Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldfietsbeurskampeerweekend Renkum 6- 8 april - Forum Wereldfietser

Wereldfietsbeurskampeerweekend Renkum 6- 8 april

Wereldfietsbeurskampeerweekend Renkum 6- 8 april

Ook dit jaar is gekoppeld aan de Wereldfietsbeurs een kampeerweekend. De Wereldfietsbeurs vindt plaats in de Fietser in Ede (bij het station). Het kampeerweekend is op Natuurkampeerterrein Quadenoord in Renkum op ongeveer 5,5 km afstand van de beurs. Quadenoord is een fraai landgoed. We hebben de beschikking over een beperkte slecht-weer-ruimte. Bij slecht weer kunnen we ook de kroeg opzoeken, want op 3,5 km afstand is het centrum van Renkum met alle voorzieningen.
De kosten zijn: volwasene € 5, - , kind tot 12 jaar € 3,50, tentje € 4, -, warme douche € 0,50.

http://www.quadenoord.nl/natuurcamping/

Globaal programma:

vrijdag 6 april aankomst.

Zaterdag 7 april stukkie fietsen langs de Veluwezoom en over de Ginkelse heide
Er worden twee tochten uitgezet:

1) over wegen en fietspaden voor de appeltaartgroep en de groep van snelle meisjes en jongens langs o.a. de schaapskooi met in begin april lammetjes en de restanten van een voormalige Belgisch vluchtelingenkamp uit de Eerste Wereldoorlog. Meer dan een miljoen Belgen vluchtten in 1914 naar ons land vluchten voor de oprukkende Duitsers. De Belgen werden hier eenzaam op de grote stille heide gehuisvest. De tocht gaat ook over de voormalige Renkumse Heide, die ooit ontgonnen was ten behoeve van de agrarische sector, maar nu weer wordt teruggegeven aan de natuur. Vanaf de Veluwezoom kijk je uit over de Rijn met aan de overkant de Betuwe. Bijna vanzelfsprekend wordt de koffie met appeltaart onderweg niet vergeten.

2) Tim organiseert een lichte offroad tocht die met een stevige vakantiefiets rijdbaar is.
Tim is een liefhebber van offroad en wil graag meer Wereldfietsers warm hiervoor maken. De route van Tim gaat over:
- gravel
- zandwegen
- bospaden
- makkelijke stukken van mtb routes
- 50 à 60 kilometer

Zaterdagmiddag van 16 -18 uur gaat de opbouwploeg de beurs opbouwen.

Zondag 8 april naar de beurs. Mensen die meewerken worden gevraagd tijdig naar de Fietser te gaan. Bij de Fietser is een bewaakte fietsenstalling, waar je vakantiefiets en je uitrusting veilig in een afgesloten ruimte staan.

Opgeven: activiteiten (apenstaartje) wereldfietser(punt) nl

Deelname aan activiteiten van Vereniging de Wereldfietser is voor leden en hun partner en/of kinderen. Deelname is voor eigen risico. De vereniging kan op geen enkele wijze aansprakelijk gesteld worden voor diefstal en schade in geval van ongeval, lestel etc. aan uzelf of derden. Wij raden u aan zèlf zorg te dragen voor een reis-ongevallen en/of aansprakelijkheidsverzekering.
En als er Zaterdag aangesloten wordt voor alleen het off-road fietstochtje is men dan ook welkom?
@ 55er.
Iedereen is welkom om mee te rijden met de offroad tocht.
Ik ben nog aan het puzzelen om een leuke route samen te stellen. Zodra deze gereed is, zal ik meer informatie over de route en wat je daar van mag verwachten plaatsen...
Tijdens het Wereldfietsbeurskampeerweekend in Renkum wordt er op 7 april een lichte offroadtocht georganiseerd. Het doel is zo veel mogelijk onverhard te rijden.

Start en eindpunt:
Start en eindpunt is kampeerterrein Quadenoord in Renkum
Vertrektijd is zaterdag om 10:00 uur.

Wat kan je van de route verwachten?
We rijden over bospaden, veldwegen, gravel en single tracks waarbij we ook tunneltjes, leuke hellingen of andere hindernissen tegen komen. Blijken de uitdagingen te groot voor je? Dan kan je ze ook omzeilen. De route is goed rijdbaar op een stevige vakantie fiets met brede banden.
De route is zo’n 70 km lang, maar kan indien gewenst eenvoudig ingekort worden.
Indien de weersomstandigheden het noodzakelijk maken, wordt de route aangepast.

Tips voor deelname:
In verband met het karakter van de route is het dragen van een helm verplicht.
Een stevige vakantiefiets met brede banden volstaat.
Gebruik bij voorkeur banden met een grover profiel.
Pomp je banden niet te hard op in verband met grip en comfort.
Neem je spullen beter mee in een klein rugzakje in plaats van een fietstas.
We komen onderweg weinig horeca gelegenheden tegen. Neem voldoende eten en drinken mee.
Een deel van de route loopt over de MTB route Veluwezoom. Hier is een vergunning voor nodig. Als je deze wil kopen, kan je dat hier doen: https://www.natuurmonumenten.nl/mountainbiken

GPS track:
De route kan alleen gereden worden door het volgen van een GPS track. De track wordt kort voor het weekend door de organisator beschikbaar gesteld aan de deelnemers.
Heb je geen navigatietoestel? Geen probleem, je kan ook aansluiten bij een deelnemer die er wel een heeft.

Waar op te letten onderweg:
De route werd zorgvuldig samengesteld en gaat waar mogelijk over paden die 
bestemd zijn voor fietsers. Regelmatig komen we echter voetgangers tegen. Minder vaart en 
maak tijdig met je bel je aanwezigheid kenbaar (en je wens om te passeren). Als er een 
MTB-route beschikbaar is dan wordt deze in de gangbare richting gevolgd. Op sommige delen zijn de MTB paden echter in twee richtingen uitgezet. Let hierbij extra goed op tegenliggers en neem de bochten ruim.

Deelnemen?
Wil je deelnemen aan deze tocht?
Meld je dan via: activiteiten (apenstaartje) wereldfietser(punt) nl
Hierbij de route van de"gewone fietstocht" op zaterdag 7 april vanaf het Wereldfietsbeurskampeerweekend

Deze route gaat over de Ginkelse Heide, langs de Rijn en de Veluwezoom.

Dit rondje is 75 km lang. Je kunt op diverse plaatsen afsnijden.
Op 41 rechtstreeks naar 11, of op 80 rechtstreeks naar 61.
Onderweg is voldoende horeca. Een aanrader is boerderij Mossel: een paar honderd meter na 63.
Aan het einde zijn in Renkum alle winkels.

Je gaat het kampeerterrein af richting Renkum knooppunt 82, 7,8, 9, 37, 53, 39, 38, 44, 34, 85, 84, 64, 63, 84 (even naar 31 in Otterlo en weer terug naar 84), 72, 83, 64, 65, 66, 88, 89, 41, 80, 35, 96, 45, 25, 83, 61, 81, 6, 20, 11, 82, richting 88 en je komt weer op Quadenoord.

Zondag naar de Wereldfietsbeurs!

Het weer wordt zo als het er nu naar uitziet redelijk.

Heb je je nog niet opgegeven voor het weekend? Graag aangeven welke nachten je kampeert: vrijdag en zaterdag komt.
activiteiten(apenstaartje)wereldfietser(punt)nl
Ik werk toevallig in Heelsum zaterdag tot 17:00. Ik ga daarheen op de fiets, ik woon zelf in Arnhem. De volgende dag wil ik naar de beurs. Wellicht kan ik alleen één nachtje komen kamperen? Is dat ook mogelijk? Ik zocht namelijk toevallig een oplossing voor het overnachten van zaterdag op zondag :) Dan hoef ik niet heen en weer.
Go fietst schreef:
wo 28 mar, 2018 17:38
Ik werk toevallig in Heelsum zaterdag tot 17:00. Ik ga daarheen op de fiets, ik woon zelf in Arnhem. De volgende dag wil ik naar de beurs. Wellicht kan ik alleen één nachtje komen kamperen? Is dat ook mogelijk? Ik zocht namelijk toevallig een oplossing voor het overnachten van zaterdag op zondag :) Dan hoef ik niet heen en weer.
Je kunt je ook voor een nacht kamperen opgeven.
Super!
Go fietst schreef:
do 29 mar, 2018 20:49
Super!
Graag wel opgeven bij: activiteiten(apenstaartje)wereldfietser(punt)nl
Belle schreef:
vr 30 mar, 2018 10:15

Waar komt de verplichting tot het dragen van een helm vandaan? Ik zie dit niet terugkomen in het reglement van de vereniging. Ik zou me kunnen voorstellen dat je het adviseert maar wie stelt het verplicht op basis van wat? In Nederland mag je volgens mij gewoon mountainbiken zonder helm. Of het verstandig is, is natuurlijk een tweede. Maar dan kan je ook schrijven dat het dragen van een helm wordt geadviseerd.
Het onderwerp "criteria Wereldfietseractiviteiten in reglement" staat geagendeerd op de Algemene Ledenvergadering van de Wereldfietser op zaterdag 21 april in Urecht.
Alle leden zijn van harte welkom op deze vergadering om daar de discussie te voeren. De koffie en thee staan klaar en je kunt dat weekend ook nog fietsen en kamperen.

Zie: https://www.wereldfietser.nl/activiteit ... rjaar-2018
De weersverwachtingen voor het komende weekend zijn uitstekend om lekker in de natuur te kamperen. De lammetjes op de Ginkelse Heide worden er vrolijk van en de appeltaart bij Boerderij Mossel staat te wachten op fietsers.

De eigenaar van het terrein wil graag weten met hoeveel fietsers we komen. Heb je zin? Geef je dan op bij:
activiteiten(apenstaartje)wereldfietser(punt)nl
Waar komt de verplichting tot het dragen van een helm vandaan? Ik zie dit niet terugkomen in het reglement van de vereniging. Ik zou me kunnen voorstellen dat je het adviseert maar wie stelt het verplicht op basis van wat? In Nederland mag je volgens mij gewoon mountainbiken zonder helm. Of het verstandig is, is natuurlijk een tweede. Maar dan kan je ook schrijven dat het dragen van een helm wordt geadviseerd.
Op onze website staat een beschrijving van de regels en risico’s voor deelname aan wereldfietsersctiviteiten. In deze beschrijving wordt gesteld dat het dragen van een helm verplicht is bij offroad ritten.

https://www.wereldfietser.nl/veiligheid

Tot nog toe heeft dit nooit tot discussie geleid, maar wordt het als vanzelfsprekend gezien door de deelnemers.
Is er voor de 75 km tocht ook een gps track?
Nee, maar wie kan die maken?
Belle schreef:
vr 30 mar, 2018 10:15
Waar komt de verplichting tot het dragen van een helm vandaan?
een vereniging mag extra eisen stellen aan deelnemers omdat je niet meer uitsluitend als privépersoon op pad gaat maar de vereniging ook een bepaalde mate van verantwoordelijkheid voor jou draagt.

Zo zou een vereniging aansprakelijk gesteld kunnen worden als de vereniging wist of had kunnen en/of moeten weten dat de tocht bepaalde risico's bevatte die deelnemers niet kenden of waarvan de deelnemers de gevolgen niet konden inschatten.
Gechargeerd voorbeeld: je laat beginnende fietsers niet over een geitenpaadje langs een afgrond fietsen onder het roepen van de woorden 'het lukt je wel'.
Waar de grens ligt moet de vereniging bepalen.
Belle schreef:
vr 30 mar, 2018 10:15
Tim74 schreef:
di 06 mar, 2018 19:58
Tijdens het Wereldfietsbeurskampeerweekend in Renkum wordt er op 7 april een lichte offroadtocht georganiseerd. Het doel is zo veel mogelijk onverhard te rijden.

Tips voor deelname:
In verband met het karakter van de route is het dragen van een helm verplicht.
Waar komt de verplichting tot het dragen van een helm vandaan? Ik zie dit niet terugkomen in het reglement van de vereniging. Ik zou me kunnen voorstellen dat je het adviseert maar wie stelt het verplicht op basis van wat? In Nederland mag je volgens mij gewoon mountainbiken zonder helm. Of het verstandig is, is natuurlijk een tweede. Maar dan kan je ook schrijven dat het dragen van een helm wordt geadviseerd.
Je ziet dit bij heel veel verenigingen terug komen; "Je draagt altijd (geen uitzondering) een helm. Je fiets is goed onderhouden (denk aan remmen, spaken, banden). Waarschuw elkaar voor tegenliggers en obstakels. Vermijd plotseling remmen of van lijn veranderen. Rij op voldoende afstand van je voorgangers. Dat betekent dus dat je nooit met jouw voorwiel tussen twee achterwielen in rijdt. Fietsen is geen wedstrijd, plezier en veiligheid staan voorop! Er bestaat zoiets als "De Fietsregels". Je bent zelf verantwoordelijk om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Niet alleen in het belang van jezelf, maar ook die voor je mede weggebruikers".

Het is je eigen verantwoordelijkheid om "fietsregels" in acht te nemen en daar iets mee te doen lijkt mij.
Of iets verstandig is of niet is ieders eigen overweging.
ben er morgen bij.
groetjes,

de Torenvalk
Edith* schreef:
do 05 apr, 2018 10:32
Is er voor de 75 km tocht ook een gps track?
Ik probeer 'm vrijdagochtend te maken. Maar hoe deel ik 'm vervolgens ?
De zon schijnt volop. Zo op weg naar het kampeerweekend in Renkum.
Ik heb de knooppuntroute in GPX. Wie 'm hebben wil stuur even een PB

Ruud