Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom SPD dominant? - Forum Wereldfietser

Waarom SPD dominant?

Moi,

ik krijg de indruk dat het SPD pedaal systeem dominant is. Zelf heb ik het nog niet uitgeprobeerd omdat ik het advies van een ligfietser heb gevolgd om voor pedalen met meer "free float" (mogelijkheid tot het roteren van de voet op het pedaal) te kiezen. Dat waren destijds pedalen van het merk Bebop, maar omdat deze op een gegeven moment niet meer leverbaar waren ben ik overgestapt op pedalen van Time Atac die mij ook prima bevallen.

Ik vraag mij af waarom zo veel mensen voor SPD lijken te kiezen en wat mogelijke voordelen zijn? Is het omdat fietsenwinkels vooral Shimano producten op voorraad hebben? Of zijn er andere redenen?
Jouw reden is de dominante: omdat je het overal kan krijgen kan je het overal krijgen. Marktdominantie heet dat.
En in het algemeen is spd geen grote rotzooi.
Waarom SPD bij klikpedalen "dominant" is is denk ik dezelfde reden als waarom Shimamo bij veel fietsonderdelen "dominant" is.

Op de Engelse Wikipedia is te vinden dat Shimano op kwam in 1970 door (samen met Suntour) het gat in de productie van Europese producenten opvulde tijdens de Amerikaanse "bike boom". Rond 1980 kwam Shimano met technische innovaties en lagere prijzen waardoor de Europese producenten meer markt verloren.

Op Shimano Pedaling Dynamics kan je vinden dat Shimano niet de eerste was maar schijnbaar wel de "beste".
Shimano is de grootste fabrikant, en omdat SPD prima is, is het logisch dat het leading is in de markt.

Combinatie van een goed systeem en de grootste en best verkrijgbare aanbieder.
Ach in de racefiets wereld wordt weer meer SPD-SL gebruikt (wellicht een nog grotere markt dan SPD)

Maar inderdaad SPD is een getest systeem, dat overal goed verkrijgbaar is en redelijk geprijst is. Verder heeft het gewone SPD nog een klein voordeel dat er ook specifieke "wandelschoenen" voor gemaakt worden waarbij je dus tijdens een vakantie niet van schoeisel hoeft te wisselen bij gebruik van klikpedalen als je gaat fietsen en wandelen.

Verder is het natuurlijk een kwestie van proberen wat voor jezelf fijn werkt, in de grotere fietsspeciaalzaken kan je ook nog andere systemen vinden, maar het is verder niet heel high-tech, je voeten moeten vast blijven zitten en makkelijk in en uit kunnen klikken, veel meer hoeft er niet te gebeuren.
rockhopper schreef:
zo 08 apr, 2018 23:51
Verder heeft het gewone SPD nog een klein voordeel dat er ook specifieke "wandelschoenen" voor gemaakt worden waarbij je dus tijdens een vakantie niet van schoeisel hoeft te wisselen bij gebruik van klikpedalen als je gaat fietsen en wandelen.
Heeft alleen SPD dat? (gewoon een vraag, ik weet het niet)
Dat is op dit forum dan toch wel meer dan een klein voordeel?
(Vrijwel) alle mtb "wandel"-schoenen zijn geschikt voor SPD (hebben de juiste schroefaansluitingen onder de zool). Misschien dat andere clicksystemen hier ook onder passen (dus gebruik kunnen maken van dezelfde schroefgaten) maar dat weet ik niet zeker.
Nog een reden: In alle jaren dat SPD bestaat is er niets aan gewijzigd. Je kunt met nieuwe schoenen en plaatjes zo in pedalen van 20 jaar geleden klikken. Omgedraaid ook.

Daarnaast gaan SPD's héél lang mee. De plaatjes slijten nauwelijks (de messing plaatjes van Crankbrothers pedalen moet je regelmatig vervangen). En met af en toe een likje vet draaien de pedalen tienduizenden kilometers.
Leon schreef:
ma 09 apr, 2018 08:56
rockhopper schreef:
zo 08 apr, 2018 23:51
Verder heeft het gewone SPD nog een klein voordeel dat er ook specifieke "wandelschoenen" voor gemaakt worden waarbij je dus tijdens een vakantie niet van schoeisel hoeft te wisselen bij gebruik van klikpedalen als je gaat fietsen en wandelen.
Heeft alleen SPD dat? (gewoon een vraag, ik weet het niet)
Dat is op dit forum dan toch wel meer dan een klein voordeel?
Time heeft die ook gehad maar dat sloeg niet aan (minder marketing). Look heeft ze ook heel kort gehad (maar 1 model). Nadeel van het Look model waren de grote plaatjes en de schoenen waren erg warm.
Onder alle schoenen waar je een SPD plaatje onder kan zetten passen plaatjes van i.i.g. Time, Bebop, (worden niet meer gemaakt overigens) Crankbrothers en vast nog wel meer. Dat Shimano de dominante partij is komt denk ik vooral omdat zij de eerste die met dit systeem op de markt zijn gekomen.
Er bestaan trouwens diverse varianten van het plaatje, waardoor je makkelijker uitklikt of niet.
Het voordeel van Time is dat je al die mogelijkheden in 1 plaatje hebt, je hoeft het maar een halve slag te draaien en opnieuw te monteren, daarnaast luistert de afstelling van de Shimano-plaatjes erg nauw, bij die van Time is het alleen naar voren of naar achteren, niet naar links, rechts of diagonaal. Op de een of andere manier werkt Time bij mij beter dan Shimano, en dat hoor je meer mensen zeggen nadat ze zijn overgestapt. Zelf viel me vooral het niet hebben van een specifiek drukpunt op de bal van de voet erg op. (Oftewel de druk wordt beter verdeeld)
Leon schreef:
ma 09 apr, 2018 08:56
rockhopper schreef:
zo 08 apr, 2018 23:51
Verder heeft het gewone SPD nog een klein voordeel dat er ook specifieke "wandelschoenen" voor gemaakt worden waarbij je dus tijdens een vakantie niet van schoeisel hoeft te wisselen bij gebruik van klikpedalen als je gaat fietsen en wandelen.
Heeft alleen SPD dat? (gewoon een vraag, ik weet het niet)
Dat is op dit forum dan toch wel meer dan een klein voordeel?
De schoen moet natuurlijk wel fijn passen, iets dat bij mij meestal niet wil lukken. SPD-SL is er niet geschikt voor, dat zijn hele lompe plaatjes waarop het erg vervelend lopen is. Ik heb persoonlijk nog geen ervaring met de gewone SPD noch met de schoenen, maar je hebt helemaal gelijk dat zo'n combi fiets/wandelschoen in één, op dit forum een grote pre kan zijn.
Ivo Miesen schreef:
ma 09 apr, 2018 10:17
Leon schreef:
ma 09 apr, 2018 08:56
rockhopper schreef:
zo 08 apr, 2018 23:51
Verder heeft het gewone SPD nog een klein voordeel dat er ook specifieke "wandelschoenen" voor gemaakt worden waarbij je dus tijdens een vakantie niet van schoeisel hoeft te wisselen bij gebruik van klikpedalen als je gaat fietsen en wandelen.
Heeft alleen SPD dat? (gewoon een vraag, ik weet het niet)
Dat is op dit forum dan toch wel meer dan een klein voordeel?
Time heeft die ook gehad maar dat sloeg niet aan (minder marketing). Look heeft ze ook heel kort gehad (maar 1 model). Nadeel van het Look model waren de grote plaatjes en de schoenen waren erg warm.
Ik rij al jaren met time attack pedalen. Maar is denk ik smaak, met spd is niks mis mee.
Ik rijd met Look S-Track pedalen, zowel op MTB, racefiets en reisfiets. Ze hebben, meen ik, een wat breder steunvlak dan SPD en Time Atac. Voor de schoenen maakt het niet uit welk pedaalmerk je neemt. De inklikplaatjes liggen binnen de schoenzool en hinderen het lopen dus niet.