Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Honden ?! - Forum Wereldfietser

Honden ?!

Hallo,

Waarschijnlijk is dit onderwerp reeds besproken, maar wie weet er een afdoend middel om je te beschermen tegen loslopende honden ?
Ik heb reeds van allerhande dingen gehoord, zoals fluitjes, of zelfs toestelletjes met elektro-shocks.
Anderen beweren dan weer dat je naar de hond toe moet gaan, met veel lawaai, in plaats van weg te rijden...
Dit laatste zie ik echter niet zitten als het zo'n groot kwijlend monster is...

We gaan binnenkort in Spanje fietsen (Rioja), en ik wil me hierop toch voorbereiden. Een hondebeet bederft de pret al snel...

Werken die fluitjes echt ? En altijd ? Of is er wat beter ?
Dus, als iemand een goede tip heeft, laat me iets weten !

Dank bij voorbaat,
Weet er trouwens iemand of die ultrasone hondebieper werkt ? (DAZER - http://www.dazer.com/dog-deterrent.jsp)

Koen

k heb een dogchaser en die heb ik uitgeprobeerd. Hij is overigens een stuk kleiner dan de Dazzer en ik heb hem omgebouwd zodat hij op een fietsstuur past: op een zogenaamde slotkliksysteem (die voor kabelsloten wordt gebruikt). Toen ik hem richtte op een afstand van anderhalve meter reageerde de hond en liep hij met de staart tussen de benen weg. Alsof hij de toon daarna beter opmerkte hield hij verder ruimer afstand.
Maar eigenlijk vind ik dat een spuit water uit een bidon ook wel goed werkt.

Ik heb dit geloof ik al eens eerder ergens geschreven, maar piepertjes en dat soort gevallen werken voor geen meter.

Voordat ik ben gaan fietsen heb ik 15 jaar lang Duitse Herdershonden afgericht en heb daar diverse wedstrijden mee gelopen en ook gewonnen. Een hond die zo'n piepding voor het eerst hoort zal hier in eerste instantie van schrikken, niet omdat het afschrikt, maar gewoon omdat het iets vreemds voor hem is. De meeste honden hebben echter kompleet schijt aan die dingen.

Een hond die een fietser ziet langskomen ziet deze fietser als een indringer in zijn territorium. Het nadeel is echter dat deze fietser daarin komt, doorfietst en er weer uitgaat, waardoor bij de hond het idee ontstaat dat hij de indringer verjaagt heeft. Het resultaat is dat hij bij de volgende fietser met meer zelfvertrouwen te werk gaat. Dit is gewoon een natuurlijk gedrag van de hond.

Eigenlijk is er maar één manier om een hond te verjagen, en dat is afstappen, jezelf groot maken, de hond in de ogen kijken en van achter uit je keel een brul geven. Dit groot maken kun je doen door b.v. je jas open te slaan.
Mocht je het niet vertrouwen, dan zou ik uit veiligheidsoverwegingen je fiets tussen jezelf en de hond houden. Een groot voordeel is dat de hond bij een volgende fietser nog wel een keer nadenkt voordat hij er op af gaat.

Overigens moet ik er wel bij zeggen dat dit niet met getrainde honden werkt, net zo min als die piepertjes. Om een getrainde hond van je af te houden heb je andere, nog wel diervriendelijke, methoden nodig. Worden het meer dan 2 getrainde honden, dan heb je een probleem.

Succes onderweg,
Martin 8)

Perros bravos en La Rioja
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twist
De grommende honden die op fietsers afkomen in La Rioja zijn meestal door hun baas afgericht om zo gemeen te doen. Om een hond tot de orde te roepen gebruiken boeren en herders vaak stenen. Rioja-honden zijn daar zeer bang voor. Heb dus wat stenen bij de handen. Alleen de beweging van het gooien met een steen schrikt veel honden af. Werk dat niet gebruik de bidon van Ericm Schuijt. Wel goed op de neus of in de ogen mikken. Breekt de hond toch door die verdediging heen. Geef dan met je fietspomp een goed gerichte tik op het puntje van de neus.
Overigens heb ik Spanje weinig last van honden gehad. Zie voor meer informatie over fietsen in Spanje mijn gids FIETSEN IN SPANJE: www.fietswegen.nl
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Dus als ik het goed begrijp werken die Ultrasone biepers gewoon niet ?
Ik heb er geen idee van wat zoiets kost, maar is het dan wel de moeite dat ik me dat koop ?

Bestaan er geen spuitbusjes met pepperspray of zo ? (ik weet het, 't is drastisch, maar ik moet zo geen mormel in mijn been....).

Koen

Ik weet niet of Eric Schuijt een demonstratie kan geven met zijn hondenafschrikkers.

Even in het kort mijn ervaringen met honden op de fiets:

Ik heb zelf gelukkig nooit te maken gehad met die hele grote honden. In Turkije liepen die wel veelvulig rond, of beter gezegd lagen langs de weg. Geen idee waarom ze niks deden, waarschijnlijk vonden ze het te warm.

In Kyrgyzstan heb ik de eerste hondenervaring opgedaan. Hier heb ik ze van me af kunnen houden door een welgemikte trap tegen de neus te geven. Aangezien ik altijd met semistijgijzervaste bergschoenen fiets (Fijne stijve zool) is dat niet zo'n probleem. Je moet ze hiervoor wel redelijk dichtbij laten komen. Kijk ook uit dat je niet alleen nog op de hond let. Eenmaal duurde het even voor ik raakte en toen pas zag ik dat ik aan de andere kant van de weg fietste. Bij 1 auto per uur gelukkig niet zo'n probleem.
Naderhand zag ik dat honden hier verjaagd worden door een zweep. Aangezien hier iedereen een paard en dus ook en zweep heeft wel logisch. Een slaande beweging maken was meestel al genoeg. Ik wist een mooie authentieke 2e hands zweep op de kop te tikken en die heb ik vervolgens niet meer nodig gehad. Ik ben daarna alleen nog een hond tegengekomen die achter vrachtauto's aanrende, maar deze schonk geen aandacht aan mij.
Misschien dat weinig douchen ook helpt.

Wat ik trouwens ook regelmatig heb meegemaakt is dat honden als een waanzinnige op je af komen stormen en als je dan afstapt en je roept hem, dan komt hij kwispelend naar je toe. De fiets zelf is vaak het probleem, zeker als die beweegt.

Wat ik trouwens ook regelmatig heb meegemaakt is dat honden als een waanzinnige op je af komen stormen en als je dan afstapt en je roept hem, dan komt hij kwispelend naar je toe. De fiets zelf is vaak het probleem, zeker als die beweegt.
Precies het gedrag wat ik boven beschreef. Zodra je afstapt ontstaat er voor de hond een kompleet andere situatie. De fiets is niet het probleem, maar het feit dat jij in de ogen van de hond op de vlucht voor hem bent zorgt dat hij achter je aan komt. Zodra je afstapt ga je als 'indringer' niet voor hem op de loop en zullen de meeste honden kompleet anders reageren.

Groetjes,
Martin 8)

Toen onze hond een mopje was, was hij aardig om te zien, nu blaft hij alle dagen en hij bijt nog bovendien waf woef waf waf, waf woef waf waf, nu blaft hij alle dagen en hij bijt nog bovendien.
In een van de ouder nummer van het tijdschrift DE WERELDFIETSER staat een artikel over honden onderweg 'THE MAN'S BEST FRIEND'.

Bert,

ik heb voor mijn winkel wel eens een demonstratie gegeven met het puppie-poedeltje van mijn buurman. Die kwam na het aanzetten van de dogchaser kwispelend op mij af. Misschien was hij nog niet gekastereerd of zo, of het is een echte stadshond die door zijn leven in de Jordaan al behoorlijk doof is. Ik weet het niet. Een andere hond reageerde weer wel volgens de gebruiksaanwijzing. Maar misschien heeft die de lagere school succesvol doorlopen en heeft leren lezen.

Ik vind de aanwijzingen van Martin nog het beste.

Mijn advies:

1. De Super Soaker MAX-D 2000! Goedkoper dan een Dazer, een groter bereik dan een bidon, en nog leuk ook!

2. Leer ermee leven. De meeste honden doen wat hierboven wordt beschreven: verjagen. Door hard te blaffen en boos te kijken. So what? Jij fietst door en de hond heeft jou "verjaagd". Allebei blij.

3. En voor de zeldzame gevallen dat een hond toch wil bijten heb je natuurlijk de Super Soaker MAX-D 2000! Of had ik dat al verteld?

Succes,

Gaele

Interessant artikeltje over honden versus fietsers : "Dealing with Dogs".

http://www.crazyguyonabike.com/journal/ ... 1116124245

Bij RoseVersand verkopen ze kleine (spuit)busjes pepperspray. Compleet met houdertje om aan je frame te zetten. Het lijkt me dat je het met zeer grote terughoudendheid moet gebruiken, maar als aller-, allerlaatste redmiddel kan het nuttig zijn.
De pepperspray bij Roseversand is van het merk Protect. Verkrijgbaar in 15 ml busje (7,45 euro), 40 ml (9,70 euro), 40 ml inclusief framehouder (11,20 euro), 63 ml (14 euro) en 63 ml met framehouder (15 euro). Te vinden op pagina 553 van de Roseversand catalogus. Mocht je die catalogus niet hebben (verkrijgbaar via de Bruna), hij staat waarschijnlijk ook wel op internet: www.roseversand.de
Overigens heb ik, in tegenstelling tot veel anderen, wel goede ervaringen met de dazer. Een paar keer een hond achter me aan gehad, elke keer met de staart tussen de benen de aftocht geblazen. Maar de hond moet wel behoorlijk dichtbij zijn, wil het echt werken. Als je het vanaf een meter of zestig, zeventig doet heeft het weinig zin.

Alle moderne gadgets nooit nodig gehad.
Vierenhalf jaar gefietst.
Nooit ergens last gehad.
Nooit!

De allerbeste remedie tegen honden, hoe woest ze ook zijn en van hoe ver ze ook komen aanhollen: Ze dichtbij laten komen en dan te remmen. Vervolgens draai je je om, richt je je tot de hond in kwestie en vraag je (duidelijk en streng):
Ja, wat is dat hier? Wat wil je nou?

Je zult merken dat de hond dat helemaal niet leuk vindt.
De bedoeling is dat jij hard doorfietst en gaat schelden. Dat je niet meewerkt is in de meeste gevallen een hele grote teleurstelling waar de hond niet mee om kan gaan.
In alle gevallen staat de hond een beetje stom te kijken, zich bewust van z'n belachelijke gedrag, haalt ie z'n schouders op en sjokt weer naar de boederij waar ie vandaan komt.
Dit werkt.
Echt.
Honden zijn lafaards.
Ze blaffen het hardst wanneer ze achter een hek zitten (waar jij niet bij ze kan komen) dan durven ze wel.

Dick

Ik kan me helemaal vinden in het verhaal van Dick. Op Aruba komen honden zelden alleen op je af stormen, maar meestal in een groep(je). Even stoppen en aan de “leider” vragen wat hij nou eigenlijk mee bezig is, is bijna in alle gevallen voldoende. Als je voldoende energie hebt kan je, voor jouw voldoening, er nog even achteraan rennen. Help echt!

Wat je echter NIET moet doen is het erf van de eigenaar van de hond betreden om daar te gaan klagen over zijn viervoeter. Dat “erf” is toch wel een territorium waar de meeste honden de beslissing nemen om je trachten een knauw te geven. Zeker als de eigenaar in het zicht komt.

ik bebruik altijd een hard end hout 8O
Onze ervaring is ook dat het afdoende is een agressieve hond stevig toe te spreken. Ruth verwijst zo'n beest altijd terug met een krachtig: "Ga naar je moeder!"
Het is duidelijk dat het dus niet zozeer om de ínhoud gaat, alswel de overtuigingskracht waarmee de boodschap gebracht wordt. Toch ben ik in Frankrijk 'n keer gebeten door een herder die volkomen onverwacht een opengelaten tuinhekje benutte om eens een Hollands dijbeen te beproeven.
Maar dat was op geen enkele manier te voorkomen geweest.

De dazer die ik vorig jaar in een vlaag van kooplust aanschafte stel ik graag ter beschikking aan iemand die zelf ook eens wil ervaren dat ie niet werkt. Meenemen doe ik niet meer vanwege het nodeloze gewicht.

Albert
dit heb ik gevonden op dit forum om honden te verjagen:
dazzer, fluit, water spuiten uit bidon (of supersoaker:D) stok of stenen gooien, zweep, stoppen met trappen, afstappen groot maken en schreeuwen
met alles behalve de dazzer en fluit zal ik me proberen te redden.

Hondengedragskenners: kan een felgekleurd doek honden afschrikken?
De hond verblinden met bijvoorbeeld een laserpen, is dat een optie of word hij dan alleen maar aggressiever? (lees: de laser op en neer bewegen richting de kop zodat de lichtbundel zeker een moment in zijn oog valt)
of een flits van je fototoestel ofzo?

zomaar wat brainstormen of er nog wat mogelijkheden zijn om een hond af te schrikken...
Zo'n Dazer heb ik ook gehad. Speciaal gekocht voor de buurhond die op het balkon naast mijn slaapkamer tegen buurt blafte.
Een zenuwachtige dalmatier.
Vanuit mijn bed kon ik de Dazer door mijn open balkondeur op het buurbalkon richten als het rotbeest daar stond te janken.
Elke keer als hij lawaai maakte dazerde ik even.
Het hielp. Hij kreeg het door en vertoonde zich na een paar dagen niet meer op het balkon.
Er zal wel een groot verschil zijn tussen Zuid Europese waakhonden die overal schijt aan hebben en zielige Amsterdamse stadsdalmatiers met een bovenhuisneuroze.
De Dazer heb ik later weggegeven aan een vriendin die door Amerika ging fietsen en was gewaarschuwd voor zwerfhonden in Kentucky. Of de Dazer haar heeft geholpen weet ik niet.

niko