Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets?

216 berichten
Kom ik weer bij mijn begin vraag, wie heeft er nu werkelijk ervaring vakantie op een electrische fiets. Van de mensen die weer zo fanatiek los gaan op dit forum hebben de mensen met de ervaring zich maar weer stil en roepen de mensen die daar geen ervaring mee hebben het hardst. Zowel E -bikers als de " klassieke " fietsers Eigenlijk vind ik dat wel jammer.
Hou vol, Bert! :-)

En nog even een boodschap van algemeen nut: app.php/rules#overtreding-melden
Overtreding melden
Wil je een melding doen over een bepaald bericht op het forum, gebruik dan de meld-knop (met het uitroepteken) naast dat bericht. Ga niet zelf voor moderator spelen, en plaats geen publieke reactie op het forum.
Ik heb de e-bike voor meerdaagse tochten al wel aangeschaft, maar heb de gevraagde ervaring natuurlijk nog niet.
Althans per E-bike niet.
Ik verwacht niet dat het veel verschilt met de gewone fiets, alleen moet je zorgen dat de accu voldoende power blijft houden. Dus ik denk aan 's nachts opladen, of in ieder geval een paar uur 's avonds.
In een voorkomend geval overdag tijdens een pauze nog een keer, even 20 % bijladen ofzo.

Volgend voorjaar komt er een FAIV lowrider op en dan kan "het echte werk" met de e-bike beginnen..
BertKremer schreef:
zo 18 nov, 2018 18:28
Kom ik weer bij mijn begin vraag, wie heeft er nu werkelijk ervaring vakantie op een electrische fiets. Van de mensen die weer zo fanatiek los gaan op dit forum hebben de mensen met de ervaring zich maar weer stil en roepen de mensen die daar geen ervaring mee hebben het hardst. Zowel E -bikers als de " klassieke " fietsers Eigenlijk vind ik dat wel jammer.
Ja ik heb ervaring met meerdaagse tochten.

Ik had liever niet geantwoord op deze vraag omdat ik de vraag verdacht en niet relevant vind en vond. En dat blijkt ook wel uit een aantal van je reacties.

Echter, maak ik me er druk om.....nee dat niet, ik ben alweer aan het pakken om op de (elektrische) fiets te vertrekken naar een twee daagse cursus met overnachting 50 km van mijn woonplaats.

Ik heb een auto, maar geniet ervan om het op de fiets te doen, ook al duurt het twee keer zo lang.

De conditie denk ik nog niet te hebben om met bepakking deze reis zonder ondersteuning te doen alhoewel ik het op de terugweg wel ga proberen. Dan gaat de ondersteuning uit en rijdt de fiets heel wat zwaarder. Gaat het mis, doet m'n knie zeer, kuit in kramp of raak ik op, dan kan de motor altijd nog aan om me thuis te brengen, goeie cooling down. Maar wellicht lukt het wel, ik heb al eens 50 km in 2 1/2 uur gereden op deze fiets, maar zonder enige bagage. Wellicht kan ik het nu in 3 uur met bagage.

Ik doe het vast anders dan jij het doet. Ik heb er geen problemen mee dat jij het anders doet, ik vind het interessant. Ik oordeel niet en hoop dat jij het ook niet doet.
Mijn idee van een fietsvakantie is dat ik veel kan bezichtigen, van de natuur kan genieten, mij redelijk inspan en kan kamperen. Daar past mij huidige fiets perfect bij. Over de samenstelling van die fiets heeft ieder zo zijn mening. Ik word nog steeds ingehaald door racefietsers. Ik heb geen zin in totaak afzien op 17% heuvels, ik wil van de omgeving genieten. Ik heb twee tassen voor en twee achter met een lichtgewicht tent en wat spullen. Ik ga drie weken naar een gebied waar het koud en warm kan zijn. En ja ben vrouw, dus kouwelijker zeker nu en je koopt nog wel eens wat onderweg maar alle kampeerspullen zijn lichtgewicht. Ben zelf inmiddels ook stuk lichter door maagverkleining. Van 112 naar 75, super fit mede door de ebike. Even middagje winkelen 35km verderop en hup op de fiets en weer terug. Bij het kamperen in Engeland kon ik eigenlijk overal laden op de camping. Gewoon zeggen dat het net zo werkt als met een computer. De mijne schakelt vanzelf uit zodra die vol is. De volgende ochtend kon ik hem dan weer ophalen bij de receptie. Eigenlijk altijd gratis. Voor de navigatie gebruik ik een iphone die laad via de naaf, een cycle2charge. Werkt erg goed. Om routes te maken ter plekke in the uk gebruik ik de website van cycle.travel wat ik dan weer in pocket earth app stop. En van die mensen die alleen puur natuur willen fietsen zonder elektra van mij mogen ze. Je mag toch zelf weten hoe je op vakantie gaat. De een zweer bij alleen een credit card en minimalistisch tasje voor onderweg, de volgende neemt een aanhanger mee. En waarom zou een ebike alleen voor ouderen zijn of mensen met kwalen. Zelfs met die 112 kg was er op dat moment nog niets aan de hand behalve uithoudingsvermogen door extra gewicht dat je meesleept. Ik ga nu verder en langer door met fietsen en ik vind het heerlijk dat mijn fietsbereik met de ebike groter is geworden, ook als er veel wind is. Het is een mooi alternatief voor mijn auto. Die blijft nu vaker staan.
Senior2 schreef:
zo 18 nov, 2018 11:28
Misschien een idee om, pakweg in 2025, eens terug te kijken naar dit draadje. Ik denk dat de meeste mensen zich krom lachen om deze discussie van voor en/of tegenstanders van fietsen met elektrische ondersteuning. Heus, dit gaat nooit meer weg, de elektrisch ondersteunde fiets zal alleen maar een groter aandeel krijgen, werelwijd, zowel qua verkoop en gebruik als qua infrastructuur. Ook voor vakantiefietsers.

Laat iedereen nou gewoon zelf uitmaken hoe die wil fietsen, met of zonder, maar geniet van de manier zoals je zelf fietst en neem niet een ander de maat. Zolang het ondersteuning is, en gen brommer, blijft het toch echt fietsen. Er is weinig verschil tussen fietsen met wind mee of fietsen met ondersteuning bij wind tegen. Zeker als men, en dat komt toch regelmatig terug, men bereid is om gewoon het standje eco te pakken.

Voor alle duidelijkheid, ik rijd zelf geen e-bike, hoewel ik aan alle criteria voldoe om het wel te doen, maar ik wacht er mog even mee. Maar ga aub niet anderen de maat nemen. Als gezegd in het begin, over een jaar of 5-10 lach je om deze discussie.
Bravo!!!!
De vraag was dus "Wie " heeft ervaring met een fietsreis op de electrische fiets en niet is een bepaalde fiets illegaal of niet. En Wim ik geloof niet dat jij ervaring hebt in een fietsvakantie op de electrische fiets. Kortom er worden dingen bijgehaald die niks met de vraagstelling te maken hebben. En dat is de reden waarom dit draadje (en andere draadjes over de E-bike) zo lang worden. De voor - en tegenstanders van de E-Bike kunnen en willen elkaar niet begrijpen. De tegenstanders zijn volgens mij vaak de "traditionele" vakantiefietsers en ik heb de de indruk dat de voorstanders hoofdzakelijk woon-werk fietsers zijn. Maar aangezien ik de meeste forumgebruikers niet persoonlijk ken kan ik het ook gemakkelijk fout hebben.
Het resultaat is dat de E-Bikers die van een gewone fiets zijn overgestapt naar de electrische fiets, stoppen met hun input door al dit gekrakeel.
Ter informatie: de moderator is een paar dagen fietsen (hulde!) en zal vanavond dit topic bijsnoeien. De komende weken worden er twee nieuwe moderatoren ingewerkt (nog meer hulde!), voor wie dit topic mooi als casus kan fungeren, lijkt me.

En ik wil nog eens dit benadrukken: wil je dat een moderator in actie komt, neem dan rechtstreeks contact op. Dit kan met de meldknop met het uitroepteken bij het betreffende bericht, of door de moderator een PB te sturen. Publieke oproepen oproepen aan de moderator om in te grijpen worden niet altijd gelezen, en ook niet gewaardeerd (zie de forumregels).
Eigenlijk wilde ik alleen weten hoeveel forumgebruikers nu werkelijk op een electrische fiets op vakantie zijn geweest. Van al die mensen die zo fanatiek op het fenomeen electrisch fiets reageren zijn het er maar een stuk of 10 is mijn conclusie (misschien meer?). De rest is voornamenlijk of fel tegenstander van de E-bike (de "klassieke" vakantiefietser)of fervent supporter(de forens) van de E-bike en deze twee kunnen het vooral niet eens worden met elkaar. Daardoor is elk draadje over het reizen met de electrische fiets eigenlijk onleesbaar geworden want het nog nauwelijks over het reizen. Dit zou toch op een andere manier moeten.
Ik denk dat er qua verhalen weinig speciaals aan e-bikevakantie te vertellen is behalve dat je meer kilometers, bagage en/of hellingen kunt halen dan je zonder ondersteunig zou kunnen en anderzijds moet opladen.
Ik vermoed dat de vragen op dit forum vooral betrekking zullen blijven hebben op de techniek en inderdaad de grens van het wezen van het fietsen.
De vraag wat nog valt onder de noemer fietsen en wat niet meer is natuurlijk best relevant. Maar zodra mensen zich in gaan graven in hun stelling, oogkleppen opzetten en bij elke volgende post nog minder willen proberen te begrijpen wat een ander nou zegt en hoe een ander denkt, dan wordt het een oeverloze discussie met alleen herhaling van zetten. Dit geldt wat mij betreft voor beide kanten hoor!
En Leon, mijn opmerking dat zolang het ondersteuning is en geen brommer blijft het fietsen, is inderdaad mijn mening, geen feit.
BertKremer schreef:
ma 19 nov, 2018 19:22
Daardoor is elk draadje over het reizen met de electrische fiets eigenlijk onleesbaar geworden want het nog nauwelijks over het reizen. Dit zou toch op een andere manier moeten.
Kan perfect, als alleen fietsers met een e bike antwoorden. De vraag wordt aan 'hen' gesteld.
Een antwoord 'Ik niet, maar...', heeft welke meerwaarde?
Juiste thread, nieuw topic, alleen verkeerde antwoorden
Senior2 schreef:
di 20 nov, 2018 09:50
.... , mijn opmerking dat zolang het ondersteuning is en geen brommer blijft het fietsen, is inderdaad mijn mening, geen feit.
Precies (net als de woorden die ik door .... heb vervangen).

Kijk ook even hier Mijn allereerste vakantiefiets

Op basis van die inmiddels 42 jaar oude ervaring zou ik makkelijk kunnen zeggen dat:
• Een vakantiefiets zwart moet zijn
• Een vakantiefiets met 3 versnellingen volstaat
• Een vakantiefiets naast die 3 versnellingen ook 4 remmen heeft
• Een vakantie pas een uitdaging is als de fiets + bagage meer weegt als de berijder
• Een fietsvakantie toch minstens één keertje vraagt de fiets incl. bagage een trap op of af te tillen
• Een fietsvakantie-fietstas van grijs canvas is en minstens 40 jaar meegaat
• Een fietsvakantie het best in een zwembroek gefietst wordt
• Een vakantietent alleen deugt als ie enkeldaks is en van katoen
• Een vakantietent een solide grondzeil heeft zodat je zonder matrasje toch goed slaapt
• Een vakantietent een langsslaper is ook al sta je vroeg op
• Een vakantie alleen goed gaat als je niet ook een petrolie-stormlantaarn hebt
• Een vakantie waarbij je niet steeds wild kampeert geen vakantie is
• Een fietsvakantie-dag waarbij je net tot het schemer doorfietst een verloren dag is
• Een fietsvakantie minstens 2 kilo kaartmateriaal vraagt, en zeker geen route-boekjes
• Een fietsvakantie zonder een bundeltje groene Michelin gidsjes niet af is
• Een fietsvakantie met een daggemiddelde van onder de 120 km niet meetelt
• Een vakantie met een mobiele telefoon geen vakantie is (een smartfoon is nog erger)
• Een vakantieontbijt altijd uit griesmeelpap en thee met veel suiker en melk bestaat
• Een vakantiemaaltijd alleen lekker is als ie naar petrolie smaakt
• Een vakantie minstens 6 weken duurt en in die 6 weken niet meer dan ƒ 250,- kost

Op basis van die 42 jaar oude ervaring zou ik maar zo een aantal "exotische" meningen kunnen aanhangen.
Allemaal meningen dus, zeker geen feiten, en ... ik ben door de afgelopen 42 jaar heen heel mild geworden.
Veel van het hier boven genoemde zijn inmiddels achterhaalde meningen.

O ja, om toch nog een beetje On Topic te geraken:
Ik ben óók heel nieuwsgierig naar de e-bike etc fiets-vakantie-ervaringen.
Ik hoop nog lang gewoon zonder ondersteuning (anders dan de zwaartekracht of de wind in de rug) te trappen, maar omdat dat misschien ooit teveel wordt, en ook omdat ik ook vrienden heb voor wie het pure trappen teveel is (of teveel lijkt) ben ik nieuwsgierig naar andere ervaringen, gewone andere praktijk-ervaringen.


BSM
Wat ik niet begrijp is waarom mensen zonder e-bike, zonder ervaring met een e-bike en zonder plan een e-bike an te schaffen deze berichten überhaupt lezen. En daar dan ook nog een mening over uiten. Ik verbaas me steeds weer over de merkwaardige kronkels die sommige, met name niet-technische, forumdiscussies maken. Leven en laten leven is duidelijk niet het motto van alle forumbezoekers.
arnob schreef:
di 20 nov, 2018 15:33
Wat ik niet begrijp is waarom mensen zonder e-bike, zonder ervaring met een e-bike en zonder plan een e-bike an te schaffen deze berichten überhaupt lezen. En daar dan ook nog een mening over uiten. Ik verbaas me steeds weer over de merkwaardige kronkels die sommige, met name niet-technische, forumdiscussies maken. Leven en laten leven is duidelijk niet het motto van alle forumbezoekers.
Ik ben iemand die ze leest, en nu jij er over begint, ook reageert. Een mening heb ik niet, althans, niet eentje die er toe doet als reactie op de oorspronkelijke vraag. Maar ik vind het niettemin interessante materie - want, een nieuwe manier van afstanden afleggen per fiets (mijn definitie van fiets is best simpel: als het trappers heeft die je moet gebruiken maar vooruit te komen, is het al gauw een fiets - ondersteuning of niet), die niet meer weg te denken is.

Mag het :wink: ?
BertKremer schreef:
zo 18 nov, 2018 18:28
Kom ik weer bij mijn begin vraag, wie heeft er nu werkelijk ervaring vakantie op een electrische fiets. Van de mensen die weer zo fanatiek los gaan op dit forum hebben de mensen met de ervaring zich maar weer stil en roepen de mensen die daar geen ervaring mee hebben het hardst. Zowel E -bikers als de " klassieke " fietsers Eigenlijk vind ik dat wel jammer.
Een aantal mensen heeft deze vraag waaronder ik, al beantwoord. Volgend jaar ga ik weer met ebike op vakantie. Zonder aanhanger en kampeet spullen dit keer. Ga gebruik maken van Airbnb.
Hehe daar ben ik weer, na twee dagen cursus precies 55 km ten zuidwesten van mijn woning. Dus heen voor de wind, terug tegen wind. Op de terugweg moesten er even wat meer kleren aan en duurde het een half uur langer.

Wat ik fijn vond aan de electrieke ondersteuning was dat ik mijn inspanning rustig kon opbouwen en nu het gevoel heb dat ik een heel goede training heb gedaan. De weegschaal is het met me eens, de kilo's en het vetpercentage is omlaag. En ik heb een fijne route gereden, ik heb genoten...

En That's all folks, dat is het enige waar het om gaat, dat je iets doet dat je fijn vind. Wat anderen doen.....zolang je het niet hoeft te ruiken, te voelen (fysiek dus niet gevoelens) of te horen, dan kan je het lekker laten gaan, doe lekker jouw ding, zolang anderen het ook maar niet hoeven te ruiken, te voelen of te horen.
Beste Hans,
Dagtochten, dat was nou net niet de vraag, ook niet woon-werk verkeer.

Vereniging voor fietsreizigers,( met of zonder e-bike.) vakantietochten, weekendjes weg, bepakt op pad.
Marjan schreef:
di 20 nov, 2018 20:56
Beste Hans,
Dagtochten, dat was nou net niet de vraag, ook niet woon-werk verkeer.

Vereniging voor fietsreizigers,( met of zonder e-bike.) vakantietochten, weekendjes weg, bepakt op pad.
Twee dagen schreef ik, dus geen dagtocht, elders werd al aangegeven dat het na een overnachting al een reiziger betreft.

Maar de kern van mijn bijdrage is je denk ik geheel ontgaan : "het enige waar het om gaat, dat je iets doet dat je fijn vind."
[/quote]
Ik ben iemand die ze leest, en nu jij er over begint, ook reageert. Een mening heb ik niet, althans, niet eentje die er toe doet als reactie op de oorspronkelijke vraag. Maar ik vind het niettemin interessante materie - want, een nieuwe manier van afstanden afleggen per fiets (mijn definitie van fiets is best simpel: als het trappers heeft die je moet gebruiken maar vooruit te komen, is het al gauw een fiets - ondersteuning of niet), die niet meer weg te denken is.
[/quote]

Travelmaster - Hier sluit ik me volledig bij aan.