Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike verdringt fiets - Pagina 25 - Forum Wereldfietser

e-bike verdringt fiets

634 berichten
Sinds drie jaar heb ik een electrische fiets die ik voor fietsvakanties gebruik en tot de afgelopen zomer ook voor fietstochten in onze buurt. Maar ik miste de sensatie van het zelf fietsen. Heb daarom een lichtgewicht racefiets gekocht voor de ritten in de buurt. Ik denk dat je het gevoel van gewoon fietsen kwijtraakt als je alleen nog maar op een electrische fiets rijdt. Jammer dat veel gebruikers van een electrische fiets dat niet (willen) accepteren. Als ik goed om mij heen kijk naar de vele electrische fietstoeristen die hier in Zuid-Limburg met vakantie zijn (geweest) dan kom ik tot de conclusie dat de meeste van hen voorheen in de auto rondreden en dus misschien toch wel te lui om zelf te fietsen. Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen.
willem.m schreef:
di 20 nov, 2018 19:12
Rokon schreef:
di 20 nov, 2018 14:09
Als het persoonlijk wordt en dit blijft getolereerd, dan stopt het voor mij sofort.
Heb altijd respect getoond en de nodige beeldspraak gebruikt om mijn standpunt te verduidelijken, maar dit forummisbruik keur ik volledig af.
Ik zoek wel een ander forum om mijn ei kwijt te geraken, en je moet hier niet met 17 miljoen zijn, zeker niet, maar wel zien dat je nog kan kaarten he, of het wordt een lang spelletje 'patience'...
Mijn advies: Niet al te serieus omgaan met stokers op dit forum. Besteed je tijd aan mensen waar je wel energie van krijgt!
 
Precies, stokers heb je op de locomotief en op de tandem ... en die laatste die is pas een valse eend in het wak.
Zo'n tandem is een fiets met valse trap-ondersteuning, in de polder rijdt je met een tandem iedereen eruit.
Dus ... weg met de tandems ? :shock:

BSM
Erik v S schreef:
di 20 nov, 2018 01:51
Zijn de nieuwe e-bezoekers van dit forum wel op reis? Of zijn het gewoon forenzen?

Het wereldfietser forum had al (te) veel bezoekers die alleen kwam om over dure fietsen te ouwenelen, nu zijn daar dure elektrische fietsen bij gekomen. En uit de berichten lijkt wel dat de e van e-bike voor veel nieuwelingen vooral voor erkenning staat.

Ik wil best een schouderklopje uitdelen aan iemand die voor woon-werkverkeer de auto voortaan laat staan vanwege e-bike.
Maar wereldfietser is ooit opgericht voor mensen die richting Middellandse Zee of Noordkaap fietsen, of verder.

Ik vind de nieuwe (veel postende) doelgroep van e-fietsforenzen geen aanwinst.
Ook verwacht ik dat er steeds meer e-bikers gaan komen die nooit grote tochten op een echte fiets hebben gereden. Die als scholier al op een e-bike reden en daarna nooit meer een normale fiets hebben aangeschaft. Vergelijkbaar met mijn ouders, die pas op campings gingen overnachten nadat ze een vouwcaravan hadden gekocht. Een tent hebben ze nooit gehad.
Heel lang geleden (in de tijd dat contactadvertenties op zaterdag nog vele pagina's in de Volkskrant vulden :wink:) heb ik wel eens een blind date met iemand gehad. Ze vertelde mij dat ze niet op de fiets naar haar werk ging, omdat je daar zo van ging zweten. Ik vond al dat ze veel te veel make-up op haar gezicht had gesmeerd, en na deze ontboezeming was ik wel klaar met deze - excusez le mot - tuthola. Misschien dat een e-bike voor haar nu een uitkomst is. Misschien dat zulke types nu zelfs meerijden op de jaarlijkse fietsdag van de ANWB, maar zitten we daar bij de Wereldfietser op te wachten?
Oudere wereldfietsers smokkelen wel eens door een stukje met de trein te gaan wanneer het op een dag niet zo meezit. Een e-bike kan dan een goed alternatief zijn. Ze begrijpen in ieder geval de essentie van fietsen op eigen kracht. Als anderen reizen op een e-bike leuker vinden, of liever op een hometrainer zitten om naar een live uitzending van de Tour de France te kunnen kijken, is dat ook prima. Maar het is wel wat anders dan een echte fietsreis.
keesswart schreef:
wo 21 nov, 2018 11:21
Erik v S schreef:
di 20 nov, 2018 01:51
Zijn de nieuwe e-bezoekers van dit forum wel op reis? Of zijn het gewoon forenzen?

Het wereldfietser forum had al (te) veel bezoekers die alleen kwam om over dure fietsen te ouwenelen, nu zijn daar dure elektrische fietsen bij gekomen. En uit de berichten lijkt wel dat de e van e-bike voor veel nieuwelingen vooral voor erkenning staat.

Ik wil best een schouderklopje uitdelen aan iemand die voor woon-werkverkeer de auto voortaan laat staan vanwege e-bike.
Maar wereldfietser is ooit opgericht voor mensen die richting Middellandse Zee of Noordkaap fietsen, of verder.

Ik vind de nieuwe (veel postende) doelgroep van e-fietsforenzen geen aanwinst.
Ook verwacht ik dat er steeds meer e-bikers gaan komen die nooit grote tochten op een echte fiets hebben gereden. Die als scholier al op een e-bike reden en daarna nooit meer een normale fiets hebben aangeschaft. Vergelijkbaar met mijn ouders, die pas op campings gingen overnachten nadat ze een vouwcaravan hadden gekocht. Een tent hebben ze nooit gehad.
Heel lang geleden (in de tijd dat contactadvertenties op zaterdag nog vele pagina's in de Volkskrant vulden :wink:) heb ik wel eens een blind date met iemand gehad. Ze vertelde mij dat ze niet op de fiets naar haar werk ging, omdat je daar zo van ging zweten. Ik vond al dat ze veel te veel make-up op haar gezicht had gesmeerd, en na deze ontboezeming was ik wel klaar met deze - excusez le mot - tuthola. Misschien dat een e-bike voor haar nu een uitkomst is. Misschien dat zulke types nu zelfs meerijden op de jaarlijkse fietsdag van de ANWB, maar zitten we daar bij de Wereldfietser op te wachten?
Oudere wereldfietsers smokkelen wel eens door een stukje met de trein te gaan wanneer het op een dag niet zo meezit. Een e-bike kan dan een goed alternatief zijn. Ze begrijpen in ieder geval de essentie van fietsen op eigen kracht. Als anderen reizen op een e-bike leuker vinden, of liever op een hometrainer zitten om naar een live uitzending van de Tour de France te kunnen kijken, is dat ook prima. Maar het is wel wat anders dan een echte fietsreis.
Ach ... hoeveel van de scholieren van vroeger, die dus op een gewone ouderwetse fiets naar school fietsten fietsten verder dan die school, en hoeveel brachten het tot de Middellandse Zee (of zelfs maar halverwege).

Als een vergelijkbaar aandeel van de huidige fietsende en e-fietsende schooljeugd in de toekomst naar de Middellandse Zee fietsen dan zitten we nog vele jaren goed, nu ja, dan wordt het nog druk, misschien we te druk.

Mij stemt veel meer tevreden dat ik onderweg ook steeds meer Duitse en Franse (en andere) vakantie-fietsers zie.
Zolang dat vakantie-fietsen alleen een Nederlandse hobby is wordt het immers nooit wat (al was het maar omdat we ook het land zijn van de grootste aantallen kerken en kerk-schisma's, sektes en stromingen.

BSM
Erik v S schreef:
di 20 nov, 2018 01:51
Ik vind de nieuwe (veel postende) doelgroep van e-fietsforenzen geen aanwinst.
+1

Ik weet alleen niet of dit iets zegt over ebikende posters of over posters op dit forum in het algemeen. Ik bespeur op het forum een toename van het aantal berichten en discussies over fietsmateriaal en een afname van berichten over fietsreizen*. Dat zal er wel mee te maken hebben dat fietsreizen naar social media en andere outlets zijn gegaan, en topics over fietsmateriaal zich blijkbaar goed lenen voor discussies (soms heel informatief en scherp, maar steeds vaker door mannen (?) gedomineerde, gepolariseerde kroegpraat). Toch vind ik het jammer, en ik weet wel bijna zeker dat het mensen die op zoek zijn naar informatie over fietsreizen zal afschrikken.

*) Niet alleen v.w.b. het aantal topics, maar ook het aantal berichten in een topic, en nog erger: het aantal herhalingen in topics (welles/nietes) om maar gelijk te willen krijgen.
willem.m schreef:
wo 21 nov, 2018 11:49
Ik bespeur op het forum een toename van het aantal berichten en discussies over fietsmateriaal en een afname van berichten over fietsreizen*.

*) Niet alleen v.w.b. het aantal topics, maar ook het aantal berichten in een topic, en nog erger: het aantal herhalingen in topics (welles/nietes) om maar gelijk te willen krijgen.
Dat gevoel hebben wij ook al jaren, erg jammer. En daardoor komen we minder vaak op het forum en zijn we zelfs gestopt met lidmaatschap. Dieuwertje zei gisteren nog. Goh soms wil je wat weten en dan kom je op de WF terecht, maar moet je door zoveel brei voordat je misschien een antwoord kunt vinden. Frans vind dat de landenpagina's bedroevend slecht worden bijgehouden. Tot op heden houden wij zelf het nog braaf bij. Maar voor wie en hoe zit het als wij eens landinfo willen. Het is allemaal erg gedateerd en ook wij denken erover om er ook maar met het aanvullen van de landenpaginas te stoppen. Alle sjeu en inspiratie uit deze site stroomt weg. Heel veel keiharde welles-nietes-gedoe weinig inspiratie. Jammer!
willem.m schreef:
wo 21 nov, 2018 11:49
Ik weet alleen niet of dit iets zegt over ebikende posters of over posters op dit forum in het algemeen. Ik bespeur op het forum een toename van het aantal berichten en discussies over fietsmateriaal en een afname van berichten over fietsreizen*.
+1

We gaan offtopic.. maar, het zijn ALTIJD dezelfde mensen die zich vervolgens NIET aangesproken voelen... Waar ze überhaupt de tijd vandaan halen is me een raadsel.. :roll:
Bridgestone SM schreef:
wo 21 nov, 2018 11:40
Mij stemt veel meer tevreden dat ik onderweg ook steeds meer Duitse en Franse (en andere) vakantie-fietsers zie.
Als het zou lukken om de Britten van hun fietsfobie te genezen door ze op e-bikes te laten rijden, zou dat zeker een vooruitgang zijn :wink: .
Frans & Dieuwertje schreef:
wo 21 nov, 2018 11:56
Frans vind dat de landenpagina's bedroevend slecht worden bijgehouden. Tot op heden houden wij zelf het nog braaf bij. Maar voor wie en hoe zit het als wij eens landinfo willen. Het is allemaal erg gedateerd en ook wij denken erover om er ook maar met het aanvullen van de landenpaginas te stoppen.
even afsplitsen viewtopic.php?f=20&t=32304
Deels mee eens, ik klets idd vaak mee over materiaal, wel in subforum "Techniek en onderdelen", en om aan de klacht enigszins tegemoet te komen dat het daar teveel over gaat, post ik soms ook een reisverhaaltje als ik weer eens een flink stuk gefietst heb in "Algemene bestemmingen en reisverhalen". En helaas, ik fiets niet zo snel naar Afrika of andere exotische oorden, dus daar kan ik weinig bijdrage aan leveren.

Zelf hanteer ik de strategie dat ik bij "Actieve onderwerpen" kijk of er een interessante onderwerpen voorbij komen, die open ik, de items met voor mij niet-aansprekende titels (bv reizen per elektrische fiets) open ik niet.
willem.m schreef:
wo 21 nov, 2018 11:49
Niet alleen v.w.b. het aantal topics, maar ook het aantal berichten in een topic, en nog erger: het aantal herhalingen in topics (welles/nietes) om maar gelijk te willen krijgen.
Mja, als ik een reisverhaaltje typ krijg ik daar weinig reacties op, maar dat is denk ik vooral ook omdat het niet iets is om over te discussieren. Als je in het lijstje "Actieve onderwerpen" kijkt maakt het niet uit hoeveel reacties een onderwerp heeft, elk onderwerp krijgt evenveel aandacht.
bast1aan schreef:
wo 21 nov, 2018 13:34
Deels mee eens, ik klets idd vaak mee over materiaal, wel in subforum "Techniek en onderdelen", en om aan de klacht enigszins tegemoet te komen dat het daar teveel over gaat, post ik soms ook een reisverhaaltje als ik weer eens een flink stuk gefietst heb in "Algemene bestemmingen en reisverhalen". En helaas, ik fiets niet zo snel naar Afrika of andere exotische oorden, dus daar kan ik weinig bijdrage aan leveren.

Zelf hanteer ik de strategie dat ik bij "Actieve onderwerpen" kijk of er een interessante onderwerpen voorbij komen, die open ik, de items met voor mij niet-aansprekende titels (bv reizen per elektrische fiets) open ik niet.
willem.m schreef:
wo 21 nov, 2018 11:49
Niet alleen v.w.b. het aantal topics, maar ook het aantal berichten in een topic, en nog erger: het aantal herhalingen in topics (welles/nietes) om maar gelijk te willen krijgen.
Mja, als ik een reisverhaaltje typ krijg ik daar weinig reacties op, maar dat is denk ik vooral ook omdat het niet iets is om over te discussieren. Als je in het lijstje "Actieve onderwerpen" kijkt maakt het niet uit hoeveel reacties een onderwerp heeft, elk onderwerp krijgt evenveel aandacht.
Herkenbaar.

De echte informatievragen die ik de afgelopen jaren kreeg over gemaakte fietsreizen kreeg kwamen vooral via crazuguyonabike, maar dat heeft ook wel een groter en meer op fietsreizen gericht publiek.
Ik ga binnenkort wel weer een fietsverslagje plaatsen (en het aan de de landenpagina toevoegen). Dat was in Duitsland, waar echt een ebike-hausse is, en waar ik vooral ook veel eMTBs zag (wat ik persoonlijk echt superstom vind :D ).
keesswart schreef:
wo 21 nov, 2018 13:09
Bridgestone SM schreef:
wo 21 nov, 2018 11:40
Mij stemt veel meer tevreden dat ik onderweg ook steeds meer Duitse en Franse (en andere) vakantie-fietsers zie.
Als het zou lukken om de Britten van hun fietsfobie te genezen door ze op e-bikes te laten rijden, zou dat zeker een vooruitgang zijn :wink: .
 
Britten op andere gedachten brengen lijkt mij net zo makkelijk als Britten laten realiseren dat niet het continent "geïsoleerd" is maar zij zelf, niet alleen als het mist, maar ook als ze de laatste aansluiting met de EU gaan missen.

BSM

PS Ik kan ook nog wel een paar eiland-ervaringen melden ...
Even weer on-topic, ik kan het weten, want ik ben de Topic Starter tenslotte.

Ik zie dat er een reactie van mij op conservatisme is weggemodereerd.

Blijkbaar mag je hier wel suggereren dat gewone fietsers ouderwets zijn en een hang hebben naar oude dingen net zoals mensen die terugverlangen naar de oude fotografie en de donkere kamer.

Dat de e-biker met zijn tijd meegaat en de fietser niet dus. Mijn reactie dat die vergelijking de plank volledig mis slaat, wordt weggemodereerd.

Een moderne vakantiefietser is niet iemand die bij het "oude" wil blijven, het is iemand die er bewust voor kiest om te bewegen, sportief bezig te zijn en zijn lichaam in conditie wil houden, en dat in combinatie met mooie tochten en uitzichten.

Sommige e-bikers zijn op hun teentjes getrapt als ik een woord als "gemak" gebruik, terwijl ze letterlijk toegeven dat ze niet moe willen zijn als ze boven op de berg aankomen.

Het past eigenlijk wel in de moderne facebook-mentaliteit. Je wilt je op een bepaalde manier presenteren, en de presentatie is dominant aan de inhoud. Je wilt wel het gevoel, maar niet het ongemak. Voor mij werkt dat niet, ik mis dan elke vorm van voldoening. Maar misschien ben ik wel te oud voor dit soort moderne manieren van vrijetijdsbesteding. Laat mij maar lekker zwoegen zo nu en dan.
rooss schreef:
wo 21 nov, 2018 14:10
Een moderne vakantiefietser is niet iemand die bij het "oude" wil blijven, het is iemand die ...
Ik ben het misschien zelfs deels eens met je gevoelens, maar vervang eens wat woorden "is" door "vindt ik", dan krijg je denk ik al minder ruzie. Maar dat is jou al heel vaak verteld, dus ofwel is het je bedoeling om te provoceren ofwel er is iets anders dat je belet in de communicatie.

Gelukkig komt het hier weer goed:
rooss schreef:
wo 21 nov, 2018 14:10
... Voor mij werkt dat niet, ik mis dan elke vorm van voldoening. Maar misschien ben ik wel te oud voor dit soort moderne manieren van vrijetijdsbesteding. Laat mij maar lekker zwoegen zo nu en dan.
Leon schreef:
wo 21 nov, 2018 14:21
rooss schreef:
wo 21 nov, 2018 14:10
Een moderne vakantiefietser is niet iemand die bij het "oude" wil blijven, het is iemand die ...
Ik ben het misschien zelfs deels eens met je gevoelens, maar vervang eens wat woorden "is" door "vindt ik", dan krijg je denk ik al minder ruzie. Maar dat is jou al heel vaak verteld, dus ofwel is het je bedoeling om te provoceren ofwel er is iets anders dat je belet in de communicatie.

Gelukkig komt het hier weer goed:
rooss schreef:
wo 21 nov, 2018 14:10
... Voor mij werkt dat niet, ik mis dan elke vorm van voldoening. Maar misschien ben ik wel te oud voor dit soort moderne manieren van vrijetijdsbesteding. Laat mij maar lekker zwoegen zo nu en dan.
Je bedoelt natuurlijk: "iK VIND dat het je bedoeling is om te provoceren, ofwel...". :D

Nee, het is niet mijn bedoeling om te provoceren, maar ik ga een goede discussie niet uit de weg. (vind ik).

Ik ben het niet met je eens om overal "vind ik" bij te zetten. Het is m.i. volledig duidelijk dat het om een mening gaat.
Zie onder.
rooss schreef:
wo 21 nov, 2018 14:30
Het is m.i. volledig duidelijk dat het om een mening gaat.
Dan is het jou, vind ik, niet opgevallen dat sommige mensen erg boos op jouw teksten reageren.

Als je wilt communiceren gaat het er m.i. minder om wat je zelf denkt dat iets betekent, maar meer om wat de ander er van maakt?
rooss schreef:
wo 21 nov, 2018 14:30
Leon schreef:
wo 21 nov, 2018 14:21
ofwel is het je bedoeling om te provoceren ofwel er is iets anders dat je belet in de communicatie.
Je bedoelt natuurlijk: "iK VIND dat het je bedoeling is om te provoceren, ofwel...". :D
Alleen als je een derde optie kunt aandragen die niet onder de andere twee valt, maar dat wordt met de zinsconstructie "iets anders" toch wel lastig denk ik.
rooss schreef:
wo 21 nov, 2018 14:30
Het is m.i. volledig duidelijk dat het om een mening gaat.
Dat vind ik niet.
rooss schreef:
wo 21 nov, 2018 14:30
Het is m.i. volledig duidelijk dat het om een mening gaat.
Nee, dat is het niet.
Merkt iemand verschil?