Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke grips en korte barends voor stuur met 16° backsweep? - Forum Wereldfietser

Welke grips en korte barends voor stuur met 16° backsweep?

Hoi,

Wie kent of heeft ervaring met goede grips en liefst ook korte barends voor een stuur met behoorlijk wat backsweep?

Probleem:

Na polsklachten bij lange ritten tijdens fietsvakanties heb onlangs mijn vrijwel rechte stuur vervangen door een stuur met 16° backsweep. Dat beviel de eerste langere rit heel goed - uiteraard weet ik niet of dit op langere termijn ook klachtenvrij zal zijn, maar laat ik ervan uit dat dit wel zo is.

Mijn vraag heeft te maken met de barends. Ik heb er nu (van het vorige stuur nog) Ergon handvatten met van die geïntegreerde barends op zitten. Door de hoek zijn de barends niet meer goed in positie. Ik kan ze er eigenlijk net zo goed aflaten...

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar barends (niet van die hele lange en zeker geen foam!) die een grotere knik naar binnen kunnen maken, al dan niet in combinatie met andere grips.Mochten deze er niet zijn, dan overweeg ik goede grips zonder barends, zolang de handen maar comfortabel op het stuur kunnen. Maar ook dan geldt: welke grips zijn het meest geschikt voor gebogen sturen?

Mijn eigen zoekactie:

Ik heb al gekeken bij:
- Ergon: Ik heb al diverse GP varianten in mijn immer uitdijende fietsmateriaalcollectie. De GP-varianten zijn echter ideaal voor geen/beperkte backsweep.
- Ergotec: Dit is een kleine, aan te passen barend: https://www.ergotec.de/en/products/lenk ... /evo1.html. Evt in combinatie met deze grips: https://www.ergotec.de/en/products/grif ... ero-2.html
- SQlab: Heeft alleen inner barends. Die passen niet in combinatie met R-shifter.

N.B.
Ik ben niet op zoek naar een ander stuur, een andere zitpositie, een ander aandrijfsysteem, andere banden of voedingsadviezen :wink:
willem.m schreef:
vr 25 jan, 2019 10:39
welke grips zijn het meest geschikt voor gebogen sturen?
Ik heb iemand - volgens mij een of andere fietsenmaker uit het verre noorden - eens horen zeggen dat zogenoemde ergonomische handvatten (is dit hetzelfde als het Engelse grips?) die je handpositie in een bepaalde zogenoemde optimale positie willen dwingen alleen maar nadelig zijn omdat je handen dan geen bewegingsvrijheid meer hebben. Dan krijg je dus een voorkeur voor ronde handvatten, liefst zo dik mogelijk zodat je je handen zo min mogelijk hoeft samen te knijpen.
Verder ben ik benieuwd of je wat vindt, wat ik heb er ook wel eens naar gezocht.
Met deze problemen heb ik ook lang gevochten.
Momenteel rij ik met;
Snelle hybride; Ergotech Moon, reis fiets; Ergotech LT, MTB; Mary-bar,
allen icm Ritchey wcs soft grips en door de buiging geen bar-ends meer.
nb. bij de Mary-bar heb ik eens bar-ends naar het midden vh stuur verplaatst, net voorbij de handvatten en shifters. Maar ik kwam erachter dat ik ze toch niet meer gebruikte, dus weer verwijderd.

Verder sluit ik me helemaal aan bij Leon vwb ergonomische handvatten.
Dank voor jullie reacties! Ik zou dus in de richting van dikke, ronde handvatten kunnen denken, en zonder barends. Scheelt ook gelijk gewicht!

@Cervus: Welke Richey grip gebruik je? Er zijn nogal wat WCS-varianten: https://eu.ritcheylogic.com/eu_en/adventure-bike/grips. Sommige zijn met een soort foam, en mijn ervaring met foam is niet erg positief.
willem.m schreef:
vr 25 jan, 2019 13:49
mijn ervaring met foam is niet erg positief.
Dat snap ik. Veel van dat spul is zo sterk als badschuim met wat gelatine.
De enige uitzondering die ik ken is Grab On stuurfoam (https://www.grabongrips.com/). Het is wat duurder dan het badschuim, maar kan veel meer hebben en is dikker. Het werd lang verkocht door Avaghon, Recyle en vervolgens Bik4travel, maar die hebben het niet meer.
Edit: bij mij gaat dit foam in principe mee tot het door een flinke snijdende impact beschadigt raakt. Na 25000 km was er van slijtage of dunner worden op de plaats van de handen nauwelijks sprake. Of het afgeeft kan ik niet zo goed beoordelen omdat er tegelijk ook andere handvatten op het stuur zitten. Mijn handen worden wel wat vies tijdens zomertochten.

Marten Gerritsen heeft het woord Grab On nog op zijn site staan.
Verder: https://www.sjscycles.co.uk/handlebar-t ... ars-black/

Deze link brengt me op het idee om eens bij winkels voor motorrijders te kijken:
https://www.motorsportsuperstore.com/gr ... 64853.html
Tja, ik was niet helemaal volledig.
De WCS TrueGrip, deze zijn idd van foam (die van 12,95 op uw link).
Deze gaan enkele jaren (4-5 jaar) mee en dan vervang ik ze weer. Ik ervaar dat niet zo als een probleem.
Nb. ik heb ook een Bontrager foam grips gehad welke binnen één jaar kapot gingen (op MTB en 2-3 per week in gebruik).
Voor de bar ends: Ritchey WCS ergo of WCS SL ergo.
Grips waar veel mountainbikers bij zweren: ESI chunky (of de iets dunnere racer’s edge, of de iets dikkere extra chunky). Stevig en comfortabel, je houdt grip als ze nat zijn, en zijn makkelijk in te korten.

https://esigrips.com/mtb-grips/chunky-grips
CarlW schreef:
vr 25 jan, 2019 18:38
Voor de bar ends: Ritchey WCS ergo of WCS SL ergo.
Poeh, ik zou dan moeten kiezen tussen "high density foam" of "advanced nano foam". Gewicht lijkt me niet zo'n punt, dus zou er dan nog kwaliteitsverschil zijn?
Arno-Apeltown schreef:
vr 25 jan, 2019 19:05
Grips waar veel mountainbikers bij zweren: ESI chunky (of de iets dunnere racer’s edge, of de iets dikkere extra chunky). Stevig en comfortabel, je houdt grip als ze nat zijn, en zijn makkelijk in te korten.

https://esigrips.com/mtb-grips/chunky-grips
Ja die hebben mijn vrouw en ik ook op Jones H-bars, fijne grips! Ik heb de extra chunky en zij de chunky, gekocht bij justpedal.nl
Zo zie je maar weer. Ik heb mijn chunky's weer weggedaan voor de TrueGrip's. :wink:
Da’s gek, je had het over Bontrager in je post?
Leon schreef:
vr 25 jan, 2019 11:36
Ik heb iemand ... eens horen zeggen dat zogenoemde ergonomische handvatten ... die je handpositie in een bepaalde zogenoemde optimale positie willen dwingen alleen maar nadelig zijn omdat je handen dan geen bewegingsvrijheid meer hebben.
Een zadel dat je achterwerk geen bewegingsvrijheid geeft is ook nadelig om over klikpedalen maar te zwijgen, geen sterk argument wat mijn betreft, ook met ergonomische handvatten kan je je handen verplaatsen.

Met ergonomische handvatten staat alleen de hoek tussen je handen en je arm staat vast, in reclametaal, je handen worden voor een ondersteund zodat het omknikken van de polsen wordt voorkomen en de druk wordt over een groter oppervlak verdeeld. Dat bevalt mij prima ook met een stuur met z'n 40 graden backsweep.
Shadow schreef:
za 26 jan, 2019 22:04
Da’s gek, je had het over Bontrager in je post?
Dat klopt, maar als ik alle grips moet gaan noemen die ik gebruikt heb.... :wink:
Goedkoop (experiment) ... ik ga mijn Jones H- Bar omhullen met isolatiebuis met daar rond stuurlint.
Ben benieuwd!
Vanwege pols en arm klachten heb ik mijn recht stuur ook vervangen voor een (breder) stuur met een lichte kromming (12 gr dacht ik). Eerst had ik er barends aan, maar zonder barends bevalt beter. Daarnaast heb ik sinds kort ook nog een ligstuur gemonteerd. Geen klachten meer, komt mn doordat ik nu meerdere verschillende houdingen kan aannemen.
Ik (de TS) heb besloten voorlopig nog geen grote wijzigingen aan te brengen. Ik heb alleen de grotere barends vervangen door de kleinste van Ergon (de "1"), die wat krommer zijn dan die grote. Barends vind ik toch wel fijn voor als ik staand wil gaan fietsen. Ik heb mijn reisfiets in de winter op de Tacx staan, omdat ik dan liever op de mountainbike zit of hardloop. In de lente ga ik het verder testen, en zet ik er evt andere grips op. Naar een ligstuur heb ik ook wel eens gekeken (iedereen kent wel die dagen dat je tientallen kilometers harde tegenwind hebt, en dan mis je zo'n stuur of een racebocht wel), maar ik zie te veel bezwaren (lastiger met stuurtas, afstand zadel-stuur, gewicht, nog meer vulling van je stuur, ...)
Ik rijdt momenteel met dubbel stuurlint.
Eerst reed ik met stuurlint over mijn goedkope rubberen MTB handvatten (en bar-ends), dat beviel goed. Daarna heb ik het eens geprobeerd zonder handvatten, alleen het stuurlint, dat was me te dun.
En nu dus met een dubbele laag stuurlint en dat bevalt prima.
Ik heb ook eens de tip gekregen om eerst een oude binnenband om je stuur te wikkelen, tot de gewenste dikte en daarna het stuurlint aan te brengen. Lekker goedkoop én je kan ze gewoon vastplakken met wat solutie.
Het voordeel van stuurlint hierbij is dat je alle ruimte op je stuur kan benutten en het stuurlint naar keuze kan gebruiken, met gel, katoen of kurk, wat je maar wil.