Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Egypte - Forum Wereldfietser

Fietsen in Egypte

Heeft iemand nog leuke tips of handige adviezen voor fietsen in Egypte?
(Behalve het gebruikelijke...)

De route is Cairo, westelijke woestijn, Luxor, Aswan.

o.a.
Vliegticket/maatschappij en voordelig meenemen van de fiets
Bevoorrading en water
Leuke (kampeer)plekjes
Kan ik mijn tent opzetten bij controleposten
Tips voor solo fiets-ster (van andere solo fiets-sterren)
Leuke guesthouses/lokale hotelletjes in Luxor/Aswan
Fiets op trein van Aswan-Cairo

Bernadette
Ha Bernadette,
Aaldrik (Sonali) woont nu in Egypte en is bezig met een speciale website over fietsen in Egypte. Je kan hem via zijn huidige website benaderen http://www.tour.tk/
Hoi Bernadette,

Vliegticket/maatschappij en voordelig meenemen van de fiets
KLM heeft goedkope vluchten op Cairo vanuit A'dam. En Jetairfly vanaf Brussel. Ik heb geen idee wie het voordeligst is voor het fietstransport.

Bevoorrading en water
Geen probleem. Er zijn om de 50/60 kilometer ambulance posten en natuurlijk heel veel politie en militaire check-points. Wel een waterfilter of andere purificatie methode meenemen.

Leuke (kampeer)plekjes
De hele woestijn ! Vooral in de Witte Woestijn is het goed kamperen tussen de waanzinnige rotsformaties.

Kan ik mijn tent opzetten bij controleposten
Kan, hoeft niet, want reken op de nodige belangstelling van de aanwezige militaire, Die hebben de hele dag niets te doen, dus zien kamperende fietsers als een bezienswaardigheid.

Tips voor solo fiets-ster (van andere solo fiets-sterren)
Sorry, ben een man, maar fietste wel met een vrouw (telt dat?): lange broek en lange mouwen scheelt een hoop gelazer...

Leuke guesthouses/lokale hotelletjes in Luxor/Aswan
Ben niet echt onder de indruk van de hotel-scene in Luxor... je kunt wel kamperen in Rezeiky Camp, wat veel door 'overlanders' gebruikt wordt.
In Aswan zou ik een hotel aan de Corniche aanraden met uitzicht over de Nijl. Wij hebben tijdens het begin van de revolutie ruim een week in Hathor Hotel gezeten en dat beviel goed. Je kunt het ook bij El Salam Hotel of Horus Hotel proberen. Zelfde prijs, zelfde uitzicht.

Fiets op trein van Aswan-Cairo
Geen idee, maar zou geen probleem moeten zijn. Wij hebben Alex - Cairo gedaan met de trein en we moesten 50% bijbetalen om onze fietsen mee te kunnen nemen.

Meer info over fietsen in Egypte op onze nieuwe site http://www.cyclingegypt.com (helaas nog niet helemaal af...), maar wel al met een overzicht van alle ambulance posten en check points.
Thanks Blanche :D
Groetjes en veel plezier.
Ali
Bedankt Ali,

Lange mouwen/broek is wel errug voor de hand liggend hoor :wink:

Ik heb inmiddels een klm ticket, voor fietsvervoer best geprijsd, toch nog 75 euro e.r.

Fietsen met een vrouw is zeker anders dan als vrouw solo :wink:
maar wat denk je, is kamperen solo (voor een vrouw dus) veilig? Wildkamperen is het mooist maar ik ben niet zo'n heel grote held. Vandaar mijn suggestie politie/ambulancepost. Het lijkt me wel heel gaaf om tussen die gekke rotsformaties mn tent op te zetten, van de zonsopgang/ondergang te genieten....

Weet je of ik in Cairo havermout en melkpoeder kan kopen? Mn favoriete fietsontbijt... En wat is er onderweg te koop aan vegetarische proviand?

Je afstanden schema had ik al gezien, mooi schema! Wanneer is je Egypte site klaar?

groet,
Bernadette
off topic
ik ben niet zo'n heel grote held.
Ik ken je niet alleen je verhalen en je site maar ik zie dat toch echt heeeeeel anders, heldin!

Take care!

Marieke
:D :D :D

DANK JE!

Ik heb veel wild gekampeerd tijdens trekkings. Dan zette ik mijn tentje niet ver van het looppad, er kwam toch niemand voorbij of alleen een andere loper. Met de fiets ervaar ik dat anders, word ik makkelijker gezien, is het wat lastiger om ongezien weg te komen. Vandaar....
Maar je opmerking sterkt me een beetje meer! :wink:

Bernadette
Nou doe maar voorzichtig! Het lijkt mij dat vrouw-alleen wildkamperen in Egypte onvergelijkbaar is met man-vrouw-wildkamperen.
hai Interessant draadje, maar net te weinig informatie over het fietsen in Egypte zelf.
zijn er ook plattegronden waarop de gereden routes te zijn zijn? in Egypte zelf dan?
Thanks!
Mathias
Hoi Mathias,
Het ging mij destijds juist om deze specifieke vragen. Aan een goede kaart heb ik meer dan voldoende om een fietsroute te rijden. Ik had/heb geen voorgereden route nodig, geen gps enz. ik ben graag vrij in het bepalen van mijn route, een goede kaart dus en informeren bij de lokale bevolking en een beetje avontuur onderweg....
groet,
Bernadette
Een heel fijne plek om te verblijven in Aswan vond ik: Guesthouse Bet El Kerem.
Rustige plek aan de andere oever vd Nijl als het centrum. Schoon en heerlijk eten.