Additionally, paste this code immediately after the opening tag: En het nieuwe logo is .......... ?! - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

En het nieuwe logo is .......... ?!

181 berichten
Eric op de Fiets schreef:Oja, hoe representatief is het forum en de aktieve forumleden ten opzichte van het gehele WF ledenbestand?
Ach ja, hoeveel leden zijn er echt lid van de vereniging of gewoon abonnee van een leuk blad ? 8)
Michael W schreef:
Eric op de Fiets schreef:Oja, hoe representatief is het forum en de aktieve forumleden ten opzichte van het gehele WF ledenbestand?
Ach ja, hoeveel leden zijn er echt lid van de vereniging of gewoon abonnee van een leuk blad ? 8)
Uiteindelijk wordt de koers van de club bepaald door de meerderheid van de leden die op de ALV een mening durven hebben. Niet meer en niet minder.
Glika schreef:".... sober en eenvoudig, modern en herkenbaar" ........ en is daardoor geschikt voor toepassing in diverse communicatie-uitingen van de vereniging. Etc., etc.
Tsja, dat zijn de basiseisen voor elk logo.
Als ik de logo's in het blad even privé scoor blijft er niet veel over en is nummer 1 inderdaad toch nummer 1.
Leon
Gisteren heb ik het tijdschrift van de WF ontvangen. Het logo linksonder in de onderstaande afbeelding heeft gewonnen, met die halve meloenvorm.
Afbeelding

Even off-topic, maar de grote foto bovenaan pagina 17 heeft een verkeerde onderschrift. Dit zijn Zweedse wegwijzers, want ik ken Arvika in de Zweedse provincie Värmland, niet ver van ons 2e huis vandaan. Dus Noorwegen kan niet.
Leon schreef:
Michael W schreef:
Eric op de Fiets schreef:Oja, hoe representatief is het forum en de aktieve forumleden ten opzichte van het gehele WF ledenbestand?
Ach ja, hoeveel leden zijn er echt lid van de vereniging of gewoon abonnee van een leuk blad ? 8)
Uiteindelijk wordt de koers van de club bepaald door de meerderheid van de leden die op de ALV een mening durven hebben. Niet meer en niet minder.
Glika schreef:".... sober en eenvoudig, modern en herkenbaar" ........ en is daardoor geschikt voor toepassing in diverse communicatie-uitingen van de vereniging. Etc., etc.
Tsja, dat zijn de basiseisen voor elk logo.
Als ik de logo's in het blad even privé scoor blijft er niet veel over en is nummer 1 inderdaad toch nummer 1.
Leon
Blijf het nog steeds pretentieus vinden dat de Wereldfietser zijn schaduw over meer dan de halve wereld werpt :roll:
Leon schreef:
Michael W schreef:
Eric op de Fiets schreef:Oja, hoe representatief is het forum en de aktieve forumleden ten opzichte van het gehele WF ledenbestand?
Ach ja, hoeveel leden zijn er echt lid van de vereniging of gewoon abonnee van een leuk blad ? 8)
Uiteindelijk wordt de koers van de club bepaald door de meerderheid van de leden die op de ALV een mening durven hebben. Niet meer en niet minder.
Glika schreef:".... sober en eenvoudig, modern en herkenbaar" ........ en is daardoor geschikt voor toepassing in diverse communicatie-uitingen van de vereniging. Etc., etc.
Tsja, dat zijn de basiseisen voor elk logo.
Als ik de logo's in het blad even privé scoor blijft er niet veel over en is nummer 1 inderdaad toch nummer 1.
Leon
Maar zijn de eerste vragen niet:

Weerspiegelt dit logo ontwerp 'wie we zijn', wat we doen/bieden en hoe we het doen?
Sluit dit logo aan op onze communicatiedoelen: roept het een clubgevoel op, straalt het integriteit uit, etc.?
Straalt dit logo onze boodschap uit?
Valt dit logo ontwerp voldoende op temidden van een reeks van andere communicatiedragers?
Is het gebruikte beeld sterk genoeg of moeten we het straks keer op keer uitleggen?
Etc., etc.

Daarna komen pas de technische eisen.

Op basis van deze criteria zou het winnende logo zeker niet mijn keuze zijn geweest.

Gr. Arno
Klopt. Het leek me in dit geval efficiënt om de gemakkelijkst bespreekbare eisen eerst toe te passen.
Leon
m-gineering schreef:Blijf het nog steeds pretentieus vinden dat de Wereldfietser zijn schaduw over meer dan de halve wereld werpt :roll:
Het verschil tussen Logo van Ego of Ego door Logo is niet zo groot. Wel erg "vet" :?
m-gineering schreef: Blijf het nog steeds pretentieus vinden dat de Wereldfietser zijn schaduw over meer dan de halve wereld werpt :roll:
Of iets minder pretentieus: ....over een halve basketbal of een halve meloen :lol:
Naar mijn mening straalt het winnende logo niet uit waar we voor staan.

De grote van de tekst t.o.v. het halve bolletje maakt het ontwerp niet echt tot een symbool van onze hobby. Je kunt dat bolletje net zo goed weglaten. Het lijkt misschien een beetje op onze aardbol maar zonder afbeelding van een fiets begrijpt niemand wat er mee wordt bedoeld. Ik denk dat de jury het belang, dat het logo ook gebruikt moet kunnen worden bij communicatie middelen, te veel heeft laten meewegen.
Uiteindelijk wil je een leuk logo voor op een shirt. Druk in gedachten dit logo eens af op een shirt. Ziet dat er aantrekkelijk uit? Weerspiegelt dit logo wat we zijn, wat we doen en hoe we het doen?

Nee, als ik naar de andere inzendingen kijk dan spreekt mij het logo midden bovenaan die van het gestileerde fietsertje met de tassen op het ronde boogje meer aan omdat daar de tekst een bescheiden deel uitmaakt van het geheel en je in één oogopslag ziet waar we mee bezig zijn.
Ik had er aanvankelijk niets meer over willen zeggen, het is per slot van rekening "democratisch" gekozen. :wink:

Heb het mijn collega's laten zien [niet fietsers], tekenaars en ingenieurs, niet 1 die er een wereldbol in zag. :(

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Ik had er aanvankelijk niets meer over willen zeggen, het is per slot van rekening "democratisch" gekozen. :wink:
Dat is een heel slecht argument Henk. Voorbeeld. De wetten en regels in NL zijn democratisch tot stand gekomen. Dat wil niet zeggen dat er niets meer te discussieren valt met als doel ze opnieuw te veranderen. Juist ergens op terug komen na een evaluatieperiode is heel democratisch. Als die mogelijkheid not done wordt moet je je juist zorgen gaan maken.
Dus even wachten en als het een serieus probleem is komt het vanzelf aan de orde :D
Wel jammer dat er nu misschien een half jaar overheen moet gaan waar het bestuur 10 à 15 jaar geleden prompt meedeed aan discussies.
Leon
Het is toch de bedoeling dat het gaat om 'n wereldwijd herkenbaar logo? Dat is dit logo niet. Het woord "WERELDFIETSER" wordt nergens begrepen, behalve in Nederland en 'n paar andere plaatsen in de wereld. Het symbool wat de aardbol moet voorstellen (neem ik aan) wordt dan nog zwakker/onduidelijker omdat er geen connectie gemaakt kan worden.
Annemieke 101
Met alle respect voor de jury .... maar eh de Wereldfietser is en blijft toch een vereniging voor en door fietsers met hart en ziel en moet dat ook zo blijven. De Wereldfietser is geen bedrijf, hoef niet echt hun best te doen om zgn. een perfect logo te creeren. De Wereldfietser is een vereniging waarvan mensen zich inzetten om straks weer op de Fiets en Wandelbeurs te gaan promoten. Ik zou zeggen steek dat geld straks weer in al die fantastisch mooie shirts op de beurs voor vrijwilligers ipv van een winnend ontwerp.
Rutger schreef:.... maar eh de Wereldfietser is en blijft toch een vereniging voor en door fietsers met hart en ziel en moet dat ook zo blijven. De Wereldfietser is geen bedrijf, ...
Sorry hoor Rutger, maar het feit dat niemand van het bestuur heeft gereageerd op dit topic zegt toch genoeg 8)
Rutger schreef:Met alle respect voor de jury .... maar eh de Wereldfietser is en blijft toch een vereniging voor en door fietsers met hart en ziel en moet dat ook zo blijven. De Wereldfietser is geen bedrijf, hoef niet echt hun best te doen om zgn. een perfect logo te creeren. De Wereldfietser is een vereniging waarvan mensen zich inzetten om straks weer op de Fiets en Wandelbeurs te gaan promoten. Ik zou zeggen steek dat geld straks weer in al die fantastisch mooie shirts op de beurs voor vrijwilligers ipv van een winnend ontwerp.
Als ik het wel heb, is de vereniging momenteel flink aan het upgraden... Kijk bijvoorbeeld eens hoe fraai het tijdschrift zich de afgelopen tijd heeft ontwikkeld. En voor de website staat ook van alles op stapel. Daar past een geïnspireerd en inspirerend logo bij, en het huidige ontwerp voldoet niet aan die criteria.
Als zoveel mensen hun bedenkingen hebben bij het nieuwe logo en het bestuur daar niet op enige wijze op reageert rest de leden niets anders dan hiervoor een algemene ledenvergadering op te laten roepen, om het bestuur te vragen een ander logo te laten ontwerpen, waar de leden via een ledenraadpleging invloed op hebben. Ik zou zeggen: sla de statuten er op na en zet dit in gang.
Ook ik kan het niet laten toch nog weer een duit in het zakje te doen m.b.t. het logo.

Het uitschrijven van een ontwerpwedstrijd voor een nieuw logo is een leuk idee, en kan kostentechnisch interessant zijn maar het heeft ook nadelen zoals dit topic al duidelijk laat zien.
Ik denk dat er bij het uitschrijven van de wedstrijd een 'fout' is gemaakt, namelijk de wedstrijd uitschrijven onder leden van de wereldfietser. De kans bestaat natuurlijk dat er goede ontwerpers tussen wereldfietsers zitten (of iemand met een eenmalig geniaal ontwerpinzicht) maar de kans dat er elders betere ontwerpers rondlopen is aannemelijker. We zijn een vereniging van fietsende reizigers, geen tekenaars.
De ontwerpwedstrijd had mijns inziens dan ook beter gepromoot kunnen worden onder studenten van grafische opleidingen of kunstacademies, om maar een zijstraat te noemen.
Het bestuur heeft volgens mij voldoende duidelijk op papier gezet wat de vereniging in een nieuw logo wil terugzien om buitenstaanders ermee aan de slag te laten gaan.
Daarna kan een jury bestaande uit mensen uit de vereniging/ bestuur en misschien een buitenstaander met kennis van ontwerpen een ontwerp kiezen.

Ik denk dat er wanneer er een klein geldbedrag voor de winnaar is en natuurlijk de eeuwige roem van het in het gebruik nemen van het logo genoeg kandidaten zijn.

Op een dergelijke manier is de kans dat er op een betaalbare manier een sprekend logo voor de verening komt aanzienlijk volgens mij.


Maarten
Tsja, er is al zoveel over gezegd en geschreven...

Ik vind dat het gekozen logo gedragen moet worden door de leden en dan bedoel ik letterlijk en figuurlijk. Je moet er graag mee gezien willen worden. Wij moeten, als leden, tenslotte het logo gaan (uit)dragen. Hetzij via een stickertje op de fiets, een t-shirt of andere mogelijkheden.
Als dat niet gebeurt, dan sterft het logo een langzame dood. Het wordt alleen gebruikt op coorespondentie, de website en het blad.

Mijn mening is dat dit onvoldoende gebeurd is. Ik vind (persoonlijk) dat het winnende logo gekozen had moeten worden door de leden.

Hans (die het winnende logo (ook) niet mooi vindt)
Enkele conclusies die ik voor mezelf heb getrokken:
1 Ik begin het gekozen logo steeds mooier te vinden. Zeker met de inhoudelijke verbeteringen die voorgesteld zijn. Het is ook een kwestie van wennen.
2 Het is goed dat dit draadje in de sectie "wereldfietser activiteiten" staat. Het is blijkbaar een leuke activiteit.
3 Over dat de leden hadden moeten kiezen: De ontwerpwedstrijd is aangekondigd op de Harskamperdennen en vervolgens overal verschenen. Alle tijd om vraagtekens te zetten bij de procedure. Ik heb daarvan niets gezien.
4 Hoewel lijkt dat dit draadje enorm groot is en het bestuur MOET reageren, stelt het eigenlijk niet zoveel voor. Het valt me op dat er veel reacties zijn, maar veel minder unieke posters.
5 Als de mores wordt dat je je moet identificeren met de club, je erbij moet voelen, dan ben ik weg. Ik kom bij de Wereldfietser vanwege de mensen.

veel plezier nog bij deze activiteit,

Sjirk
annemieke101 schreef:Het is toch de bedoeling dat het gaat om 'n wereldwijd herkenbaar logo? Dat is dit logo niet. Het woord "WERELDFIETSER" wordt nergens begrepen, behalve in Nederland en 'n paar andere plaatsen in de wereld.
Dat is zeker het zwakste punt van het logo, het is alleen geschikt voor de Nederlandse 'markt' !!!