Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Honden ?! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Honden ?!

Een flinke schreeuw en eventueel een werpgebaar helpen al, anders echt een steen gooien wat in de noord europeese landen niet echt gewaardeerd wordt door de hondenbezitters. Ik gooi bijna altijd gericht en raak als ze echt dicht bij komen. Erg effectief. Afstappen doe ik niet meer, dan moet je weer opstappen een "de aftocht" maken. Overigens zijn die "k" keffers op het (fiets)pad, die voor ja blijven lopen misschien nog wel het gevaarlijkste.
De trapbeweging die de fietser maakt, is heb ik gemerkt, uitdagend voor de hond. Wanneer je de trappers stil houd(moet je wel op een vlak stuk rijden), word de hond meestal al rustiger. Weet ie niet meer wat ie moet doen.
Even wachten en weer rustig gaan peddelen.

Als je de kant waar de hond achter je aan komt lopen de trapper hoog houd en je schoen/hak gereed houd om de hond een trap te geven op zijn neus zal ie het ook wel laten toe te bijten. (alleen als ie wil bijten uiteraard)
Ik "speel" nu al een jaartje of 10 met honden. Niets speciaals hoor, behendigheid als hobby. Maar een hond verjagen met een stok of zo zou ik niet doen. Dan heb je de kans dat je hem nog gaat opjutten ook. En dan benje nog niet klaar... Gewoon stoppen en afstappen dan is het spelletje al gedaan voor die beesten. En je kunt er voor zorgen dat je fiets tussen jouw en de hond staat. :)
Niet bang zijn voor honden en eventueel stoppen en ze stevig toespreken werkt bij mij altijd erg goed.
Wat je ook zou kunnen overwegen is om met een waterpistool en tabasco je eigen verdediging te ondersteunen......

Volgens mij heb je de 'strijd' al gewonnen als jij het gevoel hebt de situatie de baas te zijn.....

Suc6
Eric
De Shelle schreef:Ik "speel" nu al een jaartje of 10 met honden. Niets speciaals hoor, behendigheid als hobby. Maar een hond verjagen met een stok of zo zou ik niet doen. Dan heb je de kans dat je hem nog gaat opjutten ook. En dan benje nog niet klaar... Gewoon stoppen en afstappen dan is het spelletje al gedaan voor die beesten. En je kunt er voor zorgen dat je fiets tussen jouw en de hond staa
LOL :D Leuk als een roedel Tibetaanse mastivs of van die wilde turkse krengen op je af komt gerend. Dan is een fiets echt niet genoeg om je af te schermen. Geef mij dan maar een stok :twisted: Vooral die van rotan zijn erg goed, lekker licht en ze hebben een goede zwiep.

Maar meestal is imponeer gedrag (groot maken, schreewen) voldoende. En waneer niet is een flinke waterstraal uit de bidon voldoende :-) Of stenen, dat doen de locals ok en met succes. En mochten ze dan nog niet ophoepelen dan is aftappen inderdaad een goede optie. De honden worden rustiger en wanneer niet dan heb je beide handen vrij.

Fiets de wereld (met een hekel aan wilde honden),
Whisky
Stokken? Stenen? Pepperspray?
Ik doe geen concessies en neem liever een geladen pistool mee :)
Hihi...Zit er ook een BBQ in je arrangement? Hup!! Doggie in de volgauto en mee voor op de grill. 8)
De laatste tijd zijn er veel berichten in de media van roedels zwerfhonden die mensen aanvallen:

8 jarig jongetje gedood
Toeriste zwaar gewond

Het lijkt me toch echt een serieus probleem als je onderweg bent.
Wat kun je tegen zo'n groep honden doen?
En wat te doen met zwerfhonden?!... :evil: :twisted: :? :x http://www.nu.nl/zoeken/?q=zwerfhonden&x=17&y=5

Ah Hans was me net even voor. :lol:
HansvanderVeeke schreef:De laatste tijd zijn er veel berichten in de media van roedels zwerfhonden die mensen aanvallen:

8 jarig jongetje gedood
Toeriste zwaar gewond

Het lijkt me toch echt een serieus probleem als je onderweg bent.
Wat kun je tegen zo'n groep honden doen?
Volgens mij zijn zwerfhonden net zoals andere straatschoffies :wink:. Kom je ze alleen tegen dan gaan ze voor je aan de kant, maar owee als ze in een groep zijn. Dan komen de oer-instincten boven van het jagen in een roedel. Volgens mij heb dan 2 keuzes, vluchten als je zeker weet dat je ze voor kunt blijven, of anders de confrontatie aangaan en aanval de beste verdediging is. En dan is een pistool wellicht het meest effectief :wink: maar stenen, een stevige stok, pepperspray ook al redelijk effectief.

Mijn idee:
Afbeelding
+
Afbeelding
tja ik vrees ook een boel van die beesten tegen te komen (oa in Kosovo..)
alle tips zijn welkom..
toen ik vanmorgen op de radio nog zo'n bericht hoorde tijdens het werk begon ik wat te brainstormen. Bij deze deel ik mijn ideetjes, het is gewoon wat gebrainstorm, misschien zit er wat tussen, graag mening van agressieve- of wilde- of straat- hondenkenners :

-(knal)vuurwerk of gewoon vuur (in combinatie met deodorant ofzo), iemand een idee of een van deze kan werken, of juist helemaal niet?
dit vooral bij groepen honden, tien honden wegjagen met roepen/grootmaken of stenen gooien lijkt me ook niet zo werken.

-kun je een wilde hond afleiden met iets van eten, een stuiterbal, een :D of iets anders stoms? Dat hij in ieder geval (even) stopt met rennen en jij dus uit kunt lopen. Wie denkt iets te weten wat werkt?

-Of iets voor zijn poten gooien (kraaienpotenachtige dingen :twisted: wat ook niet reeel zal zijn ivm met andere auto's/fietsers/mensen/onschuldige dieren)

-verblinden? fel licht ofzo kan dat werken (laser?)

-stel dat je het klaar krijgt om iets om zijn hoofd/hals te gooien (een dunne ring/touw? ofzo) dat hij denkt: wat krijgen we nu en stopt om dat er af te schudden? Iemand iets beters in deze trend, dat de hond verward raakt en even niet weet wat hij moet doen??

-het ging zelfs zover dat ik bedacht om een soort strop/lasso aan mijn frame te binden, al fietsende de lus om een agressieve hond gooien die dan misschien raar opkijkt en stopt, ik fiets door en trek 'm vanzelf (via mn frame) goed aan :twisted: :evil: .. maar dit is niet handig als er meerdere honden zijn omdat ik zal moeten stoppen en afstappen. Bovendien gaat het wat ver zeker als die hond nog niet heeft gebeten, (maar wel lastig is!)


Hoe dan ook, een hondebeet zal ernstige vertraging en wellicht einde vakantie betekenen ivm angst voor hondsdolheid moet ik naar ziekenhuis en daarbij allerlei gedoe en veel tijdsverlies.. Dus ik treed liever zelf als eerste hard op dan andersom.
Afstappen zie ik me niet snel doen, ik ben al bang voor het kaffertje van de buren als ik een bal moest halen die over de schutting vloog:D
Vinden jullie eigenlijk dat je een lastige hond hard aanmag pakken (stenen gooien/stampen/stok/zweep etc) als hij alleen maar achter je aan rent en blaft?

nu ziet het ernaar uit dat ik eerst zal proberen door te gaan in de hoop dat ze afhaken, enkele stenen bij de hand (in de stuurtas), en een bidon met waterstraal, stoppen met trappen en mn voeten (hakken!) als wapen als ze zo dichtbij komen..
Vooral als je een roedel tegenkomt maak ik me dus wat zorgen..
Uiteraard ga ik lekker fietsen en veel zien en meemaken, maar nu ik zulke berichten hoor kan ik me er wel even druk om maken, die rothonden ook..
Deze hond zag ik tijdens een fietstocht op de Filippijnen, volkomen onschadelijk :lol:
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/LKK ... directlink
Hoi Heado,

Creatief hoor :twisted: Misschien is die lasso wel wat, dan kan je je lekker de heuvel op laten trekken, net als bij een sledehond :lol:

Gewoon wat stenen in je voorvak van je stuurtas stoppen, een bidon met water binnen handbereik hebben en een stok achterop en alles is OK. Meestal zijn het kleine groepjes (tot 3) honden en die doen behalve blaffen en met je meerennen niks. Vooral niet harder gaan fietsen maar rustig verder fietsen. En als je een valse bijtgrage hond tegenkomt bijt die meestal in je tassen. Een flinke straal uit je bidon of een mep op zijn neus en ze laten je met rust. Ik ken iemand en die mixt inderdaad tabasco met water :twisted: Moet je wel even uitkijken dat je niet uit de verkeerde bidon drinkt :P

Het merendeel van de wilde honden heeft geen hondsdolheid. Maar honden die futloos langs de kant van de weg liggen kunnen dat wel hebben. Ik heb in ieder geval een hondsdolheid kuur gedaan maar echt nodig is het denk ik niet in Europa. Binnen een dag ben je hier in het ziekenhuis voor de prikken.

Fiets de Wereld,
Whisky
:twisted:

Afbeelding

/ :twisted:

Cowboy spelen op de fiets? Hmm, kan een nieuwe Olympische sport worden! :D

Ik heb het op verschillende manieren opgelost:
* "Moet ik je opeten!?" Hard roepend.
* Een steen naar de hond werpen.
* Afstappen en zeggen dat de hond zo lief is. "Kom, zullen we gaan spelen?" Lief praten is universeel, maar niet iedere hond is er gevoelig voor...
* Met >40km/u proberen de hond te raken met een karate-fietstrap. Helaas hield de hond die ik toen naast/schuin achter me had het ca. 300m vol i.p.v. de gebruikelijke 100m. Gelukkig was de berm zacht :roll:...
* Een combinatie van de eerste twee opties, daarna in het huisje van de baas de hond achtervolgen, alsmede nog een steen nawerpen richting de hond binnenshuis. Daarna ook nog de "ruit" (2 houten planken) van het Boliviaanse huisje ingeworpen. De eigenaar van de hond keek me verbaasd na. Maar dat was misschien ook omdat er vrijwel nooit toeristen in dat dorpje komen, laat staan op de fiets (ééns per 2 jaar was 5 dagen fietsen daarvoor nog het gemiddelde...: een Japanner en een Amerikaan).

In alle gevallen geldt: de hond voelt een angst aan. Als je uitstraalt dat je de hond wel even een lesje wil leren, of zelfs voor jezelf angstig reëel uitstraalt dat je 'm op wilt eten, dan is de hond meestal niet geïnteresseerd in een robbertje vechten/spelen.
Heado schreef: -(knal)vuurwerk of gewoon vuur (in combinatie met deodorant ofzo), iemand een idee of een van deze kan werken, of juist helemaal niet?
Afbeelding
Inderdaad het werkt het beste om af te stappen, fiets tussen jou en de hond te zetten en hem heel streng toe te spreken. Of een steen te gooien. Heel soms is mij de hond te eng en durf ik dat niet en dan zit ik met mijn voeten op de stang te gillen. Als Douwe die voorop reed zich dan omdraaide en een steen pakte, vluchtte de honden alsnog. Het lullige is dat degene die achterop rijdt altijd de hond 'krijgt' die door de eerste is wakker gemaakt. :?

Een keer ging dat niet op met een joekel van een Kangal in Oost Turkije. Nadat Douwe voorbij was en het beest door de eigenaar werd vastgehouden, rukte hij zich los en vreesde ik voor mijn leven. Nee hoor....hij rende mij voorbij en ging achter Douwe aan :lol:

We hebben het beide overleefd :wink:
p.s.1 Ik heb in Oost Turkije ook heel lieve Kangals gezien hoor.
p.s. 2 Lang leve de katten !
Wij hebben al jaren de dunne, zeer flexibele glasvezel onderwijsaanwijsstok vlak naast onze voorvork grijpklaar. Zowel links-als rechtshandig te grijpen. Bevestiging: in een dun buisje aan de binnenkant v.s. lowriders.
De slagwijdte van arm + stok is ca. 2 m. Iedere hond kent de opgaande beweging van een arm die dreigt te slaan en druipt af. De enkele hond die daar niet op reageert, mep je flink op zijn kop.
Met succes (af en toe) in gebruik.
Verder ben ik het eens met de taktiek dat snel stoppen, afstappen en met fiets en al op de hond inrennen ook prima werkt. Je overbluft ze en je hebt tijd om je volgende taktiek te bepalen.
Helaas is deze "stoptaktiek" alleen weggelegd voor mensen niet bang zijn voor honden.
Wit schreef:p.s. 2 Lang leve de katten !
Helemaal mee eens, ik ben een echte kattenliefhebber. Jullie herkennen de pagina's op de bovenste foto vast wel, terwijl Sientje lief spinnend op mijn schoot zit. Kijk ik over mijn schouder rechtsom, daar zit haar broertje Otje op de rugleuning. Zelfs in bed houden ze mij altijd gezelschap. :D

Afbeelding
*totaal off topic*

Oh nee niks katten. Die halen ineens uit als je erlangs loopt (geen baasje natuurlijk niks want katten mogen overal komen). Katten kakken in de tuin. Katten krabben allerlei dingen open. Katten pissen tegen de planten en struiken. Katten jengelen voor de deur van de buren. Katten gillen als ze krols zijn

En het erge is dat iedereen doet alsof ze zooo leuk en schattig zijn en geen overlast veroorzaken aan anderen.

*einde off topic*

Honden kunnen inderdaad vervelend zijn :D