Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsreparatiecursussen najaar 2017 - Forum Wereldfietser

Fietsreparatiecursussen najaar 2017

Een kapotte spaak, een gebroken ketting, een haperende versnelling? In samenwerking met Marten Gerritsen organiseert De Wereldfietser een tweedaagse fietsreparatiecursus. De cursus bestaat uit theorie maar vooral uit praktijkblokken.

Wat en wanneer?
De fietsreparatiecursus is voor maximaal 16 (Basis) of 12 (gevorderd) leden per weekend. Plaats van handeling is steeds het Groningse Kiel-Windeweer. Aan de hand van een cursusboek (alleen bij basiscursus) geeft Marten fietsreparatiecollege. In zijn professionele werkplaats kun je in teams proberen de theorie in praktijk te brengen.

Data
16 en 17 september - Basis cursus => Vervallen
7 en 8 oktober - Basis cursus
21 en 22 oktober - Basis cursus
4 en 5 november - Gevorderden cursus

Waarom?
Het doel van de cursus is het verkrijgen van inzicht in fietstechniek, het vergroten van het inzicht in de keuze van componenten en het leren afstellen / repareren / vervangen van de meest voorkomende onderdelen, zodat je voorbereid op pad kunt gaan en je je onderweg zo veel mogelijk kunt redden. Verder is het uiteraard een gezellig Wereldfietsersweekend met veel gelegenheid voor het uitwisselen van ervaringen en informatie.

Wat en voor wie?
De fietsreparatiecursus is geschikt voor beginnende maar ook voor meer geoefende sleutelaars, want voor alle categorieën valt er genoeg op te steken.

In de basiscursus wordt het reguliere onderhoud behandeld. Je gaat derailleurs, wiel- en balhoofdlagers en remmen afstellen, kabels vervangen, wielen, ketting en tandwielen wisselen en de zitpositie instellen. Het aanbrengen van een noodspaak en andere noodreparaties komt ook aan de orde. Iedere oefening begint met uitleg over het hoe, wat en waarom en een demonstratie. Vervolgens kun je in groepjes zelf aan de slag. Om bij te komen zijn er uiteraard voldoende thee en koffiepauzes en je krijgt een dikke handleiding om het allemaal na te kunnen lezen.

Aansluitend aan de basiscursussen wordt ook een vervolgcursus gegeven met een herhaling (met extra verdieping) van de stof uit de basiscursus, wielen vlechten en compleet richten en op spanning brengen en nieuwe technologie zoals Rohloff naven (monteren, types, kabels vervangen, olie wisselen, tandwiel vervangen), schijfremmen en hydraulische remmen (o.a. ontluchten en leiding vervangen).

Voor al het benodigde gereedschap en sleutelobjecten wordt gezorgd. Als afronding van de basiscursus mag er ook aan de eigen fiets gewerkt worden, maar of je daar nog puf voor hebt?

Waar?
De cursus wordt gegeven in de boerderij van Marten Gerritsen in Kiel Windeweer. Het klussen vindt plaats in de tegenwoordig verwarmde werkplaats. Je kunt in de boomgaard kamperen (onder appel- of perenboom naar keuze, er is douchegelegenheid, en voor campers vinden we ook wel een plek). Maar je mag ook je mat in de werkplaats uitrollen als je het buiten te bar vindt. Er zijn ook diverse logiesmogelijkheden in het dorp (zie internet).

Het cursusadres: Dorpstraat 132, Kiel Windeweer, telefoon 0598 - 491865. Kiel Windeweer (Gemeente Hoogezand-Sappemeer) ligt 7 km achter Zuidlaren, op de grens Groningen-Drente.

Hoe er te komen?
Per trein: Neem je een fiets mee, dan is bij redelijk weer in Assen uitstappen leuker dan rijden via Groningen naar Kropswolde of Hoogezand. Zonder fiets kun je Qbuzz bus 73 nemen vanaf Groningen hoofdstation, naar de Klaplaan in Kiel Windeweer en dan nog ong. 12 minuten lopen (richting kerk en voetbalveld, over de klapbrug links).
Zie voor andere routesuggesties: http://www.m-gineering.nl/kiel.htm
Gps-track:klik hier.

Hoe laat?
De cursus begint zaterdagochtend om 10 uur. Aangezien Kiel Windeweer niet voor iedereen naast de deur ligt, ben je van harte welkom om vrijdagavond al je tentje op te zetten (wel even aan Marten laten weten!). Zaterdag sluiten we de dag af met een gezamenlijke maaltijd. Zondag begint de cursus weer rond 10 uur en verwachten we de cursus rond 16:30 uur te kunnen afsluiten.

Wat moet ik meenemen?
Voor de cursus: kleding waar een vlekje in zou mogen komen, schoenen waar je een paar uur op kunt staan, bord & bestek voor het avondeten. Voor het kamperen: mooi weer en wat je verder denkt nodig te hebben (zoals ontbijt, lunch). Dichtstbijzijnde supermarkt is in Hoogezand (5km)!

Er wordt gewerkt aan sleutelobjecten, maar als je specifieke vragen hebt over je eigen fiets kun je die uiteraard het beste meebrengen. Aan het eind van je basiscursus kun je aan je eigen fiets werken, onderdelen kunnen evt. ter plekke worden aangeschaft.

Wat kost het?
Het cursusgeld bedraagt € 75,00. Bij de prijs is inbegrepen: cursusgeld, cursusboek (alleen bij de beginnerscursus), avondeten (bij de Chinees gehaald), koffie, thee, pleisters en gezelligheid.

Hoe kan ik me inschrijven?
Leden van de Wereldfietser kunnen zich inschrijven via reparatiecursus@wereldfietser.nl
Vermeld naast (voor- en achter)namen ook de lidnummers en woonplaatsen van alle deelnemers a.u.b. en voor welke cursusdatum je je opgeeft!
Niet-leden moeten eerst lid worden van de Wereldfietser. Voor samenwonende partners is één lidmaatschap voldoende. Als je het lidmaatschap gelijk met de inschrijving regelt, geef het dan even aan.

Als je je hebt opgegeven, dan ontvang je een bevestiging met uitleg en instructie over de betaling. Wacht dit even af totdat je geld overmaakt.

In augustus ben ik op fietsreis. De bevestiging kan soms wat langer duren door gebrek aan wifi.

Ongeveer een week of twee voor de cursus ontvang je nadere gegevens.

Let op:
Je bent pas ingeschreven als je bevestiging ontvangen hebt én je hebt betaald.
De inschrijving vindt plaats op volgorde van ontvangst van het cursusgeld. Laat betalen kan dus betekenen dat je je plekje kwijt raakt.

Annuleren
Tot 1 maand voor de cursusaanvang kun je kosteloos annuleren en krijg je je geld volledig terug. Tot 3 weken voor aanvang wordt het 75% enz.

Algemene informatie en inschrijving: Hans van der Veeke, reparatiecursus@wereldfietser.nl.
Technische informatie: Marten Gerritsen, info@m-gineering.nl
Er is nog steeds voldoende ruimte bij de cursussen.
Nog weer een keer onder de aandacht. Binnenkort beginnen ze weer.
Beste Hans,

Ik heb mij aangemeld voor 16 - 17 september en betaald.
Zijn er inmiddels voldoende aanmeldingen en gaat het door?
Zo ja, leuk! Zo nee, dan schuif ik graag door naar de volgende basiscursus moment.

Vriendelijke groet,
Laurence
Door het geringe aantal aanmeldingen en inventarisatie van de mogelijkheden van de cursisten hebben we besloten de cursus van 16/17 september te laten vervallen.

Op de andere data is nog voldoende plek, dus als je nog wat fietskunde wilt leren, geef je op!
Het is toch wel lastig dat iedereen in het voorjaar wil en in het najaar niet naar de toekomst kijkt.
Het begint wat te lopen. Stand van zaken:

7/8 oktober basis: Nog 6 plekken vrij
21/22 oktober basis: Nog 9 plekken vrij
4/5 november gevorderd: Nog 12 plekken vrij
7/8 oktober basis: Nog 2 plekken vrij
21/22 oktober basis: Nog 9 plekken vrij
4/5 november gevorderd: Nog 11 plekken vrij
Voor alle cursussen zijn nog plaatsen vrij.
Mooie kans om je fietsreparatiekennis op te schroeven.
Het cursusgeld verdien je zo terug omdat je minder vaak naar de fietsenmaker hoeft.
En onderweg is het toch fijn als je het zelf op kunt lossen!
Het gaat nu opeens heel snel met de de gevorderdencursus. Op dit moment zijn er nog 3 plaatsen beschikbaar.

En voor 21/22 oktober is nog voldoende plaats.
Gevorderdencursus nog één plaats beschikbaar.
Beste Hans,
Op jouw verzoek heb ik een reply gestuurd ter controle of bericht goed was ontvangen, maar heb je diverse vragen waar ik geen antwoord op heb ontvangen...dus even zo:

Beste Hans,
Hierbij mijn reply, mailtje goed ontvangen.
Ik zal mijn oude Koga uit 1998 meenemen en zou graag dat Maarten ernaar kijkt of de fiets geschikt genoeg is om ermee op fietsvakantie naar Spanje te gaan.
Zo ja dan zou ik e.e.a. willen aanpassen/opzetten zoals voorspatbord, petfleshouder, comfortabele stuurgrip, vervangen van remblokjes en vraag mij af of voorrek op mijn fiets geplaatst kan worden. Misschien zelfs bredere banden? Nog voor de zomer heb ik ketting tandwielen e d. laten vervangen. Heeft Maarten dat soort zaken voorradig of dit zelf meenemen?
Ik heb een kamer bij een B&B geboekt en kom dus zaterdag aan.
Ik ben echt een lek (kan wel een band plakken) maar volg daarom de cursus, maar heb er heel veel zin in!
Groeten, Laurence
P.s. heb je ook foto gemaild
Laurence,

Excuus. Ik had alleen de bevestiging gezien en niet inhoudelijk gekeken.
Je hebt een mail met antwoorden terug.
Ik kijk terug op een erg nuttige fietsreparatiecursus in Kiel-Windeweer. Hans, bedankt voor de coordinatie. Ik ben er achter gekomen dat ik meer kan dan ik denk en dat er nog veel meer is dat ik nog altijd niet kan. Erg inspirerend daar onder leiding van een gortdroge Marten Gerritsen.

Dank dus!