Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nazomerweekend; de wereldfietser op de foto - Forum Wereldfietser

Nazomerweekend; de wereldfietser op de foto

Nazomerweekend; de wereldfietser op de foto

Zoals jullie wellicht weten fotografeer ik redelijk veel tijdens het maken van fietstochten. Bij het maken van de foto’s komt vooral de omgeving op de foto én natuurlijk de vele mensen die we tijdens onze reizen ontmoeten. Over de hele wereld heb je de meest mooie, intrigerende mensen waardoor elke (foto)ontmoeting weer uniek is. Zo langzamerhand ontstaat er een fotobeeld van de wereldbevolking.

Afgelopen december was ik erg ziek. Het leek er heel even op dat ik niet meer zou kunnen fietsen en reizen. Pas toen realiseerde ik mij dat ik overal had gefotografeerd maar dat ik “vergeten” was om dat ook in Nederland te doen. Sterker nog: ik had nauwelijks een goede foto van mijzelf met mijn fiets terwijl dat toch een groot deel van mijn leven uitmaakte. Nu hou ik er niet erg van om gefotografeerd te worden maar ik realiseerde mij ook dat het goed is om om de zoveel tijd een goede foto van jezelf te hebben die een tijdsgeest aangeeft waar je dat moment in verkeert. Al is het maar om “later” terug te kunnen kijken….

Daarom wil ik het volgende project aanpakken:
Een fotobeeld te maken van de fietsreiziger samen met hun stalen ros anno 2006.

Tijdens het Nazomerweekend zal ik een kleine “buitenstudio” opzetten waar iedereen die dat wil zich op de foto kan laten zetten. Ik zou het leukst vinden wanneer dat met de fiets zou gebeuren maar mocht je zelf andere ideeën hebben dan kan dat natuurlijk ook.

Ja maar, ik ben helemaal niet fotogeniek?
Elk mens is fotogeniek. Elk mens is het fotograferen waard. Ik zou het heel erg leuk vinden dat we een goede doorsnee op beeld krijgen van de gemiddelde bezoeker van het Nazomerweekend.

Moet ik iets speciaals doen, iets speciaals aantrekken?
Nee, in principe niet. Gewoon zoals je fiets zo kan je op de foto. Ik zorg er met de juiste belichting voor dat je zo mooi mogelijk op de foto komt te staan.

Moet ik mijn fiets oppoetsen?
Nee hoor, is niet nodig, Mag natuurlijk wel. Een fiets zegt ook iets over jezelf en dat moet op de foto komen.

Ik wil niet alleen op de foto.
Al heeft het mijn voorkeur om één persoon met één fiets op de foto te zetten is het natuurlijk geen enkel probleem om daarvan af te wijken. Je bent zelf de baas over je foto.

Ik ben fotoschuw, wat nu?
Geen probleem. We gaan niet uren aan je zitten frutselen om alles goed te krijgen. Het is voorbij voordat je er erg in hebt. Over het algemeen krijg ik iedereen leuk op de foto.

Hoeveel tijd kost het?
Minimaal 30 seconden, maximaal……zo lang je wilt :lol:

Wanneer?
Zaterdag voor en na de fietstocht en voor het eten.

Wat gebeurt er verder met de foto’s?
Het lijkt me leuk om een fotobeeld te maken en die aan te bieden aan de vereniging De Wereldfietser. Over tien jaar kunnen we dit nog een keer herhalen. Zo ontstaat er een heel mooi tijdsbeeld. Het laat zien wie we als leden van de Wereldfietser zijn en waar we op fietsen.

Krijg ik de foto ook zelf en wat zijn de kosten?
Iedereen die op de foto komt te staan krijgt de opname natuurlijk gratis.
Bij de fotosessie ligt een lijst waar je je naam en je emailadres kunt opgeven.
Na het weekend wordt de foto digitaal ontwikkeld en opgestuurd. De foto wordt opgestuurd in een hoge resolutie zodat je het op bijna elk gewenst formaat af zou kunnen drukken.
Let op: het fotobestand zou ongeveer 3 a 4 MB groot kunnen zijn. Je mailbox moet dit wel aankunnen. We kunnen natuurlijk de foto ook kleiner maken en opsturen.

Waarom doe je dit? Waarom al die moeite, al dat werk?
Hierboven heb je al verschillende redenen kunnen lezen. Daarnaast hou ik erg van fotograferen en vind het leuk om dit soort dingen met mensen te doen. Begrijp me goed: niet de fotograaf maar het beeld maakt de foto. Het is dus een leuke wisselwerking waar ik altijd veel lol in heb.

Ik heb nog wat vragen?
Mijn emailadres is: post@marcomeijerink.nl


Ik hoop dat jullie allemaal dit project heel leuk oppakken en dat we er gezamelijk een mooie serie van maken.


PS: bij regen (onwaarschijnlijk natuurlijk 8) ) kan het zijn dat we het tijdsstip moeten wijzigen

Aan de deelnemers van het nazomerweekend,

Een beetje in de lijn van Marco's project......

Is dit een idee?
In het Volkskrantmagazine staat altijd een foto van een activiteit die in het weekend heeft plaatsgevonden. Is het een aardige vorm van pr om een foto van ons a.s. weekend naar de Volkskrant te sturen, voor maandagochtend 10.00 uur (eigenterrein@volkskrant.nl)?


Groeten,
Annita

Hi Marco en Annita,

Wat een fantastische ideeen!!!!!!!! Als we jullie toch niet hadden.

Groet, Rena :wink:
Secretaris vereniging De Wereldfietser

Hoi Annita,

Moet lukken.....maar dan wel een wat meer kampeer/fiets/outdoor foto...
Wordt dus een andere foto.

Groet,
Marco

Hoi Marco,

Dat bedoel ik ook.........
De Volkskrant vraagt foto's van mensen en hun bezigheden in het weekend.

Een mooie manier om middels beeld een indruk te geven van ons weekend.
Enne.....gezien de kwaliteit van jouw foto's is er natuurlijk grote kans dat de foto geplaatst wordt!

Leuk dat je eraan mee wilt werken.

Groeten,
Annita

Ha Marco,

prima idee! Zet mij maar op de foto; hopelijk veel anderen ook!

Groet,
Freek

ps misschien is er nog een kameel in de buurt die ook op de foto wil? :roll:

Via de mail kreeg ik vragen wat de achtergrondkleur van de "studio" is.

De kleur van de achterdoek is zwart (zo neutraal mogelijk).
Maar maak je over de kleur geen zorgen. In principe krijgen we elke fietser/fiets/kleding/enz goed op de foto.

Tot morgen....of zaterdag.....of zondag......

Afgelopen zaterdag heb ik 4 GB aan fotomateriaal geschoten. Volgens mij is bijna iedereen op de foto geweest. Wereldfietsers blijken uitmuntende fotomodellen te zijn die absoluut niet bang zijn voor de camera. Harstikke leuk dat iedereen zo enthousiast heeft gereageert.
Ik denk dat we met z'n allen hele mooie plaatjes hebben geschoten.

Ik ga proberen de foto's zo snel mogelijk te verwerken. Hou de website in de gaten voor de status hiervan. Zodra ik klaar ben laat ik het jullie weten.
Maar geef me heel even de tijd. 4GB is nogal wat om te verwerken :lol: . Dat gaat me denk ik iets langer dan een week duren.

Groet,
Marco

Hoi,
Het fotograferen was een heel project die dag.
Hier alvast een paar foto's van The Making Of:
http://www.leonpoels.nl/fietsen/harskamp-foto
Groeten,
Leon
Afbeelding

Hoi Leon,
Leuk dat je het hebt gefotografeerd! Mooie opnames. Mooi met scherptediepte gewerkt.
Zou ik een copietje van je foto's mogen krijgen?
Groet,
Marco
Wat een leuk initiatief zeg! Jammer, dat ik het weekend gemisd heb.

Update:
43 mensen met een fiets op de foto, een motor en 2 gezellige meiden.....
Foto's zijn uitgezocht en op een rijtje gezet. Nog een paar dagen en dan zijn ze beschikbaar.......

Hi Marco,

Ik kan niet wachten... ben erg benieuwd hoe het geworden is!!

Groet, Rena :wink:

ps: Mocht je nog eens een idee hebben, blijf het melden!!!!!!!!!!!!

Helaas.............

Vanmorgen meteen de trap afgesprint toen de Volkskrant in de brievenbus werd gestopt. Wist het eigenlijk wel.............maar nieuwsgierig wat dan wel geplaatst is.

Een foto met een heleboel tentjes maar niet van ons. De bewoners zijn de bezoekers van het Lowlands-festival.

Met de wintertrektocht proberen we het opnieuw, met bepakking!!!


Groeten,
Annita

Hi Annita,

Jammer, maar niet geschoten is altijd mis!!!!!!!!
Exact, volgende keer beter!!!!!!!!

Groet, Rena :wink:

Hi Marco,

Ik wil je niet opjagen, maar ik ben zooooooooooo benieuwd naar de foto's...

Groet, Rena :wink:

Hoi Rena,
Ze zijn klaar. Ik heb naar Ellen een mailtje gestuurd. Binnenkort staat er meer info op de website.
Nog heeeeeeeeel even geduld :o

Groet,
Marco

Mensen, zie de frontpage van De Wereldfietser!
De informatie staat er!

Veel plezier met de mooie foto's!

Brilliant!
Baal als een stekker dat ik er niet bij kon zijn om ook op de foto te kunnen staan!

Marco, te gek!

Heb even heerlijk zitten genieten van al die mooie mensen!
Jammergenoeg misde ik foto's van twee personen.
Niemand heeft dus de moeite genomen om Marco en Lisette op de foto te zetten.

John.