Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is de kleur van je fiets (frame) relevant? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Is de kleur van je fiets (frame) relevant?

Kleur van de fiets - gewoon die ik mooi vind. En dat zijn voor mij de fellere kleuren. Of ik mocht ik ooit (wat ik niet van plan ben) als ik de fiets zou willen doorverkopen het dan lastiger zou hebben maakt me niet zoveel uit.
Ik zit ook te twijfelen over de kleur van frame en onderdelen.

"When in doubt, wear black" is natuurlijk weer de makkelijke weg maar bij een Koga Signature heb je nu éénmaal net wat meer keuze. Framekleuren zijn helaas gedekt (anders was ik voor (heel)fel gegaan vanwege de zichtbaarheid, wildkamperen zal ik niet snel meer doen en anders gaat de fiets toch plat), maar er is ook keuze in kleur van SON en Rohloff.

Als ik daar voor bijv. rood zou gaan (icm met bijv. groen frame), werkt dat dan niet als een rode lap op fietsendieven omdat je net de onderdelen die een fiets "duur" maken laat opvallen? Of valt het wel mee met de opvallendheid?
Fedor schreef:
di 06 feb, 2018 07:38
Als ik daar voor bijv. rood zou gaan (icm met bijv. groen frame), werkt dat dan niet als een rode lap op fietsendieven omdat je net de onderdelen die een fiets "duur" maken laat opvallen? Of valt het wel mee met de opvallendheid?
Nou reken maar dat het uitmaakt.
Ik had eens net 4400 gulden neergelegd voor een donkergroene Avaghon en kwam tegelijk met een vriend die een heel opvallende Batavus van 1000 gulden had gekocht op een zomers verjaardagsfeest. Iedereen stond te kijken naar die opvallende oranjegeel-chromen verschijning. O ja, Leon, heb jij ook een nieuwe fiets?....
Heehoi,

Weinig dingen zo belangrijk als dat je fiets er aan het begin van de reis uitziet alsof hij als topmodel staat te glimmen op de beurs, en dat hij binnen de kortste keren alleen nog maar modder en vuil en kettingolie is. Dus een mooie framekleur is essentieel.

Let er vooral ook op met welke kleuren je gaat combineren; zijn je favoriete onderdelen wel in bijpassende kleuren leverbaar? En je fietsschoenen, je fietskleding, tassen? En de kleding over een paar jaar, als de mode veranderd is?

Dit is waarom ik uiteindelijk toch overgestapt ben op zwart met witte en rode details. Dat is voldoende tijdloos om tien jaar met je fiets te kunnen doen.

Groet,
Walter
waltertje schreef:
di 06 feb, 2018 10:18
Let er vooral ook op met welke kleuren je gaat combineren;
Tassen worden waarschijnlijk de Ortlieb High Visibility in geel, daar valt niets bij te combineren (behalve zwart dan weer) ;)

Mocht ik overigens voor een Santos gaan, dan zou het frame metallic oranje worden (met zwarte of oranje onderdelen). Dat valt hopelijk wel op in het verkeer. Met de tassen er bij doet het zo'n pijn aan de ogen dat het wel op moet vallen :P

Anderszijds.... waar je heen kijkt daar rij je naar toe... hmmmmm.
Nog los van de diefstalgevoeligheid, al is een fel oranje fiets moeilijker te helen dan een zwarte.
Ik zorg er juist voor dat mijn fietsen vooral NIET opvallen, en laat ze gewoon lekker vies worden (maar wel onderhoud op de essentiele delen). Zelfs de Villiger met rohloff (daar zit meestal een stuk tape over) is nog niets mee gebeurt qua jatten enzo, ik zou dus nooit een frame of onderdelen uitzoeken in felle en/of opvallende kleuren.
Maar uiteindelijk is het natuurlijk heel erg persoonlijk :D
Zou het nog uitmaken dat een knalrode Santos in een rek vol fietsen heel hard roept "He, He, hallo daar, ik ben een hele mooie dure fiets en een rek vol budget broertjes" terwijl een mat zwarte zich stiekempjes verschuilt tussen zijn goedkopere broertjes?

Overigens heb ik een 'if in doubt, wear black' zwart-op-zwart Santos, ook een beetje omdat mijn racer al de kleuren van de Italiaanse vlag heeft (en ja, daar krijg je opmerkingen over onderweg, dus blijkbaar schreeuwt ze heel hard 'zie mij eens een mooie dure racer zien zijn ;-)). Als ik opnieuw kon kiezen ging ik misschien ook wel voor iets als knal oranje. Je kunt je frame trouwens altijd over laten spuiten, vermoedelijk kan Santos dat wel voor je regelen omdat ze zelf ook in Nederland laten spuiten, maar ook bijvoorbeeld http://www.unlimitedcolors.nl kan denk ik wel alles maken wat je kunt verzinnen (maar of dat dan weer in poedercoating kan wat Santos normaal doet, geen idee). Dus had je toch liever een Koga, spuit je toch gewoon een Koga uiterlijk op een Santos :-D
jeroenh schreef:
di 06 feb, 2018 18:13
Ik zorg er juist voor dat mijn fietsen vooral NIET opvallen, en laat ze gewoon lekker vies worden (maar wel onderhoud op de essentiele delen).
Precies mijn gedachte.
Maar verder moet iedereen toch lekker een kleurtje uitzoeken waar hij/zij zich happy bij voelt.
Glans lak (of poedercoating) is dichter van structuur dan mat en daardoor sterker. En beter bij te werken met Commandant als er krassen op het frame komen.
Donkerblauw pigment hecht soms minder dan andere pigmenten op een frame/primerlaag.
En oranje en rood verkleuren eerder door zonlicht (kijk maar eens naar oude rode auto's).

Ik heb ooit eens een analyse voor Koga gemaakt wat onze meest verkochte kleuren zijn. En dat zijn overwegend donkere kleuren. Die zijn tijdloos en de fiets valt minder op.
Maar toch is roze ook echt een leuke kleur voor een fiets!

En tot slot; als je graag wilt dat jouw fiets opvalt op foto's en filmpjes, neem dan vooral wit. Die kleur springt er veel meer uit dan een donkere kleur. Een fietsschrijver/routemaker heeft bij ons daarom bewust voor een wit frame gekozen.

(De 2 na laatste zin had ik verkeerd geformuleerd, vandaar een aanpassing)
Voor race en ATB kies ik graag een opvallende vertoning of kleur, vind dat geweldig.

Voor een toerfiets zo neutraal of onopvallend, omdat ik en niet graag opval, omdat je met fietstassen sowieso al opvalt, denk ik, hoeft het voor mij nog niet eens extra door een opvallende fiets in welke 'toon' dan ook.
Ook houd ik rekening met de kleuren: zwart, grijs, beige, of donkergroen zijn mijn voorkeur, idem tassen, voor mocht ik eens moeten wildkamperen.
fud0 schreef:
zo 11 feb, 2018 18:56
idem tassen, voor mocht ik eens moeten wildkamperen.
Tassen gaan bij mij de tent in, dus daar hoef ik dan geen rekening mee te houden.

Moet wel zeggen dat ik geen 1-persoonstent heb. Voor mij meestal net te krap (iig gevoelsmatig), misschien wel juist omdat ik de tassen niet op de fiets laat zitten ;)
Eric -"Commandant als er krassen op het frame komen" - dat is het laatste wat je hiervoor wilt gebruiken. Commandant was iets van 30/ 40 jaar gelden. net als dat " oranje en rood verkleuren eerder door zonlicht (kijk maar eens naar oude rode auto's)" op de lakken van tegenwoordig niet meer van toepassing is. Kijk maar eens in de polijst industrie voor auto's.
In Ierland ontmoet ik een stel uit Australie. Ze hadden het frame van hun blauwe fietsen met zwarte tape omwikkeld. Op de vraag wat daar de reden van is antwoorde ze: dat is tegen beschadiging en dan is de fiets niet zo aantrekkelijk voor dieven.
Dus heb je een fiets met een opzichtige kleur dan is dat voor jou misschien een idee.
janenliseth schreef:
ma 12 feb, 2018 08:00
In Ierland ontmoet ik een stel uit Australie. Ze hadden het frame van hun blauwe fietsen met zwarte tape omwikkeld.
Klinkt als de trend onder (straat)fotografen (vooral in de VS) om de logo's en aanduidingen op hun camera af te plakken.

Geen idee of dat werkt. Afgeplakte logo's kan ook een signaal zijn dat het een dure camera is (je kunt dan beter een sticker met "Praktica" er op plakken ;)), en hoe groot is de kans dat er geen "Canon" of "Nikon" onder de tape staat?
Fedor schreef:
zo 11 feb, 2018 21:15
fud0 schreef:
zo 11 feb, 2018 18:56
idem tassen, voor mocht ik eens moeten wildkamperen.
Tassen gaan bij mij de tent in, dus daar hoef ik dan geen rekening mee te houden.

Moet wel zeggen dat ik geen 1-persoonstent heb. Voor mij meestal net te krap (iig gevoelsmatig), misschien wel juist omdat ik de tassen niet op de fiets laat zitten ;)
Ja idd. maar als je de 'bossen' inschiet met bv. felgele tassen is de kans dat iemand je ziet groter ed. of als je bezig bent je tent op te zetten en/of je haalt je tassen eraf en er zwaait iets met geel ed. heen en weer, idem bij vertrek.

Voor de veiligheid vind ik de gele en rode tassen van ortlieb een geweldige kleur. Die vallen echt goed op. Ik vind geel eigenlijk de mooiste kleur van ortlieb maar koop ze dus niet om de redenen die ik eerder noemde, zo ook voor de frames, ik houd persoonlijk van mooie opvallende kleuren frames, waar 1 toon de boven'toon' voert met kleine 'details' die het dan tot een supermooi stijlvol frame/fiets maken.
fud0 schreef:
ma 12 feb, 2018 11:11
Ja idd. maar als je de 'bossen' inschiet met bv. felgele tassen is de kans dat iemand je ziet groter ed. of als je bezig bent je tent op te zetten en/of je haalt je tassen eraf en er zwaait iets met geel ed. heen en weer, idem bij vertrek
Indien je daar bang voor bent, moet je jezelf eigenlijk afvragen of je sowieso wel op de juiste plaats je kamp opslaat.
En ook de pikzwarte ortliebs hebben grote reflecterende vlakken; die zijn opvallenderder dan welke felle fietstas-kleur dan ook.

Groet, Tom.
Er van uit gaande dat je pas in de schemer een "wildkampeerplek" zoekt (althans doe ik wel), zouden rode tassen op zich geen probleem moeten zijn. Die kleur valt dan bijna niet meer op (mits er niet met een lamp op geschenen wordt).

Misschien zouden losse donkergroene "regen"hoezen (zonder reflectie uiteraard) voor over de tassen een optie zijn voor die paar keer dat je onopvallend wilt rijden ;)