Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rijbaan of fietspad? - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Rijbaan of fietspad?

174 berichten
Fedor schreef:
di 21 aug, 2018 07:22
En hier het volgende probleem... wat uiteraard te verwachten was (net zoals Speedpedelecs zonder kentekenplaat) :roll:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2459587 ... de-e-bikes
Als je een dergelijke pakketje op je fiets zet ga je nog steeds geen 50 km/h halen. De ondersteuning blijft het wel dapper proberen, maar met 250 watt als motor kan je trappen wat je wil maar ga je die 50 km/h echt niet halen. Dan moet je echt een andere motor gaan monteren.

Dit probleem speelt trouwens ook bij speedpedelecs, de meesten daarvan hebben niet het vermogen om de 50 km/h, zelfs niet de 45 km/h te halen.

Deze pakketjes beïnvloeden meestal het aantal pulsen dat de computer krijgt van de sensor die meestal op de achtervork zit en bij elke omwenteling een puls meet door het magneetje dat op een spaak zit.
Door het aantal pulsen te halveren zodra de snelheid boven de 18 km/h komt, denkt de computer dat de fiets maar half zo hard gaat als dat fiets in werkelijkheid gaat. Dus zal ie net als van ouds doorgaan met ondersteunen totdat hij denkt dat ie 25 km/h gaat, in werkelijkheid dus 50 km/h. Maar door de luchtweerstand e.d. zal ie daar niet aankomen.

In werkelijkheid zie je deze fietsen 30 a 35 km/h halen, afhankelijk van hoeveel vermogen de motor heeft en een aantal andere factoren die bekend zijn. Een prettige snelheid voor buiten de bebouwde kom om te forensen, zolang er maar rekening wordt gehouden met het overige verkeer. Helaas zijn veel fietsers en e-bike's niet in staat om met dergelijke snelheden goed om te gaan, niet zoals ervaren wielrenners/rijders dat wel zijn.

Wat een mooie ontwikkeling is dat er ook een lagere snelheid kan worden ingesteld. Voor lange tochten zou ik dat ook plezierig vinden om te kunnen instellen. Als Shimano me aanbiedt om mijn opzet-computer te vervangen voor eentje die dat kan, 300 euro leg ik dan zo neer. Zouden ze er ook eentje hebben die ik kan koppelen aan mijn hartslagmeter en die de ondersteuning daarop laat reageren, dan leg ik het dubbele neer. Als ie dan ook nog dat alles regelt op basis van de locatie waar ik rij, dan nog een keer dubbel ;-)
Hans Keesom schreef:
wo 22 aug, 2018 07:07
Fedor schreef:
di 21 aug, 2018 07:22
En hier het volgende probleem... wat uiteraard te verwachten was (net zoals Speedpedelecs zonder kentekenplaat) :roll:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2459587 ... de-e-bikes
Als je een dergelijke pakketje op je fiets zet ga je nog steeds geen 50 km/h halen. De ondersteuning blijft het wel dapper proberen, maar met 250 watt als motor kan je trappen wat je wil maar ga je die 50 km/h echt niet halen. Dan moet je echt een andere motor gaan monteren.
Die redenering is niet realistisch.
In de echte wereld heb je ook wel eens wind mee en/of ga je van een viaduct af. Dan ga ik ook zonder motortje al moeiteloos 35 kmh. Met 250 W extra heb je dus - de rebelse tiener in mij zit er ergens toch nog in - dolle pret. Ik zal het maar niet hebben over gebieden in Nederland die niet zo plat zijn als een pannenkoek. Dan gaat het onbeschoft hard.
Helaas zullen er eerst een flink aantal doden moeten vallen want handhaving is in Nederland een vies woord. Ik hoop niet dat ik of een van mijn vrienden overhoop gereden worden door zo'n figuur.
Hans Keesom schreef:
wo 22 aug, 2018 07:07
Fedor schreef:
di 21 aug, 2018 07:22
En hier het volgende probleem... wat uiteraard te verwachten was (net zoals Speedpedelecs zonder kentekenplaat) :roll:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2459587 ... de-e-bikes
Als je een dergelijke pakketje op je fiets zet ga je nog steeds geen 50 km/h halen.
Net op TV een testje met een opgevoerde e-bike. Deze ging redelijk makkelijk 45 km/h.

Ook met een onboard-camera... 45km/h op een fietspad is echt héél erg hard...
Leon schreef:
wo 22 aug, 2018 16:19
Hans Keesom schreef:
wo 22 aug, 2018 07:07
Fedor schreef:
di 21 aug, 2018 07:22
En hier het volgende probleem... wat uiteraard te verwachten was (net zoals Speedpedelecs zonder kentekenplaat) :roll:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2459587 ... de-e-bikes
Als je een dergelijke pakketje op je fiets zet ga je nog steeds geen 50 km/h halen. De ondersteuning blijft het wel dapper proberen, maar met 250 watt als motor kan je trappen wat je wil maar ga je die 50 km/h echt niet halen. Dan moet je echt een andere motor gaan monteren.
Die redenering is niet realistisch.
In de echte wereld heb je ook wel eens wind mee en/of ga je van een viaduct af. Dan ga ik ook zonder motortje al moeiteloos 35 kmh. Met 250 W extra heb je dus - de rebelse tiener in mij zit er ergens toch nog in - dolle pret. Ik zal het maar niet hebben over gebieden in Nederland die niet zo plat zijn als een pannenkoek. Dan gaat het onbeschoft hard.
Helaas zullen er eerst een flink aantal doden moeten vallen want handhaving is in Nederland een vies woord. Ik hoop niet dat ik of een van mijn vrienden overhoop gereden worden door zo'n figuur.
Ik heb het volgens mij over 50 km/h zoals genoemd in het artikel.

Tsja, als je van de helling afgaat kan je op elke fiets wel boven de 35 km/h. Achter in een bestelbus haal je trouwens nog wel boven 100 km/h......
Ik ben bang dat deze conversatie met jou niet naar iets zinnigs leidt.
Fedor schreef:
wo 22 aug, 2018 18:29
Hans Keesom schreef:
wo 22 aug, 2018 07:07
Fedor schreef:
di 21 aug, 2018 07:22
En hier het volgende probleem... wat uiteraard te verwachten was (net zoals Speedpedelecs zonder kentekenplaat) :roll:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2459587 ... de-e-bikes
Als je een dergelijke pakketje op je fiets zet ga je nog steeds geen 50 km/h halen.
Net op TV een testje met een opgevoerde e-bike. Deze ging redelijk makkelijk 45 km/h.

Ook met een onboard-camera... 45km/h op een fietspad is echt héél erg hard...
Graag verneem ik welk programma dat was. Dan kan ik het controleren en eventueel corrigeren wat je beweert.

Weet je zeker dat ze die 45 km/h op een opgevoerde 25 km/h fiets deden. Ken je de verschillen met een speedpedelec en de paar merken die werkelijk 45 km/h halen?

Het lijkt er namelijk op dat alle media het artikel in de telegraaf overneemt en slikt.

Radar heeft twee dagen terug https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... -garantie/

Maar ja die hebben de complete tekst van Kees Bakker van de fietsersbond weer gegeven waar de Telegraaf onderstaande woorden van Kees weglaat. Want ja, 35 klinkt lang niet zo gaaf als 50.

Radar en Kees zeggen dan ook : "Het foppen van de sensor in je e-bikemotor
'Tussen deze magneet en het wiel plaats je een apparaatje dat de registratiesnelheid van de sensor twee keer langzamer maakt. Hierdoor "denkt" de motor dat je 12,5 km/u rijdt, terwijl je in werkelijkheid 25 km/u rijdt', legt Bakker uit.

Je kan geen eindeloze snelheden halen als je je e-bike opvoert. 'Met de motor gebeurt in feite niks. Een standaard e-bikemotor heeft een sterkte van 250 watt en is gebouwd voor een snelheid van 25 km/u. De aandrijving kan wel iets meer ondersteunen, maar de motor heeft het vermogen niet voor snelheden van 50 km/u. De maximale snelheid van een opgevoerde e-bike ligt daarom rond de 35 km/u', aldus Bakker. Volgens De Telegraaf kopen fietsers via internet pakketjes om de snelheid van de e-bike op te voeren."

Blijft natuurlijk overeind dat je zo'n ding niet moet opvoeren.
Leon schreef:
wo 22 aug, 2018 20:06
Ik ben bang dat deze conversatie met jou niet naar iets zinnigs leidt.
Sterk argument, erg overtuigend.

Lees nog eens wat Kees Bakker zegt en wat de Telegraaf net heeft weggelaten.

"Een standaard e-bikemotor heeft een sterkte van 250 watt en is gebouwd voor een snelheid van 25 km/u. De aandrijving kan wel iets meer ondersteunen, maar de motor heeft het vermogen niet voor snelheden van 50 km/u. De maximale snelheid van een opgevoerde e-bike ligt daarom rond de 35 km/u', aldus Bakker. "
Hans Keesom schreef:
wo 22 aug, 2018 20:13
Graag verneem ik welk programma dat was. Dan kan ik het controleren en eventueel corrigeren wat je beweert.
Ik beweer niets, meldt alleen wat het programma vertelde (ik dacht "Hart van Nederland"). :roll:
Weet je zeker dat ze die 45 km/h op een opgevoerde 25 km/h fiets deden.
Ik weet zeker dat het programma dat vermelde :roll:
Ken je de verschillen met een speedpedelec en de paar merken die werkelijk 45 km/h halen?
Nogmaals :roll:

Kan niet echt waarderen dat je me als een klein kind zit af te zeiken...
Fedor schreef:
wo 22 aug, 2018 21:57
Hans Keesom schreef:
wo 22 aug, 2018 20:13
Graag verneem ik welk programma dat was. Dan kan ik het controleren en eventueel corrigeren wat je beweert.
Ik beweer niets, meldt alleen wat het programma vertelde (ik dacht "Hart van Nederland"). :roll:
Weet je zeker dat ze die 45 km/h op een opgevoerde 25 km/h fiets deden.
Ik weet zeker dat het programma dat vermelde :roll:
Ken je de verschillen met een speedpedelec en de paar merken die werkelijk 45 km/h halen?
Nogmaals :roll:

Kan niet echt waarderen dat je me als een klein kind zit af te zeiken...
Jammer dat jij het als afzeiken opvat, dat is niet mijn bedoeling geweest.
Er zijn op dit forum nogal veel mensen die duidelijk geen notie hebben van de verschillen en bijvoorbeeld denken dat alle speedpedelecs 45 km/h halen. Vandaar mijn vraag.

Ik heb de uitzending niet terug kunnen vinden, dus dat lossen we verder niet op.
De fietsen die als 25 km/h worden verkocht hebben een 250* watt motor, daar kan een module of chip niets aan veranderen. Maar ik laat me graag verbazen als er wel een manier is.

*Bosch heeft een 350 watt motor, volgens mij mag die niet op een 25 km/h fietsen worden gezet.
:roll: slotje :roll:
Hans Keesom schreef:
wo 22 aug, 2018 22:19
De fietsen die als 25 km/h worden verkocht hebben een 250* watt motor, daar kan een module of chip niets aan veranderen. Maar ik laat me graag verbazen als er wel een manier is.

*Bosch heeft een 350 watt motor, volgens mij mag die niet op een 25 km/h fietsen worden gezet.
Ik ken de Nederlandse wetgeving niet zo goed, al vermoed ik dat ze op dat gebied niet fundamenteel verschilt van de Belgische. Maar om nog van een fiets te kunnen spreken (en niet van één van de categorieën van bromfiets) mag de fiets uitgerust zijn met een 'elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW'.

Ik vraag me echter wel af of het maximale vermogen niet eveneens begrenst is door elektronica en niet zozeer door de motor zelf. Want als dat het geval is kan men de motor wel meer vermogen laten leveren.
Het klopt in ieder geval dat men met die 250 wat geen gekke snelheden kan bereiken (in normale omstandigheden). Ook klopt het dat als die Bosch-motor 350 Watt levert het voor de Belgische wetgeving geen fiets meer is.

Renaat
Ik zit al een paar weken op mijn tong te bijten, maar nu we toch hier verder gaan...
Wattages zullen me worst wezen, maar ik weet wel het verschil tussen 25 en 40 km/u.

Er zijn op dit forum E-bikers/speedpedelecers die geen notie hebben van snelheden, en bijvoorbeeld denken dat wielrenners op een onverplicht fietspad een speedpedelec in kunnen halen.
Racefietsers zijn natuurlijk een fantastische bliksemafleider, want niemand houdt van die uitslovers zonder bel:
Fedor schreef:
zo 05 aug, 2018 20:25
Polling schreef:
zo 05 aug, 2018 20:21
Zou er minder geschrokken zijn als een racefietser met 40 voorbij was geschoten?
Die kans is wel veel kleiner qua snelheid.
Met 40+ voorbijschieten op een onverplicht fietspad zijn Sagan-streken. Zo iemand verdient een contract als prof.
40+ is verdomd snel. Het is sneller dan de gemiddelde snelheid van de laatste 5 Tour de Frances (en die daarvoor hadden chemische trapondersteuning). Ik zou blij zijn als ik dat ergens 10 minuten kan volhouden, en daar kies ik dan geen schelpenpaadje van 1 breed meter voor. Ik ken in de wijde omgeving van Utrecht geen pad waar ik met zo’n noodgang overheen zou willen/kunnen/durven.

Met een racefiets lukt het niet (of zelden).
Met een speedpedelec kan het wel. En het gebeurt.

Dit is eigenlijk een heel goed argument om speedpedelecs niet op een fietspad toe te laten. Het blijkt moeilijk om snelheden in te schatten.

Gisteren fietste ik naar mijn werk. 18 km, waarvan ongeveer 10km over een karrenspoor van 2 smalle betonnen banen. Dit is een onverplicht fietspad (dus niet toegankelijk voor speedpedelecs), met brommersluizen. Ik kwam daar 6 speedpedelecs tegen, en 1 haalde me in. Vooral die laatste verbaasde me. Deze dame (verbazing nr.1) reed mij (ongeveer 25 km/u, nee geen racefiets) met alle gemak voorbij op een monster met vuistdikke banden, met een profiel waarmee je over een strand of in poedersneeuw kan fietsen. Zonder helm.
Hoezo is dit een fiets? Waarom heet dat ding niet e-cross-motor? Waarom rijdt deze dame zo’n 40 km/u, op een plek waar een brommer niet eens mag komen?

Dat pad (groenedijk bij achterwetering) is heel overzichtelijk, dus ook snelle apparaten zie je van heel ver aankomen en er zullen heus geen doden vallen, maar ze horen daar gewoon niet. Als de gemiddelde seniore recreatieve E-biker net zo reageert op dit gevaarte als op de bel van mijn racefiets, dan heeft de E-biker een gebroken heup en de speedpedelecer een schedelbasisfractuur.
In het verlengde van deze paden zie ik zulke pedelecers ook voorbij stuiven op de fietspaden langs de Eykmanlaan in Utrecht. Dat is een van de invalswegen van Utrecht, waar een winkelcentrum, een bejaardenhuis en een vmbo-school zitten. Nog iets verder ligt de Blauwkapelseweg, waar een kinderboerderij en een van de drukste parken van Nederland liggen.

Een speedpedelec is een brommer. Schoner, stiller, maar wel net zo snel. Een brommer mocht al nooit op onverplichte fietspaden en moest in 1999 naar de rijbaan. Niet omdat de brommer stonk, maar omdat de snelheidsverschillen te groot waren. In Utrecht moeten sinds 2016 alle brommers op de rijbaan. Reden voor pizzakoeriers, accountants in maatpakken e.d. ineens over te stappen op E-bikes en SP.
Een speedpedelec heeft niks te zoeken op een fietspad. Niet op onverplichte paden door de polder of over de hei. En zeker niet op de drukke fietspaden van Utrecht.
Erik v S schreef:
wo 22 aug, 2018 23:30
Ik zit al een paar weken op mijn tong te bijten, maar nu we toch hier verder gaan...
Wattages zullen me worst wezen, maar ik weet wel het verschil tussen 25 en 40 km/u.

Er zijn op dit forum E-bikers/speedpedelecers die geen notie hebben van snelheden, en bijvoorbeeld denken dat wielrenners op een onverplicht fietspad een speedpedelec in kunnen halen.
Blij dat mijn Sp een snelheidsmeter heeft...
Racefietsers zijn natuurlijk een fantastische bliksemafleider, want niemand houdt van die uitslovers zonder bel:
Fedor schreef:
zo 05 aug, 2018 20:25
Polling schreef:
zo 05 aug, 2018 20:21
Zou er minder geschrokken zijn als een racefietser met 40 voorbij was geschoten?
Die kans is wel veel kleiner qua snelheid.
Met 40+ voorbijschieten op een onverplicht fietspad zijn Sagan-streken. Zo iemand verdient een contract als prof.
40+ is verdomd snel. Het is sneller dan de gemiddelde snelheid van de laatste 5 Tour de Frances (en die daarvoor hadden chemische trapondersteuning). Ik zou blij zijn als ik dat ergens 10 minuten kan volhouden, en daar kies ik dan geen schelpenpaadje van 1 breed meter voor. Ik ken in de wijde omgeving van Utrecht geen pad waar ik met zo’n noodgang overheen zou willen/kunnen/durven.
Ik sprak hier en elders niet over de onverplichte, recreatieve fietspaden. Wel over verplichte fietspaden binnen de bebouwde kom en erbuiten, bij 60 km wegen waar ik formeel de weg op moet.
Met een racefiets lukt het niet (of zelden).
Laten we het op zelden houden. Ik heb een fietser leren kennen die dezelfde route als ik doe, en alleen met tegenwind in mijn wiel wil, anders gaat hij gewoon harder dan ik. Spreken elkaar af en toe bij een stoplicht. ;-)
Met een speedpedelec kan het wel. En het gebeurt.
Het gebeurt misschien. Mijn SP kan het niet, dus daar gebeurt het niet mee.
Dit is eigenlijk een heel goed argument om speedpedelecs niet op een fietspad toe te laten. Het blijkt moeilijk om snelheden in te schatten.
Daarom hebben wwe een snelheidsmeter, denk ik...
Gisteren fietste ik naar mijn werk. 18 km, waarvan ongeveer 10km over een karrenspoor van 2 smalle betonnen banen. Dit is een onverplicht fietspad (dus niet toegankelijk voor speedpedelecs), met brommersluizen. Ik kwam daar 6 speedpedelecs tegen, en 1 haalde me in. Vooral die laatste verbaasde me. Deze dame (verbazing nr.1) reed mij (ongeveer 25 km/u, nee geen racefiets) met alle gemak voorbij op een monster met vuistdikke banden, met een profiel waarmee je over een strand of in poedersneeuw kan fietsen. Zonder helm.
Hoezo is dit een fiets? Waarom heet dat ding niet e-cross-motor? Waarom rijdt deze dame zo’n 40 km/u, op een plek waar een brommer niet eens mag komen?

Dat pad (groenedijk bij achterwetering) is heel overzichtelijk, dus ook snelle apparaten zie je van heel ver aankomen en er zullen heus geen doden vallen, maar ze horen daar gewoon niet. Als de gemiddelde seniore recreatieve E-biker net zo reageert op dit gevaarte als op de bel van mijn racefiets, dan heeft de E-biker een gebroken heup en de speedpedelecer een schedelbasisfractuur.
In het verlengde van deze paden zie ik zulke pedelecers ook voorbij stuiven op de fietspaden langs de Eykmanlaan in Utrecht. Dat is een van de invalswegen van Utrecht, waar een winkelcentrum, een bejaardenhuis en een vmbo-school zitten. Nog iets verder ligt de Blauwkapelseweg, waar een kinderboerderij en een van de drukste parken van Nederland liggen.

Een speedpedelec is een brommer. Schoner, stiller, maar wel net zo snel. Een brommer mocht al nooit op onverplichte fietspaden en moest in 1999 naar de rijbaan. Niet omdat de brommer stonk, maar omdat de snelheidsverschillen te groot waren. In Utrecht moeten sinds 2016 alle brommers op de rijbaan. Reden voor pizzakoeriers, accountants in maatpakken e.d. ineens over te stappen op E-bikes en SP.
Een speedpedelec heeft niks te zoeken op een fietspad. Niet op onverplichte paden door de polder of over de hei. En zeker niet op de drukke fietspaden van Utrecht.
Mijn vragen en opmerkingen gaan niet over het gebruik van recreatieve (onverplichte) fietspaden, maar over verplichte fietspaden naast (drukke) wegen. Er is op mijn route een stuk van een paar km waar de weginrichter buiten de bebouwde kom ‘ vergeten’ is om de borden aan te passen: ik moet daar op een 80 km weg. Dat doe ik dus niet. Binnen de bebouwde kom doe ik het grotendeels wel, alleen in. Eindhoven bij Strijp-S niet, veel te drukke weg.

Verder gaat het in jouw voorbeelden volgens mij over horken op de SP. Die ken ik ook op een gewone en een racefiets...
Erik v S schreef:
wo 22 aug, 2018 23:30
I...een monster met vuistdikke banden, met een profiel waarmee je over een strand of in poedersneeuw kan fietsen.
...
Hoezo is dit een fiets? Waarom heet dat ding niet e-cross-motor?
Zoiets bijvoorbeeld?

Afbeelding
Polling schreef:
do 23 aug, 2018 07:04
Daarom hebben wwe een snelheidsmeter, denk ik...
Ik denk dat hij doelt op het feit dat andere weggebruikers de snelheid van een SP niet goed in kunnen schatten...

Ongelukken zullen eerder komen doordat andere mensen niet verwachten (terwijl ze bijv. afslaan) dat er iemand met "hoge" snelheid aan komt denderen over een fietspad... en al helemaal niet als die mensen alle aandacht bij het besturen van hun eigen e-bike nodig hebben.
Als watts niet belangrijk zijn en snelheid wel, wordt het dan niet tijd om voor de verschillende verkeerd/fietspaden gewoon een maximum snelheid* in te voeren? Ongeacht hoe je tot die snelheid komt?

Het lijkt me dat dan een heleboel van de genoemde discussies rondom e-bikes maar ook rondom wielrenners worden opgelost.


*Begin met 20 km/h binnen de bebouwde kom en 40 km/h buiten de bebouwde kom, met een helmplicht zodra je boven de 25 km/h gaat rijden? En dan voor iedereen, waar je je watts ook mee opwekt.
In de basis geen slechte ideeën. Helaas blijft het steken bij de handhaving... net zoals bij het weren van SP's van onverplichte fietspaden.
Fedor schreef:
do 23 aug, 2018 08:32
In de basis geen slechte ideeën. Helaas blijft het steken bij de handhaving... net zoals bij het weren van SP's van onverplichte fietspaden.
...en net zoals bij de handhaving van scooters die vrijwel allemaal te hard gaan, waar veel doden bij vallen en die ik vanuit mijn auto af en toe klok op 70 echte kmu op het verplichte fietspad langs de rijbaan.
Leon schreef:
do 23 aug, 2018 09:15
Fedor schreef:
do 23 aug, 2018 08:32
In de basis geen slechte ideeën. Helaas blijft het steken bij de handhaving... net zoals bij het weren van SP's van onverplichte fietspaden.
...en net zoals bij de handhaving van scooters die vrijwel allemaal te hard gaan, waar veel doden bij vallen en die ik vanuit mijn auto af en toe klok op 70 echte kmu op het verplichte fietspad langs de rijbaan.
Idd eigenlijk elke vorm van verkeershandhaving (alcomobilisten, bellen/appen tijdens het rijden etc.).
Fedor schreef:
do 23 aug, 2018 07:15
Polling schreef:
do 23 aug, 2018 07:04
Daarom hebben wwe een snelheidsmeter, denk ik...
Ik denk dat hij doelt op het feit dat andere weggebruikers de snelheid van een SP niet goed in kunnen schatten...
Dat schrijft Erik niet:
Er zijn op dit forum E-bikers/speedpedelecers die geen notie hebben van snelheden