Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wintertrektocht op 24,25,26 januari - Forum Wereldfietser

Wintertrektocht op 24,25,26 januari

Gerard Poorthuis, vers lid van de nieuwe Activiteitencommissie van de Wereldfietser, heeft de winterkriebels te pakken. Hij organiseert de...

Wintertrektocht op 24,25,26 januari


Het is februari 1999 en ik volg het fietspad over de Posbank bij Arnhem. Het vriest licht en de zon schijnt. Er ligt hier en daar nog sneeuw en het fietspad is over een gedeelte bedekt met ijs. Ik geniet van de stilte en de prachtige omgeving. Ik kom slechts een enkele wandelaar tegen die verbaasd staat de kijken naar een fietser met volle bepakking. Ik ben op weg voor een korte solowinterfietstocht van een drietal dagen
Ik vervolg mijn weg door een prachtige omgeving, steek bij Bronkhorst de IJssel over met de pont en fiets naar Vorden voor een eerste overnachting. Bij het laatste licht van die dag zet ik snel mijn tent op en bereid even later een maaltijd. Het kwik zakt al snel flink onder nul. Om warm de slaapzak in te gaan maak ik een wandeling naar een dorp. De nacht is kraakhelder en een hoofdlamp is niet nodig door de volle maan.
Na een bezoek aan de plaatselijke herberg en gesprek met een belangstellende dorpsbewoner snel de slaapzak in. De volgende ochtend is alles wit in de tent door de bevroren condens. Buiten hangt een dikke mist en het is die nacht –10 geweest. Ondanks de kou een prima nachtrust gehad.
Ik fiets in een dichte mist verder naar het oosten. Even later breekt de zon door de mist en is er strakblauwe hemel. In een klein dorpje ga ik naast de kerk een café binnen. Door de nog bevroren mist op mijn kleding wordt ik in het café aangestaard door een drietal mannen. Nog voor ik kan gaan zitten aan de bar worden er al diverse vragen gesteld over reizen met fiets in verschillende seizoenen. Het groepje mannen komt zelf met verschillende anekdotes over bijzondere reizigers in hun omgeving. Ik geniet van de verhalen die op die vroege zondagochtend naar boven komen drijven. Ik stap weer op de fiets verder naar…….

Het is 24 januari 2003 en ik volg………….

Wie gaat mee met een winterfietstocht van de Wereldfietser?


Waar?
Het oosten van ons land of de Veluwe.

Wanneer?
24, 25 en 26 januari 2003. Voorlopig plan is om op vrijdagmiddag of avond bij elkaar te komen op een plek waar binnen geslapen kan worden. De 2e nacht zal een kampeerplek worden.

Belangrijk
Een 4-seizoenentent. Een 3-seizoenentent kan ook nog als de omstandigheden dat toelaten (bijv geen sneeuw), een warme slaapzak, fietskleding aanpassen aan het seizoen. Beter is om bijvoorbeeld bergschoenen te dragen dan fietsschoenen.

Aanmelden / informatie
Voor informatie en aanmelden (dat kan nu al!!) Email g.poorthuis@quicknet.nl

Zie ook de aankondiging op de Acitiviteitenpagina van de Wereldfietser.
Frank van Asch ging mee met de wintertrektocht van Gerard Poorthuis. Kijk op http://www.wereldfietser.nl/index.php?c ... rtrektocht om zijn verslag over dit mooie weekend van 24-26 januari te lezen.