Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldfietsbeurs, 2 april in Bussum - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wereldfietsbeurs, 2 april in Bussum

Dank je Marjan.
Ik heb wat fotos gemaakt tijdens het fietsweekend en de beurs
je kunt deze hier vinden:

https://goo.gl/photos/Fedetw7sesNx4Uqq5
Ook hier nog een paar foto's van de beurs (en een beetje tekstuele overwegingen)

https://cebenzoa.wordpress.com/2017/04/ ... pril-2017/

groet, BertV van de offroad community...
Het was weer een leuke beurs. Alleen jammer dat de verduisteringsvellen in de machinezaal naar beneden waren gekomen. Het kleefvermogen van ducttape moest het afleggen tegen de zwaartekracht. In een donkere zaal waren mijn foto's beter tot hun recht gekomen.
Een kortere versie van mijn presentatie is hier op mijn website te zien (deze webpagina's zijn inmiddels tien jaar oud, maar de strekking blijft hetzelfde).
Mar schreef:Een 5-versnellingenfiets, canvastassen, rubbermatje in een plastic zak, Perrysporttentje of MP-exemplaar van katoen op de bagagedrager, een kaartenboekje in de jaszak van een Hema-regenjas en een kaart met daarop de gefietste routes. Zéker weten dat de vraag 'hoe vliegt mijn fiets' niet aan de orde is. Iedereen die vóór 1980 fietskampeerde kent en herkent dat.
Jazeker! Zie mijn Brits- en Iers logboek uit 1979 (zie dit topic).

Afbeelding
Leon schreef:Zo maak je het belachelijk.
Maar we schrijven nu ook geen brieven meer met een typemachine. Zelfs een retrofietser pur sang als Martin van Doornik heeft een pc. (Martin zou van mij, als hij dat tenminste zou willen, met zijn uitrusting (van zijn fiets tot zijn scheerkwast uit 1969) een mooi plekje op de Wereldfietsbeurs mogen krijgen. Of een presentatie 'Laat je fiets jouw verhaal vertellen' ;-).)
Wim schreef: Maar het gaat wat mij betreft niet alleen om beginnende jongeren. Er zijn ook mensen in de bijstand of op het minimumloon, en voor hen kan een fietsvakantie een heel betaalbaar plan zijn.
En niet te vergeten het snel groeiende leger van zzp-ers die mooie dingen maken en vaak creatieve ideeën hebben, maar niet van hun werk kunnen leven.
Jarenlang behoorde ik zelf tot een groep waar economen niks van begrijpen en beleidsmakers zich geen raad mee weten. Als dertiger was ik weliswaar hoog opgeleid, maar verdiende ik minder dan het minimumloon. (Ik had een doctoraalstudie planologie voltooid: daar bleek ik meer last dan lol van te hebben bij het zoeken van werk bij uitzendbureaus. Tijdens de opleiding was ik er achtergekomen dat planologen geen landkaarten tekenen, maar gortdroge beleidsrapporten moeten schrijven. Toen wilde ik geen planoloog meer worden. Ook gruwde ik van het idee om, zoals sommige studiegenoten zouden doen, een net pak aan te trekken en gebakken lucht te gaan verkopen in de vorm van beleidsadviezen.) Dankzij een tochtige woning met een lage huur en een sobere leefstijl kon ik wel wat geld opzij zetten voor grote uitgaven.
Soms fantaseerde ik over een wereldfietsercarrière à la Frank van Rijn of Bart Aardema, terwijl ik rond moest komen van tientallen uitzendbaantjes, foto-opdrachten (op mijn 35e was ik een avondopleiding aan de fotoacademie gaan volgen), uitkeringen (meestal WW, soms met aanvullende bijstand, als veertiger zat ik zelfs nog een paar jaar in de WIK). Van een leven 'zoals het hoort' (een vaste baan en huisje-boompje-beestje) zou ik niet gelukkig zijn geworden en voor een carrière als commerciële straatvechter had ik niet de juiste genen. De uitzendbanen kon ik wel enkele maanden uithouden met het vooruitzicht dat ik binnen afzienbare tijd weer een tijd lang helemaal vrij kon zijn op mijn fiets. Met een vaste baan en maximaal 5 weken vakantie per jaar zou ik hoogstwaarschijnlijk al voor mijn 40e in een burn-out terecht zijn gekomen.

Zo heb ik tweemaal een grote tocht in het zuiden van Afrika kunnen maken. Eerst 4 maanden lang op mijn toen al tien jaar oude Gazelle Tour de France (in 1984 had ik er betere onderdelen op laten zetten door een kennis die ook 'hoog opgeleid' was, maar liever iets met fietsen ging doen); later nog eens 5 maanden op een nieuw maatframe waar ik de goede onderdelen uit 1984 op had laten zetten (via via kende ik toen ene Koen uit Deerlijk (bij Kortrijk), die daar mooie randonneurs in elkaar zette onder de merknaam Creafiets; ook hij was zo'n zzp-er zonder commerciële genen).
Een nieuwe vakantiefiets van de plank was mij toen te duur. Ik had namelijk niet alleen een goede fiets nodig, maar ook een semiprofessionele camera (die kostte toen incl. objectieven meer dan 2000 gulden), een vliegticket naar Harare (in die tijd ook meer dan 2000 gulden), voldoende budget om 4 of 5 maanden rond te kunnen fietsen (pakweg 150 dagen maal 10 gulden), 25 diafilmpjes en een reisverzekering.
Ik had dus wel een dure vakantiefiets kunnen kopen, maar dan had ik geen wereldfietser en fotograaf kunnen zijn. Heel wat fietsers zullen vergelijkbare dilemma's hebben gehad bij het zoeken naar een geschikte fiets.
Mar schreef:Btw: ik heb me meer gestoord aan de hoeveelheid excentrieke fietslocaties dan aan dure fietsen. Over de wereld vliegen, al dan niet met fiets, is misschien nog begrotelijker dan een dure fiets - en dan bedoel ik ook anders-duur.
Moest ik een tip geven om evt. nieuw publiek te bereiken, dan koos ik voor low-budget én voor groen en duurzaam.
Pas na mijn tochten in het zuiden van Afrika ging ik beseffen hoe slecht vliegen voor het milieu is. Klimaatverandering was rond 1990 nog geen hot topic. Wel steunde ik toen acties van Milieudefensie tegen de uitbreiding van Schiphol (ik heb toen een stukje van het Bulderbos geadopteerd). Vliegen zou veel duurder moeten zijn, zodat aan decadente uitjes als een weekendje New York of een eindexamenfuif aan de Costa del Sol weer een reëel prijskaartje zou hangen. (Rond 1990 betaalde ik circa 2250 gulden voor een retour Harare, omgerekend in euro's met inflatiecorrectie zou dat nu volgens het IISG circa 1700 euro moeten kosten. Je kunt zo'n ticket echter al voor minder dan de helft van dat bedrag krijgen.)

Zelf heb ik veel vaker per nachttrein (> 80x) of veerboot gereisd dan gevlogen, maar alles bij elkaar heb ik de afgelopen 30 jaar toch 13 intercontinentale en 15 Europese vliegreizen gemaakt, inclusief enkele werkgerelateerde reizen; 17 keer vloog mijn fiets mee (retourvluchten heb ik dubbel geteld). Aan de andere kant heb ik geen rijbewijs, dus mijn persoonlijke CO2-uitstoot zal wel onder het landelijk gemiddelde liggen...
Georg schreef: Je moet wel heel veel moeite doen om nog iemand tegen te komen die niet op rare exotische plekken is geweest. Niks is vreemd genoeg. Terwijl de vrijheid van het reizen, en dus ook het fietsen, juist ook in de (vaak onbekende) buurt ervaren kan worden.
Ook ik ken steeds meer jongeren die wel buiten Europa zijn geweest, maar nog nooit op een Waddeneiland. In de derde klas van de middelbare school hadden we een vijfdaags schoolreisje naar Texel. Heen en terug ging iedereen op de fiets vanaf Velsen Zuid. Ik was toen al eerder op Texel geweest, maar vond het prima om het ook eens in schoolverband te ervaren. Voor de bovenbouw was er in de oneven jaren een schoolreisje naar Londen (alle vierdeklassers) of Parijs (alle vijfdeklassers). Niet per vliegtuig, maar met de bus (en op weg naar Londen een stukje met de hovercraft).
Nu ken ik 18-jarigen die in schoolverband twee weken naar Zuid-Afrika gaan. Dat heet dan culturele uitwisseling. Zoiets kun je ook doen door scholieren uit Wassenaar of Het Gooi naar de Schilderswijk of de Bijlmer te laten fietsen en daar een week lang onder te brengen bij leeftijdgenoten met een heel andere achtergrond; minstens zo leerzaam en een stuk milieuvriendelijker, alleen niet exotisch genoeg voor scholen en leerlingen die een kosmopolitisch imago willen uitstralen.
Met een vergelijkbaar verlangen naar een globetrottersimago ben ik op mijn 27e naar India gereisd (niet op de fiets, op de heenweg wel over land). Niet dat ik iets met India had, maar een Wageningse student waar ik stapelgek op was, was daar ook geweest. Ook leek zij van fietsvakanties te houden: na een studiereis was ze van de Pyreneeën terug naar huis gefietst. Leuke vrouwen die niet vies waren van een flink stuk fietsen, kwam ik toen niet vaak tegen. Ook had ze zo vaak vol trots verteld over de exotische reizen die zijzelf, haar broer en haar 'betere vrienden' hadden gemaakt, dat ik het gevoel had gekregen dat je een hopeloze provinciaal was als je niet minstens een paar maanden in een crisisland buiten Europa had doorgebracht.
Die Wageningse student bleek uiteindelijk op types te vallen die hipper en vlotter overkwamen dan ik. Ook bleek ze veel meer van mediteren te houden dan van fietsen. Vervolgens zou ik mezelf tegen gaan komen in een weliswaar boeiend, maar ook bijzonder vermoeiend India. Aan de fietsreis die ik een jaar eerder naar Polen had gemaakt, heb ik betere herinneringen.
Jaren later heb ik me bescheurd bij het lezen van 'Are you experienced', een roman van William Suttcliffe waarin het reissnobisme bij jongeren op een hilarische wijze wordt beschreven.
Low budget is prima te doen. Een fiets van 1500 kan ook? Heb een Vittorio occassion voor 500 (al drie jaar inmiddels), als je wilt kan je natuurlijk voor nog minder "een" fiets hebben. Bio-ethanol brandertje zelf gemaakt van lege blikjes (zoek penny stove op youtube en je vind genoeg filmpjes), een ikea bestekbak als houtbrander voor in de zomer, is tevens m'n bbq. Een complete set Ortlieb tassen (2 voortassen en 2 achtertassen) had ik voor 100 euro via Marktplaats (ipv nieuw 250), m'n eerste tentje was van de Lidl, de 2e een 3kg tunneltent van eur 60 van kampeermarkt (inmiddels heb ik een 1700 gram Exped aangezien rugzaklopers m'n andere hobby is, dan let je niet op kilo's maar op grammen), matje was 4 tientjes bij de Decathlon (500 gram), slaapzak ook daar gekocht, Xenos is ook een hele leuke winkel om in de gaten te houden voor reis spulletjes (komt m'n andere slaapzak vandaan) & natuurlijk de Action niet vergeten (hoewel die meestal niet uitblinken in lichtgewicht) & zeker voor 1 keer proberen, haal zoveel mogelijk van marktplaats, upgraden komt in de loop der jaren vanzelf wel...
Hier wat foto's van opbouw beurs.

Groetjes,
Henk

https://plus.google.com/u/0/photos/1169 ... NaRzbbXxAE
Oeps!!!

Hier de foto's van de opbouw andere waren van de beurs

https://plus.google.com/u/0/photos/1169 ... tPaevuHXag