Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spiritus in Lesotho? - Forum Wereldfietser

Spiritus in Lesotho?

Beste mensen,

Weten jullie of spiritus te verkrijgen is in Lesotho? En zo ja, waar kunnen we dat vinden?
Na jaren verwoede benzinestokers te zijn geweest verkennen we andere mogelijkheden.
Wie van de wereldfietsers heeft die kennis in huis?

Marco
Weet je hoe lang het duurt Marco voordat je water kookt met een spiritusbrander.. voor al die bakken koffie onderweg? :wink:
eigenlijk niet.....in theorie wel maar ik weet niet hoe ik ga reageren op het niet snel verkrijgen van koffie......'s ochtends :lol:
Is het echt zo'n drama zo'n spiritus brander? Wel lekker klein toch?
Twee kopjes koffie gaat prima, is in no time klaar. En zonder giftige benzinedampen.
Hm, wat een keuze... vergiftiging door koffie, of door benzine... :)
Travelmaster schreef:
ma 15 okt, 2018 15:45
Hm, wat een keuze... vergiftiging door koffie, of door benzine... :)
Door alleen koffie of koffie én benzine, lijkt me geen moeilijke keuze.
Van de week zelf een spiritusbrandertje in elkaar geknutseld en getest (bikepacking.com sideburner can stove). Brandertje met deksel weegt nog geen 20 gram. 600 ml water aan de kook brengen duurt 11 minuten en kost bij benadering 15 ml brandstof ( met windscherm). Complete set kookspullen tegen 360 gram (pannetje met deksel, brander, 125 ml spiritus, beker van 300 ml, windscherm, lepel, aansteker, wattenstaafjes en schuursponsje).
..
Wow, 11 minuten! Kookt bij ons (benzinebrander) binnen 2 minuten.
Maar inderdaad, wel lekker licht.
maar je bent wel eerst een kwartier je benzinebrander in elkaar aan het schroeven en op druk te brengen.
Een kwartier??? Lijkt me ietwat overdreven...
Mijn referentie is de tijd die het kost om zonder koffie voldoende droog brood naar binnen te werken, en geloof me, dan valt die 11 minuten heel erg mee. Verdien je later weer ruimschoots terug omdat die pap zo heerlijk makkelijk naar binnen glijdt...
Bert van Sprang schreef:
ma 15 okt, 2018 21:11
maar je bent wel eerst een kwartier je benzinebrander in elkaar aan het schroeven en op druk te brengen.
Anders een keertje uitleg vragen aan iemand die weet hoe het moet :wink: ?
Bert van Sprang schreef:
ma 15 okt, 2018 21:11
maar je bent wel eerst een kwartier je benzinebrander in elkaar aan het schroeven en op druk te brengen.
Als het goed is zit de benzinebrander al in elkaar geschroefd :idea:

Je hoeft alleen maar de brandstofpomp op de fles te schroeven, de brander op de pomp te bevestigen, een aantal keren te pompen, branderkop voor te verwarmen en de toevoer iets open te draaien om een mooie vlam te krijgen, waarmee je in een mum van tijd het water aan de kook hebt.

En dit alles binnen ca. 5 minuten!

(Moet je wel een geoefend gebruiker zijn van een benzinebrander, maar dat ben je na twee keer zo'n ding gebruiken al...)
De vraag was:
Marco Meijerink schreef: Weten jullie of spiritus te verkrijgen is in Lesotho?
martin schreef:
di 16 okt, 2018 21:57
De vraag was:
Marco Meijerink schreef: Weten jullie of spiritus te verkrijgen is in Lesotho?
De opmerking binnen deze vraag was ook:
Marco Meijerink schreef: Na jaren verwoede benzinestokers te zijn geweest verkennen we andere oplossingen
Vandaar de opmerking van diverse mensen over het gebruik van benzinebranders. Misschien blijft dat toch een betere oplossing voor dit specifieke vraagstuk en is spiritus niet een beter alternatief.

Via https://kampeerwijzer.com/uitrusting/koken/brander/ is te lezen:
“Spiritus is overal ter wereld verkrijgbaar met uitzondering van Arabische landen. In Afrika kan je beter een multifuelbrander meenemen die werkt op benzine, petroleum en diesel.”

Misschien dan toch maar verwoede benzinestokers blijven als het om Lesotho gaat.

Dit belooft hopelijk weer een mooie bijdrage van Marco en Lisette, met mooie foto’s of video’s om naar te kijken :D
hahaha....klopt helemaal Edwin. Ook wel leuk die reacties. Maar inderdaad, ik ben vooral op zoek naar wereldfietsers die er ook echt zijn geweest.
Nu hebben we een jaar in Afrika gefietst dus eigenlijk zouden we het moeten weten. Maar als je op benzine kookt word je wat lui. Dat spul is overal te krijgen en een brander aansteken kost mij minder dan een minuut (inclusief uit het hoesje halen). Zie wel dat daar veel verschillende ervaringen/gedachten over zijn dus ik stel voor een wedstrijdje benzinebrander aansteken op het eerst volgende WF weekend om tot een echte feitelijke meting te komen 8)

Tot zover nog geen input van de wereldfietsers onder ons dus ik denk dat we het avontuur aangaan. Ook leuk.
Maar... waarom overweeg je andere mogelijkheden, als ik vragen mag? Milieuoogpunt? Gezondheidsdingetje? Of gewoon omdat een spiritusbrander zo'n mooi klein dingetje is?
gewicht en klein.....ben een beetje een grammenjager geworden....
Ik heb onlangs 9 maanden door oostelijk en zuidelijk Afrika gefietst. Niet in Lesotho, maar daar zal het niet heel ander zijn dan in de rest van zuidelijk Afrika.

Oostelijk Afrika was wat lastig met de de spiritusbrander, want daar kon je alleen 70% sterkte kopen. Dat gaat vrij traag. Of je moet de hoofdprijs willen neerleggen voor medische kwaliteit spiritus. Sowieso alles verkrijgbaar bij de apotheek. Maar er zijn veel apotheken.

Zuidelijk Afrika (ik was in Zambia en Namibie) had prima kwaliteit spiritus voor normale prijzen. Goed verkrijgbaar bij alle winkels behalve de meest wanhopige hutjes.

Als je zelf een brandertje maakt dat slecht werkt, moet je niet spiritus de schuld geven. Het is iets trager, maar dat scheelt niet zoveel. Daarnaast, als je lekker een biefstukje aan het bakken bent is het fijn dat bij Spiritus de onderkant van de pan over de hele breedte warm wordt.Omdat de vlam mindercwarm is, is een windscherm essentieel!

Ik heb ook wel met benzine gekookt, maar ondanks dat ik het leuk vind met allerlei grote steekvkammen bij het aansteken ervan, bevalt spritus me beter. Er kan niets aan kapot. Het is snel, makkelijk en goed regelbaar. (Trangria gebruiker).

Het enige is dat het soms moeilijk onbrand met vuurstaal vonkjes en temperaturen onder het vriespunt. Lucifers of aansteker werken dan wel. Of je doet wat papier in de brander en gebruikt dan je vuurstaal.
Ik kwam deze tegen. Lijkt me wel een mooi alternatief voor Trangia:

https://www.alpkit.com/products/bruler