Additionally, paste this code immediately after the opening tag: extra algemene ledenvergadering - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

extra algemene ledenvergadering

Als ik jou was zou ik nog even door de statuten en huisregels bladeren. Het antwoord staat er vanzelf in.

Leden die in het bestuur gaan zitten, krijgen van mij niet alleen een handtekening, maar ik trakteer ze graag op een drankje.
Zulke lieve mensen zijn onmisbaar voor de vereniging.
Mijn zegen hebben jullie! Als ik ergens mee kan helpen, houd ik me ook beschikbaar.
Groeten,
Rutger

eindgebruiker schreef:Het bestuur heeft aangekondigd af te treden, en heeft daarmee een verzoek neergelegd om van die verantwoordelijkheid te worden ontheven. De ledenvergadering moet dat verzoek uiteraard nog wel goedkeuren.
Want anders ....? Grapje zeker :shock: :lol:
Leon

Klopt het niet? Ik meende mij dat te herinneren uit mijn studentenverenigingstijd.

Hoe dan ook, het bestuur zal zich toch moeten verantwoorden over het tot de ledenvergadering gevoerde beleid. En je zou toch zeggen dat daarbij hoort het zoeken naar nieuwe bestuursleden wanneer je zelf het bijltje erbij neergooit.

Gezien de statuten, die als leidraad gelden, is het vinden van bestuursleden dus zowel een taak van de leden, alsook het bestuur. Niet van alleen het bestuur. Zie de vorige pagina, als je de statuten niet hebt opgevraagd bij Theo Jorna (tijdschrift[at]wereldfietser[punt]nl).

Ik wil de penningmeester met klem verzoeken aan te blijven. Het tussentijds wisselen van het penningmeesterschap is een ramp: het duurt soms maanden voordat een bank doorheeft dat er een wisseling heeft plaatsgevonden.

Er zijn, lijkt mij, twee nuttige opties:

1. De penningmeester blijft zitten waar hij zit en verroert zich niet.
2. Er komt een interim-penningmeester die ook zitting neemt in het nieuw te formeren bestuur.

In het belang onzer vereniging!

Overigens vind ik de tijd (zondagmorgen) heel erg ongelukkig gekozen. Ik weet niet hoeveel mensen het hier aangaat, maar ik heb kerkelijke verplichtingen op zondag (als organist).

ik heb een duidelijke brief gekregen van Sander waarin staat dat het interim bestuur met alle kandidaten een gesprek gaat voeren...We hoeven dus geen 10 handtekeningen te verzamelen.
We wachten dus gewoon af tot na de vergadering............
Dank je wel iedereen voor alle uitleg

Is er dan al een interimbestuur? Wie heeft dat dan aangesteld?
Willem

nee dat wordt op de vergadering geregeld..............

Mooi, die passieve zinsconstructie. Dit lijkt me alles op zijn kop zetten. We hebben nu een demissionair bestuur dat zo snel mogelijk gedechargeerd lijkt te willen worden. De eerste vraag is of dat kan (of de kas klopt en zo). Dat zal wel, dus dan is de tweede stap het kiezen van een interimbestuur of een nieuw definitief bestuur (die keus is open). Kiezen we een interimbestuur, dan moet dat interimbestuur gaan nadenken over de aard en oorzaak van de gerezen problemen, en wat daarvoor de oplossing kan zijn. Die conclusies kunnen dan aan de ledenvergadering worden voorgelegd, waarna tot verkiezing van een definitief bestuur kan worden overgegaan.
Omdat we geen informatie krijgen is het onmogelijk voor de vergadering te beoordelen of we rechtstreeks naar een nieuw bestuur kunnen, of dat er een interimbestuur nodig is. En als we rechtstreeks naar een nieuw bestuur willen, dan zullen we toch tevoren moeten weten wie de kandidaten zijn. Eigenlijk vind ik dat dat ook geldt voor een kandidaat interim bestuur. Bovendien zijn er in een democratische vereniging liefst meer kandidaten dan plaatsen, zodat de leden ook echt kunnen kiezen.
Van procedures waarbij in plaats van formele kandidaatstelling gesteund vanuit de leden door een zittend bestuur "gepraat" wordt met kandidaten krijg ik eerlijk gezegd wat jeuk. Laten we het volgens de regels doen.
Willem

Willem Jongman schreef: Van procedures waarbij in plaats van formele kandidaatstelling gesteund vanuit de leden door een zittend bestuur "gepraat" wordt met kandidaten krijg ik eerlijk gezegd wat jeuk. Laten we het volgens de regels doen.

Inderdaad, het huidige bestuur lijkt me niet echt gekwalificeerd om over het graf heen te regeren :roll:

Willem Jongman schreef: Omdat we geen informatie krijgen is het onmogelijk voor de vergadering te beoordelen of we rechtstreeks naar een nieuw bestuur kunnen, of dat er een interimbestuur nodig is. En als we rechtstreeks naar een nieuw bestuur willen, dan zullen we toch tevoren moeten weten wie de kandidaten zijn. Eigenlijk vind ik dat dat ook geldt voor een kandidaat interim bestuur. Bovendien zijn er in een democratische vereniging liefst meer kandidaten dan plaatsen, zodat de leden ook echt kunnen kiezen.
Van procedures waarbij in plaats van formele kandidaatstelling gesteund vanuit de leden door een zittend bestuur "gepraat" wordt met kandidaten krijg ik eerlijk gezegd wat jeuk. Laten we het volgens de regels doen.
Willem
Willem,

Een nieuw bestuur wordt gekozen door de ledenvergadering. Dat geldt natuurlijk ook voor een interim bestuur. Kandidaten kunnen worden voorgedragen door het zittende bestuur, maar dan moeten ze in de oproep voor de ledenvergadering worden aangekondigd. Dat is niet gebeurd, dus mag je aannemen, dat via deze route geen kandidaten beschikbaar zijn.
De andere route is, dat leden zich kandidaat stellen. Dat kan als ze gesteund worden door ten minste 10 andere leden, die dit middels een handtekening bevestigen. Ten minste drie dagen voor de vergadering moeten kandidaten via deze route zich hebben aangemeld bij het zittende bestuur.

Een zittend bestuur dat praat met kandidaten lijkt me normaal menselijk contact; er geldt geen spreekverbod, toch? Hoe meer er gepraat wordt, des te meer kandidaten zijn er blijkbaar; is toch alleen maar toe te juichen?!

Wildwest verhalen, want daar doel je op, dat het zittend bestuur een nieuw bestuur aanwijst, daar is mij niets van bekend. Categorie onzin. We hebben het hier over de Wereldfietser, een clubje van mensen die graag fietsen; geen topfunctie in een multinational of groot bestuurlijk lichaam. Laten we het vooral in de juiste proporties blijven zien.

En als je erg hecht aan het democratische gehalte en graag ziet dat er meer kandidaten zijn om uit te kiezen, neem dan de verantwoordelijkheid en stap zelf naar voren.

Overigens, ik schrijf hierboven wel 'clubje', maar dat betekent niet, dat een bestuursfunctie niet serieus genomen moet worden. De Wereldfietser is een bekend organisatie in fietsersland en het bestuur is aanspreekpunt voor media en andere organisaties en moet ook zelf actief die contacten onderhouden. Het is ook een club met ruim 2000 leden met bijbehorende administratie, een omzet van circa 35.000,- euro per jaar, met flink wat activiteiten verspreid over het jaar in het hele land, met diverse externe verplichtingen (mensen die in januari betalen, willen ook in oktober het tijdschrift in de bus krijgen), een website en een samenwerkingsverband met de Vlaamse zustervereniging De Vakantiefietser (niet te verwarren met de winkel van Eric). Een bestuursfunctie kan leuk en gezellig zijn, je kunt er een viendenkring aan overhouden, maar het is meer dan vier keer per jaar een bakkie drinken op een terras en praten over hoe leuk fietsen is. Het is regelmatig ook gewoon 'werk'.

Theo

Gionchere schreef:Ik wil de penningmeester met klem verzoeken aan te blijven.
De penningmeester heeft voor de breuk al te kennen gegeven te willen stoppen. Betwijfel of hij zal willen blijven en ik zal het zeker respecteren als hij er mee stopt. Ik kan als voormalig lid kascommissie niet anders zeggen dan dat Perry al die jaren het werk uiterst serieus en netjes heeft gedaan en bergen heeft verzet. Daarom bij deze even in het zonnetje: Hulde aan de penningmeester! 8)
Gionchere schreef:Overigens vind ik de tijd (zondagmorgen) heel erg ongelukkig gekozen. Ik weet niet hoeveel mensen het hier aangaat, maar ik heb kerkelijke verplichtingen op zondag (als organist).
Wereldfietsers zijn toch geseculariseerd? :lol:

harry-fietsenaar schreef:
Wereldfietsers zijn toch geseculariseerd? :lol:
?????

De gemeenschappelijke noemer is toch (wereld)fietsen, niet religie of geloven in het algemeen?
Wereldfietsers stemmen Groenlinks
Wereldfietsers dragen nooit een stropdas
Wereldfietsers zijn anti-Wilders
Wereldfietsers zijn voor nivellering
Wereldfietsers zijn tegen bijzonder onderwijs

Ik durf voor geen enkele stelling mijn hand in het vuur te steken.

:oops: Ja sorry, iets te kort door de bocht :oops: was ook niet helemaal serieus bedoeld. Intonatie op een forum blijft lastig.

harry-fietsenaar schreef:
Gionchere schreef:maar ik heb kerkelijke verplichtingen op zondag (als organist).
Wereldfietsers zijn toch geseculariseerd? :lol:
Hoe je je zondag ook invulling had willen gegeven, het gekozen tijdstip lijkt geoptimaliseerd om dat in ieder geval onmogelijk te maken!

Gionchere schreef:
Overigens vind ik de tijd (zondagmorgen) heel erg ongelukkig gekozen. Ik weet niet hoeveel mensen het hier aangaat, maar ik heb kerkelijke verplichtingen op zondag (als organist).


De ledenvergaderingen van de Wereldfietser hebben al vanaf het begin in 1994 zonder uitzondering op zondagmorgen plaats gevonden.
Wat voor tijdstip het bestuur ook had geprikt: er waren altijd wel leden geweest die dan andere verplichtingen hadden.
Een ongelukkig gekozen tijd kunnen we dus het bestuur niet verwijten.

Het is ook geen verwijt, maar een uiting dat het voor mij een lastig tijdstip is - organisten zijn schaars. Ik componeer wel een fietslied.

Bedankt voor de uitleg inzake de penningmeester.

Wanneer kunnen wij dit fietslied ten gehore brengen?

Ehm... wanneer is de overvolgende ledenvergadering? :)