Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 5e Rondje Randstad, 27 januari 2017 - Forum Wereldfietser

5e Rondje Randstad, 27 januari 2017

De Rondjes vanuit de grote steden maken al jaren een vast onderdeel uit van de agenda van de Wereldfietsersactiviteiten. Hoewel ze van karakter kunnen verschillen is de laagdrempeligheid, gezelligheid en sportiviteit kenmerkend voor de Rondjes en vormen ze een verbindend element van onze vereniging.
Met het Rondje Randstad willen we maandelijks op een doordeweekse dag een tocht fietsen. Of dit idee aanslaat zullen we zien. We reden al een paar Rondjes Randstad op proef en die waren zonder meer geslaagd.

De uitgangspunten liggen nog niet helemaal vast. Het concept is vergelijkbaar met de Rondjes, maar met dat verschil dat we op een doordeweekse dag fietsen en het begin en eindpunt per keer verschillend kan zijn.
Tot nu toe deden we het als volgt:
• Vertrek- en eindpunt in overleg; een grote(re) plaats in de Randstad
• Tussentijds aanhaken mogelijk in overleg
• De route ligt niet vast en is aan te passen aan tussengelegen aan/afhaakpunten
• Een trekking bike volstaat
• We rijden zoveel mogelijk over fietspaden, autoluwe wegen, B-weggetjes, jaagpaden, grindpaden, onverharde dijkjes e.d.
• We dragen een helm, voldoende beschermende kleding en de verlichting is in orde
• We fietsen in een redelijk sportief tempo en pauzeren voor koffie, lunch en thee
• We nemen ons eten voor de lunch zelf mee
• We sluiten eventueel af met een maaltijd in een restaurant

De geplande data zijn:
• 27 januari 2017
• 17 februari 2017
• 24 maart 2017
• 14 april 2017
• 26 mei 2017
• 30 juni 2017

Fiets je mee? Meld je dan tijdig aan met een PB en geef daarbij door:
• je telefoonnummer
• je email-adres
• de plaats(en) waar je zou kunnen opstappen

Ook andere suggesties zijn welkom. Lees eventueel ook eens het verslag van een vorig rondje: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =9&t=28598
We vertrekken vrijdag om ca. 10.00 uur vanaf Schiedam Centraal.
Zin?
Laat het ff weten met een PB-tje.
Dat ziet er goed uit, verslag van de vorige keer is leuk. Maar... ik kan nu eenmaal niet de hele dag weg zonder mijn harige maatje dus mijn vraag: is dit ook een route/dag om mee te rijden met een doggyride achter de fiets en is er dan ergens ook een optie (tijdens een pauze) om haar uit te laten?
Wereldfietsers zijn grenzeloos; dus waarom niet? Hoe meer zielen des te meer vreugd. Je kunt het altijd proberen.

PS
Overigens bestaat er een zustervereniging 'Fietsen met kinderen'. Zou het een idee zijn om voor die harige handenbinders een aparte club op te richten? Desnoods een onderafdeling van de Wereldfietser? En dan mét of zonder helm? Voer voor kletspraters.
Deze PS is grappig bedoeld.
Ik kan uiteindelijk morgen niet mee fietsen dus ik zal jullie niet lastig vallen met een hondje achter mijn fietsje :-) Veel plezier!
Volgende keer gewoon je hond meenemen. Waar een grote vereniging groot in kan zijn!
Rondje Randstad, 27 januari 2017.

Het is ijs-ijskoud wanneer we bij station Schiedam Centraal vertrekken en het duurt even voor we allemaal weer op temperatuur zijn. Marijke loodst ons door haar ‘achtertuin’: Mathenesse en het pittoreske Delfshaven en Schiebroek. Wat een charmante stadjes, zo dicht onder de rook van Rotterdam! Hierna volgen we de oever van de Rotte. Het riviertje is dichtgevroren met spiegelglad ijs dat het lage zonlicht in ons gezicht weerkaatst. Wanneer we even later de eerste schaatsers ontwaren stijgt een gekreun op uit de groep; ‘Oh, had ik dus toch kunnen schaatsen.’ ‘De KNSB ontraadt het schaatsen omdat het ijs te dun zou zijn, maar kijk nou eens.’ Misschien dat er morgen nog …….

In het Wapen van Moerkapelle gaat het gemor over in een tevreden geknor wanneer we ons tegoed doen aan warme chocolademelk en appeltaart met slagroom. We zwalken vervolgens van oost naar west door het Groene Hart. De molen van Hazerswoude Dorp slaat zijn wieken door de straffe oostenwind. Op het erf van de plaatselijke loonwerker, in de luwte van een reusachtige houten loods, nuttigen we ons broodje. Opnieuw doen we de Weipoort aan en na Leiderdorp volgen we kilometers lang strakke smalle dijkjes met geknotte wilgen. Een kippenbruggetje brengt ons op het kronkelige pad langs de Wijde Aa en de Braassemermeer. Ook hier wordt geschaatst.

In Leimuiden is het weer tijd voor een kop thee. Het begint inmiddels te schemeren. Bij het laatste daglicht volgen we vanaf Bilderdam het kronkelige jaagpad langs het Amstel-Drechtkanaal. Het pad maakt deel uit van mijn favoriete route van Amstelveen naar Leiden. Iedereen is enthousiast. Ook op de Amstel wordt volop geschaatst. Vrouwenakker, Kudelstaart, de Kwakel en Vrouwentroost. Wat een vreemde namen. De monumentale Watertoren aan de oever van de Westeinderplas is ons baken. In Aalsmeer ontbinden we de groep en tevreden gaat ieder zijns weegs; de één richting Amsterdam en de anderen naar Schiphol om daar de trein terug te nemen.

Het was weer een zeer geslaagd Rondje: gezellig en met ruim 100 km. op de teller ook heel sportief!