Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 4e Rondje Randstad 23 december 2016 - Forum Wereldfietser

4e Rondje Randstad 23 december 2016

De Rondjes vanuit de grote steden maken al jaren een vast onderdeel uit van de agenda van de Wereldfietsersactiviteiten. Hoewel ze van karakter kunnen verschillen is de laagdrempeligheid, gezelligheid en sportiviteit kenmerkend voor de Rondjes en vormen ze een verbindend element van onze vereniging.
Met het Rondje Randstad willen we maandelijks op een doordeweekse dag een tocht fietsen. Of dit idee aanslaat zullen we zien. We reden al een paar Rondjes Randstad op proef en die waren zonder meer geslaagd.

De uitgangspunten liggen nog niet helemaal vast. Het concept is vergelijkbaar met de Rondjes, maar met dat verschil dat we op een doordeweekse dag fietsen en het begin en eindpunt per keer verschillend kan zijn.
Tot nu toe deden we het als volgt:
• Vertrek- en eindpunt in overleg; een grote(re) plaats in de Randstad
• Tussentijds aanhaken mogelijk in overleg
• De route ligt niet vast en is aan te passen aan tussengelegen aan/afhaakpunten
• Een trekking bike volstaat
• We rijden zoveel mogelijk over fietspaden, autoluwe wegen, B-weggetjes, jaagpaden, grindpaden, onverharde dijkjes e.d.
• We dragen een helm, voldoende beschermende kleding en de verlichting is in orde
• We fietsen in een redelijk sportief tempo en pauzeren voor koffie, lunch en thee
• We nemen ons eten voor de lunch zelf mee
• We sluiten eventueel af met een maaltijd in een restaurant

De geplande data zijn:
• 23 december 2016
• 27 januari 2017
• 17 februari 2017
• 24 maart 2017
• 14 april 2017
• 26 mei 2017
• 30 juni 2017

Fiets je mee? Meld je dan tijdig aan met een PB en geef daarbij door:
• je telefoonnummer
• je email-adres
• de plaats(en) waar je zou kunnen opstappen

Ook andere suggesties zijn welkom.
We vertrekken deze keer om ca. 10.00 uur uit Schiedam.
Leuk initiatief! 'Rondje randstad' is vanuit Zwolle ook wel te doen. Heb de data in mijn agenda gezet. Tegen het voorjaar ben ik erbij (gehelmd :wink: )
Beste Medefietsers,

Ik heb begrepen dat er al een fietsroute is. Om misverstanden te voorkomen heb ik 'mijn' route van de site gehaald en in het ' archief' geplaatst.

Gr. Henk
Koert schreef:
Fiets je mee? Meld je dan tijdig aan met een PB en geef daarbij door:
• je telefoonnummer
• je email-adres
• de plaats(en) waar je zou kunnen opstappen
Belangrijk:

In verband met een gewijzigde treinenloop in deze periode is het ook mogelijk om om 11.00 uur in Den Haag Centraal aan te sluiten. We verzamelen bij de Starbucks.

Marijke vertrekt gewoon om 10.00 uur met de fiets uit Schiedam naar den Haag.

Laat wel ff weten wat je doet.
De onderstaande fietsroutes heb ik, vanwege tijdsdruk, uit het ‘privé fiets archief’ gehaald. De tracks zijn gemaakt vanaf mijn huisadres dus zijn niet helemaal ‘strak’ maar voldoen wel.
We fietsen het rondje Den Haag-Katwijk-Zoetermeer-Den Haag met de klok mee, zie track1. Bij Zoetermeer kunnen dan diegene die naar Schiedam willen kiezen of ze ‘boven- of onderlangs’ gaan, zie track 2. Voor diegene die naar station Den Haag C.S of Hollands Spoor willen kunnen met mij meefietsen.

Track 1, Den Haag-Katwijk-Zoetermeer-Den Haag
http://routeplanner.fietsersbond.nl/#ro ... nces=63,72

Track 2 richting Zoetermeer.
http://routeplanner.fietsersbond.nl/#ro ... erences=63

Ik heb track 1 en 2, in gpx-file ook in drop box gezet.
https://www.dropbox.com/sh/gkpy9tqs1rff ... Dt_9a?dl=0

Henk
Verslag Rondje Randstad 23 december 2016.

Follow the leader
Het is even zoeken naar een formule die Wereldfietsers aanspreekt, maar als je de mensen hun gang laat gaan, gaat alles min of meer vanzelf. Marijke en Bart vertrekken om 10.00 uur uit Schiedam om Edith, Femke, Henk en Koert even later in den Haag bij de Starbucks op te pikken. Het is een gezellig weerzien. Grijs maar prima fietsweer. Henk heeft een route uitgezet. We laten bij de watertoren den Haag achter ons en slaan af richting ‘den Helder’. Een aantal van ons ruikt bij Katwijk de zee en schiet de boulevard op waar de routeplanner van Henk ons juist het binnenland in stuurt. En daar gaat het gelijk mis en we leren opnieuw onze eerste les: ‘follow the leader’.

De fietsende doodgraver
Na Noordwijk gaat het over onbeduidende B-weggetjes richting Oegstgeest en bij het Groene Kerkje wil Bart het graf van zijn grootouders nog even laten zien. In het monumentale kerkje is een begrafenisdienst aan de gang en drie mannen van de begrafenisondernemer zitten werkloos in de lege aula. Eén ervan komt gelijk op ons af en maakt zich bekend als collega-fietser en fêteert ons op koffie. Terwijl over de speaker, gelardeerd met een enkele snik, over de dode niets dan goeds wordt verkondigd, komen wij onder het genot van een kop koffie weer op temperatuur.

Van Hemelpoort naar Weipoort
Hierna gaat het verder via Oegstgeest, Leiden en de Hoge Rijndijk naar misschien wel het meest markante stuk van het Groene Hart, ‘de Weipoort’. Kronkelige weggetjes en jaagpaden voeren ons langs Zoeterwoude dorp, Zuidbuurt, Hazerswoude Dorp, Benthuizen, Bleiswijk, Berkel en Rodenrijs en Kethel. Inmiddels waait er een stevige Zuidwestenwind en op de open stukken is het flink aanpoten.

Even serieus
Het is al donker wanneer we tegen zessen in Schiedam bij Záálig aanschuiven voor een welverdiend maaltje. En terwijl we onze magen vullen komt het gesprek op allerlei serieuze maatschappelijke onderwerpen. De openheid waarmee we ons gedachtengoed delen is verbazingwekkend. Het eten smaakt er niet minder om.

Zo de wind waait, staat onze helm.
Inmiddels is de zuidwester aangewakkerd tot windkracht 6 en dat blijkt zeer in het voordeel van de mensen die nog terug naar den Haag willen fietsen. Met zo’n 30 km. per uur worden we langs de Vliet voortgeduwd en in mum van tijd staan we weer op het CS; het eindpunt van het Rondje Randstad voor deze dag.
Dat mag met recht een Rondje Randstad heten! Met zijn 113 km op de teller. Doe we nog een keer zo.

Ik vond het ook erg warm alle familieverhalen die staand aan het graf van mijn grootouders bij het Groene Kerkje naar boven kwamen! Dank voor alle vertrouwelijke uitwisselingen. Dat stemt tot meer!

Afbeelding
Het rondje in topografische weergave
Is er ook een GPS track van deze route, zou leuk zijn voor een archief van fietstochtjes!
Ik ben bang van niet, Ronald...