Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wintertrektocht 19 t/m 21 januari 2018 - Forum Wereldfietser

Wintertrektocht 19 t/m 21 januari 2018

De Wintertrektocht staat weer op de rol: van vrijdag 19 t/m zondag 21 januari 2018. Inmiddels een klassieker en weer de eerste uitdaging van het nieuwe jaar. Fiets jij ook gewoon door in de winter en beschik je over een goede winter-kampeeruitrusting?

Het fijne vooruitzicht op dit festijn zal ons helpen goed de herfst en de feestdagen door te komen. We fietsen deze keer door het Brabantse land en natuurlijk zullen de boerenkool en glühwein niet ontbreken. Anita en Koert zijn al weer op zoek naar geschikte kampeerlocaties die we met mooie fietspaden en holle wegen door bos en hei aan elkaar zullen knopen. Over de bijzonderheden en de mogelijkheid tot inschrijven zullen we je tijdig op de hoogte brengen.


Deelname aan een of meerdere activiteiten is voor eigen risico. De vereniging kan op geen enkele wijze aansprakelijk gesteld worden voor diefstal of schade in geval van ongeval, letsel, etc. aan uzelf of derden. Wij raden u aan zelf zorg te dragen voor een reis-ongevallen en/of aansprakelijkheidsverzekering.]
Tips om je voor te bereiden op koude en regenachtige weersomstandigheden.
Met dank aan Henk van Dillen en de ANWB.

Vocht:
Vocht is de grootste vijand van warmte, en hoe natter je bent hoe sneller je afkoelt.
Katoenen kleding houdt vocht vast. Synthetische materialen houden geen vocht vast en drogen sneller.
Houd je schoenen en sokken droog met overschoenen.

Drielagensysteem bij kleding:
De eerste laag kleding moet zweet afvoeren naar de volgende laag. De tweede laag is bedoeld om het lichaam warm te houden en de derde laag is om je te beschermen tegen wind en water. Krijg je het warm dan verwijder je een laag.
Pauzeer je of ben je uit-gefietst, trek een dons jack aan.
Zorg voor goede (waterdichte) handschoenen en hoofd/gezichtsbescherming

Eten en drinken
Nuttig om warm te blijven regelmatig calorierijk eten en drinken in niet te grote hoeveelheden.

Warm in je bed
Donzen slaapzakken isoleren in het algemeen beter dan synthetische slaapzakken. Een natte slaapzak isoleert niet en wordt ook niet meer droog. Neem een slaapzak mee die geschikt is tot 15 graden vorst.
Zorg er voor dat je warm en droog je slaapzak in kruipt.
Denk aan een muts om je hoofd warm te houden.
Gebruik een isolerend matje met eventueel een extra reflectiedekentje.

Tent
Kunststof doek is licht, hierdoor kan sneeuw er gemakkelijk van afgeschud worden. In een klein binnen-tentje blijf je makkelijker warm. Ventileer om het aanvriezen van condens te voorkomen.
In de winter kan de grond erg hard en koud worden. Boor voor de haringen zo nodig een gat in de grond en geef er nog een paar klappen op.

Meer lezen over kamperen in de winter:
https://www.kampeerclub.nl/pagina/winte ... rm-en-leuk
https://kampeerwijzer.com/kamperen/winterkamperen/
http://www.hiking-site.nl/themas/thema_2008-01-15.php.

In het nieuwe Herfstnummer 2017 van de Wereldfietser/Vakantiefietser staat voor de Wintertrektocht het verkeerde weekend vermeld.
De Wintertrektocht is van vrijdag 19 t/m zondag 21 januari 2018.
Algemene informatie over de Wintertrektocht van 19 t/m 21 januari 2018

Vrijdag 19 januari 2018
• Vertrek 12.00 uur Station den Bosch.
We verzamelen aan de voorzijde van het station. Kijk vooraf of er werkzaamheden aan het spoor zijn.
• Via onder meer het Nationaal Park Loonse en Drunense Duinen fietsen we naar de camping Hoeve de Mertel in Biezenmortel. Afstand ca. 45 km. De precieze route wordt later bekend gemaakt middels knooppunten en track.
• Camping Hoeve de Mertel
Biezenmortelsestraat 8, 5074 PD Biezenmortel
http://www.hoevedemertel.nl
kosten p.p. Eur. 9,00 inclusief gebruik van douche
• Boerenkoolavond
We hebben de beschikking over een gezellige binnenruimte. We koken de boerenkoolmaaltijd gezamenlijk.
Vergeet niet van tevoren aan te geven dat je mee wenst te eten. De inkoop geschiedt centraal maar indien je
vegetarisch wenst te eten zorg je zelf voor een vleesvervanger. De kosten ramen we op ca. Eur. 5,- p.p.

Zaterdag 20 januari 2018
• Vertrek om 10.00 uur vanaf Hoeve de Mertel
• Voor degenen die zaterdagmorgen komen doen we om 10.30 uur Station Tilburg.
• We maken een zwerftocht door de prachtige Meierij van ’s Hertogenbosch en de Kempen om uiteindelijk in
Oirschot uit te komen bij Camping de Bocht. Afstand ca. 75 km. De precieze route wordt later bekend gemaakt
middels knooppunten en track.
• Camping de Bocht,
Oude Grintweg 69, 5688 MB Oirschot
http://www.campingdebocht.nl
kosten Eur. 10,00 p.p. Douchemunt Eur. 0,50
• Zaterdagavond eten we in een restaurantje in de buurt. Uiteraard staat het je vrij om zelf te koken. Ga je
mee uit eten, laat dat dan bij je aanmelding weten.

Zondag 21 januari 2018
• Vertrek om 10.00 uur vanaf de Bocht.
• De ervaring leert dat de meeste deelnemers op eigen gelegenheid naar huis gaan. Wil je gezellig nog een
eind samen fietsen, dan kun je met de groep mee terug naar den Bosch. Daar sluiten we het weekend waardig
af met een Bossche Bol van Jan de Groot met koffie of thee. Afstand ca. 45 km. De precieze route wordt later
bekend gemaakt middels knooppunten en track.

Aanmelden:
• Aanmelden uitsluitend per mail bij Annita Mathijssen, ajhm.mathijssen@kpnmail.nl
• Geef bij je aanmelding aan of je vrijdag meedoet aan de boerenkoolmaaltijd en of je zaterdag mee gaat naar het restaurant.

Route knooppunten Wintertrektocht 2018

Vrijdagmiddag 12.30 uur. Startpunt Den Bosch CS.
Kpn.naar 59-56-57 (Vlijmen)-43-44-45-41-82-81-97-60-84-85-83-89 (Heusden)-88-92-70-14 (Drunen)-71-72-(Drunense Duinen)-74-73-34-35-46/48 camping in Biezenmortel

Zaterdag 10.00 uur (75-80 km).
Biezenmortel naar Station Tilburg centrum 11.00 uur.
Vanaf camping kpn. 46 richting 44 – 42-48-66-65-(ongeveer 10 km. station Tilburg)-
Weer even terug naar 66-78-76-31-83-14-18-17 (Oisterwijk)19-84-79-13-12 (Moergestel)-10 -05-06-09-41-42 (Hilverenbeek)-01-48-47-99-98-69-28-27-26-25-(Middelbeers)-81-83-24-20-23-61-60-camping Oirschot

Zondag Oirschot –Station Den Bosch (ongeveer 45 km.)
Camping 60 richting 16-18-48-47-01-02-03-04-50-91-90-41-74-73 (St. Michielgestel) -76-64-36-35-34 (Vught)-62-61-60-24-22-21-55-58/53 station Den Bosch.
Helaas moet ik deze keer overslaan, ik heb al andere plannen in die week.
Koert,

ik probeer je een bericht te sturen, echter deze blijft in mijn uitbox hangen.

Bert
Vandaag een Brits stel (~30 jaar?) ontmoet op camping De Liede bij Haarlem. Zijn vanuit Hoek van Holland vandaag hierheen ‘gevlogen’ met die wind. Ze verwachten over 2 weken nog in het land te zijn, dus heb ik ze gewezen op deze tocht en het e-mailadres doorgegeven.
Tot wanneer kan ik me aanmelden?
Ik ben benieuwd hoeveel mensen er mee gaan.
Zijn er nog meer mensen uit Tilburg die zaterdagochtend evt willen aansluiten?
Groetjes Lianne
Ik heb me opgegeven voor het weekend. Waarschijnlijk fiets ik vrijdag naar de camping vanaf richting Nijmegen.

Vorig jaar was er sneeuw, vorst en regen.
Wie gaan er nog meer weer en wind trotseren?

Gr.
Betty
Op dit moment hebben 18 mensen aangemeld. Er kan nog ingeschreven worden.
De deelnemers krijgen begin volgende week nog extra informatie/deelnemerslijst van mij.

Anita
Ik fiets dit jaar mee. Vertrekpunt is Arnhem. Naar Biezenmortel ongeveer 80 km.
Wie vanuit deze richting mee wil fietsen is welkom. In overleg e.e.a. afspreken?

Jan
Ik ga ook gezellig mee! Ik vertrek vrijdag vanuit thuis, vlakbij Eindhoven, naar Den Bosch. Laat maar even weten als je mee wilt fietsen.

Vicky
Gezellig
ook ik ga dit jaar weer mee en kom vanuit huis vrijdag met de fatbike direct naar de camping
hoop dat het nog gaat sneeuwen :D

gr john
Boer'nkool in Biezenmortel, dat moet heel bijzonder zijn!
Hoewel ik het maar een koude bedoening vind, ben ik ook van de partij. Vertrekpunt is tenslotte nog geen 500 m van mijn werkplek.
Ben ook wel weer toe aan een fietstocht, ik start vrijdag in Den Bosch!
Tot dan!
Ik heb van Anita begrepen dat ze in het restaurant van Camping de Bocht op zaterdagavond voor ons heeft gereserveerd. Dit restaurant beschikt over een kegelbaan die voor € 17,50 te huur is. Ik zou het wel leuk vinden een balletje te gooien (rollen?). Als er meer liefhebbers zijn, kan ik een baan reserveren.
Daar dit rondje in mijn achtertuin plaatsvindt ben ik zo vrij na overleg met Anita en Koert hier een alternatief op de aangeboden routes voor te stellen. Mijn alternatief gaat iets minder in een kringetje en iets minder langs de doorgaande weg. Deze alternatieve route voert op vrijdag langs de Maas en door de Drunense Duinen. Op zaterdag gaan we na Tilburg via een oude spoorbaan tot in België en daarna via o.a. Landgoed Utrecht richting Oirschot. Op zondag weer naar Den Bosch via Landgoed Velder, de Dommel en het nieuwe stuk Zuid-Willemsvaart.
hele route: https://ridewithgps.com/routes/26647871
vrijdag: https://ridewithgps.com/routes/26723839
zaterdag: https://ridewithgps.com/routes/26723865
zondag: https://ridewithgps.com/routes/26723879

De GPS-files stuur ik naar Anita!

(In tegenstelling tot de eerdere routes zijn deze routes niet helemaal via knooppunten te volgen!)