Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike verdringt fiets - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

e-bike verdringt fiets

634 berichten
rooss schreef:
vr 17 aug, 2018 18:15

Jammer genoeg zie ik echter meestal mensen die een e-bike gebruiken terwijl ze ook heel goed zouden hebben kunnen fietsen.
Jij weet neit de redenen waarom iemand een e-bike heeft. Kan gezondheid zijn, kan gewoon voor plezier zijn. Niet iedereen wil zich tijdens de vakantie helemaal kapot fietsen.

Gelukkig leven e in een vrij land waar iedereen kan bepalen wat voor fiets en wat voor fiets vakantie ze willen doen.

Heb jij trouwens al je e-bike gekocht?
rooss schreef:
za 18 aug, 2018 15:17

Het is inderdaad onbeschoft om individuele mensen te beoordelen op dit criterium. Wat wel kan, en dat doe ik, is het hebben over grote groepen mensen. Als ik een uurtje op een dijk op Terschelling ga zitten turven, dan blijkt 70% elektrisch te fietsen en maar 30% met een gewone fiets.
Had je niks beters te doen op terschellingen dan andere mensen bekijken en beoordelen? Erg zielig toch als je zo je leven door moet komen.

TIP: ga lekker fietsen en laat ieder in zijn waarde.
Wim schreef:
ma 20 aug, 2018 18:46
Dat was natuurlijk ook de manier waarop mensen in de jaren zestig de auto in gepraat werden, en van de fiets af. Bij de ebike ligt het wat genuanceerder, omdat het ervan af hangt wat het alternatief was. Als mensen de auto laten staan en op de ebike gaan is dat goed voor het milieu, en hopelijk een heel klein beetje voor hun gezondheid. Als ze het doen in plaats van een niet ondersteunde fiets dan is het niet veel erger voor het milieu (wel een beetje, vooral vanwege de accu), en niet al te best voor hun conditie.
Men maakt op e-bike meer kilometers, dat zullen km's zijn die van de auto wordt afgesnoept maar ook recreatieve km's gewoon omdat men het leuk vind.
Of het slecht is voor hun conditie hangt af van de ondersteuning die men kiest en dus hoeveel watts men trapt en hoelang dat duurt. Meer watts vergroot de capaciteit, meer uur de duurconditie.
Simpelweg zeggen dat een e-bike "niet al te best voor hun conditie" is, is veel te kort door te bocht.

Voorbeeld : Als ik 's morgens vroeg moet beginnen ga ik in hoogste ondersteuning, dus zelf weinig watts, via de kortste route, naar m'n werk. Dat doet weinig met mijn conditie, maar ook weinig met mijn zweten en geur.
's middag ga ik dan zonder ondersteuning een langere route naar huis en werk flink aan mijn conditie. Ik durf dankzij de e-bike een extra rondje te doen want ik weet dat als ik de man met de hamer tegenkom ik altijd de motor kan vragen me thuis te brengen. Dat voorkomt overtrainen maar dus ook ondertrain.
Van een fiets zonder ondersteuning krijg je een betere conditie. En wat is toch die angst voor een beetje lichaamsgeur. Van gewoon naar je werk ga je toch niet zweten als een otter? Ik alleen als ik een regenbroek aan heb.
Als je bij een ritje naar je werk al bang bent voor de man met de hamer moet je als je niet ziek bent gewoon echt gaan trainen. Onder begeleiding in de sportschool, en door middel van sport op de fiets. Dat betekent wel zweten.
Maar goed, met vakantiefietsen heeft dit natuurlijk niets te maken, laat staan met wereldfietsen.
Wim schreef:
ma 20 aug, 2018 19:22
Van een fiets zonder ondersteuning krijg je een betere conditie. En wat is toch die angst voor een beetje lichaamsgeur. Van gewoon naar je werk ga je toch niet zweten als een otter? Ik alleen als ik een regenbroek aan heb.
Als je bij een ritje naar je werk al bang bent voor de man met de hamer moet je als je niet ziek bent gewoon echt gaan trainen. Onder begeleiding in de sportschool, en door middel van sport op de fiets. Dat betekent wel zweten.
Je haalt dingen door elkaar Wim. Nu weer met "Als je bij een ritje naar je werk al bang bent voor de man met de hamer"
Dat ritje NAAR werk is daar te kort voor. De man met de hamer komt daar dus niet voorbij, met of zonder ondersteuning. Het mag uit mijn vorige bijdrage duidelijk zijn dat het niet om de rit NAAR werk gaat.

Het gaat over langere ritten zonder ondersteuning waarbij ik toch nog even een extra rondje erbij pak omdat ik nog energie over denk te hebben. Dan heb ik er al minstens 50 km op zitten, zonder ondersteuning..

Er is ook geen angst voor lichaamsgeur. Echter vinden mijn collega's het niet fijn om mij bezweten te moeten ruiken, blijkbaar vinden zij mijn zweet niet lekker. Sociaal als ik ben hou ik daar rekening mee.
Dankzij de e-bike kom ik niet meer bezweten op mijn werk aan, probleem opgelost. Dat zweten kan na m'n werk wel. Sportschool heb ik niet nodig, ik heb een e-bike! ;-)
Het is "bezweet" op het werk komen.
Beetje werkgever heeft een douche beschikbaar op het werk. Althans mijn werkgever had dat wel. Nam ik een setje extra kleding mee om eventueel om te kleden van sport tenue naar werktenue. Ik moest door heuvelachtig gebied maar afstand van ongeveer 10 km nooit bezwaarlijk gevonden.
Zijn er prima oksel deodoranten om je lijf een geur van frisheid te geven.
Vraagt een klein beetje extra tijd.

Zonder trapondersteuning gaat prima. Ook als je 65+ wordt.
Dat kilometers van de auto weggesnoept wordt? Het is tot nu toe een verwaarloosbaar aantal mensen die de auto laat staan. Eerder zal men nog tot aanschaf van een elektrische auto besluiten als vervoermiddel dan die wegdoen! En de al dan niet elektrische fiets als vervoermiddel nemen, in combinatie met deelauto.
Voorlopig een soort utopie om te kunnen gaan spreken van een auto-arm bestaan.
De flexi-automobilist zal misschien ontstaan als het concept van snelheid en haast structureel gaat verminderen.
Voorlopig wint de auto het nog als vervoermiddel op de elektrische fiets.

Misschien gaat er iets veranderen als we massaal besluiten minder te gaan werken dan de geijkte 38 of 40 uur?
Meeste individuen zijn gefocust op status, een hoog salaris en consumeren.
Minder auto betekent vaak ook ecologisch verantwoord willen gaan leven.
quote=joukon
>Zonder trapondersteuning gaat prima. Ook als je 65+ wordt.
Je presenteert hier je generalisatie als feit. Sorry hoor, maar dat vind ik na deze hele discussie die precies over zulke uitspraken gaat, euh, .... niet zo handig.

>Het is tot nu toe een verwaarloosbaar aantal mensen die de auto laat staan.
Denk je?
In Amsterdam en Groningen hebben meer dan de helft van de huishoudens geen auto.
Heb je enig idee wat er zou gebeuren als morgensochtend als bij wonder alle Amsterdammers ineens een auto zouden hebben en naar werk of andere bestemming zouden willen rijden? Ik denk dat er helemaal niks zou gebeuren in Amsterdam omdat niemand ook maar een meter van de plek zou komen. :D

CBS:
"In 2,1 miljoen huishoudens (27 procent) in Nederland was in 2016 geen (lease)auto, brom- of snorfiets, scooter, motor of bestelauto aanwezig. Huishoudens in de laagste inkomensklasse hebben vaker geen motorvoertuig dan huishoudens in een hogere inkomensklasse. Dit blijkt uit een analyse van de laatste gegevens van het CBS. "
Dus zelfs geen bromfiets of scooter!
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/25 ... orvoertuig
joukon schreef:
ma 20 aug, 2018 19:48
Beetje werkgever heeft een douche beschikbaar op het werk. Althans mijn werkgever had dat wel. Nam ik een setje extra kleding mee om eventueel om te kleden van sport tenue naar werktenue. Ik moest door heuvelachtig gebied maar afstand van ongeveer 10 km nooit bezwaarlijk gevonden.
Zijn er prima oksel deodoranten om je lijf een geur van frisheid te geven.
Vraagt een klein beetje extra tijd.
Allemaal goed en wel, mijn manier is sneller* en minder bewerkelijk ;-)
joukon schreef:
ma 20 aug, 2018 19:48

Zonder trapondersteuning gaat prima. Ook als je 65+ wordt.
Tuurlijk, elke e-biker kan ook zonder ondersteuning fietsen. Gaat ie alleen langzamer en minder ver
joukon schreef:
ma 20 aug, 2018 19:48

Dat kilometers van de auto weggesnoept wordt? Het is tot nu toe een verwaarloosbaar aantal mensen die de auto laat staan. Eerder zal men nog tot aanschaf van een elektrische auto besluiten als vervoermiddel dan die wegdoen!
Zal allemaal wel, ik ga niet voor anderen spreken. Kan alleen mijn eigen ervaring met een e-bike vertellen en die is dat mijn auto wekenlang stil staat sinds ik een e-bike heb. Wat is jouw ervaring met een e-bike?
joukon schreef:
ma 20 aug, 2018 19:48
En de al dan niet elektrische fiets als vervoermiddel nemen, in combinatie met deelauto.
Voorlopig een soort utopie om te kunnen gaan spreken van een auto-arm bestaan.
Ik leef dus een utopie, goed dat ik het weet
joukon schreef:
ma 20 aug, 2018 19:48
De flexi-automobilist zal misschien ontstaan als het concept van snelheid en haast structureel gaat verminderen.
Voorlopig wint de auto het nog als vervoermiddel op de elektrische fiets.
Als dat zo is, waarom dan specifiek de elektrische fiets? Wint de auto volgens jouw redenering het dan niet nog veel meer van de niet ondersteunde fiets?


*Om precies te zijn, maar totaal niet interessant : de tijd die het vraagt om fietskleding aan te trekken en op werk weer uit trekken. Plus de tijd om je nette kleding in je tas te stoppen, er uit te halen en de fietskleding erin te stoppen. En de tijd die je langer nodig hebt om op werk te komen, want die e-bike haalt continue 26.1 km/h en ik niet, ook niet als ik zweet.
Fedor schreef:
ma 20 aug, 2018 06:54
In dit geval beschouw je modder en stof dus als statussymbool ;)
Ja, en de krassen en deuken ook.
Fedor schreef:
ma 20 aug, 2018 06:54
Erik v S schreef:
zo 19 aug, 2018 18:29
Ik zie ze ‘s ochtends ook wel eens in de fietsenstalling op mijn werk ... En dan willen de eigenaren graag met mij een boompje opzetten over hun fiets.
Hoe weet jij zo stellig dat die mensen niet in het weekend met de fiets op pad gaan ...
Omdat het mijn collega’s zijn. En een groot deel van hen heeft voor aanschaf eerst bij mij gecheckt wat ik vond van Koga/idworx/travelmaster/... Ik vind het allemaal prima, maar flinke overkill voor de dagelijkse rit naar het kantoor en een rondje heuvelrug op zaterdag.
Ze zullen heus wel in het weekend fietsen en poetsen. Door dit citaat lijkt het alsof ik vind dat fietsen niet mogen blinken. Daar gaat het mij niet om.
Mijn punt is dat ik in de gesprekken bij de koffieautomaat en bij veel nieuwe aanmeldingen op dit forum de onzekerheid vermoed of de fiets wel genoeg zwetsfactor heeft. Ik zie bij veel nieuwe leden dat ze bevestiging zoeken. Is mijn nieuwe woonwerkfiets wel het beste wat er te krijgen is?
En (met mijn observatie dat de e-bike vooral andere gemotoriseerde tweewielers vervangt, met behoud van privileges) is mijn zwarte Stromer met leren tasje in het frame wel even cool als mijn Aprilia scooter?

Uit de ‘ode voor terugtraprem’:
JanS schreef:
zo 19 aug, 2018 22:28
Leon schreef:
zo 19 aug, 2018 22:06
Zij het dat dit forum wel ietwat gericht is op fietsers die wel eens zulke afdalingen doen.
Als ik zo wat lees op dit forum wat mensen zoal doen dan valt dat reuze mee. (of tegen)
Tegen, dus.
Blijkbaar wekt dit forum inmiddels de indruk dat een meerderheid van dit forum niet meer fietst in Zuid-Limburg, de Ardennen, de Alpen, de Pyreneeën, Toscane, de Andes, Pamir Highway.
Als dit een (e-)forensenfietsforum voor de dagelijkse 20 km door de polder is geworden, waarom heet het dan nog de ‘wereldfietser’?
Fedor schreef:
ma 20 aug, 2018 06:54
en deze daarna netjes oppoetsen (zoals wielrenners ook vrijwel standaard doen)?
Ik stap ook regelmatig op een racefiets en die onderhoud ik een stukkie beter, maar als er één groep fietsers is ‘van een zekere leeftijd’ die urenlang over dure fietsen kan ouwenelen, dan zijn het wel de zwetsfietsers met een bianchi of pinarello.

en eigenlijk was mijn ‘rant’ oorspronkelijk bedoeld op jouw bericht van 1 augustus dat je bijna door een Stromer van het fietspad gedrukt was. Want het gebeurt wel.
Erik v S schreef:
ma 20 aug, 2018 22:07
Fedor schreef:
ma 20 aug, 2018 06:54
In dit geval beschouw je modder en stof dus als statussymbool ;)
Ja, en de krassen en deuken ook.
Fedor schreef:
ma 20 aug, 2018 06:54
Erik v S schreef:
zo 19 aug, 2018 18:29
Ik zie ze ‘s ochtends ook wel eens in de fietsenstalling op mijn werk ... En dan willen de eigenaren graag met mij een boompje opzetten over hun fiets.
Hoe weet jij zo stellig dat die mensen niet in het weekend met de fiets op pad gaan ...
Omdat het mijn collega’s zijn. En een groot deel van hen heeft voor aanschaf eerst bij mij gecheckt wat ik vond van Koga/idworx/travelmaster/... Ik vind het allemaal prima, maar flinke overkill voor de dagelijkse rit naar het kantoor en een rondje heuvelrug op zaterdag.
Ze zullen heus wel in het weekend fietsen en poetsen. Door dit citaat lijkt het alsof ik vind dat fietsen niet mogen blinken. Daar gaat het mij niet om.
Mijn punt is dat ik in de gesprekken bij de koffieautomaat en bij veel nieuwe aanmeldingen op dit forum de onzekerheid vermoed of de fiets wel genoeg zwetsfactor heeft. Ik zie bij veel nieuwe leden dat ze bevestiging zoeken. Is mijn nieuwe woonwerkfiets wel het beste wat er te krijgen is?
En (met mijn observatie dat de e-bike vooral andere gemotoriseerde tweewielers vervangt, met behoud van privileges) is mijn zwarte Stromer met leren tasje in het frame wel even cool als mijn Aprilia scooter?

Uit de ‘ode voor terugtraprem’:
JanS schreef:
zo 19 aug, 2018 22:28
Leon schreef:
zo 19 aug, 2018 22:06
Zij het dat dit forum wel ietwat gericht is op fietsers die wel eens zulke afdalingen doen.
Als ik zo wat lees op dit forum wat mensen zoal doen dan valt dat reuze mee. (of tegen)
Tegen, dus.
Blijkbaar wekt dit forum inmiddels de indruk dat een meerderheid van dit forum niet meer fietst in Zuid-Limburg, de Ardennen, de Alpen, de Pyreneeën, Toscane, de Andes, Pamir Highway.
Als dit een (e-)forensenfietsforum voor de dagelijkse 20 km door de polder is geworden, waarom heet het dan nog de ‘wereldfietser’?
Fedor schreef:
ma 20 aug, 2018 06:54
en deze daarna netjes oppoetsen (zoals wielrenners ook vrijwel standaard doen)?
Ik stap ook regelmatig op een racefiets en die onderhoud ik een stukkie beter, maar als er één groep fietsers is ‘van een zekere leeftijd’ die urenlang over dure fietsen kan ouwenelen, dan zijn het wel de zwetsfietsers met een bianchi of pinarello.

en eigenlijk was mijn ‘rant’ oorspronkelijk bedoeld op jouw bericht van 1 augustus dat je bijna door een Stromer van het fietspad gedrukt was. Want het gebeurt wel.
Jammer dat ik niet 100 plusjes kan geven. Je hebt helemaal gelijk. Dit forum wordt overspoeld met gel%l over woonwerkverkeer en pro/con ebike. Het heeft werkelijk geen zak te maken met fietsvakantie of vakantiefietsen. Jammer hoor.
Erik v S schreef:
ma 20 aug, 2018 22:07

Blijkbaar wekt dit forum inmiddels de indruk dat een meerderheid van dit forum niet meer fietst in Zuid-Limburg, de Ardennen, de Alpen, de Pyreneeën, Toscane, de Andes, Pamir Highway.
Als dit een (e-)forensenfietsforum voor de dagelijkse 20 km door de polder is geworden, waarom heet het dan nog de ‘wereldfietser’?
Als de bewering wordt gedaan "e-bike verdringt fiets" dan gaat dat voorlopig nog over een fietspad op Terschelling en niet Zuid-Limburg, de Ardennen, de Alpen, de Pyreneeën, Toscane, de Andes, Pamir Highway.
Gelukkig maar?

Wellicht dat we het dan groter moeten aanpakken en ergens langs de 12000 km lange route tussen Lyon en Guangzhoulangs de zijde-route moeten gaan turfen of er ook e-bikes voorbij komen en fietsers daardoor ernstig in de knoop komen ;-)
http://race.thesuntrip.com/en/
Er moet gewoon weer gezweet worden. Per ardua ad astra.
Pa moet je nog geen elektrische fiets? Nee jongen, kan later nog altijd als ik oud ben. Hij is 84 😃
Ik val een beetje midden in de discussie, maar ook vakantiefietsers en wereldfietsers rijden wel degelijk op een e-bike.
Ik heb gezien hoe gelukkig fietsers worden die niet meer goed bergop kunnen fietsen en dat nu met trapondersteuning wel weer kunnen. Een zei; 'Nu kan ik weer echt genieten van het fietsen" Wow, toen ik zijn gezicht zag, verdwenen al mijn vooroordelen als sneeuw voor de zon.

Als de mensen die -vroeger net als ik- negatief staan t.o.v. trapondersteuning zich even afvragen hoe het met hun zal gaan als ze door ouderdom of ziekte niet meer goed kunnen fietsen, krijg je een andere discussie.

Ik moet wel zeggen dat bij een goede afstelling van een goede fiets je heel veel makkelijker en efficiënter fietst. Dus dat zou een eerste goede stap zijn, ik ervaar dat ook als ik weer eens op mijn fiets (Koga WTS) stap. Goede zadelhoogte en breedte, zadelterugstand, stuurhoogte, stuurbreedte, hoek van het stuur, stijf frame, goede bandendruk, probleemloos schakelsysteem dat rijdt vele malen beter dan mijn oude stalen Koga Randonneur (die ik nog steeds heb) van 35 jaar geleden.
Ik ben het helemaal met Eric eens dat de ebike een zegen is voor wie niet meer zonder ondersteuning kan. Ik ben blij dat ik dat op mijn vijfenzestigste niet nodig heb. Ik ben er ook van overtuigd dat veruit de meesten van mijn leeftijdsgenoten nog zonder ondersteuning op fietsvakantie kunnen.
Ik ben het ook met Eric eens dat een goede fiets veel verschil maakt. Waar ik het niet mee eens ben is dat een moderne fiets veel verschil maakt met een van jaren geleden. Stel de zitpositie op beide fietsen gelijk af en monteer dezelfde banden, en het verschil is minimaal. Die oude fiets is minder stijf en dus minder geschikt voor zware lasten, maar is het nu niet net modern om met slechts 12 kg op reis te gaan, althans in Europa? Verder passen op die oude fiets vermoedelijk geen brede banden, dus ook dat maakt hem meer een snelle asfaltfiets en daarvoor is in het moderne verkeer minder ruimte. Tot slot zijn er natuurlijk de moderne schakelsystemen. Dat werkt inderdaad beter. Moderne afmontages functioneren beter en zijn vaak ook degelijker. Daarin en in betere banden heeft de grote technische voortuitgang gezeten. En in de beschikbaarheid van goede fietsen voor een betaalbare prijs. Herse, Routens, Singer en anderen maakten ook in de jaren vijftig al prachtige lichte vakantiefietsen maar die waren onbereikbaar als je geen dokter of notaris was. Wat dat betreft was Koga in Nederland wel een echte vernieuwer, met veel van die Franse traditie van lichtgewicht voor een fractie van de prijs. Mijn Koga stadsfiets uit 1988 weegt inclusief geveerd leren Brooks zadel 16 kg en dat was heel wat minder dan die lompe Gazelles van destijds. Bandjes zijn inderdaad maximaal 32 mm Panaracer Paselas en dat is prima in de stad maar daarbuiten is het minder. Meer dan 10 kg bagage moet je er zeker ook niet op hangen.
Eerlïjk gezegd denk ik inderdaad dat velen die nu naar de ebike grijpen geen idee hebben wat een goede fiets kan betekenen.
Eric Schuijt schreef:
di 21 aug, 2018 08:45
Ik heb gezien hoe gelukkig fietsers worden die niet meer goed bergop kunnen fietsen en dat nu met trapondersteuning wel weer kunnen.
Wim schreef:
di 21 aug, 2018 09:32
Ik ben het helemaal met Eric eens dat de ebike een zegen is voor wie niet meer zonder ondersteuning kan.
Helemaal waar wat hierboven staat, maar de clou zit in het woordje "meer"... tegenwoordig zijn er ook veel mensen die niet eens meer proberen om op een normale fiets te (vakantie)fietsen maar meteen gaan voor het veel gemakkelijker elektrische alternatief. En de e-bike markt weet dat ook. Het is niet voor niets dat een reclameslogan was "altijd wind mee".
+1 Dat is precies waar de scepsis uit bestaat. Dit is ook een forum van fietsers die het zo lang mogelijk zelf willen doen.
Eric Schuijt schreef:
di 21 aug, 2018 08:45
Ik val een beetje midden in de discussie, maar ook vakantiefietsers en wereldfietsers rijden wel degelijk op een e-bike.
Of zijn dat vakantiefluisterfietsers en wereldpedelecers? What's in a name? In een tijdperk van voor 1985, toen brommers nog de verplichte trappers hadden, noemde toch ook niemand een bromfietser een fietser?
Er zijn ook genoeg mensen die reizen m.b.v. een motorFIETS, die noemen we toch ook geen vakantiefietsers?

Wellicht is e.e.a. een misverstand. Het is gewoon een taalprobleem. Wat mij betreft zijn er 2 hoofdcategorieen bij het reizen: zonder motor en met motor. Daardoor vind ik het gewone fietsen meer verwant met activiteiten zoals wandelen, hardlopen, kajakken en kanoen. E-bikes worden daarentegen bij mij ingedeeld bij de snor-, brom-, motorfiets, de sloep, speedboot, auto, het vliegtuig en de trein.

En het meetrap-argument dan? Ja, daarvoor waren indertijd bij die brommers de verplichtte trappers, een overblijfsel uit de tijd dat de brommer nog een fiets met ¨hulpmotor" was, zoals nog het best bij de solex te zien is. Er was echter indertijd al geen enkele solex-rijder die beweerde dat hij aan het fietsen was, al trapte hij soms best wel mee.

En er is echt helemaal niets tegen motoren. Ik heb een electrische afwasmachine, een electrische grasmaaier, zelfs de koffie zet ik niet met de hand (alleen op de camping) de was wordt electrisch gedaan, ik heb een auto etc etc. Ik maar daar allemaal dankbaar gebruik van en ben daar razend enthousiast over. Misschien koop ik in de toekomst een e-bike. Het kan allemaal niet op.

Maar noem het geen fietsen.
Quote

Dit is ook een forum van fietsers die het zo lang mogelijk zelf willen doen

Unquote

Daar zou je je wel eens stevig in kunnen vergissen. Dit is, zoals de naam het aangeeft, een forum van wereldfietsers. Nu ben ik geen helderziende, maar ik ga er vooralsnog vanuit dat met het beter worden van motoren en accu’s, het aantal e-bikes toe zal nemen, en vakantievierders zullen daarvan niet uitgesloten zijn. Eerst bij vakantiefietsers die in Nederland blijven, is waarschijnlijk nu al bezig, daarna zullen ook vakantie fietsers die verder wegggaan steeds vaker terugvallen op trapondersteuning. En op enig moment zal ook bij de wereldfietsers steeds meer trapondersteuning te zien zijn. Misschien dat het nog 10 of 20 jaar duurt, maar het zal echt een keer komen.

En het criterium zal niet zijn of het nodig is, bijv vanwege leeftijd of gezondheid, maar of het een bijdrage levert aan het fietsplezier.