Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Maak je fiets klaar voor de vakantie' cursus - Forum Wereldfietser

'Maak je fiets klaar voor de vakantie' cursus

De terugkomdag, opfriscursus voor fiets en fietser

Voor iedereen die -ooit- een sleutelcursus gedaan heeft: een opfriscursus om door middel van het repareren van je eigen fiets die weggezakte kennis weer op te halen.
De opzet is dat je je eigen fiets naloopt op de belangrijke punten, vervolgens zelf (met eventuele hulp) de noodzakelijke reparaties uitvoert en zo optimaal geprepareerd aan je vakantie kunt beginnen.
De cursus duurt één dag en is voor maximaal 6 leden per dag.

Data
zaterdag 25 juni óf zondag 26 juni.

Waarom?
Het doel van de cursus is het opkrikken van je sleutelvaardigheid en het reisklaar maken van je fiets. Verder is het uiteraard een gezellige dag met gelegenheid voor het uitwisselen van ervaringen en informatie met andere Wereldfietsers.

Wat en voor wie?

Voorwaarden:
• Je hebt -ooit- een sleutelcursus gevolgd.
• Je neemt je eigen fiets(en) mee.

We beginnen met een rondje langs alle fietsen om te kijken wat je zou moeten doen en wat je zelf kan en waar je hulp of uitleg bij nodig hebt. Vervolgens maken we een plan en gaan we aan de slag. Om bij te komen zijn er uiteraard voldoende thee en koffiepauzes.

Reparaties die je op zo'n dag kunt uitvoeren zijn bijvoorbeeld: kabels vervangen, derailleurs afstellen, olie verversen, aandrijflijn (ketting, tandwielen, trapas) vervangen, lagers afstellen, onwillige boutjes gangbaar maken, rammels & kraakgeluiden opsporen, wielen rechtmaken etc.

Voor al het benodigde gereedschap wordt gezorgd. Onderdelen mag je zelf meenemen, maar typische vervangingsonderdelen zoals kettingen, kabels, remblokken en tandwielen kun je ook ter plekke aanschaffen. Voor ingewikkelder dingen is overleg van te voren aan te raden, banden zijn er bijvoorbeeld in zoveel verschillende maten en kwaliteiten dat het ondoenlijk is die allemaal op voorraad te houden.
Je krijgt van te voren nog een vragenlijst om in te vullen over wat je graag zou willen en wat voor fiets je meeneemt, dus het wordt een cursus op maat!

Waar?
Het cursusadres: Dorpstraat 132, Kiel Windeweer, telefoon 0598 - 491865. Kiel Windeweer (Gemeente Hoogezand-Sappemeer) ligt 7 km achter Zuidlaren, op de grens Groningen-Drenthe.
Routesuggesties: http://www.m-gineering.nl/kiel.htm

Hoe laat?
De cursus begint om 10 uur en duurt de hele dag. Aangezien Kiel Windeweer niet voor iedereen naast de deur ligt, ben je van harte welkom om de avond van te voren al je tentje op te zetten (wel even aan Marten laten weten!).

Wat moet ik meenemen?
Voor de cursus: kleding waar een vlekje in zou mogen komen, schoenen waar je een paar uur op kunt staan, fiets om aan te sleutelen.

Wat kost het?
Het cursusgeld bedraagt € 60,00. Bij de prijs is inbegrepen koffie, thee, pleisters, gezelligheid, de mogelijkheid om te kamperen en instructie tot je er bij neervalt.

Hoe kan ik me inschrijven?
Leden van de Wereldfietser die ooit een sleutelcursus gevolgd hebben kunnen zich inschrijven via reparatiecursus@wereldfietser.nl Vermeld naam, woonplaats en lidnummer.
Geef ook op voor welke cursusdatum je je opgeeft!

Als je je hebt opgegeven, dan ontvang je een bevestiging met uitleg en instructie over de betaling. Wacht dit even af totdat je geld overmaakt.

Let op: Je bent pas ingeschreven als je bevestiging ontvangen hebt én je hebt betaald. De inschrijving vindt plaats op volgorde van ontvangst van het cursusgeld.

Algemene informatie en inschrijving: Hans van der Veeke, reparatiecursus@wereldfietser.nl.
Technische informatie: Marten Gerritsen, info@m-gineering.nl
Wat een prima plan. Te vaak heb ik gezien dat mensen voor de vakantie hun fiets voor veel geld lieten nakijken om eenmaal op vakantie te ontdekken dat vitale delen als velgen of naven niet in orde waren.
Op deze manier kijkt de beste fietsenmaker van Nederland over je schouder mee, en spaar je vast ook nog eens veel geld uit (Marten is niet duur met onderdelen).
Ik wil deze nog een keer onder de aandacht brengen.
Zoals Wim zegt, is het echt geen geld. Bij een fietsenmaker ben je meer kwijt en hier leer je zelf je fiets repareren en onderhouden.
Ik heb me net zelf ook opgegeven.
Ik vind het een mooi idee, maar als ik ook een kritisch geluid mag laten horen:

waarom is een weekend 75 euro en een dag 60 en geen 37,50?

Mario
Veel kleiner maximaal aantal deelnemers?
Ik ben aan komend weekend bij Marten voor de fiets cursus.

Ik vertrek morgen op de fiets, Heb via de fiets route planner van de fietsers bond een mooie natuur route gemaakt. 320 km.

Ik mag van Marten zondag blijven slapen en vertrek maandag via de tien provincie route naar Eijsden en vandaar via de LF6 door België naar de kust en dan via de LF1 naar huis.

Mario
Wim schreef:Veel kleiner maximaal aantal deelnemers?
Wat Wim zegt klopt. Deze cursus heeft 6 deelnemers tegen 15 bij de basiscursus. Daarnaast is het een cursus op maat. Je kunt aangeven welke reparaties je wilt gaan doen. Dit is bv de vragenlijst die je van te voren gaat invullen:

Kennis
Zijn er speciaal onderwerpen die je graag wil oefenen?
[ ] Banden wisselen/wielen steken
[ ] Derailleurs afstellen
[ ] Ketting vervangen
[ ] Tandwielen vervangen
[ ] Lagers afstellen
[ ] Remmen afstellen
[ ] Kabels vervangen
[ ] Trapas vervangen
[ ] Crankstel bladen vervangen
[ ] Balhoofdlagers afstellen/vervangen
[ ] Wiel richten/ wiel bouwen
[ ] Hydraulische remmen ontluchten
[ ] Rohloff naaf servicen
[ ] Zitpositie instellen

Marten past hier zijn programma op aan.
Er zijn nog 4 plekken vrij op zaterdag en nog 1 plek op zondag.
De zondag is vol. Op zaterdag is er nog voldoende plek.
Nog liefhebbers voor de zaterdag?
Het was gisteren leuk en leerzaam. Ik had twee fietsen meegenomen omdat er nu ook weer niet zo heel veel mis leek te zijn. Dat was ook zo, hoewel Marten toch ontdekte dat de achterrem van mijn dochter's mtb niet goed werkte. Cube bleek gegalvaniseerde remkabel gebruikt te hebben ipv rvs. En dus was de boel gaan roesten. Ooit had dat dus kunnen breken.
Anders dan bij de reparatiecursus was de belangstelling voor deze dag niet heel groot. Dat verbaast me wel een beetje. Het grote nut van zo'n dag is dat er onverwachte dingen boven water komen die je zelf niet ontdekt had. Dat was niet alleen bij mij zo. Voor 60 euro koop je dus een stuk zekerheid dat de gewone fietsenmaker je lang niet altijd geeft. Het is ook heel wat goedkoper dan die gewone fietsenmaker. En het was leuk.
@ wim: klinkt als een nuttige dag! Wij gaan eerst de weekend cursus doen :-)
Dat is de juiste volgorde. Ook dan kun je je eigen fiets meenemen, en door Marten even laten bekijken.
Hoi,
Ik was ook bij de reparatiedag afgelopen zondag en heb zelf een nieuwe fietsstandaard gemonteerd (met o.a. prachtig groene tape ter bescherming van de buizen) en bijna helemaal zelf (dank Marten en Wim) de cassette en de ketting vervangen. Verder nog wat schroefjes en moertjes erop gedraaid om de spatborden goed vast te zetten. En fijn om te horen dat de rest pico bello in orde was.
De fiets rijdt weer als een zonnetje, dank Marten, en ik zit er als een trotse fietsmeid op, want dat heb ik toch maar even (bijna) helemaal zelf gedaan.
Zeer de moeite waard, en nog gezellig ook!
Groet, Petra.
Petra137 schreef: .... (met o.a. prachtig groene tape ter bescherming van de buizen)
Hahaha, dat kon ook niet missen.. Je moet nog gaan oppassen dat de herkauwers je fiets niet als een lekker hapje gaan zien :lol:

Lijkt me erg leuk om zelf te gaan sleutelen. Dit najaar de beginnerscursus.

Ee1ke
Waar zie jij de aankondiging van de beginnerscursus in het najaar?
Die zijn er nog niet. De data moeten nog vastgesteld worden. Zodra ze bekend zijn, zal ik ze hier posten.
@ Hans: Ik kijk er al naar uit :-) Had er erg veel zin in, ik moet nog veel leren. En met mijn nieuwe fiets kan ik kennelijk wel wat kennis van de techniek gebruiken ;-( (grapje)