Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldfietsbeurs a.s. zondag 8 april in de Fietser te Ede - Forum Wereldfietser

Wereldfietsbeurs a.s. zondag 8 april in de Fietser te Ede

We hebben nu voldoende vrijwilligers. De locatie is vol inspiratie. Er is een prachtig programma met een paar boeiende lezingen.Ver weg, maar ook dichtbij. De informanten staan te trappelen om hun fietservaringen in de hun favoriete landen met de bezoekers te delen. Onze onvolprezen Fiets-Ing Marten Gerritsen komt speciaal uit het hoge noorden naar Ede voor een doorlopende workshop fietstechniek.
De weersverwachting is op zaterdag een zonovergoten dag met heerlijke fietstemperaturen: rapportcijfer 9! Zondag ietsje minder.
Dus zaterdag er lekker voor uittrekken voor een fietstocht over de Ginkelse Heide en de Veluwezoom met uitzichten over de Rijn. Die avond gezellig kamperen in de natuur op Quadenoord en zondag op de fiets naar de Wereldfietsbeurs.
Er is een bewaaakte fietsenstalling.
www.wereldfietsbeurs.nl
Ik geef ook deze keer weer twee lezingen over mijn lievelingsthema: de eerste keer op fietsvakantie. In het programma staat het er niet zo duidelijk, maar het zijn twee verschillende lezingen. De eerste, om 12 uur, gaat over de vraag wat voor fiets je nodig hebt: kan het met een bestaande fiets (en wat kan er daarmee wel en wat niet), of heb je een nieuwe nodig (en waar moet je dan op letten)? De tweede lezing, om 13 uur, gaat over de kampeeruitrusting. Wat kun je gebruiken van wat je eventueel al hebt, en wat moet toch anders?
Beide lezingen gaan uit van het idee dat het verstandig is het zo'n eerste keer niet al te duur te maken. Het hoeft allemaal geen vermogen te kosten, en als je het de eerste keer zoveel mogelijk met bestaande spullen doet weet je daarna veel beter wat je wel en niet wilt. Het is zonde je een dure fiets te laten aanpraten die vervolgens toch niet blijkt te passen bij je plannen en je fietsstijl, en het is zonde je allerlei overbodige zooi te laten aansmeren die alleen maar ballast is als het klimmen begint.
Overzicht van de workshops/presentatie/lezingen:
https://www.wereldfietser.nl/sites/defa ... t%20v1.pdf
Inmiddels is de beurs weer achter de rug, en kunnen we de balans opmaken. Er waren blijkbaar net iets meer dan 400 bezoekers. Ik weet niet hoe zich dat verhoudt tot eerdere jaren, maar mij leek het niet zo druk, al zaten we ook in een erg grote ruimte, en al was het eigenlijk veel te mooi weer om binnen te zitten.
Die ruimte was natuurlijk erg netjes, maar ik vraag me af of intrekken bij Batavus/Koga achteraf zo goed heeft gewerkt. We raakten toch wat verloren tussen de bling van de E BIkes, en net als eerder vind ik te nauwe commerciële banden niet zo gewenst. Toen was het Santos dat met een dominante roadshow een te eenzijdig beeld opbouwde, nu Koga etc. We stonden er toch soms wat verloren bij, zo tussen de E Bike paviljoens en andere bling.
Omdat er eigenlijk nauwelijks andere merken dan Koga etc werden toegestaan is er ook niet veel terecht gekomen van onze ambitie van vorig jaar om ook wat goedkoper aanbod van voor fietsvakanties bruikbare fietsen te laten presenteren. Zie hier voor de discussie van vorig jaar:
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... =9&t=28865
Ik ben me er heel erg van bewust dat het lastig is een betaalbare en geschikte locatie te vinden, dus ik hoop oprecht dat dit niet als zeuren wordt opgevat. Ik ben nog steeds teleurgesteld dat we niet meer in Bussum terecht kunnen.
Bedankt voor je verslag Wim. Ik denk dat de actieve leden van de vereniging ook een beetje gegroeid zijn naar het hogere segment. Bij workshops, lezingen en infogevers zitten logischerwijs vooral mensen met veel fietservaring, en die hebben vaak een duurdere fiets. Iets anders is dat mensen met een minder dure fiets, waaronder ikzelf, zich niet zo gauw meer aangetrokken voelen naar een beurs waar zo veel dure spullen te vinden zijn.

Het bestuur zal de beurs zeker evalueren en de doelstelling van de vereniging naast de beursevaluatie leggen om te beslissen of het nodig/raadzaam/slim/leuk/gewenst is om deze trend om te buigen. Gemakkelijk zal het niet gaan.
Het was deze keer niet zozeer de overdaad aan dure fietsen van Santos, Idworx etc, want die grote concurrenten waren allemaal door Accell verboden, maar het goeddeels ontbreken van herkenbaar budget aanbod, en de overdaad aan E Bikes, ook al waren die lang niet altijd duur.
Je hebt gelijk dat veel actieve leden zelf dure fietsen hebben (ik ook), maar mijn idee is dat die zelf wel de weg vinden. De bezoekers die de steun en oriëntatie van een beurs nodig hebben zijn de beginners (denk ik). Voor die doelgroep heb ik mijn twee lezingen gegeven over wat je nodig hebt voor een eerste keer, en daar zaten nog best redelijk wat mensen (vooral bij de lezing over kampeeruitrusting).
Al met al toch best een leuk dagje gehad, paar leuke lezingen gezien (en 1 die zo slecht was dat de helft van de aanwezigen na 15 min. weer vertrokken was :roll: )

Klopt mijn gevoel dat er aanzienlijk minder informanten waren dan andere jaren?
Ook dit jaar was het weer heel lastig om voldoende informanten (en vrijwilligers) te krijgen. Je zou verwachten dat dit in een vereniging met ruim 2500 toch gemakkelijker zou gaan. Ter info, dit jaar waren er 24 informanten, verleden jaar 25!

De organisatie van de beurs zal ook dit jaar de kwaliteit van de lezingen/workshops en de locatie evalueren. Het blijft natuurlijk heel lastig om van te voren bij een ons onbekende lezinggever te bepalen of dit een goed of een slecht verhaal gaat worden, er zullen altijd slechte en verrassend goede presentaties zijn.

Maar het belangrijkste is dat er mensen opstaan die zeggen ik wil iets vertellen of doen!

Zonder deze mensen GEEN BEURS!

We hopen dat volgend jaar weer voldoende vrijwilligers zijn.

Ronald van der Perk. (coördinator Wereldfietsbeurs)
Maar het belangrijkste is dat er mensen opstaan die zeggen ik wil iets vertellen of doen!
Mits ik op tijd terug ben van mijn fietsreis meld ik me volgend jaar aan.
Ik ben afgelopen zondag samen met vriendin en zoontje ook naar de beurs geweest en we hebben er alledrie erg van genoten genoten! Van de informatie over fietsvakanties met kinderen (bedankt Pieter), via de proefritbaan naar de stands waar we met inspirerende verhalen weer enthousiast zijn geworden om komende zomer weer met de fiets op vakantie te gaan: het was super geregeld en erg leuk! Hopelijk volgend jaar weer voldoende vrijwilligers en bezoekers om er een vervolg aan te geven.
Zo zien we het graag: mensen over de drempel helpen.
Ik was ook op de beurs en wil even reageren op een eerder bericht. Ik zat ook bij de presentatie over de Lake Victoria Safari (Oost-Afrika) en heb me verbaasd over het aantal mensen dat opstapte tijdens het eerste kwartier. Ik dacht dat er echt niemand meer over zou blijven.

Het was geen gelikt verhaal, dat spetterend werd gebracht, je moest misschien iets meer moeite doen om alles te volgen (ook door steeds maar weer opstappende mensen), maar de stukken die uit het boek werden voorgelezen waren treffend en vanuit een voor mij onverwacht perspectief. Er werden prachtige foto's getoond die soms erg snel voorbij kwamen. Maar wat wil je ook: een fantastische reis van een paar maanden in een uur zien over te brengen.

Ik heb het betreffende boek dan ook aangeschaft, voor 20 EUR met een prachtig verhaal en schitterende foto's. Ik heb geen enkel belang om dit boek aan te prijzen, voor hen die niet weten wat ik bedoel: https://www.bike-dreams.com/BD/NL/05_Book.php. Het zou echter zonde zijn als mensen dit geweldige kijkje in het prachtige Afrika zouden missen, want daarvoor kwamen de meeste mensen toch naar de presentatie?

Frontpage.jpg
Frontpage.jpg (26.22 KiB) 3078 keer bekeken
Althans van mijn presentaties over wat je nodig hebt om zonder al te grote uitgaven een eerste keer op fietsvakantie te gaan is geen video stream gemaakt. Wel staat er een uitgebreide geschreven versie elders op deze site: https://www.wereldfietser.nl/docs/de-ee ... 2017-1.pdf Die geschreven versie is natuurlijk flink uitgebreider dan wat je in twee keer drie kwartier kunt vertellen. Bovendien probeer ik hem met een zekere regelmaat up to date te houden.
Video streams online zetten is nu ook weer geen heel klein klusje: je moet de powerpoints monteren in de video want een filmpje van een scherm met powerpoint is vrijwel onleesbaar. Bovendien vraagt het nogal wat infrastructuur en menskracht ter plekke om alles op te nemen.
Zonder gesproken tekst zijn de meeste powerpoints tamelijk betekenisloos, en powerpoints met massa's tekst zijn niet leuk als presentatie (de docent leest zijn powerpoint voor, zucht). Echte Youtube filmpjes zouden wel leuk zijn, maar dat is veel werk. Dan is een eigen wordpress site natuurlijk leuker, en makkelijker te updaten, maar ook dat doe je niet in een uurtje.
Mijn beeldmateriaal staat ook in mijn stuk op de WF site.
Belle schreef:
za 14 apr, 2018 11:33
Mijn verslag van de beurs is te lezen in mijn blogpost Wereldfietsbeurs 2018 in Ede. Ik heb vijf lezingen bezocht.
Een leuk verslag!

"Toen ik later de online gezette foto’s ... zag ... bleek dat ik een aantal stands helemaal niet gezien heb, zoals de beursstand van de Europafietsers en van de Wereldfietser zelf. "

Oeps!
Tja, ik geef beroepsmatig heel veel colleges/lezingen/presentaties, aanstaande vrijdag nog op de uni in Keulen. Dat zijn altijd primair voordrachten waarbij de slides ondersteunend zijn met grafieken, afbeeldingen etc. Zulke presentaties online zetten heeft weinig zin want de echte (gesproken) inhoud ontbreekt.
Daarnaast heb je inderdaad ook de variant waarbij veel van de inhoud als tekst op de slide staat. In het ergste geval staat er zoveel tekst dat je niet meer hoeft te luisteren en staat de spreker zijn/haar eigen slides min of meer voor te lezen. Dat impliceert veelal tamelijk simplistische teksten (zoals van de CEO die het jaarverslag presenteert). Persoonlijk heb ik een gruwelijke hekel aan zulke presentaties met slides met massa's tekst en ik heb vaak het gevoel dat ze vooral gebruikt worden door mensen die geen goede lezing kunnen geven (zoals veel zakenmensen) en het in plaats daarvan dus allemaal op de slides (laten) zetten. Het is waar dat je die na afloop ter beschikking kunt stellen want de gesproken tekst had weinig zelfstandige waarde.
Ik vind zulke presentaties onelegant, maar er is bovendien genoeg onderzoek dat aantoont dat er minder van blijft hangen dan wanneer studenten zelf aantekeningen moeten maken (en in een schrift en niet op een laptop). Kortom, mij zul je het niet zien doen. Maar ieder zijn ding. Zoals gezegd, de uitgewerkte versie van mijn lezing is op de site van de wereldfietser te lezen, in gewoon lopend proza.
Zelf heb ik zondagmiddag een presentatie over fotograferen op de fiets gegeven. Mij was toegezegd dat er ditmaal een goed verduisterde zaal zou zijn.
Vorig jaar in Bussum was van tevoren geprobeerd om de zaal te verduisteren met behulp van zwarte vellen en ducttape, maar dat was mislukt: de tape was niet aan de kozijnen vast blijven zitten, waardoor de zware vellen naar beneden waren gekomen. Tot overmaat van ramp stond de ochtendzon toen recht op de ramen te schijnen, zodat de geprojecteerde beelden een vaal aftreksel waren van wat ik thuis op mijn beeldscherm zie.
Dit jaar bleek de bovenzaal waar ik mijn lezing hield, ondanks de toezeggingen helemaal niet verduisterd te kunnen worden. Er waren grote ramen zonder rolgordijnen en het lukte niemand om de lampen die onnodig aanstonden, uit te zetten. Voor de andere lezingen die in deze bovenzaal werden gegeven (GPS voor beginners, navigeren met de smartphone, de eerste keer op fietsvakantie, het voorbereiden van een fietsreis en bikepacking) was dat vast niet onoverkomelijk, maar voor een lezing over fotografie was deze zaal totaal ongeschikt. Je hebt weinig aan een goede beamer als de zaal niet schemerdonker is te maken. Vergelijk het met een klassiek concert of zangkoor in een ruimte waar het lawaai van drilboren en bladblazers nog goed te horen is.
Ik heb begrepen dat er voor de presentaties over fietsreizen wél een donkere zaal beschikbaar was. Voor mij is het onbegrijpelijk dat een lezing over fotografie, die staat of valt met de kwaliteit van het beeld, dan maar in een andere zaal gegeven moet worden. Vorig jaar en dit jaar ben ik er maar van uitgegaan dat er sprake was van onkunde en slechte communicatie, maar als mij dit nog eens overkomt, zal ik de lezing ter plekke annuleren.
Kees, je hebt zoals zo vaak helemaal gelijk. Ondanks de prima av apparatuur waren er drie dingen mis met de zaal zelf:
1 er waren geen verduisteringsgordijnen, zelfs niet voor de ramen dicht bij het scherm.
2 de verlichting liep door tot vlak bij het scherm en die buizen waren niet apart uit te schakelen.
3 de verlichting kon niet (gedeeltelijk) uit of gedimd worden.
Wim schreef:
za 14 apr, 2018 23:01
Kees, je hebt zoals zo vaak helemaal gelijk. Ondanks de prima av apparatuur waren er drie dingen mis met de zaal zelf:
1 er waren geen verduisteringsgordijnen, zelfs niet voor de ramen dicht bij het scherm.
2 de verlichting liep door tot vlak bij het scherm en die buizen waren niet apart uit te schakelen.
3 de verlichting kon niet (gedeeltelijk) uit of gedimd worden.
Het is alsof daar iemand heeft ooit een flink budget kreeg om van een of andere zaal een presentatiezaal te maken maar het moest wel in twee weken klaar zijn en er mocht niks veranderd worden.
Ik zie wel overeenkomsten met de fietsen van Accell. :D