Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuur zakt aldoor door :-( - Forum Wereldfietser

Stuur zakt aldoor door :-(

Ik vind mijn Procraft stuurpen erg mooi passen bij mijn klassieke randonneur. Maar de twee bouten lijken het stuur niet goed te kunnen vastzetten. Ik heb het graag redelijk vlak staan, maar het kantelt steeds. Ik heb de bouten behoorlijk vast aangedraaid, ben bang ze te strak te zetten.

Wie heeft een tip om het op z'n plaats te houden?

Bijlagen

Het zou goed zijn "behoorlijk vast" wat preciezer te bepalen bijv. met een momentsleutel, want dat verschilt nogal eens per persoon. Bij een A-head stuurpen met vier bouten die ik heb staat 6 Nm aangegeven.

Verder zou ik denken aan licht opruwen of lijm.
In Tacx montagepasta zitten "kleine bolletjes" die zorgen voor meer grip. Volgens wc-eend zelf zorgt dit ervoor dat je met 30% lager moment aandraaien hetzelfde resultaat hebt.
Afbeelding
voorstel: heb je een fijne blikschaar of nijptang? knip dan van een dun conservenblikje een strookje en gebruik dat als vulring.
qua maat gaat het echt om tienden millimeters, dus het is al snel genoeg.
hoogframe schreef:
zo 18 nov, 2018 14:00
voorstel: heb je een fijne blikschaar of nijptang? knip dan van een dun conservenblikje een strookje en gebruik dat als vulring.
qua maat gaat het echt om tienden millimeters, dus het is al snel genoeg.
 
Een bierblikje is lekker dun, die blikjes heb je eventueel ook in aluminium.
Dus even met een magneet naar de supermarkt (het staat vaak ook op het blikje.)
Je "knipt" zo'n blikje al met je zakmes, wel goed uitkijken want zo'n blikje is scherper als menig zakmes.

BSM
Als je een klassieke stuurpen-stuurverbinding, tevens zonder gladde coatings of zo normaal aandraait is de kans op verdraaien als het goed is vrijwel nul, dus ik denk dat er hier iets niet helemaal goed is. Helaas kunnen we er op de foto niets van zien, zelfs niet waar de 2 bouten zitten.
Het soort stuur dat je hebt heeft meestal een diameter van 25.4 mm. Maar er zijn ook sturen van 26.0 mm (vooral racesturen). Het kan dus zijn dat je een stuurpen hebt voor 26.0 mm en een stuur van 25.4 mm. De oplossing is dan een shim. Nitto heeft hele mooie, maar een bierblikje levert ook bruikbaar materiaal zolang je zorgt dat er geen scherpe kanten aan zitten.
Beste Boompie ,

Ga even naar een goede fietsenmaker.

Groetje,

Bert
Wim schreef:
zo 18 nov, 2018 15:16
Het soort stuur dat je hebt heeft meestal een diameter van 25.4 mm. Maar er zijn ook sturen van 26.0 mm (vooral racesturen). Het kan dus zijn dat je een stuurpen hebt voor 26.0 mm en een stuur van 25.4 mm. De oplossing is dan een shim. Nitto heeft hele mooie, maar een bierblikje levert ook bruikbaar materiaal zolang je zorgt dat er geen scherpe kanten aan zitten.
Ik zou zeggen:   Meten is weten. Pak de schuifmaat erbij.
Verder kan je de stuurpen ook nog eens "droog" bekijken en beproeven.
Als het/de klemboutje(s) erg schraal gemonteerd zijn dan kunnen ze onder spanning een beetje vreten en dat is sowieso niet goed en ten tweede kan je dan hebben dat je niet de gewenste klemming bereikt.

BSM
Goeie tips! Maar haal het stuur er ook eens uit, het komt voor dat het zo zacht is dat je het gewoon samen perst met de klem. Meerdere keren gezien helaas.
bert sitters schreef: Ga even naar een goede fietsenmaker.
Zou ik ook doen.
Bij mijn vorige stuurpen (ook met twee bouten) had ik er geen last van. Ik ga eens met een bierblikje aan de slag. Proost en dank voor het meedenken.
bikelike schreef:
zo 18 nov, 2018 18:25
Bij mijn vorige stuurpen (ook met twee bouten) had ik er geen last van. Ik ga eens met een bierblikje aan de slag. Proost en dank voor het meedenken.
 
Ik zeg net dat in ieder geval Brand Bokbier in een aluminium-blikje zit ... je bent net te laat, vorige week met 50% korting bij de Plus.

BSM
Flesjes zijn nog wel in de aanbieding maar ja...
Shadow schreef:
zo 18 nov, 2018 18:44
Flesjes zijn nog wel in de aanbieding maar ja...
 
Misschien is zit er tussen hier en Vlissingen een tijdgrens, of gebeurt alles daar later, maar hier was de aanbieding afgelopen week.

Ja, het is semi-Off-Topic. Gelukkig zijn er vast meer aluminium-blikjes als alleen die van afgelopen aanbieding.

BSM
Mijn bescheiden mening ...
Een stuur moet fatsoenlijk vastzitten, dat doe je niet met blik ertussen te prutsen.
Bridgestone SM schreef:
zo 18 nov, 2018 18:55
Shadow schreef:
zo 18 nov, 2018 18:44
Flesjes zijn nog wel in de aanbieding maar ja...
 
Misschien is zit er tussen hier en Vlissingen een tijdgrens, of gebeurt alles daar later, maar hier was de aanbieding afgelopen week.

Ja, het is semi-Off-Topic. Gelukkig zijn er vast meer aluminium-blikjes als alleen die van afgelopen aanbieding.

BSM
Nee ik ga de grap niet uitleggen 8)
Ed kettingvet schreef:
zo 18 nov, 2018 19:08
Mijn bescheiden mening ...
Een stuur moet fatsoenlijk vastzitten, dat doe je niet met blik ertussen te prutsen.
Mijn ligstuur op mijn oude toerfiets bleef ook draaien, stukje schuurlinnen ertussen en opgelost.
Ik herinner me vaag oneindig geworstel met een zadelstrop en niet-bijbehorende pen in een tijd dat ik geen flauw idee had van shims, pasbussen, stroeve pasta of wat dan ook. Het gepruts met aluminiumfolie was ook niet meer dan gepruts en een blikje bleek ik er niet tussen te kunnen krijgen. Gelukkig had ik een andere pen maar die was te dik. De klauwhamer bleek uitkomst te bieden en daarmee mepte ik de pen in het frame. Een goed idee was dat allemaal niet, maar gelukkig was ik net volgroeid en de zadelhoogte hoefde dus niet meer bijgesteld te worden.
Conclusie: zorg dat de onderdelen passen of het achtervolgt je tot het ei... (naar eigen fantasie in te vullen).
Leon schreef:
zo 18 nov, 2018 19:44
Ik herinner me vaag oneindig geworstel met een zadelstrop en niet-bijbehorende pen in een tijd dat ik geen flauw idee had van shims, pasbussen, stroeve pasta of wat dan ook. Het gepruts met aluminiumfolie was ook niet meer dan gepruts en een blikje bleek ik er niet tussen te kunnen krijgen. Gelukkig had ik een andere pen maar die was te dik. De klauwhamer bleek uitkomst te bieden en daarmee mepte ik de pen in het frame. Een goed idee was dat allemaal niet, maar gelukkig was ik net volgroeid en de zadelhoogte hoefde dus niet meer bijgesteld te worden.
Conclusie: zorg dat de onderdelen passen of het achtervolgt je tot het ei... (naar eigen fantasie in te vullen).
 
Mijn conclusie is dat een hamer vooral een goed gereedschap is voor de timmerman, bij de fietsreparatie is de hamer slechts spaarzaam in te zetten.

Er is weinig tegen een goed gekozen shim of pasbus ... stroeve pasta vind ik iets bedenkelijks.

Overigens zou je bij een stuurpen-strop maar zo kunnen hebben dan het helpt om de strop even rond een net iets kleinere maat (bijv. een dop uit een doppenset met juist die iets kleinere diameter) aan te draaien ... je ziet dan direct of er wel genoeg stel-ruimte is (indien niet dan kan je ietsje extra ruimte maken).

BSM