Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Randstad - Forum Wereldfietser

Rondje Randstad

De Rondjes vanuit de grote steden maken al jaren een vast onderdeel uit van de agenda van de Wereldfietsersactiviteiten. Hoewel ze van karakter kunnen verschillen is de laagdrempeligheid, gezelligheid en sportiviteit kenmerkend voor de Rondjes en vormen ze een verbindend element van onze vereniging.
Met het Rondje Randstad willen we maandelijks op een doordeweekse dag een tocht fietsen. Of dit idee aanslaat zullen we zien. We reden al een paar Rondjes Randstad op proef en die waren zonder meer geslaagd.

De uitgangspunten liggen nog niet helemaal vast. Het concept is vergelijkbaar met de Rondjes, maar met dat verschil dat we op een doordeweekse dag fietsen en het begin en eindpunt per keer verschillend kan zijn.
Tot nu toe deden we het als volgt:
• Vertrek- en eindpunt in overleg; een grote(re) plaats in de Randstad
• Tussentijds aanhaken mogelijk in overleg
• De route ligt niet vast en is aan te passen aan tussengelegen aan/afhaakpunten
• Een trekking bike volstaat
• We rijden zoveel mogelijk over fietspaden, autoluwe wegen, B-weggetjes, jaagpaden, grindpaden, onverharde dijkjes e.d.
• We dragen een helm, voldoende beschermende kleding en de verlichting is in orde
• We fietsen in een redelijk sportief tempo en pauzeren voor koffie, lunch en thee
• We nemen ons eten voor de lunch zelf mee
• We sluiten eventueel af met een maaltijd in een restaurant

De geplande data zijn:
• 25 november 2016
• 23 december 2016
• 27 januari 2017
• 17 februari 2017
• 24 maart 2017
• 14 april 2017
• 26 mei 2017
• 30 juni 2017

Fiets je mee? Meld je dan tijdig aan met een PB en geef daarbij door:
• je telefoonnummer
• je email-adres
• de plaats(en) waar je zou kunnen opstappen

Ook andere suggesties zijn welkom.
Rondje Randstad vrijdag 25 november.
We verzamelen om 10.00 uur op Utrecht CS.
Leuk initiatief.
Allereerst hulde voor het initiatief. Echter ook een vraag:
Koert schreef:(...) We reden al een paar Rondjes Randstad op proef en die waren zonder meer geslaagd. (...) Tot nu toe deden we het als volgt: (...) • We dragen een helm, voldoende beschermende kleding en de verlichting is in orde.
Betekent dit dat de regels van 'tot nu toe' ook gelden voor 'vanaf nu'? En mag ik zonder helm dan dus niet mee?
(Ik kan me er best in vinden dat een organisator bepaalde eisen stelt aan deelname, maar waarom zijn deze tochten zo gevaarlijk dat een helm verplicht wordt gesteld?)
Voor een discussie over de zin en onzin van de helm zit je op het verkeerde forum.
Wij fietsen met helm.
Leuk initiatief, maar om een helm verplicht te stellen gaat mij toch wat te ver.
Daar de "organisator" een bepaalde verantwoording heeft of in ieder geval voelt, vind ik dit soort "verplichtingen" verdedigbaar.
Bij een hoop georganiseerde fiets- maar ook schaatstochten is dit vrij standaard. Iedereen die het hier niet mee eens is, is vrij om thuis te blijven.

Veel plezier met de Rondjes Randstad!
[quote="Frans & Dieuwertje"]Bij een hoop georganiseerde fiets- maar ook schaatstochten is dit vrij standaard. Iedereen die het hier niet mee eens is, is vrij om thuis te blijven.

Veel plezier met de Rondjes Randstad![/quote

Bij een hoop maar tot op heden niet bij de wf.
Is dit verplicht stellen nu random?
Koert schreef:We fietsen in een redelijk sportief tempo en pauzeren voor koffie, lunch en thee
Die helmverplichting zal wel te maken hebben met het 'redelijk sportieve tempo' (is dat 20-25 km/uur, als er geen tegenwind is?).
Op zich een leuk initiatief, maar zo te zien niet bedoeld voor fotograferende appeltaartfietsers, die in Nederland nooit een helm dragen :wink:
Koert schreef:Voor een discussie over de zin en onzin van de helm zit je op het verkeerde forum.
Wij fietsen met helm.
Wat een raar antwoord, ik vraag helemaal geen discussie over de zin en onzin van het dragen van een helm, ik vraag waarom dat nodig is bij deze specifieke tochten. Bij ATB-tochten lijkt het me een zeer reële eis, bij weekeinden wordt het soms geadviseerd maar niet verplicht gesteld. Als organisator zul je ongetwijfeld een reden hebben om deze eis te stellen, ik wil graag weten wat die is.
Ik vind de reactie van Koert merkwaardig. Vraag is waarom hij zo reageert.
Zet je helm op, fiets mee en vraag het Koert. En als je denkt dat de uitkomst interessant was kun je dat hier achteraf altijd nog melden toch? :wink:
edwinvanooijen schreef:Ik vind de reactie van Koert merkwaardig. Vraag is waarom hij zo reageert.
Omdat een toelichting van de kant van Koert niets toevoegt. Er ontstaat dan een discussie die al duizend keer op het forum is gevoerd en daar heeft hij waarschijnlijk (en begrijpelijkerwijs) geen zin in.
Het betreft toch een verenigingsactiviteit althans wordt gepresenteerd als een verenigingsactiviteit? Voorzover mij bekend geldt er geen algemene plicht om een helm te dragen. Bovendien is het toch geen moeite om iemand van een reactie te voorzien.
Graag de discussie over wel of niet een helm dragen, al dan niet bij WF activiteiten, niet in dit topic voeren. Je kunt hier een nieuw topic over openen (want we hebben het er nog niet eerder over gehad :wink: ).

Als moderator hoor ik niet echt een mening te hebben, maar ik denk dat de organisator bepaalt in deze. En dat hoeft dan nog niet eens WF beleid te zijn. Je kunt zelf kiezen of je mee wilt of niet.

En als je je afvraagt waarom iemand zo reageert, vraag het hem dan. Maar dan wel via PB, want dat hoeft niet allemaal openbaar.
Moderator, ik ben het gedeeltelijk met je eens. Discussies over het voeren van een helmplicht horen niet thuis in het topic. In dit geval wordt de activiteit aangekondigd als een wereldfietseractiviteit, m.a.w. na goedkeuring van de activiteitencommissie. In dat geval bepaalt de activiteitencommissie de voorwaarden waaronder de activiteit georganiseerd kan worden. Vraag is nu of de organisator al of niet de vrijheid heeft bepaalde voorwaarden te stellen. Omdat de activiteitencommissie nog niet van zich heeft laten horen weten we dat niet.

Los hiervan vind ik de toon van de organisator niet coöperatief laat staan passend. Tot slot vind ik dat een moderator - hoe begrijpelijk ook - zijn persoonlijke voorkeur niet kenbaar mag maken.
Zoals altijd zijn er verschillende gezichtspunten en aspecten aan een discussie. Het is goed dat deze allen aan het licht komen.
In dit geval zou het mooi zijn als de activiteitencommissie en/of het bestuur zich in de discussie mengt.
Wat ook kan meespelen is het feit dat de rondjes niet altijd een officieel goedgekeurde activiteit zijn. Daarom staan de meeste ook in 'overige activiteiten'.
En misschien is het beter deze discussie verder in het besloten gedeelte te voeren