Additionally, paste this code immediately after the opening tag: EHBO cursus - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

EHBO cursus

Twee jaar geleden hebben we met beperkt succes de cursus georganiseerd. Een van de mindere kanten was nou juist dat er niet erg diep op de stof werd ingegaan. De oorzaken hiervan wil ik even in het midden laten. Nu we de cursus opnieuw willen aanbieden is de bedoeling dat het zich specifiek op het reizen per fiets richt en ook wat meer de diepte in gaat. Dat er nu de term survival valt roept misschien associaties op van expedities in de jungle en klinkt misschien wat zwaar. Maar heel veel van onze leden begeven zich wel in van god verlaten gebieden. Weten wat te doen als je daar iets overkomt is heel belangrijk. Ik heb mijn twijfels of je dan met een standaard EHBO cursus uit de voeten kunt. In gedachten heb ik twee van de vorige deelnemers die vorig jaar in Afrika behoorlijk ziek zijn geweest. Maar goed dat neemt niet weg dat een basiscursus natuurlijk een goed begin kan zijn. Het initiatief van Yvette is fantastisch, laat daar geen misverstand over bestaan. Ik zal zeker contact met haar opnemen. Alleen het probleem is telkens bij de meeste cursussen die georganiseerd worden het gebrek aan deelnemers. Vooraf wordt geroepen dat het fantastish is en vervolgens is er als puntje bij paaltje komt te weinig belangstelling. Opsplitsen in een basiscursus en een vervolg. Wie is hier voorstander van? En komen jullie dan ook?

Hoi Bert,
Goede uiteenzetting. Prima.
De term "survival training" is wat zwaar aangezet. Wat ik met mijn opmerkingen bedoelde is dat je je als organisatie altijd af moet blijven vragen wat je meerwaarde is tov al bestaande instellingen. En dat is het reizen door gebieden waar de zorg niet altijd direct voorhanden is en je in staat moet zijn te improviseren. En daarvoor heb je een goede kennis nodig omdat bij het verkeerd toepasen van technieken de gevolgen groot kunnen zijn.
Zie het maar als kennis voor het repareren van een fiets. Zonder deze kennis ga je ook niet (ver) op fietsvakantie. En bij problemen moet je ook in staat zijn te improviseren.
Een gewone EHBO cursus (ik heb er één gevolgd) gaat ervan uit dat je de eerste zorg verleent om daarna zo snel mogelijk professionele hulp in te schakelen. Als dat mogelijk is zou ik dat ook zeker doen.
Tijdens een fietsvakantie door bijvoorbeeld Turkijke kan het heel goed mogelijk zijn dat die prof. hulp niet zo snel voorhanden is. Dan heb je dus meer kennis nodig dan algemene EHBO kennis om de situatie goed te stabiliseren en eventueel een stapje verder te gaan en de patiënt vervoersklaar te maken. En in die situatie moet je heeeeeel goed weten wat je kunt doen en vooral wat je moet laten.

De Wereldfietsers heeft leden die overal ter wereld met hun fietsje rondrijden. Een fietstocht door Azië hoeft wat EHBO betreft echt niet extremer uit te vallen dan een fietstocht door de Alpen in Europa. Extreme situaties doen zich vaak voor in heel normale gebieden. Het gaat erom dat je snel kunt inschatten wat je mogelijkheden per gebied zijn.
De Wereldfietser is een vereniging voor fietsreizigers die op dat gebied een grote meerwaarde kan geven voor haar leden.

Algemene opmerking: prima hoe de activiteitencommissie dit allemaal oppakt. Heel erg goed. Ik weet wat het is om veel tijd en energie in dit soort zaken te steken en jullie doen het allemaal in je vrije tijd. Applaus!
Een goede tip: geef bij de aankondiging van de EHBO cursus heel goed aan wat je doelgroep is en voor wat voor soort tochten de cursus geschikt is. Dat geeft duidelijkheid aan de deelnemers en het is voor de cursusleider leuker wanneer het publiek ook echt wat aan zijn/haar info heeft.

Wat de survival training betreft.....tijdens de volgende Fietsenwandelbeurs? Wilde dieren rond laten lopen in de RAI die geschoten moeten worden en op grote vuren klaar worden gestoomd waarbij deelnemers van de workshop in tijgervellen rondlopen om vanuit donkere hoekjes met rambo-messen de aanval open op alles wat eetbaar is? Oh ja, hebben we wel nog een vrijwilliger nodig die patiënt wil zijn waarop we kunnen oefenen.
John, is dat iets voor jou? Ik zie dat je een prachtig breed lijf hebt waardoor er veel ruimte is om op te oefenen. :lol:

Ha die Marco,

Die bodybuild pillen uit India was prima spul, helaas nu al weer uit gewerkt....
Zal kijken of van mijn huidige lichaam een foto valt te maken, alhoewel, er zullen weinig geintresseerden zijn.

Een goede cursus neerzetten is lastig, zorgen dat alle aspirant cursisten weten wat ze gaan krijgen is nog lastiger.


Groeten, John.
Thema fiets en gezondheid !.
Ik zal het maar noemen zoals het de vorige keer ook werd genoemd.
Met heel het idee voor het weer herleven van, halen jullie de woorden uit de mond.
Dat is nu het enigste wat ik de laatste tijd wel degelijk en oprecht heb gemist .
Het idee om het op te splitsen in een basis curses en een vervolg curses vindt ik een goed idee.
Ik ben nog steeds wat minder ervaren dus voor mij was het thema weekend al erg leerzaam .

Ik ben dus van de partij wat mij betreft !.
Ik zelf zit ook in de activiteitencommissie ik ben dus altijd bereid om ook te helpen.

Eigenlijk was de Utrechtse Heuverug wel een hele goede locatie precies in het midden van het land.
Ook om de economische redenen .
Het alleen al praten over en uitwisselen van ervaringen kan al erg leerzaam
dat heb ik de laatste keer wel gemerkt .
Ik hoop dat we het als vereniging simpel kunnen houden degelijk en niet te duur .
Dat is toch de kwaliteit waar onze vereniging voor staat .

Ik vind 50 Euro een redelijke prijs inclusief eten en overnachting !.

:) de groeten :)
bert sitters schreef:Volgens mij komt bij survival nog veel meer kijken. Heb je op z'n al twee dagen voor nodig. Is een boeiend onderwerp, vooral voor die wereldfietsers die het extreme avontuur opzoeken.
Toen ik op het platteland eens een wond opliep waarvan ik even bang was dat die een slagaderlijke was voelde ik mij anders even behoorlijk survivalaar (spelling?). En aangezien het grootste gevaar voor Wereldfietsers bestaat uit het verkeer, betekent survivallen in de eerste plaats EHB-Verkeersongevallen. Daarna komt hulp bij besmettingsziektes en pas later iets met beren en te weinig water en zo :? Het ligt er natuurlijk nogal aan waar je naar toe gaat; dat wel.
Groet,
Leon

León, hoe herken ik een slagaderlijke bloeding en wat moet ik onmiddellijk doen? Dit past nu uitstekend in die basiscursus EHBO, want waar dit ook gebeurd: thuis, op het werk, of op weg, snel en adequaat handelen bij een slagaderlijke bloeding kan een mensenleven redden!

Met een basis cursus EHBO zul je al een heel eind komen ook op die plekken in het buitenland (soms ook in Nederland) waar hulp niet of niet direct aanwezig zijn. Immers de eerste, laten we zeggen 15 minuten zullen niets verschillen met de eerste hulp die in Nederland geleverd wordt. Veiligheid, nagaan wat er gebeurd is, geruststellen, veiligstellen vitale functies, waarschuwen (indien mogelijk) van professionele hulp en behandeling van het letsel.

Wat er bij komt en niet geleerd wordt in een basiscursus is, wat te doen als een ambulance of andere hulpverlening niet of pas later komt. Heeft reanimeren dan wel zin? Kan dan een goede vraag zijn. In Nederland kun je ervan uitgaan dat als het nodig is hulp naar je toekomt. Maar hoe handel je als je zelf of met je slachtoffer naar de hulp toekomen moet? Dan komt het neer op improvisatie en survival techieken. Maar in de basis zul je toch de basis EHBO technieken nodig hebben.

Mijn gedachte, houd het bij basis EHBO zoals vele EHBO verenigingen je kunnen leren. Daarna kun je het altijd nog hebben over die situaties van de uitzonderljke plekken waar hulp niet of niet direct aanwezig zullen zijn!

ik vind het echt een mega goed idee om een ehbo cursus weekend te organiseren!! en inderdaad zullen er nog mensen zijn die verder willen kijken dan alleen die basis cursus. maar zelf heb ik eerst die basis nodig voor ik veder kan gaan kijken. splitsen van cursus is inderdaad een goed idee. en hebben we twee wekenden om gezellig te doen!! :wink:
is er eigenlijk al iets bekend over waneer het weekend gaat plaats nemen? het lijkt mij eigenlijk wel en goed idee om het toch redelijk vroeg in het jaar te houden omadt er anders veel mensen al op vakantie zijn. ik iniedergeval wel in junie al...en wil er denk ik wel bij zijn...
ik hoor t wel
groetejs mirella

ik vind het echt een mega goed idee om een ehbo cursus weekend te organiseren!! en inderdaad zullen er nog mensen zijn die verder willen kijken dan alleen die basis cursus. maar zelf heb ik eerst die basis nodig voor ik veder kan gaan kijken. splitsen van cursus is inderdaad een goed idee. en hebben we twee wekenden om gezellig te doen!! :wink:
is er eigenlijk al iets bekend over waneer het weekend gaat plaats nemen? het lijkt mij eigenlijk wel en goed idee om het toch redelijk vroeg in het jaar te houden omadt er anders veel mensen al op vakantie zijn. ik iniedergeval wel in junie al...en wil er denk ik wel bij zijn...
ik hoor t wel
groetejs mirella

oeps!! ik val in de herhaling :oops:

hoi, wat een goed plan die cursus ik was juist op zoek naar een cursus dat een beetje gericht is op ongevallen op de fiets.. Wij vertrekken eind augustus dus als jullie voor deze tijd van plan zijn de cursus te geven dan willen wij daar graag aan deelnemen
groetjes petra en wim :D

Ik weet het, het onderwerp is al een tijdje geleden afgesloten, maar ik lees het pas vandaag, ik ben namelijk nieuw bij de wereldfietser. Maar een EHBO-cursus lijkt me een heel erg goed idee. Mocht hij doorgaan, dan ben ik zeker van de partij! Ik hoop dat het er van gaat komen...
groeten Milan

lijkt me een prima plan, naast de gebruikelijke ehbo zou ik het prettig vinden ook een homeopatische ehbo erbij te doen. Kleine dingen zijn daarmee prima op te lossen. Wij hebben altijd een hom. ehbodoos ( broodtrommel ) bij ons.........Prima voor wondjes , ontstekingen enz.....

Prima plan!, mocht het zover zijn dan ben ik graag van de partij. Ik zal het in de gaten houden. Wat onderwerpen betreft: liever niet de dingen van de gewonde basis EHBO cursus, die heb ik gevolgd en de samenvatting hiervan is: rustig blijven en 112 bellen of iig naar de dokter gaan. Erg leuk, maar niet erg practisch als je ergens in de midle of nowhere zit. Ik zou wel geinteresseerd zijn in wat meer praktische oplossingen voor als je ver weg bent: hoe weet je of iets gebroken is, hoe spalk je iets om bij een dokter te komen, wanneer is diarree echt ernstig, wat doe je bij een zonnesteek etc. Zeg maar: wat doe je als de ambulance er niet binnen 5 min kan zijn en wanneer moet je nu echt snel naar een arts of wanneer is rust houden voldoende
Groetjes!

De Activiteitencommissie zal kijken of er in 2008 tegen acceptabele kosten een EHBO weekend georganiseerd kan worden!

Groeten,
Freek Verbakel
activiteitencommissie De Wereldfietser

fijn

Mocht er een cursus starten in 2008, dan ben ik zeker geinteresseerd, vooral als dat ook op survivalen is gericht a la het idee van Marco Mijerink,
Groet,

Marlous.

:D ben nu met een gewone EHBO bezig maar zal me inschrijven voor de EHBS. (eerste hulp bij survivalongelukken). Idd, wat als er geen arts, ziekenhuis is en je er alleen voor staat, dan geldt: I shouldn't be dead
Rob

Wij vertrekken begin april 2008 op een fietstocht richting Azië. Ik heb me geprobeerd in te schrijven bij EHBO-cursussen in Arnhem en omgeving, maar die starten allemaal pas ná onze vertrekdatum.
Hoever zijn de plannen voor een eventuele EHBO-op die fiets-cursus in 2008? Als die voor april gegeven wordt, willen wij heel graag meedoen.

Groetjes, Maarten en Mirthe

Ik zou graag aan de cursus meedoen. Ik ben het ook wel eens met bert dat EHBO en survival eigenlijk 2 aparte dingen zijn, die waarschijnlijk beide wel een weekend in beslag nemen.
Wel zou het fijn zijn als er bij/naast de EHBO cursus ook rekening wordt gehouden met de mogelijkheden en beperkingen die de fiets heeft. Een normale EHBO cursus gaat er denk ik niet van uit dat je ducttape, tiewraps, reserve spaken en binnenband bij je hebt, kun je deze middelen gebruiken binnen de EHBO? Ook lijkt het mij handig om te weten wat de beste manier is om een gewonde te vervoeren als er geen auto in de buurt is en hoe lang je met bepaalde kwalen kan doorfietsen. Dus eigenlijk ook niet alleen EHBO, maar ook gezondheid -> ziekte, ontstekingen, overbelasting herkennen en voorkomen voordat het te laat is.

Ook lijkt het mij wel zinvol om de eigen ervaringen / praktische tips uit te wisselen. Bijvoorbeeld na het eten bij het kampvuur of kopje thee?

Ik ben benieuwd en zal het tijdschrift en forum in de gaten houden.