Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike verdringt fiets - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

e-bike verdringt fiets

634 berichten
Dag Rooss,

Ik heb dit draadje gevolgd, in toenemende mate vanwege een - ik geef het toe - enigszins morbide fascinatie. Je kon de stennis van ver zien aankomen. Je originele vragen en observaties
Jammer genoeg zie ik echter meestal mensen die een e-bike gebruiken terwijl ze ook heel goed zouden hebben kunnen fietsen. Vorig jaar heb ik eens zitten turven op een waddeneiland waar voornamelijk fietsen gehuurd werden en het bleek dat de meerderheid van de mensen een e-bike gebruikt.

Ik krijg toch vrij sterk de neiging te denken dat veel mensen erg lui zijn.
smeken om controverse.

"Veel mensen" (lees: "veel e-fietsers") zijn "erg lui"? Ze zouden "heel goed" hebben kunnen fietsen?
En die observatie op een Waddeneiland ... Die is zo onnozel dat ze, opnieuw, de controverse inviteert.

Ik ga ervan uit dat je dit allemaal wist. Corrigeer me als ik me vergis. Leg me uit waarom de suggestie dat veel e-fietsers lui zijn, absoluut géén controversiële suggestie kan zijn op dit forum. Leg me uit waarom een veralgemening van een observatie op een Waddeneiland statistisch geloofwaardig kan zijn.

Maar goed, je hebt een controverse gekregen. En je stookt ze graag op. Ik citeer je weer even:
Zeg Hans, jij hebt vast als rechtgeaarde intellectueel (dat leid ik af uit je taalgebruik, je weet wel: de narcistische paradox) wel eens van het begrip Thread-Hijacking gehoord?
Beste Rooss, misschien ben je nog erg jong, dus hier een vaderlijke raad: vertrouw nooit mensen die iemand een intellectueel noemen en dat een sterke polemische zet vinden. Zéker niet als ze in één adem verwijzen naar de narcistische paradox.

Maar ga verder op de ingeslagen weg!

Mijn morbide fascinatie heeft nog honger. Er gebeuren, denk ik, te weinig dingen in mijn leven die haar voeden. Vandaag een terrasje gedaan met Amy, een uiterst getalenteerde Albanese arts. Daarna een lekkere lunch, aan Amy uitgelegd hoe je mijn Black & Decker gebruikt(°), en een fijne fietstocht gemaakt. Niks morbide ... En van verdringing door e-bikes niets gemerkt. Maar dat komt misschien doordat de fietstocht zich niet afspeelde op een Waddeneiland.

(°) Nog in Engeland gemaakt! Kun je nagaan hoe oud ik ben. Oud genoeg om vaderlijk raad te geven, in ieder geval :shock:
Ik begrijp een aantal heftige reacties niet zo goed. Even gegoogled om te checken of mijn vraagstelling nou zo extreem is en het volgende gevonden op een ander fiets-forum:

https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=22&t=75437

en schrik niet, de titel luidt: "Is de fietser lui geworden?" en ja, hier gaat het ook over de e-bike.

Een item van 3 jaar geleden, toen viel hetzelfde als wat mij opvalt, sommige andere fietsers, ook al op.

Wat schetst mijn verbazing (eigenlijk niet): er wordt daar vrij rustig en inhoudelijk op de vraag ingegaan, er wordt niets gezegd over de stijl van de titel etc etc.

een van de reacties omvat:
--
Omdat heel veel mensen met een e-bike daadwerkelijk denken dat ze zelf fietsen...met een klein beetje ondersteuning. In feite is het andersom, de fiets levert zoveel power dat ze zelf maar een klein beetje bij hoeven te dragen. Maar het is een mooie illusie, waarschijnlijk met graagte in stand gehouden door de verkoper.
--
Een scootmobiel is ook een mooie uitvinding voor mensen die anders op eigen kracht de deur niet meer uit kunnen. Maar je gaat toch ook niet in zo'n ding zitten als je gewoon zelf kan lopen?
--

En ook zelfs daar geen enkele emotionele reactie op. Alleen inhoudelijke reacties. Nu heb ik zo het vermoeden dat als iemand dat hier gepost zou hebben, de rapen goed gaar zouden zijn. Maar goed, hier kan het dus niet dus ik vind als TS dat we dit onderwerp maar moeten sluiten.


p.s. door het lezen van dat onderwerp op dat andere forum ben ik wel tot de conclusie gekomen dat ik zelf erg lui ben. Ik doe namelijk de vaat nooit met de hand. Ik maak altijd gebruik van een e-vaatwasser. Dat betekent dat ik zelf minder hoef te doen en een electromotor opdraait voor het meeste werk. Dat is een bewuste keuze en die doe ik omdat ik lui ben. Ik ben erg blij met mijn beslissing. Anderen mogen mij ook best lui noemen, ze hebben volkomen gelijk.
rooss schreef:
ma 20 aug, 2018 00:57
Wat schetst mijn verbazing (eigenlijk niet): er wordt daar vrij rustig en inhoudelijk op de vraag ingegaan, er wordt niets gezegd over de stijl van de titel etc etc.
Het verschil is idd wel treffend... al heeft dat vast ook te maken met het feit dat er vnl. racefietsers en mtb'ers op dat forum zitten (ga ik gezien de doelgroep van het blad wel van uit) en minder e-bikers.
Erik v S schreef:
zo 19 aug, 2018 18:29
Ik zie ze ‘s ochtends ook wel eens in de fietsenstalling op mijn werk. Dan staan de blinkende idworxen en Gaastra’s met alle toeters en bellen naast mijn stoffige, modderige Santos. En dan willen de eigenaren graag met mij een boompje opzetten over hun fiets. Nee, sorry, ik heb die fiets niet om te ouwehoeren, maar om op te fietsen.
Hoe weet jij zo stellig dat die mensen niet in het weekend met de fiets op pad gaan en deze daarna netjes oppoetsen (zoals wielrenners ook vrijsel standaard doen)?

In dit geval beschouw je modder en stof dus als statussymbool ;)
rooss schreef:
ma 20 aug, 2018 00:57
Wat schetst mijn verbazing (eigenlijk niet): er wordt daar vrij rustig en inhoudelijk op de vraag ingegaan, er wordt niets gezegd over de stijl van de titel etc etc.
88 Reacties, waarvan één van iemand die zelf een e-bike heeft. (Die hem gebruikt voor woon-werkverkeer, om niet bezweet aan te komen.)
Er zijn allerlei redenen om een ebike te kiezen. Ach en als een ander vindt dat hetslecht is. Laat maar. Ik ben diegene met die omgebouwde ebike met 500watt motor. Ben inmiddels bijna 2000km verder en het is geweldig. Waarom ebike optie gekozen op mijn koga. Ik kan dan garanderen dat ik op tijd met mijn pedicure koffer hangend achter mijn fiets op tijd bij de klanten kom ook bij wind tegen. Rij nu in de heuvels van Engeland, Peak District. Erg heuvelig. Fietsvriendin moet regelmatig halverwege gaan duwen, maar mij lukt het elke keer weer om boven te komen. Daar moet je best nog wel inspanning voor leveren , maar niet hoeven afstappen is wel relaxed. Meer tijd om de natuur in je op te nemen. Oja ze is erg sportief weet hoe te schakelen, maar ja we hebben voor 3.5 wk best wel wat bagage mee oa door weer en leuke koopjes. Thuis laat ik ook meer mijn oude autootje van 14 jaar staan zodat die gespaard wordt. Eigenlijk alles in een straal van 15 km wordt meer met de fiets gedaan en als ik tijd heb ook naar Rotterdam den haag etc. toch 20-30km wat normaal per trein of auto werd gedaan. Ik denk dat er door de ebike juist meer mensen de fiets nemen ipv de auto. Dat is toch winst.
Ik weet niet of er hier wellicht een sport of revalidatiearts meeleest. Op de achtergrond speelt immers het half of heel uitgesproken argument dat als je conditie slecht is je die met een ebike kunt verbeteren. Iets is natuurlijk beter dan niets, maar ik vraag me af waarvan je sneller opknapt: een ebike met ondersteuning of een gewone goede fiets waarmee je het langzaam opbouwt naarmate je kracht en conditie toenemen. Ik heb altijd begrepen dat je vooral conditie opbouwt als je piekvermogen levert. Klopt dat?
Wat mij betreft is het namelijk een heel normale ambitie voor ieder gezond mens onder de zeventig of zo om op fietsvakanties (want daar gaat dit forum over) met lichte kampeerbagage dagafstanden te plannen van 50-75 km, ook met af en toe een klim. Als dat niet meer lukt ook al heb je geen specifieke kwaal is het tijd om wat aan die conditie te doen lijkt me. Wat zegt de wetenschap over de beste aanpak?
Nu ben ik geen deskundige op dat gebied, maar mijn gezonde verstand zegt mij dat dit voor mij wel de juiste instelling is. In ieder geval één die ik persoonlijk nastreef naarmate de jaren verstrijken.

Gelukkig heb ik nog wel even voordat ik de leeftijd van 70 jaar aantik, bij leven en welzijn.

En mocht de gezondheid afnemen, dan kan ik mijn Santos misschien wel laten ombouwen of inruilen voor een electrisch ondersteunde versie. Maar voorlopig nog even niet...
rooss schreef:
ma 20 aug, 2018 00:57
Ik begrijp een aantal heftige reacties niet zo goed. Even gegoogled om te checken of mijn vraagstelling nou zo extreem is en het volgende gevonden op een ander fiets-forum:

https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=22&t=75437

en schrik niet, de titel luidt: "Is de fietser lui geworden?" en ja, hier gaat het ook over de e-bike.
De oroginele vraagstelling was voor mij het probleem niet. Wel was het probleem dat je er steeds verder op in ging en bijv. stelde dat mensen met een e-bike die allemaal verplicht moesten inruilen vooreen niet-ondersteunde fiets. En in andere reacties was je ook niet echt de-escalerend bezig...
Wim schreef:
ma 20 aug, 2018 08:44
Ik weet niet of er hier wellicht een sport of revalidatiearts meeleest. Op de achtergrond speelt immers het half of heel uitgesproken argument dat als je conditie slecht is je die met een ebike kunt verbeteren. Iets is natuurlijk beter dan niets, maar ik vraag me af waarvan je sneller opknapt: een ebike met ondersteuning of een gewone goede fiets waarmee je het langzaam opbouwt naarmate je kracht en conditie toenemen. Ik heb altijd begrepen dat je vooral conditie opbouwt als je piekvermogen levert. Klopt dat?
Wat mij betreft is het namelijk een heel normale ambitie voor ieder gezond mens onder de zeventig of zo om op fietsvakanties (want daar gaat dit forum over) met lichte kampeerbagage dagafstanden te plannen van 50-75 km, ook met af en toe een klim. Als dat niet meer lukt ook al heb je geen specifieke kwaal is het tijd om wat aan die conditie te doen lijkt me. Wat zegt de wetenschap over de beste aanpak?
Inderdaad, voor meer vermogen moet je piekvermogen trainen. Dus korte momenten fietsen met maximale hartslag, deze moet je dan volgens een bepaald protocol voor je zelf vaststellen. Je zou met een e-bike je conditie kunnen verbeteren. Kwestie van fietsen en steeds minder ondersteuning vragen.
Overigens op die andere site zijn ze allang klaar met dit onderwerp is van 2015. Maar voor het wekt wel wat los. Een paar dagen bezig en het aantal reacties liegt er niet om.
Houdt wel in de gaten dat (uithoudings)vermogen en conditie 2 verschillende begrippen zijn.
Tijdens de laatste 3 fietsvakanties op de E-bike ben ik niet meer afgevallen. De jaren ervoor was ik na elke vakantie een aantal kilo's lichter. Maar aangezien ik mij dit jaar fitter voel dan voorheen heb ik mijn woon-werk fiets, een stalen Koga TerraLiner, voorzien van een paar "snelle" bandjes en heb daarbij de sporthorloge van mijn vrouw overgenomen. Nu fiets ik elke dag zo'n twee en een half kilometer berg-op-waarts naar mijn werk en "verdien" daarmee meer fitness-punten dan 30 km op de E-bike. De E-bike blijf ik gebruiken voor fietsvakanties en andere langere tochten aangezien ik anders oververmoeid raak i.v.m. een aangeboren hartafwijking. Maar voor conditiebehoud rijd ik zoveel mogelijk op mijn gewone fiets of mijn lichtgewicht sportfiets.
Wim schreef:
ma 20 aug, 2018 08:44
Ik weet niet of er hier wellicht een sport of revalidatiearts meeleest. Op de achtergrond speelt immers het half of heel uitgesproken argument dat als je conditie slecht is je die met een ebike kunt verbeteren. Iets is natuurlijk beter dan niets, maar ik vraag me af waarvan je sneller opknapt: een ebike met ondersteuning of een gewone goede fiets waarmee je het langzaam opbouwt naarmate je kracht en conditie toenemen. Ik heb altijd begrepen dat je vooral conditie opbouwt als je piekvermogen levert. Klopt dat?
Dat kan kloppen voor iemand die al een eind op weg is.
Maar voordat het zo ver is zijn er al een boel redenen en positieve voordelen om al dan niet electrisch ondersteund te gaan fietsen. (Afgezien van op medisch aanraden) Om:
1. Überhaupt van je depressieve ***** af te afkomen
2. Naar buiten te gaan om vitamine D op te doen. (Geldt alleen in het vroege voorjaar)
3. Je beendergestel en spieren enigszins in beweging te brengen.
4. Iets later: wat aan spieropbouw te doen.
5. Je hart iets sneller te laten kloppen dan nauwelijks.
6. Andere lichaamsfuncties zoals de spijsvertering te smimuleren door het bewegen.
7. Iets aan het uithoudingsvermogen te doen.
8. Vet te verbranden om af te vallen.
9. Wat van de omgeving te zien wat stimulerend kan werken.
Nog?

Je kunt er van uit gaan dat sommigen op zo'n laag niveau beginnen dat het piekniveau op een e-bike al gemakkelijk gehaald kan worden, als is het maar als het grote zware geval uit de schuur gehaald moet worden af als het bij het terras onderweg tegen het dijkje op geduwd moet worden.

Maar inderdaad: ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er gezien de aantallen ebikers die ik in de omgeving zie er een best groot aantal bij zitten die gezien hun snelheid lijken te voorkomen dat ze een vochtige rug krijgen en dientengevolge niet of nauwelijks aan een verbeterd piekvermogen werken.
Verdringen e-bikes de gewone fietsen?
Als ik om me heen kijk zie ik nog altijd meer fietsen zonder trap-ondersteuning dan met een motor/batterij.

Eerlijk gezegd doet deze vraag me denken aan vragen als:
- verdringt de bioscoop het theater,
- verdringt video (30 jaar geleden), dvd (15 jaar geleden)/ streamdiensten (nu) de bioscoop,
- verdringt het e-book het papierenboek....
Op al die vragen is het antwoord in principe: de tijd zal het leren.

En de tijd heeft geleerd dat bioscoop en theater naast elkaar zijn blijven bestaan, net zozeer als bioscopen ondanks streamingsdiensten (en daarvoor video en dvd) altijd bezoekers hebben getrokken. Kortom als het om nu gaat, zie ik de e-bike als een optie erbij :D .

En nee ik wil er (nog) geen een. Maar ieder die er gelukkig van wordt, moet er vooral een aanschaffen. Wat mij betreft is een belangrijk argument voor of tegen een e-bike het milieu. Qua CO2 uitstoot is een e-bike vele malen beter dan een auto of brommer/scooter (niet electrisch). Qua footprint (stroomverbruik, accu-productie en afval) wint de fiets het gemakkelijk van de e-bike. Ook dat is een keuze die iedereen nog zelf mag maken.

Kortom ga fijn (ondersteund) fietsen!
rooss schreef:
vr 17 aug, 2018 18:15
Enige tijd geleden zag ik een tv-programma waar de e-bike afgedaan werd als meetrap-brommer.

Maatschappelijk gezien vind ik het uitermate positief als de e-bike gebruikt wordt:

1. door mensen die anders niet zouden fietsen vanwege gezondheidsbeperkingen of leeftijd
2. door mensen die anders veel minder ver zouden fietsen vanwege gezondheidsbeperkingen of leeftijd
3. door mensen die daardoor de auto laten staan, bijvoorbeeld bij woon-werk-verkeer

Jammer genoeg zie ik echter meestal mensen die een e-bike gebruiken terwijl ze ook heel goed zouden hebben kunnen fietsen. Vorig jaar heb ik eens zitten turven op een waddeneiland waar voornamelijk fietsen gehuurd werden en het bleek dat de meerderheid van de mensen een e-bike gebruikt.

Ik krijg toch vrij sterk de neiging te denken dat veel mensen erg lui zijn. Soms zie ik heel sportief uitziende mensen met de juiste sportkleertjes op een heel sportieve............e-bike zitten.

Ik vind het fenomeen e-bike op zich heel leuk. Alleen zoals ik het nu ervaar wordt niet de auto, maar juist de fiets hierdoor verdrongen.

Wat vinden jullie hiervan?
Cijfers https://www.fietsplatform.nl/fietsrecre ... or/cijfers
Er zijn 22,8 miljoen ‘gewone’ fietsen, 1,9 miljoen e-bikes en 9.500 speed pedelecs in Nederland. Gemiddeld bezit een huishouden 3 fietsen.
Met verdringing van de "gewone fiets" valt het dus nog wel mee.
In 2017 zijn 957.000 nieuwe fietsen verkocht; een stijging ten opzichte van 2016 toen zo’n 928.000 fietsen verkocht werden.
Het 'plaatje' wisselt vanwaar je 'kijkt'. Als je de fietsenstallingen bij stations beziet dan overheerst de gewone fiets. Een Waddeneiland geeft een vertekenend beeld die niet representatief is voor die 1.9 miljoen e-bike gebruikers. Die bevonden zich tijdens je turven vast niet allemaal op dat eiland.

Al fietsend over de Veluwe en langs de rivieren zie ik overwegend fietsers die op eigen kracht gaan. En kon ik over de snelwegen gaan, dan waren het de auto's die overheersten. Moet ik hieruit concluderen dat wie de auto kiest erg lui is? Ook al zie je die mensen soms in sportief uitziende kleding. Of kwam dat door het toeristisch gehalte en vakantieperiode waarop geturfd werd?
En het warme weer.

De fiets zie ik nog niet verdrongen worden door de elektrisch ondersteunende fiets. Zou dit wel gaan gebeuren dan voorzie ik wel een nog groter ruimteprobleem; waar moet je ze allemaal laten en hoeveel meer openbare ruimte moet er geasfalteerd gaan worden om alle verschillende snelheden ongehinderd zijn gang kunnen laten gaan? Die mensen zullen hierdoor niet hun auto de deur uit doen. Dat gebeurt nu ook niet met de toenemende aantallen fietsgebruikers van de afgelopen decennia.
Laatst was er tussen Nijmegen en Arnhem een test tussen een autorijder en een e-bike gebruiker wie sneller zou zijn. De autorijder won.

Per saldo.
Hoeveel natuur moet er verder opgeofferd worden wil je iedereen een maximum snelheid bieden?
Nu al zie je dat steeds meer natuur & oud landschap verdwijnt door ze in te richten als recreatieparken.
joukon schreef:
ma 20 aug, 2018 16:48
Er zijn 22,8 miljoen ‘gewone’ fietsen, 1,9 miljoen e-bikes en 9.500 speed pedelecs in Nederland. Gemiddeld bezit een huishouden 3 fietsen.
Met verdringing van de "gewone fiets" valt het dus nog wel mee.
In 2017 zijn 957.000 nieuwe fietsen verkocht; een stijging ten opzichte van 2016 toen zo’n 928.000 fietsen verkocht werden.
Om een inschatting te kunnen maken of er al dan niet sprake is van verdringing is het interessanter te kijken naar het aandeel van de verkochte fietsen die ondersteuning bieden.

"In 2017 was de e-bike goed voor 31% van het aantal verkochte fietsen (2016: 29%); dit zijn circa 294.000 elektrische fietsen."

In België lag dat cijfer in 2017 overigens al boven de 39%.

In waag me slechts voorzichtig aan een toekomstvoorspelling, maar het zou me niet verbazen dat dat percentage nog verder zal stijgen. Zal de niet-ondersteunde fiets verdwijnen? Dat zou me verbazen, maar fietsen zonder ondersteuning zullen in de categorie 'stadsfietsen' misschien ooit wel een minderheid worden.

Want het percentage van 31% wordt natuurlijk ook laag gehouden omdat onder de mtb en zeker bij de koersfietsen het aandeel e-bikes een pak lager zal zijn dan onder de stadsfietsen. Het zou bij de stadsfietsen best al boven de 50% van de verkoop kunnen liggen, maar bewijzen heb ik hier niet van.
joukon schreef:
ma 20 aug, 2018 16:48
Moet ik hieruit concluderen dat wie de auto kiest erg lui is?
Individueel niet. Maar je mag er wel zeker van zijn dat onder die autogebruikers een (belangrijk) deel 'luie mensen zijn'.
Hoewel de cijfers in Nederland nog iets minder erg zijn dan in België is het aandeel autoverplaatsingen voor afstanden van < 10 km nog steeds heel erg groot. En dat zijn zeker niet allemaal mensen die fysiek niet kunnen fietsen of heel veel moeten meenemen of ketenverplaatsingen maken. (Zo heb ik zelf nog een collega die perfect zou kunnen fietsen maar de 4 km woon-werkverkeer toch steevast met de auto doet, ook als hij niets anders doet dan van werk naar huis rijden en omgekeerd.)
joukon schreef:
ma 20 aug, 2018 16:48
De fiets zie ik nog niet verdrongen worden door de elektrisch ondersteunende fiets. Zou dit wel gaan gebeuren dan voorzie ik wel een nog groter ruimteprobleem; waar moet je ze allemaal laten en hoeveel meer openbare ruimte moet er geasfalteerd gaan worden om alle verschillende snelheden ongehinderd zijn gang kunnen laten gaan?
Als men het noodzakelijke lef heeft om wat ruimte van de auto af te nemen kan dat best meevallen.
Toen ik vorige week drie dagen in Kopenhagen was viel me overigens op dat er heel weinig met ondersteuning gefietst werd en er bijna geen speedpedelecs en bromfietsen rond reden. En blijkbaar pasten ook de snelle fietsers hun snelheid spontaan aan in de stad waardoor de snelheidsverschillen in de fietsstromen opvallen beperkt waren en geen probleem leken te vormen. (Maar ik ben mij er bewust van dat 3 dagen en enkele uren fietsen niet volstaat om daar een echt gefundeerd oordeel over te vormen.)
joukon schreef:
ma 20 aug, 2018 16:48
Die mensen zullen hierdoor niet hun auto de deur uit doen. Dat gebeurt nu ook niet met de toenemende aantallen fietsgebruikers van de afgelopen decennia.
Op zich niet. Maar in combinatie met autodeelsystemen merk ik toch wel dat er mensen zijn die effectief een gezinswagen (vaak de tweede gezinswagen) weg doen.
joukon schreef:
ma 20 aug, 2018 16:48
Laatst was er tussen Nijmegen en Arnhem een test tussen een autorijder en een e-bike gebruiker wie sneller zou zijn. De autorijder won.
Er zijn natuurlijk al veel van zo'n test gebeurt en vaak komt de fiets er wel als het snelste uit.
joukon schreef:
ma 20 aug, 2018 16:48
Per saldo.
Hoeveel natuur moet er verder opgeofferd worden wil je iedereen een maximum snelheid bieden?
Goede vraag en ik vind de wens om overal steeds sneller te zijn ook niet gezond.

Maar de realiteit is wel dat - zelf in Nederland - de ruimte die naar de fiets gaat nog steeds weinig voorstelt t.o.v. de ruimte die de auto in beslag neemt.

Renaat
rooss schreef:
zo 19 aug, 2018 16:44
Hee Hans,
Als jij alle energie die je in je toetsenbord stopt nou eens zou gebruiken om te fietsen (je weet wel, op zo'n ding zonder motor), dan heb je helemaal geen e-bike nodig. :D
Weer zoiets ... wat de bedoeling hiervan is ???
Mensen belachelijk maken?
nins schreef:
ma 20 aug, 2018 11:54
Verdringen e-bikes de gewone fietsen?
...
En de tijd heeft geleerd dat bioscoop en theater naast elkaar zijn blijven bestaan, net zozeer als bioscopen ondanks streamingsdiensten (en daarvoor video en dvd) altijd bezoekers hebben getrokken. Kortom als het om nu gaat, zie ik de e-bike als een optie erbij :D .
Maar de auto heeft wel paard en kar verdrongen. De CD heeft de cassette verdrongen.
Dus ik weet ook niet wat het gaat geven, maar verdringing is ook niet uit te sluiten.

Hoewel ik zelf geen echt trage fietser ben (maar zeker ook niet heel snel) merk ik wel in België dat de trage fietsers dreigen verdrongen te worden door al het snelfietsverkeer. (Wat natuurlijk ook te maken heeft met de gebrekkige ruimte voor fietsers.)

Renaat
Revanho schreef:
ma 20 aug, 2018 17:50
De CD heeft de cassette verdrongen.
De CD, wat was dat ook alweer? Ik zal eens op zolder gaan kijken wat er staat naast de fax, het antwoordapparaat, de diaprojector, filmprojector, doka-uitrusting, en een doos met banddynamo's. Alleen de magnetron is niet echt verdrongen, die heb ik gewoon weggedaan.
{Niet heus, het is allemaal weg....}
Dat was natuurlijk ook de manier waarop mensen in de jaren zestig de auto in gepraat werden, en van de fiets af. Bij de ebike ligt het wat genuanceerder, omdat het ervan af hangt wat het alternatief was. Als mensen de auto laten staan en op de ebike gaan is dat goed voor het milieu, en hopelijk een heel klein beetje voor hun gezondheid. Als ze het doen in plaats van een niet ondersteunde fiets dan is het niet veel erger voor het milieu (wel een beetje, vooral vanwege de accu), en niet al te best voor hun conditie.