Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Solo met fiets vliegen met overstap; is het haalbaar? - Forum Wereldfietser

Solo met fiets vliegen met overstap; is het haalbaar?

Hallo allemaal,

Wat een fijn forum bordevol informatie! Ik heb al flink wat uurtjes zitten lezen.
Ik ben een totale beginner in de fietswereld en heb in een vlaag van naief enthousiasme een vakantiefiets gekocht (santos travelmaster 2.6 met rohloffnaaf) en een ticket naar Nicaragua geboekt.
Uiteraard is het de bedoeling eerst dichtbij huis wat te gaan fietsen. Dan wil ik de zilverroute fietsen (sevilla naar santiago de compostella) en vervolgens was het idee om de fiets mee te nemen naar Nicaragua.
Maar na het lezen van vele post ben ik behoorlijk ontmoedigd geraakt. Is het allemaal wel haalbaar?

Los van het feit dat ik nog eens $400 extra moet neertellen bij United om mijn fiets mee te krijgen zit ik in over de manier waarop de fiets te vervoeren.
Als ik mijn fiets op de een of andere manier verpak met max.afmeting van 158cm (lengte + breedte + hoogte) dan wordt het een stuk goedkoper, maar mij lijken die afmetingen totaal niet haalbaar... àls het al haalbaar is, dan moet de fiets volledig uit elkaar en dan loop ik op tegen een ander probleem: ik weet nog niets van de fiets. Niet over in elkaar zetten, niet over onderhoud, niet over reparaties, etc. Natuurlijk ben ik bereid tijd, geld en energie erin te steken en wil ik graag een cursus doen, maar de cursussen die ik zie, zijn echt net geweest.
Mijn eerste vraag is dus of er iemand een cursus in het najaar weet?

Goed, liever dus zo min mogelijk uit elkaar.
United neemt geen verantwoordelijkheid als ie niet in een doos zit, dan dus een doos. Op internet is prima te vinden hoe je dat verpakt. Zal wat oefening en stress geven, maar okee, moet lukken.
Vervolgens lees ik dat er zeer frequent serieuze schade aan de fiets ontstaat in het vliegtuig.
Ik ben zo blij als een kind met mijn nieuwe fiets! En moet er niet aan denken dat ie in de kreukels arriveert...! Temeer omdat ik zelf dus niet handig ben om iets creatief te fixen en ook niet veel vertrouwen heb in de nicaraguaanse fietsenmaker...
Vraag 2: komen er ook fietsen wel goed aan? Ik heb geloof ik wat aanmoediging nodig dat het ook goed kan gaan...

Tot slot was het niet mogelijk rechtstreeks te vliegen... :-(
Ik heb dus een overstap in Houston, USA en daar ben ik nog het angstigst voor. Er zal extra veel met de fiets gesmeten worden.
En als ik het goed begrepen heb, moet ik de fiets eerst in de USA inklaren. Wellicht past ie niet in de scanner en moet ik hem uit zijn goed bewerkte verpakking halen en weer opnieuw inpakken. Terwijl ik de materiale daarvoor niet in mijn handbagage mee mag nemen. Ik zie een hoop beren op de weg.
Maar mijn allergrootste vraag is: hoe versleep ik fiets en doos in Houston in mijn uppie? Ik ben een kleine dame, geen body builder en zie echt niet hoe ik met alles heen en weer kan zeulen op een airport?!

Ik hoor heel graag jullie ervaringen, tips en adviezen! Ben momenteel echt ern beetje radeloos en overweeg de fiets thuis te laten... en dat zou natuurlijk hartstikke zonde zijn!!

Alvast heel hartelijk dank!
Rustig blijven ademhalen :D

Ik ben al naar en van veel landen met tussenstops gevlogen, en nooit echte problemen gehad. Maar alles vooraf voorzien en daar een oplossing voor vinden is op zo'n trip als jij van plan bent te maken, ondenkbaar (en volgens velen ook onwenselijk).
Dat vraagt om een flexibele instelling, want lastige situaties doen zich geheid voor, en die treed je vol zelfvertrouwen tegemoet. En houd een dagboek bij: weer thuis zijn dat de verhalen voor onder de kerstboom :wink:
Als je nu al voornamelijk grote bruine beren op de weg ziet, bederf je voor jezelf het plezier van de voorbereiding en maak je je druk om iets wat misschien smoezelige marmotjes blijken te zijn.

Een beetje voorbereiding kan uiteraard geen kwaad, maar verder is mijn advies: gewoon gaan en genieten van een mooi avontuur!
Dag Metje, wat leuk dat je zo vanuit enthousiasme het fietsen oppakt.

Ik vermoed dat je wat praktische hulp nodig hebt. Als je aangeeft waar je ongeveer woont, zijn er ongetwijfeld wereldfietsers in je buurt die graag met je mee kijken naar hoe een en ander gaat en je voor kunnen doen hoe je je fiets doosklaar maakt. Wellicht is een sleutelcursus niet een overbodige luxe.
Overigens gaat vervoer in een doos meestal prima en een paar krassen in de lak horen erbij.

Veel plezier alvast

Erik
Metje schreef:
vr 11 mei, 2018 11:33
e Natuurlijk ben ik bereid tijd, geld en energie erin te steken en wil ik graag een cursus doen, maar de cursussen die ik zie, zijn echt net geweest.
Mijn eerste vraag is dus of er iemand een cursus in het najaar weet?
Men heeft hier bij de vereniging een cursus, bij de Vlaamse vereniging ‘Vakantiefietser’, bij Bike4Travel in Rotterdam, bij De Vakantiefietser in Amsterdam, en er zullen er vast nog meer zijn....

Heb hier ook Youtube video’s voorbij zien komen over hoe een fiets te verpakken.

Komt vast wel goed dus lijkt me.
18 mei: Info avond 'voor het eerst op fietsvakantie':
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... eea88c0342
Wat een fijne reacties, dank jullie wel!
Goed om te horen dat het ook wèl goed kan gaan :-)

Als de fiets direct doorgelabeld zou kunnen worden naar Nicaragua dan kan ik het nog wel een beetje overzien. Een fiets in een doos krijgen, vroeg of kaat moet ook mij dat lukken, hihi.
Maar ik ben bang dat ik in Houston die fiets weer tevoorschijn moet toveren en vervolgens weer moet inpakken.

Een spoedcursus fietsreparatie wordt zeker een must do.
Mijn timing is niet zo best, want ik sta op het punt voor twee maanden naar Kirgizie en Tadzjikistan te vertrekken, dus ik kan pas weer na de zomer...
Ik zag de cursus op 18 mei (ideaal voor mij!) inderdaad ook langs komen, maar ben dan dus helaas al in het buitenland.
Gelukkig zijn er diverse aanbieders, heb ze nog niet allemaal uitgezocht, dus hopelijk zit er ergens in bv seotember nog wat bij.

En tja, mocht er een enthousiaste fietser een beetje van zijn kennis en fietservaring met mij willen delen, heel graag natuurlijk! Dat is de leukste manier :-)
Ik woon in Alkmaar, maar ben graag bereid een eindje ervoor te fietsen of rijden natuurlijk.

Vandaag ben ik een fiesenmaker binnen gelopen om eens te polsen in hoeverre zij ervaring hadden met fiets verpakken, maar helaas leek dit niet de gewchikte fietsenmaker.
Wel een dozenleverancier overigens, dat heb ik dan wel alvast geregeld:-))
Schrik niet als je op Houston Airport Spaans (Mexicaans) hoort over de speakers, dat is daar normaal. Al zal het hopelijk wel goed zitten met je Spaans als je verder afzakt naar het zuiden.
Ik schrok er zelf wel van toen ik de eerste keer daar landde, dacht al dat ik de verkeerde vlucht te pakken had ...
Haha, dank voor de tip!
Ik wil in Nicaragua een cursus spaans gaan doen om mijn stoffige kennis van de taal nieuw leven in te blazen. Dus als ik in Houston arriveer zal ik er nog niet veel van verstaan ;-)
Je omschrijft jezelf als een kleine dame. Dan heb je vast geen reusachtige fiets. Ga er maar van uit dat jouw fiets met alléén het voorwiel eruit in een gewone fietsdoos past. Dan hoef je betrekkelijk weinig te doen: trappers uitnemen (thuis uitproberen, anders fietsenmaker laten doen), voorwiel uitnemen, stuur loszetten en kwartslag draaien, misschien zadel lager zetten. Daar is geen fietsreparatiecursus voor nodig.

Afmetingen van L+W+H = max 158 cm haal je inderdaad niet. Een frame + vork heeft een lengte die ongeveer gelijk is aan wat in de fietswereld de wielbasis heet : de afstand tussen de wielassen. Die ligt gewoonlijk tussen 100 - 110 cm. Zeg, voor een kleine fiets 102 cm. Tel daar het hoogte van ca. 45 cm tussen trapas en bovenbuis bij op en dan zit je al dicht bij 150 cm. Een achterwiel is 14 cm breed. Dat lukt dus nooit, tenzij je de vork uit het frame haalt. Dat ontraad ik je zeer (behalve misschien op de terugweg, als je de fiets thuis door een fietsenmaker weer in elkaar laat zetten).

Een complete fiets heeft een lengte die ongeveer gelijk is aan de wielbasis plus één wieldiameter. Een wieldiameter varieert tussen 62 cm (26" wiel met smalle banden) en 75 cm (29" wiel met brede banden). KLM fietsdozen zijn 176 cm lang. Kleine fietsen passen daar in zonder dat je je wielen uit hoeft te nemen. Veel fietsdozen zijn wat korter. Dan moet het voorwiel eruit.

Ik heb veel gevlogen met mijn fiets en nog nooit schade aan de fiets gehad. Wel dat de doos flink beschadigd was. Het hangt m.i. vooral van jezelf af. Zorg dat de fiets en het wiel niet los in de doos kunnen bewegen, door de loze ruimte op te vullen met karton, schuimplastic of bubblefolie. Dek scherpe kanten van vorkpoten en wielassen af met geimproviseerde kappen. Knutsel wat schuimplastic bescherming rond de achterderailleur. Zet het zadel op een hoogte zodat het tegen de bovenkant van de doos steunt. Etc.

Laat je bagage doorlabelen tot de eindbestemming. Wat ik me van Houston herinner is dat wel je bagage moet ophalen maar hem vrijwel ter plekke weer bij een transit desk kunt inleveren. Zorg dat je de doos NIET opent, anders moet hij weer door de hele security procedure. Voor het verslepen hebben de meeste dozen voorgevormde handgrepen in het karton. Dat zijn vaak zwakke punten. Verstevig die grepen bij het inpakken met duct tape.

Behalve de fiets heb je meestal een heleboel tassen. Om die tot één baggagestuk te maken gebruik ik een Ikea Dimpa tas. Die is sterk en licht en komt onderweg nog af en toe van pas.
Vraag bij de fietsenmaker ook even of hij een plastic tussenstuk heeft voor in de vorkeinden van de voor en of achtervork, (als je de wielen uit het frame haalt) zodat beide niet verbogen worden door gewicht wat er mogelijk op jouw doos gelegd wordt.
Die plastic tussenstukken worden (of werden) in ieder geval bij losse Santos frames tussen de vorkeinden gestopt om schade tijdens transport te voorkomen.
_Peter_ schreef:
za 12 mei, 2018 11:50
Vraag bij de fietsenmaker ook even of hij een plastic tussenstuk heeft voor in de vorkeinden van de voor en of achtervork
Ik kreeg bij m’n tent een buisje van 10cm om een tentstok te repareren. Past precies tussen de voorvork, vastzetten met een snelspanner en klaar.
Jurr schreef:
za 12 mei, 2018 12:01
_Peter_ schreef:
za 12 mei, 2018 11:50
Vraag bij de fietsenmaker ook even of hij een plastic tussenstuk heeft voor in de vorkeinden van de voor en of achtervork
Ik kreeg bij m’n tent een buisje van 10cm om een tentstok te repareren. Past precies tussen de voorvork, vastzetten met een snelspanner en klaar.
Dan moet je wel een tent hebben (en de reparatieset) Die plastic tussenstukjes wegen ook bijna niets en worden anders toch vaak weggegooid, beter mee verlegen dan om verlegen zeg ik dan maar. (achtervork is natuurlijk breder dan voor)
Metje schreef:
za 12 mei, 2018 09:05
Haha, dank voor de tip!
Ik wil in Nicaragua een cursus spaans gaan doen om mijn stoffige kennis van de taal nieuw leven in te blazen. Dus als ik in Houston arriveer zal ik er nog niet veel van verstaan ;-)
Nou ja gelukkig wordt er ook Engels gesproken (meer dan Spaans zelfs) maar ik heb zelf altijd even nodig om om te schakelen als ik ergens ben, helemaal op doorreis. Dit was nou typisch een gevalletje "panic button" voor mij waarbij je behoorlijk schrikt als je denkt gewoon in een verkeerd land beëindigd te zijn. Gelukkig had ik er de tweede keer geen last meer van ;)
Wij gebruiken normaalgezien een fietsdoos van Ridley (166-89-27). Daar past mijn Koga net in als ik het voorwiel eruit haal. Ik steek dat dan naast mijn fiets en steek nog een karton tussen fiets en voorwiel.

Toen we van Tenerife terugkwamen konden we daar een fietsdoos op de kop tikken van 84 cm – 155 cm – 29 cm.
Dat lukte toen ook net, maar ik moest wel mijn voorbagagedrager wat losschroeven en draaien.

Wij spannen nog altijd een aantal touwen rond de doos - we steken daar wat tijd in. Anders valt de doos net iets te rap uit elkaar.

We hebben ongeveer 14 trajecten met het vliegtuig afgelegd en maar één keer was er een klein probleem (achterlicht kapot), maar dat is uiteindelijk maar een kleinigheid.

We hebben nog nooit bij een tussenstop onze fiets van de band moeten halen en weer inchecken. Ik weet wel niet hoe dit er in de USA aan toegaat.
Hartelijk dank voor alle tips, adviezen en positieve woorden!

De dame van het buro waar ik mijn ticket heb geboekt verzekerde me dat de bagage meteen door gelabeld wordt naar Nicaragua en dat zou echt een heke opluchting zijn!
Ik heb weer hoop en ga deze zomer gewoon eens lekker prutsen en oefenen om mijn fiets vliegklaar te maken.
Heb inmiddels een vriend bereid gevonden om back-up te zijn als ik iets niet weer terug op zijn plek kan krijgen.
Moet goed gaan komen aan mijn kant. Nu nog duimen dat er niet te hard gesmeten gaat worden door het bagage personeel.
Heel veel succes en fietsplezier.
Dat gaat helemaal goed komen!

Gee
Hey Metje,
Kirgizië, daar gaan wij in september heen, leuk!

Heb je al een route bepaald?
Of laat je het helemaal aan het toeval over?

Wat betreft overstappen: bij ons is dat op één keer na altijd automatisch gegaan, lekker makkelijk.
Die ene keer was in de Verenigde Staten, op weg naar Nieuw Zeeland.
We hadden daar niet heel veel overstaptijd, en de douane daar vond toen dat ALLE bagage opnieuw langs de controle moest (kort na 9/11 dus grote paniek overal), dat was niet relaxed, zeker niet omdat de controle niet opkon tegen de hoeveelheid extra werk.

In ieder geval: heel veel plezier gewenst.
Metje schreef:
za 12 mei, 2018 22:15
De dame van het buro waar ik mijn ticket heb geboekt verzekerde me dat de bagage meteen door gelabeld wordt naar Nicaragua en dat zou echt een heke opluchting zijn!
Als de bagage doorgelabeld wordt moet je het nog steeds ophalen en daarmee door de douane zodra je vanuit een ander land op een luchthaven in de VS arriveert.
Bij mijn wete is dit altijd zo op elke luchthaven in de VS.

Zie ook:
http://www.fly2houston.com/iah/international-travel/
Hier staat duidelijk uitgelegd dat alle passagiers van internationale vluchten eerst met bagage door de douane gaan en vervolgens na de douane weer opnieuw de bagage moeten inchecken.
Opnieuw inchecken moest “vroeger” altijd bij in-transit op iedere Amerikaanse luchthaven. Nu is dat afhankelijk van de maatschappij waar je mee vliegt en de luchthaven (en evt. visum status).
De laatse keer (2016) dat ik met Delta (KLM) via Atlanta naar Panama ben gevlogen was dat niet nodig en werd bagage bij inchecken in Amsterdam direct door-gelabeld naar Panama.

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
ma 14 mei, 2018 12:35
Opnieuw inchecken moest “vroeger” altijd bij in-transit op iedere Amerikaanse luchthaven. Nu is dat afhankelijk van de maatschappij waar je mee vliegt en de luchthaven (en evt. visum status).
De laatse keer (2016) dat ik met Delta (KLM) via Atlanta naar Panama ben gevlogen was dat niet nodig en werd bagage bij inchecken in Amsterdam direct door-gelabeld naar Panama.

Groet,
Tom.
En hoefde je toen in Atlanta niet je ingecheckte bagage van de band te halen en meteen na de douane weer op een andere band te zetten? Dat is namelijk het vaste systeem in de VS. Het direct doorlabelen op AMS staat daar los van.