Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Off-road weekend Houffalize 24 - 26 juni 2005 - Forum Wereldfietser

Off-road weekend Houffalize 24 - 26 juni 2005

24 - 26 juni 2005: Off-road weekend in Houffalize (Belgische Ardennen)


Zoals beloofd tijdens het eerste off-road weekend afgelopen najaar organiseert de Wereldfietser dit voorjaar een off-road weekend in de Belgische Ardennen. Als locatie heb ik HET Belgische mountainbikeparadijs uitgezocht: Houffalize.

Wat gaan we doen?
De opzet is heel simpel: vrijdag 24 juni verzamelen we ons rond 12 uur met maximaal 12 fietsers op een camping in Houffalize (op zaterdag aankomen kan ook). Vanuit daar gaan we drie dagen lang de mountainbikeroutes rond Houffalize verkennen. Per dag leggen we 2 routes af (50 - 60 kilometer). Je zult dus over een goede conditie moeten beschikken, want mountainbiken in de Ardennen is behoorlijk zwaar.

Hoe kom ik daar?
In principe gaan we met eigen vervoer naar Houffalize. Mocht je op zoek zijn naar een lift dan kun je het forum gebruiken om die te regelen! Met de auto sta je vanaf Utrecht in ongeveer 3 tot 4 uur in Houffalize. Met de trein kan ook maar vergt wat geduld en planning. Via station Gouvy (op de lijn Luik - Luxemburg) kom je op zo?n 10 kilometer van Houffalize. Zie http://www.b-rail.be voor treintijden. En fietsen kan natuurlijk ook...

Welke camping staan we?
Ik heb nog geen camping geboekt. Zodra ik zicht heb op het aantal deelnemers zal ik iets regelen.

Hoe meld ik me aan?
Je kunt je aanmelden via een e-mailtje aan wf_dennis@malawi.speedlinq.nl. Let op: maximaal 12 deelnemers op volgorde van aanmelding. VOL = VOL dus wees er snel bij.

Moet ik nog wat bijzonders meenemen?
Ik ben geen helmenliefhebber, maar voor dit soort gelegenheden is een helm toch echt wel dringend aan te raden. Fietsen is en blijft op eigen risico. Neem verder vooral wat dia?s / foto?s van je fietsvakanties mee, da?s altijd leuk voor ?s avonds.

Waar krijg ik meer informatie?
Stuur me een mailtje, of beter, plaats een bericht op het forum.

Groeten,
Dennis

Laat ik dan de eerste zijn om te openen met een aanmelding via het forum:)

Als het net zo leuk en mooi is als vorig jaar is het buitengewoon aan te raden!
Ik ben zelf meerdere malen in deze omgeving(La Roche en Houffalize) wezen mountainbiken en kan het iedereen met een goede conditie aanraden!
Heel erg mooie omgeving en prachtige routes met de meest uiteen lopende mooie vergezichten.
Zware klimmen en heftige afdalingen door bossen en open landschappen maken dit tot een erg mooi mountainbike-gebied.
Niet voor niets dat de UCI wereldbeker mountainbiken jaarlijks zijn weg naar Houffalize terug vindt.

Vorig jaar was ik helaas te laat en was mijn weekend al gepland. Maar deze keer ben ik van de partij.
Als iemand mij op weg naar het zuiden ergens in Zuid Limburg kan oppikken dan zou dat fijn zijn (ik heb "helaas" zelf geen (rijdende) auto). Dan ben ik er vrijdag overdag al. Anders ga ik vanuit Landgraaf met de fiets en zal ik er tegen de avond aankomen. In dat geval ga ik dan maandag weer terug. Misschien zijn er ook wel meefietsers?

Ik ken de buurt ook een beetje en het zal inderdaad zeker de moeite waard worden. We brengen toch zeker ook wel even een bezoekje aan de La Chouffe Brouwerij? Die ligt op fietsafstand (de heenweg dan in ieder geval :D )

Groeten Richard

rhendriks schreef:..... Anders ga ik vanuit Landgraaf met de fiets en zal ik er tegen de avond aankomen. In dat geval ga ik dan maandag weer terug. Misschien zijn er ook wel meefietsers?

Ik ken de buurt ook een beetje en het zal inderdaad zeker de moeite waard worden. We brengen toch zeker ook wel even een bezoekje aan de La Chouffe Brouwerij? Die ligt op fietsafstand (de heenweg dan in ieder geval :D )

Groeten Richard
Ik ben dus zelf ook voor vervier aan het kijken.
Ik ben er achter dat je met de trein via Brussel en Luik naar Gouvy toe kan wat ongeveer 10-15km noord-oostelijk van Houffalize ligt.
Ik ben zelf ook niet in het bezit van een auto dus dat is iig geen optie.
Hoeveel km is het eigenlijk van Landgraaf naar Houffalize en hoeveel hoogteverschil zit er in dat stuk???
Misschien is het ook wel leuk om op de fiets te gaan!

Vanuit Landgraaf is het toch wel zo'n 120 km. Het hoogte verschil zal wel wat beperkt kunnen blijven door wat rivierdalen te volgen, maar dan nog zullen er toch de nodige klimmen gemaakt moeten worden. Best een stevige dagtocht dus. Maar wel een mooie route. Al zullen we dit dan vanwege de afstand denk ik niet in de sfeer van het off-road weekend kunnen doen. Of we moeten er een combitochtje fietsen/treinen van maken.

Nog drie weken en dan is het zover! Er begint zich een klein select gezelschap met belangstellenden te vormen. Als je mee wilt mountainbiken in Houffalize, laat het me even weten via dennis_wf@malawi.speedlinq.nl.

Groeten,
Dennis

Hallo off-roaders,

Ik heb inmiddels een autootje op de kop getikt, dus heb nog plek om iemand mee te nemen vanuit Zuid Limburg. Ophalen vanuit station Heerlen of Maastricht of elders is geen probleem. Laat maar weten.

Richard
I'm in! :D

nog even kijken hoe ik een en ander met vervoer regel...
Misschien heeft m'n vader zin om mee te gaan
(die kan in de omgeving gaan wielrennen), in dat geval heb ik zelf vervoer.

Mocht dit niet zo zijn, dan houd ik me aanbevolen voor de bezetting van een passagiersstoel bij Richard... als ie dat O.K. vindt tenminste

Tot spoedig,
Joost

Hallo Joost en anderen,

Mijn plekje is inmiddels al vergeven aan Martijn. Ik heb maar een klein autootje, dus met zijn 3-en dat gaat helaas niet. Dus haal je pa maar om, het is er ook mooi om te wielrennen.

Tot dan,

Richard
Okee Richard,

IK regel wel iets,
komt helemaal goed!

Groetjes Joost

Via de e-mail hebben zich inmiddels weer twee belangstellenden gemeld. Dat brengt het totaal aan inschrijvingen en potentieel geinteresseerden op 6.

Maarten Smit, deelnemer van vorig jaar tijdens het eerste off road weekend in Limburg, heeft helaas afgezegd. Maar ja, de 80ste verjaardag van je oma kun je natuurlijk niet laten schieten.

Dennis
Hoeveel routes hebben ze eigenlijk in Hoeffalize?

Ik hoorde van een fervent mountainbiker die daar eens geweest is dat de langste route (zwart) veel over 'polderwegen' gaat en dat deze route nogal saai is :( . Ik heb het alleen maar van horen zeggen...

However, ik heb er veel zin in :!:

Tot over een tijdje!,
Jozef

De zwarte route?? Volgens www.mtbroutes.be zijn er 2 rode, 2 blauwe, 1 gele en 1 groene, maar geen zwarte. Totaal overigens goed voor 152 kilometer, en ze beginnen vast niet allemaal voor de camping, dus dat wordt nog een flinke klus om ze allemaal te rijden in drie dagen.

Meer info over de routes in Houffalize vind je via deze link of via deze.

Groeten,
Dennis
jozef schreef:Hoeveel routes hebben ze eigenlijk in Hoeffalize?

Ik hoorde van een fervent mountainbiker die daar eens geweest is dat de langste route (zwart) veel over 'polderwegen' gaat en dat deze route nogal saai is :( . Ik heb het alleen maar van horen zeggen...
Jozef
De ZWARTE route is de WANDELROUTE!!! :lol:
Ik zei nog:
'ik heb het alleen van horen zeggen...' :wink:

I don't want to make any further comments on this subject.
I take no responsibility for the fact that I was wrongly informed.
And in the end, everything turns out to be right! :D

Greetings,
Joost
Schorpioen schreef:De ZWARTE route is de WANDELROUTE!!! :lol:
He, een nieuwe deelnemer aan de discussie. Heb je soms ook zin om mee te gaan met het weekend, Schorpioen? Of zit er een bekende achter deze alias??

Groeten,
Dennis

Nog maar anderhalve week tot het off road weekend! Hoogste tijd om een camping uit te gaan zoeken.

Na enig Googlen vond ik twee mogelijke campings: Camping du Viaduc en camping Chasse et Peche. Aangezien camping du Viaduc zijn naam eer aan lijkt te doen en heel pitoresk pal onder het megaviaduct van de snelweg Luik - Luxemburg lijkt te liggen, gaan we wat mij betreft naar camping Chasse et Peche. Deze (Nederlandse...) buitensportcamping lijkt net buiten Houffalize te liggen aan de weg naar La Roche. Lijkt me uitstekend geschikt voor ons doel en biedt ook nog de mogelijkheid wat te kanoen mochten we het mountainbiken moe zijn.

Het volledige adres is:

Camping Chasse et P?che
rue de La Roche 63
6660 Houffalize
T?l 00 32 61/28.83.14
http://www.cpbuitensport.com/Camping.html

Reserveren doen ze niet aan buiten het hoogseizoen (en lijkt me ook niet echt nodig), maar ik zal ze voor de zekerheid een e-mailtje sturen.
Het vervoer is geregeld :wink: .
We rijden met eigen auto.

Mes parents sont present aussi,
er is nog een plaats vrij.
Dus mocht iemand geen vervoer hebben...
dan kan hij/zij meerijden.

We vertrekken vanuit Dongen, iets ten noord-westen van Tilburg.

Tot volgende week!

Groetjes Jozef

Vandaag heeft zich weer een nieuwe geinteresseerde gemeld, maar helaas heb ik ook weer een afmelding ontvangen. We blijven dus met een klein clubje (4 tot 5 man), wat natuurlijk nog steeds beregezellig kan worden.

Wat mij betreft verzamelen we rond 12 uur op vrijdag op camping Chasse et P?che en vertrekken we vrijdagmiddag na het opzetten van de tent zo tussen 1 en 2 uur voor onze eerste tocht. Is dit OK voor iedereen? Laat me even weten als je zaterdag pas mocht komen.

Overigens zit ik momenteel met een zware verkoudheid thuis, maar ik ga er vanuit dat ik vrijdag weer beter ben.

Groeten,
Dennis

Camping ziet er goed uit. Volgens mij heb ik daar in 1992 al eens gestaan, maar toen heette de camping anders. Ligt leuk langs de Ourthe.

Heeft het nog zin om diamateriaal mee te nemen? We kunnen natuurlijk niet binnen zitten en het zal er nogal vochtig zijn zo aan de Ourthe. En aan een kampvuur komen we de avond ook wel door denk ik zo.

Ik zie het weekend wel zitten, wat koeler dan nu, dus lekker fietsweer.
Dennis, beterschap. Gewoon de hele week lekker in de zon zitten, dan komt dat vast goed.
Ik zal proberen om vrijdag rond 12 uur aanwezig te zijn. Heb je misschien nog een telefoonnummer waar ik naar kan bellen of SMSen voor het geval er iets mocht zijn?

Tot vrijdag. Groeten,

Richard