Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nazomer weekend Harskamperdennen 1-3 sept 2017 - Forum Wereldfietser

Nazomer weekend Harskamperdennen 1-3 sept 2017

Nazomerweekeinde Harskamperdennen, 1 -3 september

Al jaren komt de Wereldfietser voor het nazomerweekeinde naar kampeerterrein de Harskamperdennen. De gelegenheid om je fietservaringen van de afgelopen zomer te delen, nieuwe contacten te leggen en ideeën op te doen.
Ook dit jaar gaan we weer naar dit fraaie terrein op de Veluwe, op 3 km van het dorp Harskamp. Vlakbij het Kootwijkerzand: een uniek stukje oer-Veluwe.
Dit jaar vindt het grote evenement plaats van 1- 3 september.
Traditioneel maken we altijd op zaterdag fraaie fietstochten voor diverse categorieën: appeltaart, de snelle jongens en meisjes, de middengroep en offroad. Dat gaan we dit jaar weer doen.
Een andere traditie is de gezamenlijke maaltijd die meestal uitmondt in een feest. Ook deze keer organiseert onze meester-kokkin Inge een kookploeg om er iets moois van te maken. Helaas kent Michelin nog geen sterren toe voor een campingmaaltijd. Nieuw is dit jaar de inspraak op het menu. Via een poll kun je jouw keuze kenbaar maken voor het feestgerecht dat op tafel komt.
*Indonesische rijsttafel
*Surinaamse heerlijkheden
*American BBQ
*Spaanse tapa's
*Italiaanse specialiteiten
(link naar de poll)



Lezing Argentinië door Lucie Mensinga

Al jaren kunnen we genieten van een lezing met beelden over fraaie fietsreis. Op zaterdagavond verwent Lucie Mensinga ons met een presentatie over haar fietstocht in Argentinië.
Lucie Mensinga over haar lezing:
"Argentinië heb ik van de Zuidelijke pampa's tot de Noordelijke hoogvlakte doorkruist, 5500 onvergetelijke en bijzondere kilometers van gletsjers en helderblauwe meren tot uitgestrekte lavavelden en kleurrijke kloven. Een land met zoveel lieve, gastvrije mensen. Uiteindelijk ben ik er vijf maanden geweest, veel langer dan 'gepland'. De grens met Bolivia was niet alleen een mijlpaal, maar vooral ook een moment waarop ik besefte dat ik opnieuw een 'thuis' verliet. Ik heb er grotendeels alleen gefietst, maar me geen moment alleen gevoeld. Ik heb wel zin om in woord, beeld en gedachten even terug te keren en jullie daarin mee te nemen tijdens het nazomer weekend."

Na de lezing is er volop gezelligheid rond het kampvuur, als bosbrandgevaar geen roet in het eten gooit.

We hebben het weekend de beschikking over een eigen dagverblijf: voor de lezingen, het ledengesprek en in geval van slecht weer



www.harskamperdennen.nl



Opgave

De kosten bedragen € 11,50 per persoon per dag.
Dit is inclusief toeristenbelasting, douches, hout voor het kampuur en de huur van het dagverblijf.


Deelname aan de gezamenlijke maaltijd op zaterdagavond kost inclusief voorgerecht, toetje en drankjes € 10,-


Graag aangeven welke dagen je komt, met hoeveel personen en of je mee eet.
De inschrijving wordt gecoördineerd door Jaap van Dijk.

Inschrijven via email: jaaap@ziggo.nl (let op 3a's)

Betaling kan zoals gebruikelijk contant, ter plaatse; makkelijker voor ons is betaling per bankoverschrijving op NL90 INGB 0001 6915 35 t.n.v. JW van Dijk te den Haag.



Deelname aan activiteiten van Vereniging de Wereldfietser is voor leden, hun partner en/of kinderen. Deelname is voor eigen risico. De vereniging kan op geen enkele wijze aansprakelijk gesteld worden voor diefstal of schade in geval van ongeval, letsel, etc. aan uzelf of derden. Wij raden u aan zelf zorg te dragen voor een reis-ongevallen en/of aansprakelijkheidsverzekering
Afbeelding
De maaltijd op zaterdagavond is altijd een feest. Er moet echter veel gebeuren. Vele handen maken licht werk.
Wie wil er zaterdagmiddag helpen met snijden, hakken, braden etc? Het is tijdens het koken altijd erg gezellig.
net als de voorgaande jaren zal ik beschikbaar zijn voor het keuken team :D
Activiteitencie WF schreef:De maaltijd op zaterdagavond is altijd een feest. Er moet echter veel gebeuren. Vele handen maken licht werk.
Wie wil er zaterdagmiddag helpen met snijden, hakken, braden etc? Het is tijdens het koken altijd erg gezellig.
Ik wil ook graag helpen.
Fietsroute Solse Gat en Drie, noordwest, 81,66 km

Willem Tilanus heeft een fraaie route uitgezet. Willem heeft deze route ook zelf helemaal gefietst. Willem gaat zeer zorgvuldig te werk, dus kunnen we deze route van harte aanbevelen.

Zie http://afstandmeten.nl/index.php?id=2019011 voor de laatste versie van de GPS file.

Hieronder een begeleidende beschrijving van Willem:

Het eerste stuk door de Westelijke Veluwezoom gaat langs het Kootwijkerzand en door Speulder- en Sprielderbos (indrukwekkend beukenbos). Na het verlaten van de Veluwezoom kom je door de Gelderse Vallei. Hoewel deze naam associaties oproept met veel intensieve (pluim)veehouderij, gaat deze tocht grotendeels door ongeschonden weidegebieden omzoomt door houtwallen en bos, door landgoederen als Appel en Paradijs en zijn er vele kronkelende verlaten veldwegen. Via Harskamp (inkopen en pinautomaat) kom je terug op het kampeerterrein.

Puntjes voor onderweg:

(1) Vlak voor dat je Garderen binnenrijdt (13 km) komt je langs de molen De Hoop. Deze fraaie stellingmolen (korenmolen) uit midden 19e eeuw is elke zaterdag te bezichtigen en vanaf de stelling heb je mooi uitzicht op de omgeving, ook al omdat Garderen op een bult in het landschap ligt. Maar ook de molen zelf is de moeite van het bekijken waard.

(2) Liefhebbers van koffie met appeltaart kunnen terecht bij het Boshuis in Drie (18 km), op het forse stuk appeltaart wat ik kreeg kon ik bijna de hele tocht fietsen.

(3) Solse Gat (20 km). Dit enorme gat in het bos is een oude leemkuil en mogelijk was het in het verre verleden een pingoruïne. De legende van het Solse Gat is dat hier ooit een klooster stond, maar de monniken leefden steeds minder volgens hun leer van de kloosterorde en dreven af naar een zondig bestaan. De straf volgde. Nog altijd zweven er verhalen rond dit geheimzinnige gat in de grond. Zie https://www.beleven.org/verhaal/de_lege ... _solse_gat

(4) Bij Krachtighuizen (25 km) kom je in de Gelderse Vallei met grappige straatnamen als Knapzaksteeg (in de regio eindigen veel straatnamen op steeg terwijl ik dat alleen ken van het "steegje" in de stad).

(5) Nadat je in Landgoed Paradijs (46 km) de Barneveldse Beek bent overgestoken kom je in een eikenlaan en passeer je na circa 500 meter een eikenboom waarin de bliksem is ingeslagen (rechterzijde van de weg). Het is erg de moeite waard hier even te stoppen. Het is geen zware inslag geweest, de boom is niet uiteen gereten. Maar wel loopt er van de kruin tot de worstel een strook van circa 10 cm breed over de boom waarvan de bast is weggeslagen en de onderliggende eerste millimeters hout compleet zijn versplintert. Het was voor mij ook wel een wake up call. Niet onder bomen verblijven bij onweer, maar in het open veld zijn lijkt me ook geen goed idee. Wat dan wel?

(6) In Walderveen (51 km) passeer je ook weer een stellingmolen, de Walderveense Molen (korenmolen) uit eind 19e eeuw. Vaak is er op zaterdag een bezichtiging mogelijk. Uit beide molens (Garderen en deze) maak je wel op dat er hier vroeger veel koren verbouwd werd terwijl nu mais de boventoon voert.

(7) Na circa 55 km (Barneveldseweg) lijkt het aantrekkelijk de zogenaamde Broeksteeg te nemen, dit is echter een sluiproute voor het autoverkeer, ik werd er bijna van de sokken gereden. Hetzelfde geldt voor de Hessenweg. Als je de gps-track volgt, ga je over heel rustige wegen.

(8) Nabij het Wekeromse Zand (62 km) passeer je aan je linkerhand de "Celtic Fields", opgravingen uit de IJzertijd met een gereconstrueerde boerderij. Er staan wat picknicktafels als je wil pauzeren.

(9) In Harskamp tenslotte kan je bij supermarkt Plus Pater (de route komt er langs) inkopen doen. Zaterdags is hij tot 20:00 uur open. Handig voor het inslaan van je ontbijt en lunch, want deze supermarkt is op zondag gesloten. Op de Veluwe is op zondag veel potdicht. Even verderop (500 meter, ook langs de route) is er een pin-automaat bij de Rabobank aan je linkerhand.

Veel plezier met deze route.
Route Ginkelse Heide/Planken Wambuis, richting zuidwest (58 km)

Deze route is bewust wat korter voor deelnemers die het rustig aan willen doen, wat meer tijd nemen om terrassen te bezoeken, dingen bekijken onderweg en graag op tijd terug zijn om het spitsuur bij de douches voor te zijn.
Begin en einde op Knooppunt 70 bij de Harskamperdennen
70, 73, 25, 93, 82, 81, 83, 62, 64, 65, 66, 95, 90, 10, 88, 89, 41, 97, 11, 82, 84, 64, 63, 84, 31, 25, 73, 70.
Horeca tref je:
18 km, bij 65, Pannenkoekenhuisje aan de rand van Ede.
22 km, voorbij 10, bij de Fietser in het Enka-complex.
32 km, bij 97, in Renkum heb je keuze. Daar is ook een supermarkt.
41 km, bij de Schaapskooi, Juffrouw Tok.
46 km, voorbij 63, Boerderij Mossel
51 km, in Otterloo treft je voldoende uitspanningen. Tip: ga even de Dorpstraat in naar Hotel-Café Kruller. Het is daar vaak wat rustiger.

De route gaat voornamelijk over vrij liggende fietspaden door een wisselend landschap van bossen en heide. Grote grazers eten al het groen weg dat de heide in de weg kan staan.
In Ede fiets je langs voormalige kazernes, waar in de jaren '60 meer dan 4.000 militairen gelegerd waren. De monumentale kazernes worden gerenoveerd en gaan onderdeel uit maken van de nieuwe wijk de Veluwse Poort aan beide zijden van de spoorbaan. Ook het voormalige ENKA-complex gaat deel uitmaken van deze nieuwe wijk. Ede was vele jaren de ENKA-stad. In 2002 staakte de moedermaatschappij de productie. Jaren leegstand volgden. Na een langdurige discussie volgde het besluit dat monumentale delen gehandhaafd bleven. Op een plaats staat alleen nog maar een muur overeind. Ook schoorstenen priemen eenzaam in de lucht.
De Ginkelse Heide is een uniek heidegebied in Nederland. Waarschijnlijk zo behouden gebleven door de functie van militair oefengebied. Nog altijd wordt er geoefend met de gigantische Chinook helikopters van waaruit militairen de heide bestormen. Buiten deze oefeningen is de heide vrij toegankelijk voor het publiek.
Vanuit de schaapskooi trekt de herder met zijn grazers rond. Niet ver van deze schaapskooi is het Natuurcentrum Veluwe met veel informatie.
Midden op de heide staat een eenzaam monument in alle eenvoud dat herinnert aan het vluchtelingenkamp, waarin 4000 Belgische vluchtelingen verbleven tijdens de Eerste Wereldoorlog. Geschrokken door de gruweldaden door de Duitsers tegen de inwoners van Leuven, omdat de stad zich verzette tegen de Duitse indringers, vluchtten meer dan een miljoen Belgen naar het neutrale Nederland. Vooral toen de stelling van Antwerpen op het punt stond te bezwijken. Het monument en een plaatje beton is het enige dat overgebleven is van het kamp ver de bewoonde wereld.
Dit rondje komt ongeveer overeen met het fietsrondje Ginkelse heide op: http://verkeersbureaus.info/fietsrondje ... lse-heide/
Vele handen maken licht werk.
Wie wil er zaterdagmiddag helpen met snijden, hakken, braden etc? Het is tijdens het koken altijd erg gezellig.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben er ook en wil graag helpen. :D

groeten Anneke
Sien de Waal wil ook graag helpen!
Atb route zaterdag 2 september start 10.00 uur.

Ik heb via base camp twee routes gemaakt, helaas ontbreekt mij de tijd om ze nog na te fietsen. :?
Er is een route van 55 km met koffiestop en later een lunch gelegenheid, daarna kan er ook gekozen worden om een langere route te rijden deze heeft een extra lus van 16 km.

Zoals geschreven niet nagereden dus mocht de route niet kloppen, niet mopperen maar improviseren. :wink:

Gps route opvraagbaar :pmvand@yahoo.com.

Tot zaterdag,
Peter
Esprit, Esprit...Ik dacht wie is dat nu weer...tot ik je meeladres zag hihi. Hee Pjotr, ik zit in de buurt van Apeldoorn op een camping en wil evt de track wel narijden.
He Johan,

Waar zouden we zijn zonder alle vrijwilligers :idea:

Dank voor het aanbod om de route voor te rijden.
Maak ik gebruik van, TOP. :D
Ik heb de route naar je emailadres gestuurd.



groetjes Peter

Moest mijn gebruiksnaam veranderen om weer toegelaten te worden :roll: :wink:
Alle mensen die aangeboden hebben te helpen met koken hebben een berichtje gehad.
Menu van Inge voor fijnproevers en liefhebbers van de Aziatische keuken op het nazomerweekeinde Harskamperdennen zaterdag 2 september

Dit is wel voorlopig: er kunnen veranderingen plaats vinden i.v.m. met de verkrijgbaarheid van ingrediënten.

Rijsttafel Indonesia

1)Nasi vegetarisch

2)Zoetzure komkommer
Met o.a. gember, komijn, honing en sesamzaadjes

3)Gado gado

Een fris groentegerecht met o.a. eieren en kroepoek. Door de juiste kruiden lekker op smaak gebracht.

4) Seroendeng
Een mix van kokos en pinda's . Lekker pittig gemaakt door o.a. knoflook en uitjes.

5)Kantan kering
Dunne gefrituurde strookjes aardappel met o.a. uitjes, rode pepers en oriëntaalse kruiden.

6)Rudjak manis
Een zoet fruitgerecht met appel, ananas, mango, papaja en limoen. Op smaak gebracht met o.a. cashewnoten en garnalenpasta.

7) Pisang goreng

Gebakken banaan in een jasje van bloem

8) Sambal boontjes
Een pittig gekruid speciebonengerecht met o.a. Spaanse pepers, knoflook en kokosmelk.

9) Rendang
Runderstoofvlees en een pittige saus met o.a. koriander en komijnzaad.

10)Vijf soorten saté met pindasaus
Keuze uit kip, rund, varken, garnalen maar ook vegetarische saté.

Met uitzondering van de Rendang (runderstoofvlees) zijn alle gerechten geschikt voor vegetariërs.

Heb je nog wensen of suggesties? Deze kun je tot donderdag aangeven.
Ik help zaterdagmiddag ook in de keuken.

Frans Kiffers
Zo, dat wordt weer smullen ! :lol:
Voor de deelnemers die vanuit het noorden komen en zin hebben om te fietsen..
Fietsen naar Harskamp vanaf Zwolle
Hoi. Allemaal. Twijfel om wel of niet te komen. Wie komen er? Wellicht zie ik vele bekenden daar.
Inmiddels hebben zich 77 volwassenen aangemeld. Ze nemen ook nog 10 kinderen mee. En nog dagelijks komen er nieuwe aanmeldingen binnen!
Rutger schreef:Wellicht zie ik vele bekenden daar.
Dat is uit te drukken in vele tientallen denk ik :-)
Omdat er zoveel deelnemers zijn, heb ik nog een route van 50km richting Elspeet gemaakt. Via de dorpen Stroe, Garderen en Uddel gaat het naar Elspeet. Vandaar de or de kroondomeinen van het Loo naar hoogsoeren, vervolgens langs Radio Kootwijk (monument) terug naar Hkd. Het gaat om te beginnen richting N.W., dus naar rechts, en dan langs de volgende knooppunten:
10, 80, 58, 13, 59, 60, 61, 02, 03, 04, 39, 08, 09, 10, 38, 41, 40, 19, 71, 70.
Een link naar het gpx bestand vind je onderaan de aankondiging van dit weekend op de pagina 'activiteiten'.