Additionally, paste this code immediately after the opening tag: extra algemene ledenvergadering - Forum Wereldfietser

extra algemene ledenvergadering

Artikel 15
15.1 Indien moet worden overgegaan tot de benoeming van een bestuurder zal het bestuur voor die benoeming zo mogelijk twee personen als kandidaten aanbevelen. De namen van de aanbevolen personen zullen in de oproeping tot de desbetreffende ledenvergadering worden vermeld.
15.2 Voor de te vervullen vacatures in het bestuur kunnen ook de leden één of meer kandidaten stellen, mits een daartoe strekkende, door ten minste tien stemgerechtigde leden getekende kennisgeving, uiterlijk drie dagen voor de vastgestelde dag van de ledenvergadering in het bezit van de secretaris van het bestuur is.



Wat gaan we doen de 6e.? Commissie benoemen? Als ik het reglement juist lees kunnen we niet pas op de vergadering zelf een paar kandidaten voor een nieuw bestuur aanwijzen
m-gineering schreef: Wat gaan we doen de 6e?
Zoals het nu ligt krijgen de op dat moment daar aanwezige leden van het zittende bestuur te horen dat het aftreedt. Dat is zeker.

Misschien wordt er een eensluidend inzicht gegeven in de achtergronden van deze 'crisis' (wat wel zo prettig zou zijn voor eventuele kandidaten voor het volgende bestuur). Maar dat is niet zeker.
Misschien zijn er bestuursleden die zich herverkiesbaar stellen. Ook dat is niet zeker.

Wel zeker is dat er (zie artikel 15.1 en artikel 15.2 van de statuten) op 6 april a.s. dus géén nieuw bestuur gekozen kan worden.

En zodoende Marten, vraag ik me de de laatste dagen steeds meer af:
Wat is nu eigenlijk het doel van deze vergadering?

Als dat niet anders dan informatief kan zijn, had dat dan niet beter per brief gekund, onderbouwd en gericht aan alle leden, met daarbij de oproep voor nieuwe bestuurskandidaten. Die zouden dan, conform de statuten, gewoon in de eerstvolgende reguliere ledenvergadering gekozen kunnen worden.
Voor die informatie had heel goed het papier, de envelop en de porto van de uitnodiging gebruikt kunnen worden en het zou de zaalhuur en al dat heen-en-weer reizen besparen. Bovendien zouden alle leden dan op de hoogte zijn en niet slechts een handvol.

Dick

ik heb me samen met Jeroen beschikbaar gesteld voor het nieuwe bestuur.
Als ik dit zo lees heeft dat geen zin omdat we niet gesteund worden door andere leden.
kan een van de mensen van het bestuur uitsluiysel geven hierover.........anders zullen we nog op handtekeningenjacht moeten..Is weer eens wat anders dan smurfen............ :D :D

Ik zal niet hier gedeeltes van de statuten plaatsen, maar er staat dat het "bestuur zo mogelijk twee kandidaten aanbeveelt".
"Leden kunnen ook één of meer kandidaten stellen."
Dat laatste overigens met een door 10 stemgerechtigde ondertekende kennisgeving in het bezit van de secretaris, 3 dagen voor de betreffende ledenvergadering.

Ik zie geen problemen om Jeroen en Marion te kiezen op de extra algemene ledenvergadering?

wereldreis schreef:Als ik dit zo lees heeft dat geen zin omdat we niet gesteund worden door andere leden.
Denk je dat het forum een realistische afspiegeling van de vereniging vormt?
Leon

robertjan, wij kunnen waarschijnlijk niet bij de extra vergadering zijn omdat we er een grote kans is dat onze dochter dan mag afzwemmen voor haar A. Dat weten we zeker de 30 ste maart. Dus dan zou iemand anders ons voor moeten stellen , is dat at je bedoelt?

Leon, zou je via het forum willen tekenen dan?

Dat zou dus kunnen. De kennisgeving voor jullie kandidaatstelling moet dan door 10 volle leden (geen geassocieerde) ondertekend worden en voor 3 april (uiterlijk 2 april) in het bezit zijn van in dit geval Rena Wolf, als ik me niet vergis. (Statuten, 15.2)

Voorts moet een mondelijke (in jullie geval dus niet mogelijk) danwel schriftelijke verklaring (van bereidheid zitting te nemen in het bestuur) bekend worden in de ledenvergadering, alvorens de verkiezing start. (Huisregels 4.3)

Ik hoop wel dat jullie minstens 6 maanden lid zijn, dat is een vereiste alvorens de kandidaatstelling bij de secretaris op de deurmat valt. (Huisregels 4.3)

we zijn langer als zes maanden lid denk ik.........zal tegen een jaar lopen maar ik moet eens nakijken hoe we als lid staan. Ik heb volgens mij mijn naam opgegeven omdat we geen twee lidmaatschappen willen per gezin..........
dat zou betekenen dat Jeroen niet kan. Wat ik wel balen zou vinden want we zijn als gezin lid. Heb de kinderen ook niet apart als lid opgegeven.

Maar zou ik dan een brief moeten rondsturen, of mensen vragen een handtekening op te sture3n naar mij? En dan met knip en plakwerk een brief maken?

Ik vrees dat Jeroen dan niet eens mag stemmen, stel dat jullie wel aanwezig geweest zouden zijn... Alleen jij bent dan een lid (of andersom, moet je even nakijken anders). Wat wel kan is iets met alsnog lid worden, tijdelijk een ander die de taken zo lang overneemt, en dat dan in een volgende ledenvergadering Jeroen gekozen wordt.

Een mogelijke oplossing voor het handtekeningen-probleem: het bestuur mag ook 2 kandidaten naar voren schuiven. Wellicht is het te overwegen om te gaan "netwerken" bij ze :wink:.
Anders moet je een kandidaatstelling op papier zetten, die ondertekend moet worden door 10 leden (geen geassocieerde, wat je makkelijker in een familie zult aantreffen). Dat staat nu eenmaal in die regeltjes...

ik ga het bestuur eens mailen.........dank voor je info............

Volgens mij mogen 2 leden uit een gezin niet eens in 1 bestuur zitten!

Dat kan ik nergens terugvinden...?

In feite zitten die al in 1 bestuur... ;-)
Voor iemand die in mogelijkheden denkt en zich belangeloos beschikbaar stelt, wordt het wel erg moeilijk gemaakt om dit te doen.

Ik begrijp heel goed dat er regels nodig zijn, maar als je daardoor geen WF meer hebt omdat er geen bestuursleden zijn, dan zou je er wat flexibeler mee om kunnen gaan.
Omdat hier zo moeilijk wordt gedaan, krijg ik het gevoel (let op: eigen mening!) dat er een verborgen agenda kan zijn.

Marjan: Gezien je instelling, kun je mijn handtekening krijgen.

Hans

Hans, mocht je mij bedoelen met iemand die moeilijk doet: ik wil dat niet maar zo staat het geschreven. Voor de geldigheid van de besluiten is het dus nodig ons binnen de vereniging hier aan te houden. Tenzij de statuten gewijzigd worden, maar daarvoor gelden ook weer regels... :? Goed om te weten is dan, dat de oprichters met die regels duidelijkheid hebben willen verschaffen. En dat vind ik dan wel weer prettig.

Verder ben ik ook blij met iemand die niet in de kadertjes denkt. Dus op de ledenvergadering zal blijken wie dat kan (maar tot nog toe doet Marion erg goed haar best en ziet het er naar uit dat ik haar ook best een handtekening gun).

PS. A-diploma? Dat is een leuke groep om zwemles te geven! Die goede oude tijd, toen ik nog sportlessen gaf... :wink:
HansvanderVeeke schreef:Voor iemand die in mogelijkheden denkt en zich belangeloos beschikbaar stelt, wordt het wel erg moeilijk gemaakt om dit te doen.

Ik begrijp heel goed dat er regels nodig zijn, maar als je daardoor geen WF meer hebt omdat er geen bestuursleden zijn, dan zou je er wat flexibeler mee om kunnen gaan.
Omdat hier zo moeilijk wordt gedaan, krijg ik het gevoel (let op: eigen mening!) dat er een verborgen agenda kan zijn.

Marjan: Gezien je instelling, kun je mijn handtekening krijgen.

Hans
Beste Hans,
Ik ken de vereniging erg goed ik geloof me: er is geen verborgen agenda. Ik geloof me ook: wanneer iemand graag in het bestuur wil zitten kan ik mij niet voorstellen dat er geen mogelijkheden zijn dit voor elkaar te krijgen (ervan uitgaande dat de persoon geschikt is en wordt bevonden door de alv want die beslist uiteindelijk) . Ik, als oud bestuurder, ben ontzettend blij met alle mensen die er over denken de vereniging verder op te bouwen. Van dit soort mensen kunnen we nooit genoeg krijgen. Laat je niet afschrikken door regels. Een kader moet er zijn. Maar een prettige invulling daarvan ook :lol:
HansvanderVeeke schreef: Ik begrijp heel goed dat er regels nodig zijn, maar als je daardoor geen WF meer hebt omdat er geen bestuursleden zijn, dan zou je er wat flexibeler mee om kunnen gaan.
Juist in tijden van zwaar weer is het voor de bestuurders belangrijk zich aan de regeltjes te houden: het beperkt namelijk de aansprakelijkheid van de bestuurders en de mogelijkheid voor teleurgestelden de boel te traineren. En met enige creativiteit is het meestal best mogelijk de gewenste uitkomst te behalen terwijl je toch aan alle regeltjes voldoet ;)

klopt! :lol:
Bedankt voor de toelichtingen.

Zolang de creativiteit blijft en men blijft denken in mogelijkheden dan zal het vast wel goed komen. Het was slechts een obeservatie van mij gezien de discussie.

Marjon doet zo haar best en dat soort mensen hebben we nodig!

Hans
[quote="

Marjan: Gezien je instelling, kun je mijn handtekening krijgen.

Hans[/quote]

dank je wel is erg lief...........

Maar ik zou niet tegen regels in willen gaan. Wij wilen beide graag in het bestuur omdat we de vereniging een warm hart toedragen maar ook is het praktisch omdat we samen kunnen reizen , een keer oppas nodig hebben ensz enz.

We merken het vanzelf. Ik heb een mailtje gestuurd naar het huidige bestuur en daar komt vast een reactie op met wat er moet gebeuren.........

Nu we toch met regels bezig zijn:

De huidige bestuursleden zijn gekozen door de ledenvergadering, en zijn een bepaalde verantwoordelijkheid aangegaan. Namelijk om gedurende een bepaalde tijd de vereniging te besturen.

Het bestuur heeft aangekondigd af te treden, en heeft daarmee een verzoek neergelegd om van die verantwoordelijkheid te worden ontheven. De ledenvergadering moet dat verzoek uiteraard nog wel goedkeuren.

Ik neem aan dat de ledenvergadering het oude bestuur niet zal ontslaan van verantwoordelijkheid zonder dat er een nieuw bestuur is. En dat het huidige bestuur nu dus druk op zoek is naar kandidaten voor het nieuwe bestuur. Maar goed, dat kost even tijd.