Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paaskamp 2018 Nrd Brabant - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Paaskamp 2018 Nrd Brabant

antonio18 schreef:
do 01 feb, 2018 20:52
Zaterdag 31 maart
We vertrekken om 09.00 u vanaf de camping naar station Deurne om daar de laatste fietsers te verwelkomen. Uiterlijk 09.30 u vertrekken we vanaf station Deurne richting Stramproy. De afstand op deze dag is 86 km. We fietsen door de Mariapeel. Na 16 km is de eerste smalle passage; uitdagend door een mooi landschap. De koffiepauze is (iets aan de late kant) in Heythuysen.
'Iets aan de late kant' is een understatement: Heythuysen is 47 km na de start in Deurne! (Geheime tip voor de appeltaartgroep: in Meijel - dat is 26 km na de start en dus al ver genoeg - is ook horeca).

antonio18 schreef:
do 01 feb, 2018 20:52
Zondag 1e Paasdag
Na 35 km hebben we een koffiepauze in Luyksgestel.
Volgens de gps-track is dat niet na 35 km, maar zelfs pas na 45 km! Veel eerder, na 19 km, is fietscafé De Stop in Lozen, dat op zondag vanaf 9 uur open is.

Koffie is voor mij en veel andere fietsers een belangrijk ritueel, dat ruim voor het eind van ochtend plaats hoort te vinden. Bij voorkeur na een uurtje relaxed fietsen, dus na hooguit 20 km. Na 40 km is het al tijd voor de lunch en na 60 km zeg ik geen nee tegen een portie bitterballen.
Dat mijn koffiebehoefte niet uniek is, bleek een half jaar terug nog tijdens de huttentocht, toen we op zondag pas na 32 km een koffietent aantroffen die open was. Al 10 km eerder was het duidelijk geworden dat er een onstuitbare behoefte aan koffie was...

Tijdens de Pinkstertocht van 2016 moesten we ons in Luik behelpen met een café waar wel koffie, maar geen taart was. Een uur later hebben we toen bij een bakker in de Ardennen nog een hele rabarbertaart gekocht.

Afbeelding

Martien schreef:
zo 18 mar, 2018 21:09
Vanaf hoe laat zijn we eigenlijk welkom in Deurne? Ik ben nog niet eerder mee geweest, dus weet niet wat gebruikelijk is.
Meestal zie je vanaf het eind van de middag de ene na de andere bepakte fietser op de camping verschijnen.
Bedankt Kees! Ook voor de tip over Meijel, ik vroeg me al af of we daar niet ergens koffie konden drinken (of nou ja, thee in mijn geval). Ik hoop wel dat de weersvoorspellingen nog wat opklaren. Op de een of andere manier vind ik 8 graden en regen niet zulk lekker kampeerweer.
Ik kampeer niet. Maar heb op de camping van Strampoy én van Lage Mierde een trekkershut/huisje gehuurd.
Niet duur. Er zijn in beide hutten nog slaapplekken. Als je interesse hebt, laat dit dan even weten: welkom!
Tineke
Uitgelezen gelegenheid om deze lijst te checken, uit het bericht over waterpunten. :-)
Roald schreef:
vr 23 mar, 2018 20:44
Brabantwater heeft nu een gpx bestandje beschikbaar gesteld voor de locaties in de provincie Noord Brabant
https://www.brabantwater.nl/overbrabant ... nten1.aspx
Hoi allemaal,

Ik heb me al aangemeld via de email maar bij deze ook op het forum. Ik hoop vrijdag al te arriveren, zijn er mensen uit de omgeving zwolle/deventer die vrijdag die kant op fietsen / treinen?

Groeten, Matthijs
De laatste dag passeer je de 24 meter hoge Flaestoren. Deze biedt een prachtig uitzicht op Landgoed De Utrecht en in het bijzonder De Flaes en het Goorven. Twee weken geleden was ik hier, in een winterse entourage. Het vroor, er lag wat sneeuw en er stond een harde en koude noordenwind. Toegang tot de toren kost 1 euro, de deurautomaat zat echter vastgevroren dus het bleef bij een blik omhoog in plaats van omlaag. Misschien een blessing in disguise want op de toren zal het niet te harden zijn geweest door de kou (windchill factor). Hieronder een foto van de toren op zaterdag 17 maart j.l. Tweede Paasdag een herkansing?

Afbeelding
@Willem,
Vlakbij dit uizichtpunt is de beroemde uitspanning In den Bockenreyder
gemoedelijke Brabantse gastvrijheid ten top. Ook al is het er loeidruk, er wordt voldoende personeel ingezet om iedereen snel te bedienen. Op de kaart staat de tekst in het Brabants. Een aanbevelling als stopplaats.
www.indenbockenreyder.nl
Ha Bert, ja daar hebben we toen een bakkie gedaan. Mooie (en oude) herberg inderdaad, vlakbè de venne en midde in de bosse: ge zed welkom!

Overigens komt de tocht op Landgoed De Utrecht vlak langs de in 1905 gebouwde brandtoren met houtvesterswoning (van de hand van Jan Frederik Staal en Alexander Kropholler). Misschien een klein ommetje waard.
Willem, voor een boeiend stukje erfgoed o.i.d. fiets ik graag een stukje om. In rustig tempo, dat wel.
Loes
WillemT schreef:
zo 25 mar, 2018 16:59
Ha Bert, ja daar hebben we toen een bakkie gedaan. Mooie (en oude) herberg inderdaad, vlakbè de venne en midde in de bosse: ge zed welkom!

Overigens komt de tocht op Landgoed De Utrecht vlak langs de in 1905 gebouwde brandtoren met houtvesterswoning (van de hand van Jan Frederik Staal en Alexander Kropholler). Misschien een klein ommetje waard.
Kropholler was politiek zeer omstreden, maar hij heeft fraaie kerken neergezet, zoals op de Linnaeushof in Amsterdam. Ook op en rond het Mariaplein in Vught kom je Kropholler-creaties tegen.
Beste Wereldfietsers,

Het lijkt mij leuk om aan te sluiten bij deze tocht. Kan ik van iemand de contact gegevens krijgen?

Cheers, Ludo :D
Het emailadres staat in het oorspronkelijke bericht bovenaan.

Overigens heb ik me opgegeven, maar daar nooit een bevestiging van gehad. Dus ik vraag me af of dat wel goed is gegaan. Misschien moet ik ook nog een keer een mail sturen.
Zie voor meer informatie en ook over de wijze van aanmelden https://www.wereldfietser.nl/activiteit/paastocht-2018
Er lijkt verbetering in het Paasweer te komen met verwachte rapportcijfers 6-7.
Reken erop dat het in het zuiden meestal net iets hogere temperaturen zijn en de wind is vaak minder dan in het noorden.
Brabant kent sfeervolle fietscafés en daar is het altijd lekker warm.
Er zijn nu 38 aanmeldingen.
Op zaterdag kun je niet ver voor Stramproy een stukje replica zien van de Dodendraad op de grens van Nederland en Belgie tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Duitsland paste tijdens de bezetting van Belgie veel geweld toe op de burgerbevolking. Ruim een miljoen Belgen vluchtten daarop naar het neutrale Nederland.
De Duitsers vreesden dat Belgen via het neutrale Nederland naar Engeland zouden reizen om zich aan te sluiten bij het Belgische leger dat in het uiterste zuidwesten van Belgie stand hield langs de IJzer. Zie: de Frontlijn Route van Kees Swart https://www.recreatief-fietsen.nl/frontlijnroute/
De Duitsers grendelden de gehele grens met Nederland daarop af door middel van elektrische draden met een spanning van 2000 volt. Er bleven tal van pogingen om te vluchten. Naar schatting zijn ruim 800 Belgen tijdens hun poging de grens over te steken dodelijk getroffen door een stroomstoot.

Je vind deze replica van de dodendraad met wachthuisjes etc. bij Molenbeersel tussen de Belgische fietsknooppunten 18 en 17. Zie ook: https://www.dodendraad.org/teksten3/rec ... 20-kinrooi
Zulke culturele hoogtepunten kan ik natuurlijk niet missen.
Ik heb vrijdag een feest in Venlo.
Van daaruit fiets ik op mijn gemak naar de camping op zaterdag in Strampoy.
Ik zie jullie graag daar.
Gr.
Betty
Mijn fiets staat gepakt klaar, ik heb er zin in! Tot morgen.
Ton, veel dank voor het organiseren van de Paastocht 2018.
Uitkijktoren van Willem T. gezien maar had geen €1 munt bij me om door de draaideur te kunnen. Volgende keer!
Doodendraad van Bert S. zonder schokken en kleerscheuren gepasseerd.
Het was weer een gezellige WF-onderneming. Iemand foto's? :roll:
Ja. Waar zijn de foto's?

Mario
Ik vond het ook erg gezellig. Foto's heb ik niet gemaakt.
Beste Ton,

Wat een mooie route. Lekker veel afwisseling tussen asfalt, onverhard en fijne bospaadjes. Ik ga zeker een aantal stukken (de Kempen -LF51-) nog een keer opnieuw bezoeken met de fiets zodat ik iets langer kan genieten van al dat natuurschoon.

Aan alle andere deelnemers, bedankt wederom voor de gezelligheid, de goede gesprekken en het dromen over mooie fietsroutes.

De foto's die gemaakt zijn kunnen we online verzamelen op een afgeschermd stukje van mijn stack account? Ik zal daar iig mijn foto's plaatsen, https://deimor.stackstorage.com/s/ujO9DwbH4lx1fWF.
Als je wilt uploaden stuur even een email aan matthijs AT maaiveld.net of een PB en ik stuur je de URL + inloggegevens.

Groetjes