Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kamperen op leuke terreinen - Forum Wereldfietser

Kamperen op leuke terreinen

Hallo kamperende WF’ers


Wereldfietsen en kamperen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, want wat is er nou mooier dan na een vermoeiende maar aangename fietstocht ’s avonds voor je tentje te zitten, de zon onder te zien gaan en ’s morgens wakker te worden met het gezang van duizend vogels!
Een ideaalbeeld, de praktijk leert dat de zon juist vaak schuil gaat achter barbecue rook en uitzicht ontnemende caravans. En die zingende vogels willen ’s avonds nogal eens op een zeer luidruchtig wijze geïmiteerd worden in de vorm van dreunende muzak, joelende deejee’s, brallende mannen en kijvende wijven. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is, dat zeker maar voor ons wereldfietsers klinkt het vaak wel heel erg vals in de oren. En om de treurigheid compleet te maken blijkt dit soort ellende juist op plaatsen te zijn die zich het makkelijkst laten vinden.
Wat zou het mooi zijn wanneer we deze oorden links zouden kunnen laten liggen.
Heel soms lukt het er een te treffen uit duizenden, verborgen in het groen, toevallig ontdekt omdat een passant je er de weg naartoe wees. Een plek met rust ruimte en minimale voorzieningen waarvoor geen reclame wordt gemaakt en die in de meeste gidsen niet is terug te vinden. Mijn voorstel is om daar wat aan te gaan doen.
De moderne tijd biedt mogelijkheden om deze plekken aan elkaar door te geven: Via de website van de Wereldfietser!

Het idee hierbij is om met behulp van enkele vooraf opgestelde criteria en een invulformulier een data base op te bouwen met campings aanbevolen door WF leden. Met behulp van een zoekfunctie kunnen deze eenvoudig gevonden worden en met een internet routeplanner de weg er naar toe.
De criteria waar aan gedacht zou kunnen worden zijn:

• Een kampreglement waarin stilte geëist wordt na 23.00 uur of eerder.
• Ontbreken van vaste standplaatsen.
• Ontbreken van vertier en vermaak.
• Aantal plaatsen minder dan bijv. 75.
• Geen geparkeerde auto’s naast de tent.
• Natuurlijke omgeving.
• Ruime plaatsen.


Kamperen kan nog veel leuker.


Graag jullie reactie,


Harry Wagenaar

Klinkt heel goed Harry. Bij voldoende animo zouden we dat hier op de site bij kunnen houden...
Ha die Harry,

Ik ben toch een beetje kritisch, heb ik wel vaker last van :?
Hoe ga je de lijst na bv twee jaar controleren? De ellende met de veel van de meest idyllische campings is hun marginale bestaan. Dat het er zo rustig is betekent dat de eigenaar er nauwelijks van kan leven; als het winkeltje in het dorpje sluit is de camping ook weg, of de 86-jarige campingbazin zal net volgend jaar overlijden.
Ik weet wel een paar campingkjes waar ik goede herinneringen aan heb, maar ik heb echt geen idee meer of die binnen jouw criteria passen, met dat criterium van de auto's streep je vrijwel alle campings in bv Frankrijk weg, wat misschien toch wat overdreven is.
Verder is de kwaliteit van een camping omgekeerd evenredig met de drukte. In ben eens in september op corsica geweest en daar was niets mis mee, veel campings leken wel een stadpark. In augustus zou het misschien hutjemutje zijn geweest.

Waar ik echter het meeste behoefte aan heb is geen adres van een bepaalde leuke camping, maar een kaart waar de campings opstaan. Ik ben nl van het type fietser dat vandaag niet weet op welke camping ik overmorgen sta en wil dus graag weten of er in de plaats 20 km verderop een camping is.

O Jarno, zit er een virus in jouw account? Er staat steeds spam van Mozilla onder je teksten :D

Groeten, Leon
hai, kijken of er nog wat zinnigs uitkomt, 04.35 in de nachtdienst...
Wat ik heel erg leuk vond om te kamperen zijn de Paalkampeerterreinen van Staatsbosbeheer. Igredienten : 1 paal ( vandaar de naam...) 1 waterpomp wat geen drinkwater is, een straal van 10 meter rondom de paal waar maximaal 3 tentjes voor 72 uur gratis mogen staan, gesitueerd in vaak de rustigste omgeving. Voor info raadpleeg staatsbosbeheer, ohja, 1 nadeel, er zijn er niet zoveel van in Nederland, een grote concentratie rondom Breda en verder een paar in zuid holand, en utrecht. succes

Voor het toekennen van sterren voor fietsvriendelijke kampeerterreinen heb ik nog een paar criteria:
* er worden voldoende plaatsen vrijgehouden voor trekkende fietsers;
* voldoende picknick-tafels op het veldje voor fietsers;
* hekjes om de fiets aan vast te ketenen;
* een cooking shelter en binnenverblijf voor slecht weer;
* heet water voor de afwas;
* geen douchemuntjes gedoe;
* W.C.-papier op de toiletten;
* hogedruk-fietspomp en wat zwaarder gereedschap dat je niet gemakkelijk meeneemt op de fiets.
Een camping die aan deze critereria voldoet plus de criteria van Harry krijgt van mij 6 sterren! Bij ontbreken van een of meerdere criteria volgt aftrek.

De leukste terreinen in Nederland vind je overigens in de gids natuurkampeerterreinen. In de ANWB-gids kleine campings vind je nog meer leuke campings in Nederland, Wallonie, Frankrijk, Engeland, Ierland, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Nadeel is wel dat diverse boerencampings rijkelijk gevuld zijn met caravans en automobielen.

bert sitters schreef:Voor het toekennen van sterren voor fietsvriendelijke kampeerterreinen heb ik nog een paar criteria:
<knip, lijst>
Ha die Bert,
Je maakt het wel erg luxe hoor, is dat nog "in alle eenvoud onderweg zijn"?
Mijn criteria zijn, in afnemende volgorde van belangrijkheid:
* er is binnen ca. een kilometer drinkwater te halen.
* er is schaduw om in te zitten na een lange dag fietsen in de zon.
* er is binnen een paar kilometer een winkel(tje), dan wel van tevoren bekend dat dat er niet is.
* het is niet druk.
* sanitaire voorzieningen hoeven niet nieuw te zijn maar wel zijn schoon. Bij heel mooi weer in een rustige omgeving mogen de voorzieningen van mij ook ontbreken; dat heet dan meestal wildkamperen. Al te intensief gebruikte plekken zijn echter weer niet schoon.
* er is ofwel een verticaal object om je fiets aan vast te maken of je bevind je buiten de randstad.
* bij slecht weer is een dak om onder te zitten inderdaad niet gek. (Cooking shelters hebben ze vast alleen in Engelstalige landen :wink: .)
Groeten, Leon
Jongens, jongens,

Leuke discussie hoor. Maar wel een beetje een rare. Voor Nederland is de inventarisatie van de rustige, eenvoudige, fietsvriendelijke terreintjes immers al gemaakt... de natuurterreinen uit het Groene Boekje, aangevuld met de kampeerpalen van Staatsbosbeheer en eventueel de ECEAT/SVR terreintjes.

En in de meeste andere landen... ben ik gewoonweg al blij als er een camping IS aan het einde van een dagrit. Liefst uitgerust met een douche. Er zijn maar weinig landen waar je een zodanige campingdichtheid hebt dat je kunt kiezen tussen de terreinen.

Dus zo'n lijstje van campings aanbevolen voor wereldfietsers is misschien wel leuk, maar van weinig praktisch nut....

Groetjes,

Astrid

De ene fietser is de andere niet. De een wil absolute basiq, de ander wil wat meer gemak. Ook de behoefte aan voorzieningen kan verschillen.
Alles kun je ondervangen door het vermelden van voorzieningen bij de geslecteerde campings.
Auwtovrij veldje: Ja;
cooking shelter: nee;
schaduw: ***;
Alles kan veranderen, ook een camping. Het leuke van een site is dat je die onmiddellijk kunt aanpassen, als een fietser ontdekt dat natuurkampeerterrein La Laguna Negra is omgebouwd tot sleurhuttenpark El Andre Hazes.

bert sitters schreef:Voor het toekennen van sterren voor fietsvriendelijke kampeerterreinen heb ik nog een paar criteria:
* er worden voldoende plaatsen vrijgehouden voor trekkende fietsers;
* voldoende picknick-tafels op het veldje voor fietsers;
* hekjes om de fiets aan vast te ketenen;
* een cooking shelter en binnenverblijf voor slecht weer;
* heet water voor de afwas;
* geen douchemuntjes gedoe;
* W.C.-papier op de toiletten;
* hogedruk-fietspomp en wat zwaarder gereedschap dat je niet gemakkelijk meeneemt op de fiets.
Een camping die aan deze critereria voldoet plus de criteria van Harry krijgt van mij 6 sterren! Bij ontbreken van een of meerdere criteria volgt aftrek.
Ja, Bert, helemaal mee eens. Vorig jaar heb ik nog gekeken naar een groene camping die te koop was in Epen (Li) om die in een dergelijke fietscamping om te turnen. Alleen kon ik dat helaas niet betalen.

Misschien is het een idee om voor Nederland een lijstje te maken van Wereldfietsers met een tuin die daar af en toe een andere wereldfietser op willen tolereren. Ik heb mijn tuin zojuist in ieder geval al aangeboden op het forum over het offroad weekend. Mijn huis/tuin voldoet in ieder geval aan bijna alle voorwaarden. Of bestaat zo'n lijstje al, dan heb ik dat gemist?

Groeten,

Richard

ik vind het weer een typisch nederlands initiatief: we gaan het regelen, in hokjes stoppen en er over vergaderen.
Kom op jongens, m'n laptop mee op fietsvakantie of een hele stapel copietjes?
Deze zomer was ik in frankrijk ik had een kaart met tentjes erop en heb echt super rustige prachtige groene campings gehad (1 of 2 na gelaten) En als het echt te dol was keek ik of er een stukje verder nog eentje was en reed ik ff door. Niet zo moeilijk doen hoor!

Beste Carolien

Voor alle duidelijkheid: de Wereldfietser is een vereniging van individuele fietsreizigers en heeft als doel het uitwisselen van informatie en ervaringen. Het idee van een campingdatabase past hier naar mijn idee prima in.
Met Frankrijk geef je nou net een verkeerd voorbeeld. Ook ik heb hier diverse malen gefietst en gekampeerd en heb weinig reden tot klagen gehad. Een beter voorbeeld dicht bij huis zou Duitsland zijn geweest. Voor mij een land van uitersten als het om kamperen gaat. Bierfeesten, kermis, of een tot in de vroege uurtjes barbecuende Helmut naast je tent, helaas ze hebben mij allemaal vergezeld. Daar tegenover heb ik ook op plekjes gestaan die totaal het tegenovergestelde waren. Middenin de natuur, de perfecte plaats om je fietservaringen van de afgelopen dag te overdenken. Helaas ze waren meestal op geen enkele kaart terug te vinden of van tevoren op te zoeken. En daar gaat het mij nou juist om: meer bekendheid voor kleinschalige mooie kampeerplekjes.
En let wel de vereniging is er niet voor de leden, er wordt heel weinig geregeld. De bedoeling is dat de leden er zelf invulling aan gaan geven, en dat jij er niet aan mee wilt doen is jammer maar geen enkel probleem.

Harry

Harry,

Ik ondersteun je bevindingen, in sommige landen, en dan maakt het niet uit of het dicht bij Nederland is of niet, kan je het slecht treffen.
Het zou zo leuk zijn als je in Duitsland alleen maar leuke campings zou treffen. Ook België heeft soms afschuwelijke campings met alleen maar stacaravans.
Vooral in Beieren hebben we veel leuke campings getroffen.
Vaak met picknick bank met een leuk dakje erboven, ideaal.

Groeten, John.

sorry Harry, ik wist niet dat je boos werd. Wellicht heb je gelijk dat frankrijk als enige niet problematisch is. Ik zat meer te denken (kosten-baten) dat het veel tijd en energie kost zo'n bestand te maken en up to date te houden, dat je enorme hoeveelheden papier op vakantie mee moet slepen of dat er gewoon te weinig info is en je er dus net niets aan hebt omdat je nog 100 km zult moeten door fietsen voor die leuke camping uit het bestand. het is maar een gedachte, ik zou liever een stukje gaan fietsen dan me bezighouden met zo'n bestand.

Hoi Carolien,

Je zou van te voren op de kaart van het gebied van je keuze kunnen aangeven waar de camping ligt.
Geen gesleep van extra A4'tjes, en met een klein beetje moeite sta je mooi!

Groeten, John.

In een digitale agenda kan ik heel wat adressen kwijt. Hoef ik terplekke alleen maar te vragen waar de straat precies is. (Had ik bedacht maar nog niet uitgeprbeerd)

kan ik onder dit topic campings vermelden met 'recreatie/slechtweer'ruimte voor de trektochten in het voor/najaar?

deze week aangetroffen:

Middelburg,
camping de Vlaschhaard. Een deel van een schuurtje met ca 10 stoelen schat ik. Fietsen mogen snachts in de grote loods staan.

Wouwse Plantage
camping Ottenmeerhoeve, ruimte met houtkachel die met open deurtjes lekker als open haard fungeert, helemaal geweldig! Ook een fietspomp met drukmeter aanwezig! Wel natuurkampeerkaart verplicht.


beide staan ik kleine camping gids.
Avanher schreef:Jongens, jongens,

Leuke discussie hoor. Maar wel een beetje een rare. Voor Nederland is de inventarisatie van de rustige, eenvoudige, fietsvriendelijke terreintjes immers al gemaakt... de natuurterreinen uit het Groene Boekje, aangevuld met de kampeerpalen van Staatsbosbeheer en eventueel de ECEAT/SVR terreintjes.

En in de meeste andere landen... ben ik gewoonweg al blij als er een camping IS aan het einde van een dagrit. Liefst uitgerust met een douche. Er zijn maar weinig landen waar je een zodanige campingdichtheid hebt dat je kunt kiezen tussen de terreinen.

Dus zo'n lijstje van campings aanbevolen voor wereldfietsers is misschien wel leuk, maar van weinig praktisch nut....

Groetjes,

Astrid
Sorry Astrid, ik vind dat die groene boekjes campings al meer op de SVR/recron/enz. campings gaan lijken.
Op menig camping wordt een fietser naar een klein noodveldje geleid waar twee weken terug nog een ploeg de boel overhoop gehaalt heeft.
Om nog maar te zwijgen over de prijzen.
Menig arrangement in Turkije is al goedkoper, en dat ook nog inclusief eten en drinekeen.
Waarom enkele vierkante meters in Nederland zoveel duurder zijn dan in heel appartement in Turkije laat zich raden.
En onderhand zie je ook op de GB campings de eerste tekenen van verval.
Er beginnen zaken te verschijnen die niets met camperen te maken hebben, maar waar je blijkbaar als trekker wel aan mee moet betalen.

Een grasveldje en een warme douche dat vind ik belangrijk.
En anders maar een waterbottle shower.
Alle andere zaken krijgen ze wat mij betreft strafpunten voor.
TechNiek schreef: Sorry Astrid, ik vind dat die groene boekjes campings al meer op de SVR/recron/enz. campings gaan lijken.
Op menig camping wordt een fietser naar een klein noodveldje geleid waar twee weken terug nog een ploeg de boel overhoop gehaalt heeft.
Om nog maar te zwijgen over de prijzen.
Dat vind ik wel een beetje heel kort door de bocht.
Ik ben net een week op fietsvakantie geweest en heb daarbij (op 1 camping na die we door de regen niet goed konden vinden) op allemaal groene campings gestaan, in Merselo, Echterbosch en Overasselt. De duurste was Echterbosch: ?11 voor 2 personen inclusief tent en douches, per nacht. Die andere waren 7 a 8 euro.
Overal warme douches, nergens meer dan 15 tenten/caravans. In Merselo lag het midden in de bossen met een schitterende gras/mosmat, en die van Overasselt stond je midden in de Overasseltse en Hattertse vennen (alleen was daar net op die dag een studenten-introductie-weekend, maar zelfs die waren van 12 tot 9 uur stil.). Met een andere tent op zo'n 50 meter die je door de bomen niet zag/hoorde.

Misschien dat het aan mij ligt, maar dit vind ik voor fietsen wel (nagenoeg) idylische plekken!
Maurits schreef:
TechNiek schreef: Sorry Astrid, ik vind dat die groene boekjes campings al meer op de SVR/recron/enz. campings gaan lijken.
Op menig camping wordt een fietser naar een klein noodveldje geleid waar twee weken terug nog een ploeg de boel overhoop gehaalt heeft.
Om nog maar te zwijgen over de prijzen.
Dat vind ik wel een beetje heel kort door de bocht.
Ik ben net een week op fietsvakantie geweest en heb daarbij (op 1 camping na die we door de regen niet goed konden vinden) op allemaal groene campings gestaan, in Merselo, Echterbosch en Overasselt. De duurste was Echterbosch: ?11 voor 2 personen inclusief tent en douches, per nacht. Die andere waren 7 a 8 euro.
Overal warme douches, nergens meer dan 15 tenten/caravans. In Merselo lag het midden in de bossen met een schitterende gras/mosmat, en die van Overasselt stond je midden in de Overasseltse en Hattertse vennen (alleen was daar net op die dag een studenten-introductie-weekend, maar zelfs die waren van 12 tot 9 uur stil.). Met een andere tent op zo'n 50 meter die je door de bomen niet zag/hoorde.

Misschien dat het aan mij ligt, maar dit vind ik voor fietsen wel (nagenoeg) idylische plekken!
Er zijn GB campings waar wij als klein gezin op de fiets tussen de ?20 en de ?28 euro betalen, soms nog zonder douhemuntje.
Ruim 50 guldens dus voor een nachtje, wij komen vaak laat aan, en zijn zeker voor 9.00 uur alweer weg.
Als ze je als tent campeerder dan ook nog naar een achteraf veldje leiden waar de grond verre van vlak is, terwijl de sleur hutten keurig op strak gras staan dan raak ik toch wel enigzins geirriteerd.

Bij veel campings heeft de euro behoorlijk huis gehouden.
Als ik in oude boekjes van campings kijk sla je soms stijl achterover.
Dit heeft niets meer met camperen te maken.
Om nog maar te zwijgen over de toeristen belasting, toeristenbelasting ?
Ze hebben nog net geen tentwaardeforfait bedacht.

Mijn schoonzus heeft afgelopen week op een GB camping in Alphen gestaan.
Als je dan de verhalen hoort van tentjes met scheerlijnen door elkaar ?
Kijk eens om je heen, hoeveel scotelbraai's en hartman tuinsetjes verschijnen er wel niet, en dat op de zogenaamde groene campings.

Mijn verhaal komt vast als een hoop gezeik over.
Voor mijn gevoel is het de prijs die ik betaal voor veel over de wereld gefietst te hebben.
Je wordt je er nog meer bewust van wat een idiote boel het hier is.

Ben net terug uit Zweden, campersparadise.
Misschien toch de hut hier maar verkopen.

Net terug van een rondje Nederland met het gezin kan ik bevestigen dat lang niet alle natuurkampeerterreinen echt aan mijn ideaalbeeld daarvan beantwoordden. Het probleem is inderdaad dat je beslisingen moet nemen over je route op grond van nogal onvolledige informatie. Je slaat er een slag naar, en soms / nog best vaak pakt het goed uit, maar lang niet altijd. In de praktijk is de afwezigheid van electrische aansluitingen op de kampeerplek voor ons een handig criterium. Wie zonder zijn tv en koelkast kan, is meestal wel te verteren als tijdelijke buur.
In het buitenland is het probleem dat de sociaal culturele plaats van het tent kamperen een heel andere kan zijn dan in Nederland. Mijn Engelse vrienden moeten bij tentkamperen meteen denken aan lallend onbeschaafd gezelschap.
Wim