Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Buitenlandtocht Spanje te zwaar? - Forum Wereldfietser

Buitenlandtocht Spanje te zwaar?

Via, via heb ik vernomen dat een aantal belangstellenden voor de buitenlandtocht Spanje afhaken omdat zij denken dat de tocht erg zwaar is. Ik wil daar graag een toelichting op geven.
In het veld hoor ik regelmatig opmerkingen dat men de tot nu toe door Jim georganiseerde buitenlandtochten te zwaar vind.. Om hier aan tegemoet te komen is in de activiteiten commissie besloten een extra tocht aan te bieden die minder zwaar is. Bij deze tocht door de Pyreneeën zijn de dagtrajecten niet lang en zijn er om de paar dagen momenten om te herstellen. Daardoor is deze tocht minder zwaar dan bijvoorbeeld de tocht verleden jaar in Noorwegen en dit jaar naar Griekenland. Door expliciet het aantal hoogtemeters bij de tocht te zetten heb ik geprobeerd jullie zo goed mogelijk te informeren, maar nu lijkt het erop dat deze extra informatie juist verwarrend werkt.

Als referentie kan ik aangeven dat ik samen met mijn vrouw deze tocht gedaan heb. Zij was toen 54, is een redelijke fietser en zeker geen klimgeit. Er waren best wel dagen dat we hebben afgezien, maar over het algemeen was het goed te doen en was het een prachtige tocht.

Ik schrijf bovenstaande omdat de belangstelling voor deze tocht matig is. Tot nu toe zijn er 2 aanmeldingen. Aangezien dit de eerste buitenlandtocht is die ik organiseer zou ik graag willen weten of er nog andere redenen zijn die mensen ervan weerhouden in te schrijven. Ik kan daar dan in de toekomst rekening mee houden.
Zou het kunnen dat de tocht;

Te lang is (3 weken)
Te veel in de zomer
Te veel rustdagen
Wandeldagen vallen niet in de smaak (zijn overigens facultatief)
Geen rondrit
Groep te klein
Onbekende organisator
Te zwaar


Graag jullie reacties en nog beter aanmeldingen.

Ronald van der Perk
Voor mij geldt dat ik er verlangend naar keek totdat ik zag dat het drie weken was. Zolang kan ik niet weg als ik ook nog met het gezin weg wil. Maar goed, dat is een heel persoonlijke reden. Mij lijkt het super.
Wim
De eerste reactie waardoor ik in eerste instantie de reis niet in detail bestudeerd heb;
- Vorig jaar al naar Spanje geweest en
- ik wil/kan (in huidige omstandigheid), niet elk jaar met het vliegtuig weg,
- Drie weken leek mij erg lang voor de betreffende route, zeker met een groep.

Nu ik het in meer in detail bekeken heb, het lijkt me een mooie interessante en uitgebalanceerde reis.
Het blijkt een mooi klein groepje van max. 8 pers. te zijn wat ik ook als zeer positief bestempel.
Ik ken je van andere weekendjes in mijn ogen lijk je mij een prima persoon om dit te begeleiden/ondernemen.
Je hebt de reis al eens gemaakt lees ik. Wat ik handig vind.

Het wandelen schrikt mij een beetje af. Ik zou het prachtig vinden om te wandelen in de bergen/parken. Ik ben eigenlijk van wandelen naar fietsen geschakeld vanwege een lastige knie in de bergen. Ik ga met wandelen vaak te hard van start waardoor ik hem overbelast in heuvelachtig gebied.

Vraag die mij rest,
Is er voor de niet-wandelaars op die dag eventueel een lokale route te fietsen?
In totaal zeven dagen met meer of zelfs veel meer dan 1000 meter klimmen (waarvan drie achter elkaar) zou voor mij -- en dan noem ik mezelf voor het gemak maar even een gemiddelde fietser, whatever that may be -- zonder twijfel in de categorie "pittig" vallen, en met kampeeruitrusting al helemaal. En ik denk dat de overgrote meerderheid van de vakantiefietsertjes al helemaal niet aan zo'n tocht begint. Dus je richt je wel op een vrij kleine doelgroep, denk ik.
Misschien moet ik me als niet lid nergens mee bemoeien, maar fietsen in een hooggebergte staat toch gelijk aan hoogtemeters maken? Eén col is dan meestal al 1000 hoogtemeters.
Ronald van der Perk schreef: Zou het kunnen dat de tocht;

Te lang is (3 weken)
Te veel in de zomer
Te veel rustdagen
Wandeldagen vallen niet in de smaak (zijn overigens facultatief)
Geen rondrit
Groep te klein
Onbekende organisator
Te zwaar
Mij lijkt de tocht heel mooi maar het komt me dit jaar niet gelegen. Drie weken is voor veel mensen eenvoudig te lang omdat ze niet zoveel vakantiedagen of vrije tijd hebben. Het is een behoorlijk eindje weg en het is bijna noodzakelijk dat je met het vliegtuig gaat. Dat kan een hindernis zijn als je gewend bent met de trein naar de plek van bestemming te reizen. En soms weet je het niet waarom een activiteit populair is of niet. Dat geldt voor de WF-activiteiten dichterbij ook; de ene keer komt er 10 man opdagen, de andere keer 80. Een bepaalde 'naam' trekt dan blijkbaar publiek. Ik heb de afstanden niet goed bekeken maar persoonlijk ben ik niet zo'n fan van (voor mij) korte dagafstanden (of weinig kilometers zonder veel hoogtemeters) en teveel rustdagen. Te licht zou dus ook nog kunnen :D
Misschien moet je het totaal aantal kilometers en hoogtemeters erbij zetten, dat geeft een goed beeld van de zwaarte.
Hallo Ronald, allereerst natuurlijk super dat je iets dergelijks wilt organiseren.
En zeker een pre is het als je de tocht al eens eerder hebt gereden.
De redenen waarom ik niet mee ga zijn:
1. de aankondiging kwam laat (of zag ik te laat), heb al een reisje gepland in die tijd
2. ik vind 3 weken voor een groepsreis te lang.
3. ben er al vaker geweest, fietsend en lopend, maar dan niet in 1 reis ;-) het is er erg mooi, en wil zeker weer eens terug, maar hoeft niet dit jaar.
4. cultuur, stadsbezoek, is niet mijn ding. (althans niet tezamen met een fietsreis)
5. veel zwembaden op de campings zijn in die periode nog niet gevuld :shock:

Dus in een volgende editie zeg ik zeker geen nee, is 2 weken genoeg met een groep, wil ik graag fietsen met 1 rustdagje, dit kan ook een (halve?)dag rondtour zijn zonder bagage of gewoon op de camping crashen overigens.
Maar bedenk met een groep: iedereen tevreden stellen is onmogelijk...
Ronald,

Ik ben geen groepsmens, dus ik denk niet dat ik me ooit voor zo'n tocht zal aanmelden. Ik lees de berichten over de tochten altijd wel, mede omdat ze wel weer sugesties kunnen doen.

Naar aanleiding van je oproep ben ik toch eens even preciezer gaan lezen. en ik moet zeggen dat ik me wel bij de laatste opmerking van Vincent kan aansluiten.
vincent schol schreef:Te licht zou dus ook nog kunnen
Ondanks de redelijk hoge klimmen (waarbij ik geen idee heb van de zwaarte) vind ik de dagafstanden kort.

Als ik al behoefte zou hebben aan zo'n tocht zou ik dus inderdaad afhaken op de te korte afstand.

Peter
Is zomaar een idee wellicht voor de toekomst. Kwam net in me op. In 1990 deed ik ook een groepreis door de Provence. Campings bevonden zich op zo'n 40 km afstand van elkaar. Degenen die het wat rustiger aan wilden doen, fietsten min of meer rechtstreeks en de sportievere fietsen een omweg. Meestal deed ik toen net ietsje meer met een groepje dat uit 4 personen bestond, maar waar soms ook anderen mee reden. 's Avonds gezellig met elkaar eten en een drankje drinken en ervaringen uitwisselen op deze manier is ook leuk.

Eerlijk gezegd leken de buitenlandse tochten die Jim organiseerde mij ook wat zwaar.

Rutger
Ronald van der Perk schreef: Te lang is (3 weken)
Te veel in de zomer
Te veel rustdagen
Wandeldagen vallen niet in de smaak (zijn overigens facultatief)
Geen rondrit
Groep te klein
Onbekende organisator
Te zwaar


Graag jullie reacties
3 weken fietsen is meer voor de hardcore fietsers, maar dan is 1000 km over asfalt wel weer erg weinig.
Ik zou graag met de tocht zijn meegegaan, het is een zonder twijfel erg mooi en wat zwaarte betreft voor mij O.K.
Maar ook voor mij kwam de aankondiging te laat, ik had inmiddels in dezelfde periode mijn vakantie gepland. Daarnaast sluit ik mij bij enkele vorige schrijvers aan dat drie weken voor een groepsreis wel erg veel is.
Ik meld me niet aan omdat ik 3 weken te lang vind. Ook ga ik liever niet met het vliegtuig voor mijn eerste fietsreis. De bestemming spreekt me ook minder aan, Noord- en Midden-Europa spreekt me om de een of andere reden meer aan.
Reinder schreef:verkeerde verwachtingen: :lol: http://www.dumpert.nl/mediabase/1392651 ... panje.html
Leuk filmpje, maar zegt weinig over deze mooie fietsroute :wink:
Hoi Ronald,

Ik vind het niet te lang, niet te zwaar en ik vind met een groep optrekken op reis altijd gezellig. Je reis lijkt me ook erg interessant omdat er veel variatie inzit. Maar ik ga simpelweg net daarvoor al op de andere buitenlandtocht mee, waardoor het dus niet past dit jaar...

Ik snap echter wel dat het voor veel mensen zwaar lijkt. Het zijn tenslotte bergen, en als je dat nog nooit gedaan hebt is dat pittig. Maar ik zie ook wel dat jouw tocht stukken minder zwaar is dan die van Jim :wink:

In elk geval, veel succes, het lijkt me dat alle deelnemers een supervakantie gaan hebben!

Groetjes,

An
Iedereen bedankt voor de aardige, nuttige, heldere, eerlijke en opbeurende tips en woorden.

We zullen ze in de activiteiten commissie zeker meenemen.

Ronald van der Perk
Ronald
Heel veel succes met de mooie tocht.
Wij hebben ongeveer dezelfde route al gepland voor onze vroege vakantie dit jaar, wij zijn daar 4 weken eerder. Wij fietsen echter vanuit Nederland naar Girona dan door de Pyreneeën naar Pamplona en dan terug naar Nederland.

In elk geval veel plezier en mooi weer

Paul Snoeij
Ik ga niet mee omdat ik in juli al een fietstocht gepland heb. Ik vertrek thuis begin juli. Verder is 3 weken voor 1000km ook een beetje heel light.
Enkele jaren geleden heb ik met Jim en wat andere wereldfietsers een gelijkaardige route gefietst op een goeie 10 dagen met 1 rustdag.
Voor zoiets maak ik terug tijd vrij!
De groep is niet te klein, maar de periode valt slecht en de tocht duurt te lang.
s0lar schreef:Verder is 3 weken voor 1000km ook een beetje heel light.
Enkele jaren geleden heb ik met Jim en wat andere wereldfietsers een gelijkaardige route gefietst op een goeie 10 dagen met 1 rustdag.
Voor zoiets maak ik terug tijd vrij!
De groep is niet te klein, maar de periode valt slecht en de tocht duurt te lang.
Dat is dus meer dan 100km per dag in het hooggebergte en dat is precies de reden van deze alternatieve tocht. De tochten van Jim zijn erg zwaar en daardoor slechts toegankelijk voor een beperkte groep. Bij deze Buitenlandtocht Spanje gaat het niet alleen om het fietsen maar ook om cultuur en af en toe een wandeling voor wie dat leuk vindt

Ronald van der Perk
Ja en als je wat meer wilt fietsen dan de anderren. Pak de kaart erbij voor die extra col of omweg. Of ga gewoon 's avonds nog eens rondje maken. Ik vind dit ook wel weer een goed inititiatief. Dus goed dat je het organiseert Ronald.

Ik weet niet of het ergens terug is te lezen. Maar een idee is om erbij te vermelden dat het ook korter kan met mogelijkheden om aan- of af te haken.

Groeten en succes,

Rutger