Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cane creek geveerde zadelpen - Forum Wereldfietser

Cane creek geveerde zadelpen

Hallo

Ik ga een nieuwe Cane creek geveerde zadelpen kopen.

Ik had de st versie op mijn santos.

Ik fietste er goed mee. De laatste tijd kraakte de pen veel en moest alles smeren.

Mijn vraag is: zal ik nu weer de ST of de LT nemen.

Wat is jullie ervaring. In de ST zaten elastomeren.

Mario
Geen ervaring met de ST. Wel met de LT. Fijne zadelpen maar let wel op of het past. Je moet minstens 15cm vrije ruimte hebben vanaf bovenkant frame tot aan je zadelrails. Op mijn Cannondale komt mijn zadel dan te hoog uit en fietst het niet fijn meer. Op m’n Trek gaat het wel.
Als het past is de keuze een kwestie van smaak of wat je ermee doet. Op glad asfalt heb je er niks aan, dus ik neem aan dat je ergens gaat fietsen met hobbels? Ik heb jaren een st gehad maar het ding leek me toch energie te kosten, zal wel iets psychisch zijn van me. Een lt veert zeker nog een boel meer.

Je moet ze idd soms smeren. Bij gekraak zou ik hem uit elkaar halen, want ik denk niet dat een thudbuster kraakt als hij droog staat. Uit elkaar halen, en ook weer in elkaar zetten :D is een leuke oefening in zorgvuldigheid want die dingen zijn best mooi gemaakt. Misschien zijn versleten delen wel los te koop.
De slijtonderdelen van de Thudbuster zijn los te koop(ik geloof als setje). Zelf heb ik de ST en dat bevalt prima. De LT zou niet passen op mijn frame, en zoveel veerweg is mij teveel van het goede voor een randonneur. Die LT is wat mij betreft voor echt offroad werk met een mtb.
Als je twijfelt kan je ervoor kiezen om de LT te nemen maar dan met de zwarte rubbers en dan stevig aandraaien. Dan is de vering heel gering (afhankelijk natuurlijk van je gewicht)
De LT heb ik even gebruikt maar gaf me teveel "vering".
Deze vervangen door de ST, welke ik alleen gebruik bij opspelende rugklachten en die bevalt mij op die momenten uitstekend.
Ik heb deze nog niet hoeven te smeren of uiteen te halen, maar dit schijnt wel na verloop van tijd nodig te zijn.
En idd er zijn revisie setjes te koop.
Marco

Ik weeg 90 kilo.

Mario
Bij ons kiezen de meeste voor de ST, relatief veel comfort en minder deinen.
Er zitten verschillende elastomeren bij de pen zodat je kunt varieren.
En bushings zijn te vervangen. Mocht je dealer deze niet hebben, wij hebben ze liggen en kunnen via de winkel leveren.
Een kaping van dit topic (sorry), met een vraag over het vervangen van de bushings van het ST model.

Is het "tooltje" van 18 euro hierbij noodzakelijk?
cervus schreef:
ma 16 jul, 2018 16:22
Is het "tooltje" van 18 euro hierbij noodzakelijk?
Als ik zo de servicevideo bekijk:

Moet het ook wel zonder een speciaal toolje kunnen. Het tooltje is waarschijnlijk datgene wat in de bankschroef wordt gezet maar een bout die op de moet past moet ook wel kunnen denk ik.
Dank u voor de verwijzing naar de video.
Dat maakt eea meteen heel duidelijk.
daulagari schreef:
ma 16 jul, 2018 17:02
Moet het ook wel zonder een speciaal toolje kunnen. Het tooltje is waarschijnlijk datgene wat in de bankschroef wordt gezet maar een bout die op de moet past moet ook wel kunnen denk ik.
Let wel dat de bus die - omdat die versleten is - uit de Thudbuster geperst wordt ergens naar toe moet kunnen. Dat betekent dat er in het bovenste deel van het speciaalgereedschap nog geen draad zit voor de bout en meer ruimte. Je hebt dat als poor-man's optie een passende bout, een bijbehorende moer én een bus nodig, en ring om de ingaande bus te beschermen. Die (gereedschap)bus moet van binnen groot genoeg zijn om de bus die uit de Thudbuster komt op te vangen maar van buiten kleine genoeg om niet in de knel te komen met de onderdelen van de Thudbuster zelf.
Wat je niet zomaar kunt vinden is de speciale bout die ze in het filmpje gebruiken. Die heeft zo te zien een afwijkende verdikking die de nieuwe bus naar binnen geleidt. Met wat opletten moet het denk ik ook met een gewone M-serie bout kunnen.
Ik weet niet wat het speciaalgereedschap kost maar als je naar de bouwmarkt gaat en de onderdelen verzamelt ben je ook al heel snel wat geld kwijt, en tijd, en meer tijd en geld als je toch het verkeerde had.
Als je kasten en kisten vol met allerlei ijzerwaren hebt is het de moeite waard om eens te kijken.
Toch de set inclusief tooltje besteld.
@Leon, dank voor uw advies.
Nieuwe busjes monteren is zo "een fluitje van..".
De zadelpen weer zgan zonder speling en de bijkomende piep/kraak geluiden.