Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldfietsen als statussymbool - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Wereldfietsen als statussymbool

280 berichten
Misschien is een relativering op zijn plaats. Ik ken -buiten dit forum- niemand, maar dan ook niemand die een vakantiefietser een zekere 'hogere' status toedicht. Niet in Nederland, en al helemaal niet in andere landen. We zijn eigenlijk gewoon sukkels die bezweet, op eigen kracht en met een lullig tentje met dito slaapmatje rondreizen. Fietsende zwervers, zou je kunnen zeggen. Heerlijk toch?
Ter overweging.
Fietskamperen doe je gewoon omdat je het zelf leuk vind. Dan houd je 't ook het langst vol.

Sommigen zien het als met al die goede voornemens met Oud en Nieuw. De eerste paar weken tot maand zie je de sportscholen vollopen met enthousiastelingen. Daarna loopt het aantal deelnemers in rap tempo terug. De kilo's zijn er misschien vanaf geraakt, buiten begint het alweer een beetje aangenamer sporten worden, of bank hangen is ook best aangenaam :P

Enfin, statussymbool vind ik niet passend voor wie houd van fietsen.
Je zou het een passie kunnen noemen. Iets waar je blij van wordt.
Waar je energie van krijgt.
willem.m schreef:
ma 28 jan, 2019 21:16
Misschien is een relativering op zijn plaats. Ik ken -buiten dit forum- niemand, maar dan ook niemand die een vakantiefietser een zekere 'hogere' status toedicht. Niet in Nederland, en al helemaal niet in andere landen. We zijn eigenlijk gewoon sukkels die bezweet, op eigen kracht en met een lullig tentje met dito slaapmatje rondreizen. Fietsende zwervers, zou je kunnen zeggen. Heerlijk toch?
Jup helemaal mee eens Willem!
En laat ik nou net die NoN-status de meest mooie status vinden :P

Frans
willem.m schreef:
ma 28 jan, 2019 21:16
We zijn eigenlijk gewoon sukkels die bezweet, op eigen kracht en met een lullig tentje met dito slaapmatje rondreizen. Fietsende zwervers, zou je kunnen zeggen. Heerlijk toch?
Haha... zo kijken ze ook altijd naar ons. En dan een beetje weewarig. 'Kun je niet beter even doorsparen dat je geld voor een auto hebt' zeggen ze dan. Collega's, vrienden, familie en vreemden.
willem.m schreef:
ma 28 jan, 2019 21:16
Misschien is een relativering op zijn plaats. Ik ken -buiten dit forum- niemand, maar dan ook niemand die een vakantiefietser een zekere 'hogere' status toedicht.
Onze kennissenkringen verschillen behoorlijk. Bedenk wel dat status misschien al begint bij het moment dat iemand "tof zeg" zegt als je vertelt dat je gefietst hebt, als die persoon het meent bedoel ik dan wel natuurlijk.
Ik krijg van bekenden (zoveel mensen weten niet dat ik fietskampeer) eigenlijk alleen maar de opmerking "Waarom zou je voor je lol zoveel willen afzien" :P

Hmmmm echt een antwoord kan ik niet geven... "Gewoon omdat ik het leuk vind" wordt niet echt geaccepteerd ;)
Fedor schreef:
ma 28 jan, 2019 21:47
Ik krijg van bekenden (zoveel mensen weten niet dat ik fietskampeer) eigenlijk alleen maar de opmerking "Waarom zou je voor je lol zoveel willen afzien" :P

Hmmmm echt een antwoord kan ik niet geven... "Gewoon omdat ik het leuk vind" wordt niet echt geaccepteerd ;)
#epicfailure Fedor! Het juiste antwoord is: "Ik wilde dit of dat van mijn bucket list afstrepen."
Wereldfietsen staat ook goed op je CV.
Een vriend van mij zei eens, zweten doe ik wel als ik naar de sauna ga.
Met de auto.
willem.m schreef:
ma 28 jan, 2019 21:16
Misschien is een relativering op zijn plaats. Ik ken -buiten dit forum- niemand, maar dan ook niemand die een vakantiefietser een zekere 'hogere' status toedicht. Niet in Nederland, en al helemaal niet in andere landen. We zijn eigenlijk gewoon sukkels die bezweet, op eigen kracht en met een lullig tentje met dito slaapmatje rondreizen. Fietsende zwervers, zou je kunnen zeggen. Heerlijk toch?
Onze familie, kennissen en vrienden zeggen dat ze het nooit zelf zouden doen, maar wel bewondering hebben voor de (wat zij noemen) prestatie.
joukon schreef:
ma 28 jan, 2019 22:15
Een vriend van mij zei eens, zweten doe ik wel als ik naar de sauna ga.
Met de auto.
Ach, als we vakanties vergelijken is de bandbreedte groot binnen de familie en kennissenkring. Net zoals dat geldt voor het woonwerk-verkeer. Maar elkaar meewarig aankijken? Waarom? Ieder zijn m eug, toch? Als iemand het leuk vind om op zwarte zaterdag met de caravan achter de auto aan te sluiten op de Peage, mag dat van mij.
Polling schreef:
di 29 jan, 2019 15:12
joukon schreef:
ma 28 jan, 2019 22:15
Een vriend van mij zei eens, zweten doe ik wel als ik naar de sauna ga.
Met de auto.
Ach, als we vakanties vergelijken is de bandbreedte groot binnen de familie en kennissenkring. Net zoals dat geldt voor het woonwerk-verkeer. Maar elkaar meewarig aankijken? Waarom? Ieder zijn m eug, toch? Als iemand het leuk vind om op zwarte zaterdag met de caravan achter de auto aan te sluiten op de Peage, mag dat van mij.
Het punt dat je wilt maken ontgaat mij.
derdekeer schreef:
ma 28 jan, 2019 21:03
Past de term snobisme ook niet heel mooi in deze discussie!?
Dat denk ik niet.

Mijn vraag was enigszins retorisch bedoeld, want hier in Nederland krioelt het van de snobs in de wereldfiets-wereld. Kan me goed voorstellen dat dat in België minder is. Belgen hebben meer humor/zelfspot, nemen zichzelf niet te serieus. In Duitsland valt het ook wel mee, maar kom je dan weer in Nederland dan is het werkelijk 'Zum Kotzen'.
Bel schreef:
di 29 jan, 2019 18:24
derdekeer schreef:
ma 28 jan, 2019 21:03
Past de term snobisme ook niet heel mooi in deze discussie!?
Dat denk ik niet.

Mijn vraag was enigszins retorisch bedoeld, want hier in Nederland krioelt het van de snobs in de wereldfiets-wereld. Kan me goed voorstellen dat dat in België minder is. Belgen hebben meer humor/zelfspot, nemen zichzelf niet te serieus. In Duitsland valt het ook wel mee, maar kom je dan weer in Nederland dan is het werkelijk 'Zum Kotzen'.
Nee, jij bent gezellig :|
Bel schreef:
di 29 jan, 2019 18:24
Mijn vraag was enigszins retorisch bedoeld, want hier in Nederland krioelt het van de snobs in de wereldfiets-wereld. Kan me goed voorstellen dat dat in België minder is. Belgen hebben meer humor/zelfspot, nemen zichzelf niet te serieus. In Duitsland valt het ook wel mee, maar kom je dan weer in Nederland dan is het werkelijk 'Zum Kotzen'.
Hoe uit zich dat dan?
joukon schreef:
di 29 jan, 2019 15:29
Polling schreef:
di 29 jan, 2019 15:12
joukon schreef:
ma 28 jan, 2019 22:15
Een vriend van mij zei eens, zweten doe ik wel als ik naar de sauna ga.
Met de auto.
Ach, als we vakanties vergelijken is de bandbreedte groot binnen de familie en kennissenkring. Net zoals dat geldt voor het woonwerk-verkeer. Maar elkaar meewarig aankijken? Waarom? Ieder zijn m eug, toch? Als iemand het leuk vind om op zwarte zaterdag met de caravan achter de auto aan te sluiten op de Peage, mag dat van mij.
Het punt dat je wilt maken ontgaat mij.
Ws een niet passende quote. Het punt is dat er bij de een blijkbaar alleen meewarig wordt gekeken bij vakantie- of wereldfietsers, en bij de ander bewonderend. Omdat het bij ons dan meestal gaat over de vakanties, vergelijk ik het met andere manieren van vakantie ‘vieren’.
Dubbel
Fedor schreef:
di 29 jan, 2019 18:40
Bel schreef:
di 29 jan, 2019 18:24
Mijn vraag was enigszins retorisch bedoeld, want hier in Nederland krioelt het van de snobs in de wereldfiets-wereld. Kan me goed voorstellen dat dat in België minder is. Belgen hebben meer humor/zelfspot, nemen zichzelf niet te serieus. In Duitsland valt het ook wel mee, maar kom je dan weer in Nederland dan is het werkelijk 'Zum Kotzen'.
Hoe uit zich dat dan?
Ik ben ook wel benieuwd naar voorbeelden en argumenten voor deze boude uitspraken. Ik ben nog geen krioelende aantallen snobs tegengekomen.....
Ik overdrijf uiteraard, maar volgens mij heb ik wel een pijnpuntje te pakken. En wellicht is snobs niet helemaal het goede woord. Betweters is misschien een betere.
Bel schreef:
di 29 jan, 2019 19:57
Ik overdrijf uiteraard, maar volgens mij heb ik wel een pijnpuntje te pakken. En wellicht is snobs niet helemaal het goede woord. Betweters is misschien een betere.
Dat is grappig. Stel dat we het nu niet met je eens zijn, dan kun je zeggen "Zie nou wel, betweters!"