Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pinksterweekend voor berggeiten, 29 mei - Forum Wereldfietser

Pinksterweekend voor berggeiten, 29 mei


Pinksterweekend voor berggeiten

van vrijdag 29 mei tot en met maandag 1 juni 2020 naar Bouillon in de Ardennen

Fietstocht met lange dagafstanden en -hellingen en af en toe een onverhard pad, totaal ca 440 km en 5.500 hm. Deze keer vanaf Maastricht naar Bouillon in de verste zuidwest hoek van de Belgische Ardennen en via de Belgisch-Duitse grens naar Heerlen. Wie vrijdag nog niet kan, kan met auto of trein naar Namen komen (met de trein 3 uur vanaf Utrecht) en vanaf de laatste camping dwars door de Ardennen terugfietsen naar de camping bij Namen.

Vrijdag 29 mei: 
Van station Maastricht langs Luik, over de Vestre en de Ourthe naar camping La Cascade de Jausse ten zuidoosten van Namen.

Zaterdag 30 mei
Van camping ten zuidoosten van Namen over de Lesse, langs de Semois naar camping Halliru net ten westen van Bouillon.

Zondag 31 mei
Van camping net voor Bouillion via Bastogne naar camping International aan de Our.

Maandag 1 juni
Van camping aan de Our langs de Our en over de Hoge Venen terug naar Heerlen

Overige:
Daar we alle vier dagen door bergachtig gebied rijden, is een helm verplicht!

Daar veelal over kleine wegen wordt gefietst die niet op de kaart te vinden zijn, is een GPS-apparaat of de ijzeren wil bij iemand met een GPS-apparaat in het wiel te blijven zinvol.

De tocht wordt veel prettiger als je je bagage beperkt tot maximaal 15 kilo.

Hoe werkt het:
Dit Pinksterweekend is voor leden van de Wereldfietser en kinderen. Een niet-lid kan eenmalig deelnemen. Je fietst met volle bepakking, de campingkosten worden vooraf opgehaald en door de organisator betaald aan de campingeigenaren. Er zijn geen organisatiekosten. Eten verzorg je zelf. Bij veel animo splitsen we ons in kleinere groepen met ongeveer gelijke interesse en tempo. 

De organisatie is in handen van Bert van Sprang. Aanmelden kan via het aanmeldformulier onderaan deze tekst.

Let op!
Deelname aan een of meerdere activiteiten is voor eigen risico. De vereniging kan op geen enkele wijze aansprakelijk gesteld worden voor diefstal of schade in geval van ongeval, letsel, etc. aan uzelf of derden. Wij raden u aan zelf zorg te dragen voor een reis-ongevallen en/of aansprakelijkheidsverzekering.
https://www.wereldfietser.nl/veiligheid 

Geef je hier op voor deze activiteit

Bron: https://www.wereldfietser.nl/activiteit ... berggeiten
In 2 uur tijd al 7 aanmeldingen. De eerste 15 berggeiten kunnen sowieso mee, daarna moet ik eerst weer met de campings gaan overleggen. Overigens is het erg vervelend als je je eerst aanmeldt, ik vervolgens mijn stinkende best doe om er voor te zorgen dat de camping in het drukke Pinksterweekend ook 30 fietsers voor 1 nacht accepteert en er uiteindelijk toch maar 15 fietsers bij de camping aankomen.
Net de 10e inschrijving ontvangen!
Bert van Sprang schreef:
ma 02 mar, 2020 22:00
Overigens is het erg vervelend als je je eerst aanmeldt, ik vervolgens mijn stinkende best doe om er voor te zorgen dat de camping in het drukke Pinksterweekend ook 30 fietsers voor 1 nacht accepteert en er uiteindelijk toch maar 15 fietsers bij de camping aankomen.
Misschien een idee om mensen (gedeelte) vooruit te laten betalen? Voorkom je wellicht een aantal afzeggingen mee. En zou je de camping nog deels kunnen compenseren voor het nee verkopen aan andere klanten omwille van de WF groep die uiteindelijk toch kleiner blijkt.
Dat levert heel veel extra administratie op.

Tip: je meldt je natuurlijk aan omdat je graag mee wilt met de tocht. Mocht er onverhoopt iets tussen komen, meld je dan af via de link in de mail die je bij je aanmelding ontvangt. Bert zal je dankbaar zijn.
eindgebruiker schreef:
wo 04 mar, 2020 09:28
Dat levert heel veel extra administratie op. Tip: je meldt je natuurlijk aan omdat je graag mee wilt met de tocht.
Niet als je het aanbetaalde gedeelte niet terugbetaald. En je voorkomt hiermee dat mensen misschien iets te gemakkelijk afzeggen, datgene wat Bert vervelend vind. :wink:
Leuk als mensen zich ook weer afmelden. Maar dat is niet het probleem, je reserveert vooraf een X-aantal plaatsen op een camping, gelukkig nog meestal zonder al te moeten betalen. Vervolgens krijg je meer aanmeldingen en ga je weer in overleg met de campings of dat ook nog kan. Ook ga je mensen afwijzen omdat het maximale aantal deelnemers overschreden wordt. Als zich dan veel mensen afmelden, zijn de campings teleurgesteld en hadden afgewezen liefhebbers toch mee gekund. Ik begrijp dat er inmiddels wordt nagedacht over een niet terug te vorderen laag inschrijfbedrag.
Campings kennen vaak een topdrukte met Pinksteren. Het lijkt of iedereen dan naar de Ardennen wil. Ik heb de ervaring als organisator van een tocht dat het de nodige moeite kost om een camping te vinden die een groep aanneemt voor slechts een nacht. Het liefst willen de campingbazen een reservering voor drie nachten.
Net de 12e inschrijving ontvangen. Hoewel het inschrijfformulier anders doet vermoeden, is het voor niet-leden mogelijk eenmalig aan een activiteit deel te nemen! dus: houd je vooral niet in! Naast het verwelkomen van oude bekenden, vind ik het ook erg leuk nieuwe berggeiten te ontmoeten,.
Net de 15e inschrijving ontvangen, tot nu toe 2 dames en 13 heren en slechts 3 onbekenden. Zoals ik eerder aangaf doet het inschrijfformulier anders vermoeden, maar het is voor niet-leden mogelijk eenmalig aan een activiteit deel te nemen! Dus: houd je vooral niet in! Naast het verwelkomen van oude bekenden, vind ik het ook erg leuk nieuwe berggeiten te ontmoeten. Daar ik inmiddels 15 inschrijvingen heb ontvangen, komen nieuwe aanmeldingen op een reservelijst, ik neem ondertussen contact op met de campings om te kijken of ze meer plaatsen hebben. Hieronder een eerste inblik in de route, die nu begint en eindtigt in Maastricht zodat je eventueel je auto bij camping De Bosrand kunt laten staan.
200529_pinkstertocht_voor_berggeiten.jpg
Ook ik snap dat het al heel vlug eind mei is en de kans dat dan alles weer is "as usual" iedere dag kleiner wordt, maar het helpt mij (en jullie wellicht ook) een doel te hebben.
De berggeiten die zich inmiddels hebben aangemeld, heb ik net onderstaand bericht gestuurd:

"Met de vandaag afgekondigde maatregelen wordt ook de berggeitentocht vooralsnog onmogelijk. Mijn voorstel zou zijn de data in je agenda vrij te houden en op een later moment (zeg 1 mei 2020) definitief over doorgaan/niet doorgaan te beslissen. Ook is het wellicht een optie een reservedatum, bijvoorbeeld 2 weken later, af te spreken."
Het bestuur van De Wereldfietser heeft inmiddels anders besloten:

Beste leden,

Iedereen is inmiddels op de hoogte van de nijpende situatie ivm het coronavirus. Ook De Wereldfietser last alle activiteiten die onder onze vlag worden georganiseerd af tot ten minste 1 juni 2020, conform de overheidsmaatregelen. Aan iedereen: blijf gezond en denk aan je medemens!

Namens het bestuur


Dit verandert echter niets aan mijn voornemen eea omstreeks 1 mei nog eens te bezien.
Volledigheidshalve wil ik er graag op wijzen dat de Minister van Volksgezondheid (...) het veiligheidsberaad (waarin de voorzitters van de Veilighedsregio's zijn vertegenwoordigd) op 23 maart heeft gevraagd diverse maatregelen te treffen, waarbij de maatregel dat alle samenkomsten worden verboden in een noodverordening moeten worden opgenomen.

De veiligheidsregio's bepalen vervolgens zelf of deze noodverordening van kracht is of niet. Intussen is in de meeste veiligheidsregio's wel een noodverordening van kracht (ze zijn in verschillende regio's op verschillende data ingegaan), maar na 6 april kan dit zo weer anders zijn.

Er zijn 25 veiligheidsregio's in Nederland, en die hebben allemaal hun eigen website.Hier kun je zien welke gemeente in welke veiligheidsregio ligt, zodat je na enig zoeken kunt terugvinden welke noodverordening waar geldig is.

Het is dus niet zo dat samenkomsten landelijk verboden zijn (even afgezien van het feit of het überhaupt verstandig is om momenteel groepsactiviteiten te organiseren), dit kan per veiligheidsregio kan verschillen.

Rik.
Vergunningsplichtige evenementen zijn landelijk verboden tot 1 juni. Voor alle andere genomen maatregelen geldt nu dat het verbod geldt tot 6 april, en dat er later (komende week) meer informatie over volgt,
Samenkomsten zijn inderdaad iets anders als evenementen. En over het feit of het verbod tot 1 juni alleen voor vergunningsplichtige evenementen geldt, was eerder vandaag onduidelijkheid omdat in informatie van het ministerie het twee maal anders omschreven was.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... handhaving

Stukje geplakt:

Samenkomsten/evenementen
Welke evenementen mogen niet meer doorgaan?
Alle evenementen en bijeenkomsten, ook met minder dan 100 personen, worden afgelast tot 1 juni 2020.

Betekent dit dat ook alle andere maatregelen worden verlengd tot 1 juni?
Nee. De keuze is gemaakt vanwege organisatorische gronden zoals voorbereidingswerkzaamheden die nu plaatsvinden en waarbij een groot aantal personen betrokken zijn. Zoals Koningsdag activiteiten.

Alle bijeenkomsten zijn tot 1 juni verboden. Betekent dit dat ook de scholen tot 1 juni gesloten blijven?
Nee. Het sluiten van de scholen geldt tot en met 6 april. Uiterlijk 6 april wordt er besloten over het al dan niet verlengen van de maatregel om de scholen te sluiten.

<edit>
Ik zie dat de term “vergunnigsplichtig” er nu uit is gehaald, dat stond er vanochtend nog wel in volgens mij.
We wachten het gewoon even af, voorlopig zijn er belangrijker zaken die opgelost moeten worden.
Maar enige duidelijkheid en vooral eenduidigheid maakt het wel gemakkelijker. Niet zozeer voor de organidatie van een en ander, maar wel voor wat nog kan en mag, en wat niet.
Stel dat je nog wel een tocht mag organiseren, dan moet je steeds op 1,5 m afstand van elkaar blijven, gebieden waar een samenscholingsverbod geldt mijden en op zoek naar campings waar je met een groep nog welkom bent. Bovendien lijkt het me erg surrealistisch om met een groep Wereldfietsers door een verder uitgestorven Nederland te fietsen. Dus: ik wacht het wel even af.