leon, ik vind jou geen langzame fietser maar eerder zoef de haas.

Mario
Het thema is geweldig. Het hoogte- en dieptepunt van Nederland meemaken, en waarschijnlijk kom je ook nog langs Nederland op zijn smalst en dat politiek correct op de fiets.

Okay, 100 km per dag is niet de standaard en zal wat meer van de deelnemer vragen, maar niet elk weekend hoeft toch standaard te zijn? Het lijkt mij dat het aanbod van weekenden van de Wereldfietser groot genoeg is om ze ook van elkaar te laten onderscheiden. En met Pinksteren is er gewoon een weekend waarvan je van te voren weet dat je 100 km moet fietsen op een dag. Gezien de ligging van hoogte- en dieptepunt van Nl zal het vrijwel onmogelijk zijn om kortere afstanden op een dag te fietsen. Dus of lekker doortrappen, of lekker vroeger opstaan. Er is genoeg daglicht!

Als je alleen op verharde wegen wil fietsten, dan ga je niet mee met het off the road weekend. Als je graag laat opstaat, lang op een terrasje wil zitten en vroeg op de camping wil zijn, dan is meegaan met de pinkstertocht voor jou misschien niet het handigst.

De overheersende windrichting is overigens ZW en dat staat haaks op de lijn Vaals - Rotterdam. Het is dus bergaf met de wind in de zij.

Sjirk
SjirkM schreef:niet elk weekend hoeft toch standaard te zijn?
De nieuwe vraag is kennelijk of dit fietsweekend laaagdrempelig moet blijven. Dat is tot nu toe wel geweest.
Leon
Leon schreef:
SjirkM schreef:niet elk weekend hoeft toch standaard te zijn?
De nieuwe vraag is kennelijk of dit fietsweekend laaagdrempelig moet blijven. Dat is tot nu toe wel geweest.
Leon

pffffffffffff ga meefietsen of niet! :roll:
Ik vind de opmerkingen van Leon waardevol, want als er iemand spreekt vanuit ervaring in de praktijk, dan is dan Leon wel. Leon heeft zelf tal van trektochten voor de wereldfietser georganiseerd, maar ook tijdens trektochten die anderen hadden georganiseerd leidde Leon een groep. Nu hoef je een wereldfietser niet in het zonnetje te zetten, want een wereldfietser onvangt onderweg al genoeg zonnenstralen op zijn huid.
Het is een traditie bij de Wereldfietser, dat er tijdens de tochten langzame en snelle groepen gevormd worden. Beide mogelijkheden zouden ook tijdens de komende Pinkstertocht moeten kunnen om te voldoen aan de diverse wensen onder de leden om gezellig met Pinksteren met de Wereldfietser te gaan fietsen en kamperen.
Ik vertrouw op de creativiteit van Suus om iets passends te bedenken voor iedereen.
Ik vind het alleen maar toe te juichen dat er zo veel verschillende eendaagse en meerdaagse tochten worden georganiseerd. Verhard of onverhard. Met een camping als basis of juist een trektocht. Het aanbod is sinds de oprichting van de Wereldfietser alleen maar toegenomen. Er is een tocht "women only", een speciaal voor beginners en ook werden er tochten voor families gehouden. Nu zijn er de rondjes en waagt zelfs een grote groep zich aan een wintertrektocht. En dan zijn er natuurlijk ook de buitenlandtochten. Allemaal een groot succes. Laten we de organisators daar dankbaar voor zijn!! Volgens mij is er genoeg keus allemaal.

En natuurlijk is het niet verboden om gewoon af te stappen als je even van de omgeving wilt genieten. Als je een kaart of routebeschrijving bij je hebt, kom je wel wat later op de camping waar ongetwijfeld iemand net een kopje thee voor je hebt gemaakt ....

Rutger
Beste mensen,

we hebben het er nog eens in de AC overgehad, hoewel we denken dat deze tocht prima kan willen we het graag zoveel mogelijk mensen naar hun zin maken dus... het programma is iets gewijzigd :)

We hebben er een dagje aangeplakt zodat er nu volop keuze is in het Limburgse land: lange, zware tochten met veel km over zoveel mogelijk heuvels en lekkere relaxe appeltaarttochten met heuvels zonder bagage.

Komt dus allen!
houd me op de hoogte, ik bekijk het even of ik meekan!