Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike verdringt fiets - Pagina 29 - Forum Wereldfietser

e-bike verdringt fiets

634 berichten
Leon, terechte opmerking. Maar deze onderverdeling is net zo goed relevant bij verdringing.

De reden dat ik de vraag stelde is dat het woord verdringen kennelijk bij behoorlijk wat mensen dermate negatieve gevoelens op roept, zeker wanneer dat ten koste gaat van het op dit forum favoriete vervoersmiddel, de fiets zonder ondersteuning, dat daardoor de reacties ook minder genuanceerd worden in sommige gevallen.

Nu kunnen minder genuanceerde antwoorden best leuk zijn, maar of dat leidt tot beter beeldvorming hoe men nu echt over iets denkt, dat kan je je afvragen.
Ik lees en ik citeer hierbij Radar Avro Tros, dat het herstel van fietsverkoop dit jaar lijkt door te zetten. Met een groei van 3%. E-bikes doen het momenteel vooral goed en er worden naar schatting 10% meer verkocht dan vorig jaar, met een totaal van 327.000 stuks.
De 3% stijging van fietsverkopen is 957.000 stuks volgens de brancheorganisatie RAI Vereniging en BOVAG.
Toch is de fietsenbranche niet tevreden. BOVAG klaagde over de strenge verkeersregels voor de extra snelle elektrische fietsen, de zogeheten speed pedelecs, die een snelheid van 40 km/uur kunnen bereiken. Een brommerstatus, wat zou betekenen dat ze binnen de bebouwde kom op de rijbaan moeten*.
Dat schrikt potentiële kopers af stelt BOVAG.
Voor 2017 ging het om ongeveer 3500 stuks. Daar is volgens de brancheorganisatie tot nu toe weinig progressie waar te nemen.
* Ik zie overigens gemeenten die binnen de bebouwde kom met verkeersbord aangeven dat de SP toegestaan is op het fietspad.

Een e-bike die de fiets verdringt? In een wereldfietsforum denk je dan al snel aan vakantiefietsen.
Verdringt de e-bike de vakantiefietser die op weg gaat naar buitenland?
joukon schreef:
vr 07 dec, 2018 13:02

Toch is de fietsenbranche niet tevreden. BOVAG klaagde over de strenge verkeersregels voor de extra snelle elektrische fietsen, de zogeheten speed pedelecs, die een snelheid van 40 km/uur kunnen bereiken. Een brommerstatus, wat zou betekenen dat ze binnen de bebouwde kom op de rijbaan moeten*.
Dat schrikt potentiële kopers af stelt BOVAG.
Hoezo? Moeten de verkeersregels minder streng omdat ze anders de verkoop afremmen? (m.a.w. verkoopcijfers voor veiligheid?)
nicolevelo schreef:
vr 07 dec, 2018 14:14
joukon schreef:
vr 07 dec, 2018 13:02

Toch is de fietsenbranche niet tevreden. BOVAG klaagde over de strenge verkeersregels voor de extra snelle elektrische fietsen, de zogeheten speed pedelecs, die een snelheid van 40 km/uur kunnen bereiken. Een brommerstatus, wat zou betekenen dat ze binnen de bebouwde kom op de rijbaan moeten*.
Dat schrikt potentiële kopers af stelt BOVAG.
Hoezo? Moeten de verkeersregels minder streng omdat ze anders de verkoop afremmen? (m.a.w. verkoopcijfers voor veiligheid?)
 
Goeie vraag .... (en het antwoord is ja, althans zolang we kabinetten hebben met kooplieden en dominées).

Verder - ja we dwalen weer af - heb ik liever een bedreven Speed Pedelec courreur op het fietspad als een onbenullig Snor-Scooter-blondje. De gevaarzetting van overmatig grote snor-scooters is een stuk groter, vooral omdat de berijd(st)er in het algemeen een enkel benul heeft van hoeveel ruimte er is, hoeveel zo'n scooter aan ruimte inneemt en hoeveel het gerwichtsverschil uitmaakt als zo'n scooter een fiets aantikt.

Dit alles nog afgezien van de kwalijke kwalmen die de meeste snor-scooters uitstoten.

Ja, ik weet het, een speedy Speed Pedelec ken erg verrassend uit het niks komen terwijl zo'n scooter zich altijd wel aankondigt, maar een vlot trappende (race)fietser rijdt niet zoveel trager.

BSM

PS   Als ik met 30+ km/u door het stadsverkeer beweeg .... dan is dat omdat ik de wind in de rug heb, of de helling af ga, ik heb (nog steeds) geen e-hulp.
PS2 Niets is leuker als helling af zo'n bord
 50  te laten opflitsen.
Bridgestone SM schreef:
vr 07 dec, 2018 16:58
Verder - ja we dwalen weer af - heb ik liever een bedreven Speed Pedelec courreur op het fietspad als een onbenullig Snor-Scooter-blondje. De gevaarzetting van overmatig grote snor-scooters is een stuk groter, vooral omdat de berijd(st)er in het algemeen een enkel benul heeft van hoeveel ruimte er is,
Ja, we dwalen af en vallen in herhaling.
Ik heb maanden geleden al geschreven dat er (in ieder geval in mijn Stadsie) veel te veel traditionele fietsers zijn om van verdringing te spreken. Maar de e-bike en speedpedelec verdringen andere gemotoriseerde tweewielers. Vanuit milieu-oogpunt is dat mooi, maar vanuit verkeersveiligheid vind ik het een slechte ontwikkeling.

In deze fietsvriendelijke omgeving met barstensvolle fietspaden drukken speedpedelecs en opgevoerde e-Bikes de traditionele fietsers letterlijk de berm in. Ik heb foodora en deliveroo-koeriers op e-Bikes gezien, pizza-koeriers op speedpedelecs. Advocaten en makelaars leveren hun scooters in voor glimmende zwarte pedelecs met leren tasje. Ik heb jochies van 15 gezien die door het centrum van Hilversum tegen de richting in op het fietspad racen en mannen met wijkende haarlijn (dat zie je als ze geen helm op hebben) racen langs een vol terras in het voetgangersgebied. Ik zie speedpedelecs met reuzebanden en racestrepen op polderpaadjes. ‘s Ochtends word ik regelmatig in Tuindorp het trottoir op gedrongen door een moeder met e-bakfiets die de bocht wat te krap neemt.

Zelfs de formulering dat een berijder “geen enkel benul” heeft, heb ik in verband met pedelecs gebruikt, maar dan over snelheid (en als reactie op de racefietser die eeuwig als excuus opduikt en hele bijzondere capaciteiten toegedicht wordt).

Een speedpedelec rijdt 45, kan overal komen en mag overal staan.
De speedpedelec is daarom prachtig spul voor scooter-blondjes, bontkraag-pubers en mamils. Juist in steden die wat aan walmen en snelheidsverschillen op fietspaden proberen te doen.

Een speedpedelec is zo snel als een brommer. Daarom moet zo’n monster wat mij betreft op de rijbaan, de berijder moet een helm op en een rijexamen doen.
De roze asfaltstroken zijn van ‘ons’, echte peddelaars.

Waar komt het idee vandaan dat een eigenaar van een speed-pedelec wèl bedreven zouden zijn?
Erik v S schreef:
vr 07 dec, 2018 19:55
Waar komt het idee vandaan dat een eigenaar van een speed-pedelec wèl bedreven zouden zijn?
Alhier is het geen idee maar zijn het harde observatie-feiten.

Ik word veel vaker door snor-scooters van de weg gedrukt als door die speedy-types.

Maar ... ik zie ook wel dat zodra de Speed Pedelec de plek inneemt van de scooters de kans groot is dat het weg-gedrag netto nog beroerder wordt.

BSM
Edit: Laat maar.
Erik v S schreef:
vr 07 dec, 2018 19:55
Een speedpedelec rijdt 45, kan overal komen en mag overal staan.
Ik ben het met veel van wat je schrijft over de SP wel eens en maak me ook zorgen over de opkomst van de SP. (Al ben ik er geen tegenstander van.)

Maar wat de snelheid betreft wil ik toch even relativeren. SP mogen ondersteunen tot 45 km/uur en bij bepaalde SP kost 45 km/uur relatief weinig inspanning. Maar dat geldt zeker niet voor alle SP's.

Uit Belgisch onderzoek (van een doctoraatsstudent aan de universiteit van Leuven) blijkt echter dat de kruissnelheid (niet gemiddelde snelheid) van SP's op een plek waar ze door kunnen rijden toch maar rond de 35 km/uur is. En zijn er zeker die die 45 km/uur wel vaak rijden en er kan ook bij 35 km/uur een probleem zijn met onaangepaste snelheid. Maar snelheden van boven de 40 km/uur zijn zeker niet de regel. Of de situatie zou in Nederland fundamenteel anders moeten zijn dan in België. Dat kan natuurlijk.

Renaat
Uit Belgisch onderzoek (van een doctoraatsstudent aan de universiteit van Leuven) blijkt echter dat de kruissnelheid (niet gemiddelde snelheid) van SP's op een plek waar ze door kunnen rijden toch maar rond de 35 km/uur is.
Maar 35 km/u? Dat is ruwweg dubbel zo snel dan de gemiddelde fietser die ik onderweg zie (tenzij z/hij op een e-fiets zit). Stel je voor dat je 200 km/u rijdt op de autosnelweg waar het gemiddelde 100 km/u is; of 100 km/u waar het gemiddelde 50 km/u is.
Ik ga in in heuvelachtige omgeving vaak 35 - 45 km/u op de gewone fiets maar heb niet de illusie dat ik dit zonder kleerscheuren lang in de stad zou kunnen volhouden. Ook met een slakkengang moet ik daar dagelijks remmen en uitwijken voor verkeersdeelnemers van alle soorten die zich bevinden waar dat beslist niet de bedoeling is. Hard gaan kost concentratie. Ook op vakantie heb ik wel eens gemerkt. Na een fantastische bochtige afdaling van een half uur dacht ik gewoon weer bergop te kunnen omdat mijn benen een half uur rust hadden gehad. Viel dat even tegen. Na 100 meter klimmen viel ik bijna van mijn fiets!
derdekeer schreef:
vr 07 dec, 2018 21:32
Uit Belgisch onderzoek (van een doctoraatsstudent aan de universiteit van Leuven) blijkt echter dat de kruissnelheid (niet gemiddelde snelheid) van SP's op een plek waar ze door kunnen rijden toch maar rond de 35 km/uur is.
Maar 35 km/u? Dat is ruwweg dubbel zo snel dan de gemiddelde fietser die ik onderweg zie (tenzij z/hij op een e-fiets zit). Stel je voor dat je 200 km/u rijdt op de autosnelweg waar het gemiddelde 100 km/u is; of 100 km/u waar het gemiddelde 50 km/u is.
Stel je voor je fietst op de buitenweg daar is de "norm" 80 km/u (of 70 km/u in Vlaanderen) en de gemiddelde fietser rijdt nog geen 20 km/u ... als het gaat om snelheidsverschillen is dit veel extremer (ik heb het dan nog niet eens over met 8 km/u de helling op kruipen op een 90 km/u weg - vóór de gewijzigde snelheden in Frankrijk)

Omgekeerd: Ik ben geen race-courreur op de fiets maar met de wind mee wil ik best 30+ halen, ook in de stad.

Of te wel: Indien de berijder een beetje oplettend is is er met 30-35 km/u niet zoveel mis.

Tot nog toe zie ik hier vooral een wat sportievere SP-er, het type dat die extra snelheid gebruikt om zijn woon-werkverkeer versneld fietsend af te leggen (en soms dus sneller als met de auto).
Hetzelfde geldt voor de nog veel zeldzamer gestroomlijnde ligfietser, die rijdt ook tegen de 40 km/u, en die heeft daarbij ook nog eens het nadeel van onopvallendheid door zijn lage profiel.

Qua gevaarlijk weggedrag zijn de pizza-courriers en andere "blondjes" (met name die op die veel te dikke al dan niet opgevoerde snor-scooters) veel erger, die rijden hetzij met de gedachte dat ze onsterfelijk zijn of zonder ook maar één enkele gedachte.

BSM
Erik v S schreef:
vr 07 dec, 2018 19:55
Een speedpedelec rijdt 45, kan overal komen en mag overal staan.
Nee, sommige SP-merken en types kunnen onder bepaalde omstandigheden 45 kmpu halen. De meeste halen met flinke inspanning 40, en bij drukte niet. Zo mogen ze op een (brom)fietspad binnen de bebouwde kom 30.
De speedpedelec is daarom prachtig spul voor scooter-blondjes, bontkraag-pubers en mamils. Juist in steden die wat aan walmen en snelheidsverschillen op fietspaden proberen te doen.
Ik denk dat in de stad een gewone ebike voor dergelijke berijders veel aantrekkelijker is, want minder regelgeving, net zo gemakkelijk of gemakkelijker op te voeren als een blauw-plaatje en veel betaalbaarder dan een SP.
Een speedpedelec is zo snel als een brommer. Daarom moet zo’n monster wat mij betreft op de rijbaan, de berijder moet een helm op en een rijexamen doen.
Dat zijn momenteel inderdaad de regels voor een SP. Alleen in Gelderland zijn stukken fietspad uitgezonderd, waar rijden op de weg voor een SP te gevaarlijk zou zijn.
De roze asfaltstroken zijn van ‘ons’, echte peddelaars.
Waar komt het idee vandaan dat een eigenaar van een speed-pedelec wèl bedreven zouden zijn?
Die heeft in ieder geval een rijbewijs, wat voor (race)fietsers, ebikerijders niet verplicht is.
derdekeer schreef:
vr 07 dec, 2018 21:32
Uit Belgisch onderzoek (van een doctoraatsstudent aan de universiteit van Leuven) blijkt echter dat de kruissnelheid (niet gemiddelde snelheid) van SP's op een plek waar ze door kunnen rijden toch maar rond de 35 km/uur is.
Maar 35 km/u? Dat is ruwweg dubbel zo snel dan de gemiddelde fietser die ik onderweg zie (tenzij z/hij op een e-fiets zit). Stel je voor dat je 200 km/u rijdt op de autosnelweg waar het gemiddelde 100 km/u is; of 100 km/u waar het gemiddelde 50 km/u is.
Ik begrijp je reactie op het woordje 'maar'. Ook 30-35 km/uur is snel t.o.v. vele andere fietsers en is op sommige locaties en momenten niet verantwoord. Het woord 'maar' was voor mij meer en verwijzing naar de snelheden van 40-45 km uur, snelheden die helemaal niet zo vaak gereden worden door SP-rijders al lijken sommige mensen te denken van wel.

Ook in discussie van fietsers op het fietspad of op de weg is dat relevant. Zeker in België waar veel wegen met maximumsnelheden van 50 km/uur bestaan zou het mengen nog best kunnen werken als SP's effectief 45 km/uur zouden gaan. Aan 30-35 km/uur is er echter een groot snelheidsverschil met de auto's.
Eigenlijk begrijp ik niet goed waarom men in Nederland - waar in tegenstelling tot België snelheidsbeperkingen op alle fietspaden van toepassing zijn - het probleem van te snelle SP-rijders niet oplost door systematisch en veelvuldig te handhaven op die snelheid.

Renaat
Revanho schreef:
zo 09 dec, 2018 13:12
Eigenlijk begrijp ik niet goed waarom men in Nederland - waar in tegenstelling tot België snelheidsbeperkingen op alle fietspaden van toepassing zijn - het probleem van te snelle SP-rijders niet oplost door systematisch en veelvuldig te handhaven op die snelheid.
Renaat,

Hoeveel wordt er nu werkelijk in België aan handhaving van snelheidsbeperkingen gedaan ??
Ik kom al heel lang in België, en ik heb nog nooit een snelheids-meting gezien.
Misschien kijk ik niet goed ... maar ik heb ook nog steeds geen bon gehad.

De enige "maatregel" die ik ken zijn de soms echt waardeloze tot onmogelijk fietsvoorzieningen.
De excessen daarin zijn soms nog groter als wat men in Nederland al "presteert".
Mocht de laatste jaren alles gladgestreken zijn dan excuseer ik me ... :roll:

BSM
Revanho schreef:
vr 07 dec, 2018 21:08
Uit Belgisch onderzoek (van een doctoraatsstudent aan de universiteit van Leuven) blijkt echter dat de kruissnelheid (niet gemiddelde snelheid) van SP's op een plek waar ze door kunnen rijden toch maar rond de 35 km/uur is. En zijn er zeker die die 45 km/uur wel vaak rijden en er kan ook bij 35 km/uur een probleem zijn met onaangepaste snelheid. Maar snelheden van boven de 40 km/uur zijn zeker niet de regel. Of de situatie zou in Nederland fundamenteel anders moeten zijn dan in België. Dat kan natuurlijk.
In Nederland is (was) de gemiddelde snelheid nog lager:

Afbeelding

Bron: https://www.swov.nl/publicatie/speed-pe ... de-rijbaan

Ik denk dat het goed is als de speed pedelec sneller zou gaan, nu overlapt hij te veel met de gewone fiets waardoor een plaats op het fietspad niet helemaal onlogisch is. Gaan ze sneller dan gaat dat argument veel minder op.
Revanho schreef:
zo 09 dec, 2018 13:12
Eigenlijk begrijp ik niet goed waarom men in Nederland - waar in tegenstelling tot België snelheidsbeperkingen op alle fietspaden van toepassing zijn - het probleem van te snelle SP-rijders niet oplost door systematisch en veelvuldig te handhaven op die snelheid.
Omdat handhaven in Nederland een heel vies woord is.

Zelfs als het gaat om bijvoorbeeld bellen op de fiets zegt men doodleuk dat dit niet te handhaven zou zijn. Geen enkele journalist waagt zich dan aan het openlijk stellen van de vraag: "Hoezo, je ziet het toch?". Not done.

@daulagari
Ik vind de volgende afbeelding uit het rapport illustratiever. Het laat zien dat je om het in jouw plaatje genoemde gemiddelde te halen toch een aanzienlijk deel van de afstand behoorlijk hard moet fietsen:
Afbeelding
Bridgestone SM schreef:
zo 09 dec, 2018 13:20
Hoeveel wordt er nu werkelijk in België aan handhaving van snelheidsbeperkingen gedaan ??
Ik kom al heel lang in België, en ik heb nog nooit een snelheids-meting gezien.
Misschien kijk ik niet goed ... maar ik heb ook nog steeds geen bon gehad.
Er zijn ongeveer 80 trajectcontroles in Vlaanderen en ongeveer 1400 flitspalen waarvan de grote meerderheid permanent werkt. Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog losse snelheidscontroles, maar daar heb ik geen aantallen van.

Spijtig genoeg gebeuren er bijna geen snelheidscontroles in zone dertig. De overgrote meerderheid van de controles is op autosnelwegen, autowegen en op (gewest)wegen waar snelheden van 70 km/uur van toepassing zijn.
Bridgestone SM schreef:
zo 09 dec, 2018 13:20
De enige "maatregel" die ik ken zijn de soms echt waardeloze tot onmogelijk fietsvoorzieningen.
De excessen daarin zijn soms nog groter als wat men in Nederland al "presteert".
Mocht de laatste jaren alles gladgestreken zijn dan excuseer ik me ... :roll:
Op de fietspaden gebeuren geen snelheidscontroles. Enerzijds worden er dezelfde (drog)redenen voor gegeven dan in Nederland, aan de andere kant hebben in Vlaanderen nooit zo'n groot probleem met opgevoerde snorfietsen en scooters gehad als in Nederland. Het probleem met overdreven snelheden op fietspaden is in België dan ook relatief recent.

Tenslotte gelden er geen specifieke snelheidsbeperkingen op fietspaden in België. Vaak is wel de snelheidsbeperking van de naastliggende weg van toepassing en op jaagpaden gelden wel snelheidsbeperkingen. Maar er zijn dus veel fietspaden waren men perfect legaal 50 of zelf 70 km/uur kan rijden.

Daarmee is mijn vraag niet beantwoord. Waarom lost men het probleem met te hoge snelheden op de fietspaden niet op met handhaving?
daulagari schreef:
zo 09 dec, 2018 15:18
Ik denk dat het goed is als de speed pedelec sneller zou gaan, nu overlapt hij te veel met de gewone fiets waardoor een plaats op het fietspad niet helemaal onlogisch is. Gaan ze sneller dan gaat dat argument veel minder op.
Volgens mij moeten de technische voorschriften van SP's dan strenger worden met o.a. minimale bandbreedtes en kwaliteit van de remmen. En natuurlijk de technische mogelijkheden van ondersteuning, want met de huidige regelgeving kunnen enkel erg duren SP's de ondersteuning bieden die langdurig snel rijden mogelijk maakt.

Mits aangepaste snelheid lijkt een SP toch veel meer op een gewone fiets dan op een vrachtwagen of auto. Mits aangepaste snelheid hoort een SP volgens mij dan wel thuis op het fietspad.
daulagari schreef:
zo 09 dec, 2018 15:18
In Nederland is (was) de gemiddelde snelheid nog lager:
Dank je voor de info, maar je vergelijkt appels met peren. Ik schreef bewust heel uitdrukkelijk dat in het onderzoek waar ik naar verwees spake is van de kruissnelheid. Kruissnelheden zijn (zeker op Belgische infrastructuur) heel wat hoger dan gemiddelde snelheden. Gemiddelde snelheden zijn op zich ook niet echt interessant. Ze laten niet toe om correct in te schatten hoe groot het eventuele probleem is met snelheid.