Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Appeltaarttocht Pinksteren 2019, 6 juni - Forum Wereldfietser

Appeltaarttocht Pinksteren 2019, 6 juni

Appeltaartentocht met Pinksteren

De Grensroute langs de grens van Nederland en België  6 - 10 juni

Vers van de pers is een gids van Grote Routepaden verschenen. Deze route is 540 km lang.
In de Grensroute zit veel over de dodendraad uit de Eerste Wereldoorlog. De Duitse bezetters hadden België volledig van het vrije en neutrale Nederland afgeschermd met elektrische draden. Er zijn honderden doden gevallen. Vandaar de naam dodendraad. Langs de route tref je tal van herinneringen en replica's van de draad.  Ook het smokkelen komt aan de orde. Zie: filmpje 
De stichting Verhalis heeft een aantal geschiedkundig feiten in het gidsje beschreven. Op de website staan ook tracks. Let op dat we bij de campings van deze route afgaan. 
Zie ook www.grensroute.eu
Meer over de dodendraad www.dedodendraadleeft.eu

We fietsen met Pinksteren delen van deze route vanaf Maastricht tot Nispen, ten zuiden van Roosendaal.
De oevers van de Maas vanaf Maastricht naar het noorden zijn langs de Belgische kant in prachtige natuurlijke staat hersteld. Grote delen fietspaden zijn geheel vernieuwd en je komt ogen tekort voor de fraaie uitzichten.
De tocht voert door het oude Maaseik (geniet van een ijsje op het Vrijthof) en het witte stadje Thorn naar Roermond, waar de Roer en de Maas samenvloeien niet ver van de oude Maria Theresiabrug uit de Oostenrijkse tijd.
Langs de grens gaat het verder. Op het terras van de Achelse Kluis nippen we aan een onvervalste Trappist en na een ritje over de heide zetten we onze tenten op in Klein-Frankrijk.
Via het Bels lijntje komen we in Baarle Nassau met de merkwaardige grenzen van de Belgische enclaves in Nederland. Het is  aspergetijd. Liefhebbers kunnen smullen van het witte goud vers van de boer. Wie heeft een heerlijk aspergerecept?
Uiteindelijk fietsen we richting station Roosendaal.  Zijn daar werkzaamheden aan het spoor, dan wijken we uit naar Breda. 
De campings zijn gereserveerd. Zij zien de Wereldfietser graag komen, ondanks de Pinksterdrukte.

Indeling per dag
Donderdag 6 juni
Verzamelen op camping de Bosrand in Sint Geertruid bij Eijsden
http://campingdebosrand.nl/
In Eijsden zijn een Plus-supermarkt en een Lidl. De camping heeft een eetcafé.

Vrijdag 7 juni
Fietsen naar Natuurkampeerterrein Raayerhof in Swalmen bij Roermond
www.raayerhof.nl
Bij het station van Roermond is een AH. In het megawinkelcentrum Retailpark bij de A73 is een AH XL.

Moet je vrijdag nog werken, dan kun je vrijdagavond hier aanhaken, of op zaterdagmorgen voor het station van Roermond.

Zaterdag 8 juni
Fietsen naar Natuurkampeerterrein Klein-Frankrijk in Leende (vlakbij het dorp Strijp)
www.klein-frankrijk.nl
Niet ver van het eindpunt is in de Achelse kluis de kloosterwinkel onder leiding van Broeder Martinus.
In Strijp is al meer dan 100 jaar de knusse dorpswinkel Sint Jan.www.coop-sintjan.nl
Zondag 9 juni
Fietsen naar Recreatiepark De Heimolen in Baarle Nassau
www.deheimolen.nl
In het centrum van Baarle Nassau is een Jumbo. Open tot 17:00 uur! De camping heeft een bistro met eenvoudige maaltijden.

Maandag 10 juni
Fietsen naar Station Roosendaal.
Je kunt ook kiezen voor een kortere route naar Station Breda

Reken voor de campings € 7 - 10 per persoon. Informatie over de route volgt.

Organisatie:  Annita van Vliet en Bert Sitters 

Deelname aan een of meerdere activiteiten is voor eigen risico. De vereniging kan op geen enkele wijze aansprakelijk gesteld worden voor diefstal of schade in geval van ongeval, letsel, etc. aan uzelf of derden. Wij raden u aan zelf zorg te dragen voor een reis-ongevallen en/of aansprakelijkheidsverzekering. Zie https://www.wereldfietser.nl/veiligheid.
 

Geef je hier op voor deze activiteit

Source: https://www.wereldfietser.nl/activiteit ... pinksteren
Inmiddels hebben zich 18 deelnemers aangemeld met 16 tentjes. Pinksteren is laat, dus verwachten de kampeerterreinen een druk weekeinde. We hebben maximaal 30 tentjes kunnen afspreken.
Wil je mee? Meld je dan tijdig.
We hebben wat extra tentplaatsen op de campings erbij kunnen krijgen, maar nu zit de fietstocht langs de grens op Pinksteren toch echt vol.
Leden die zich nu nog aanmelden komen op de wachtlijst, voor het geval dat er een plekje vrij komt.

Alle mensen die zich aangemeld hebben krijgen nadere informatie en een routebeschrijving.
Als je donderdagmiddag wat tijd hebt, is het erg leuk om via de St. Pietersberg en Eijsden naar St. Geertruid te fietsen, een ritje van 17 km (GPS-track). In Maastricht steek je via de Hoge Brug de Maas over, vanaf deze brug heb je mooi zicht op de 13e eeuws St. Servaasbrug en de wijk Wyck. Langs en door drie stadsparken fiets je vervolgens de Sint-Pietersberg op, een klimmetje van zo'n 60 meter. Vergeet niet even een kijkje te nemen bij Het Uitzichtpunt, je komt er pal langs. Hier heb je een fraai zicht op de groeve met op de achtergrond D'n Observant, ontstaan door het storten van grond die vrijkwam bij de mergelwinning. Na het klimmetje volgt een fijne afdaling naar de Maas en vervolgens rij je naar Lanaye (B) waar je met het voetveer oversteekt naar Eijsden: de laatste vaart is om 20:00 uur! Mocht je nu nog fut hebben, kijk dan ook even bij het 17e eeuwse Kasteel Eijsden, St. Geertruid is nu nog 4 km fietsen.

Afbeelding
Sint Pietersberg: uitzicht op de mergelgroeve met op de achtergrond D'n Observant

Afbeelding
Het veer Lanaye (B) - Eijsden (NL). NB: de laatste vaart is om 20:00 uur

Afbeelding
Diepstraat 28 in Eijsden, aan je linkerhand

Afbeelding
Kasteel Eijsden (17e eeuw), opgetrokken in Maaslandse renaissancestijl
Ik wilde even melden dat ik en mn partner toch met 1 tentje komen ipv 2. Is er een plekje vrij voor een ander. Mvg Caroline de Jong
zijn er ook mensen die op het ntkc terrein in st Geertruid gaan staan?
Zijn er nog meer mensen die uit het noorden komen?
Gr Edith
Even over de route op 2e Pinksterdag 10 juni naar het station van Breda: er is gekozen voor het fietspad van Aphen door het bos naar de Fransche Baan. Dit pad is afgesloten vanwege slechte staat. Het is een tegelpad waarvan de tegels volledig los liggen. Ik fiets er nog weleens over en pak dan zo nu en dan de berm en dan lukt het wel, maar met een groep zou ik dit niet aanraden!!
Veel mooier en beter is een route door België naar het beginpunt van het fietspad langs de Mark. Dit pad slingert langs de rivier naar Breda. Prachtige route!!!
Dit zijn de knooppunten: vanuit de Heimolen richting 81, maar al snel rechtsaf naar 94. dan volgen 22, 18, 17, 20, 21 en 13 (fietspad langs de Mark), 14, 43, 41, 36, 83. Dan door Breda naar het station. Het leukst is richting centrum te rijden. Achter het centrum ligt het station. Wil je knooppunten rijden volg dan 82, 81, 80. Succes!!
Ineke-Wouter schreef:
wo 29 mei, 2019 11:02
2e Pinksterdag 10 juni naar het station van Breda: dit pad is afgesloten vanwege slechte staat. Veel mooier en beter is een route door België naar het beginpunt van het fietspad langs de Mark.
Bedankt voor de info! Dit is de voorgestelde alternatieve route. Je kan de GPX-file downloaden via Export, Exporteer naar GPX (zie linksboven in het scherm).
Helaas is het eetcafé van Camping de Bosrand op donderdag gesloten.
In Sint Geertruid, 2,5km verderop, is cafetaria Het Mergelland. Geopend op donderdagavond.
Het heeft even geduurd, maar beter laat dan nooit (nog geen week na deze tocht zijn we in de Alpen gaan fietsen, in de zomer was ik bezig met het uitzoeken en 'ontwikkelen' van de foto's voor een fotoboek van deze Alpentocht of was het simpelweg te heet op de zolder waar mijn pc staat; daarna volgde een strandvakantie in Zeeland; in september had ik het druk met veldwerk in Duitsland en in oktober zijn we nog naar Polen gefietst). Nu heb ik eindelijk wat foto's van deze appeltaarttocht online gezet. Hieronder een kleine selectie, de rest van het beeldverslag vind je hier.

Het was weer een leuke tocht, die ik steeds met een klein groepje fietsers heb gereden waardoor ik ook tijd had om hier en daar wat rond te kijken en foto's te maken. Daardoor heb ik lang niet iedereen kunnen spreken die ik had willen spreken, maar misschien lukt dat volgend jaar wel weer ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Net voor de eindstreep :D hierbij wat foto's van de mooie Pinkstertocht 2019. Als blikvanger De Reuselse Kei met zijn curieuze geschiedenis.
Zie ook de foto's van eerdere Wereldfietsertochten, te beginnen met Hemelvaart 2016.
Op "Dag 1" van elke tocht staat linksboven een linkje "Andere WF-tochten"

Fijne dagen en een goed 2020 met veel fietsplezier gewenst!

Afbeelding
Kan ik mij niet meer inschrijven. Is het al vol.

30 tenten is niet veel op 2500 leden.

Mario
supermario schreef:
do 26 dec, 2019 17:53
Kan ik mij niet meer inschrijven. Is het al vol.
ehhh, omdat het misschien in 2019 was?
:oops: sorry