Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Afrika voor beginnende fietsers - Forum Wereldfietser

Afrika voor beginnende fietsers

Hallo allemaal

Wij zouden graag een eerste fietsvakantie in Afrika plannen. We zijn een sportief duo dat van de natuur houdt. Maar we hebben geen ervaring met fietsen in bergen of fietsen in Afrika.

We zijn dus op zoek naar tips voor mooie fietsroutes in de natuur, die tegelijk niet extreem moeilijk zijn.

Ik kijk uit naar jullie advies.

Groetjes
goele
Hallo allemaal

Wij zouden graag een eerste fietsvakantie plannen in Europa, de Verenigde Staten, China, en India. We zijn een sportief duo dat van de natuur houdt. Maar we hebben geen ervaring met fietsen in bergen of fietsen in Europa, de Verenigde Staten, China, en India.
the_size_of_africa.jpg
the_size_of_africa.jpg (215.33 KiB) 10593 keer bekeken
We zijn dus op zoek naar tips voor mooie fietsroutes in de natuur, die tegelijk niet extreem moeilijk zijn.

Ik kijk uit naar jullie advies.

Groetjes
goele
---------------------------------
Sorry, kon het niet laten :D
Goele schreef:
za 16 mar, 2019 22:36
Hallo allemaal

Wij zouden graag een eerste fietsvakantie in Afrika plannen. We zijn een sportief duo dat van de natuur houdt. Maar we hebben geen ervaring met fietsen in bergen of fietsen in Afrika.

We zijn dus op zoek naar tips voor mooie fietsroutes in de natuur, die tegelijk niet extreem moeilijk zijn.

Ik kijk uit naar jullie advies.

Groetjes
goele
Wij hebben nieuwe schoenen gekocht en willen graag de Mount Everest op.
We hebben de vierdaagse een keer gelopen :shock: :shock: :oops: :wink:

Even serieus: ik zou het eerst iets dichterbij proberen :idea:
Een eerste fietsvakantie? Ik zou beginnen met een rondje vanaf thuis.

Openingspost is mij wat te algemeen. En dan druk ik mij nog zacht uit.
Dus mijn advies: gewoon gaan.
jwkeij schreef:
zo 17 mar, 2019 09:15
Een eerste fietsvakantie? Ik zou beginnen met een rondje vanaf thuis.
Er staat "eerste keer in Afrika", misschien hebben ze de rest van de wereld al gedaan :)

Maar meer info vanuit de TS zou wel handig zijn.
Fietsen is niet zo moeilijk, een tent opzetten ook niet. En voor een grensovergang kan je niet trainen. Ik denk niet dat je je voor kan bereiden op Afrika door eerst een week in Frankrijk te fietsen. Ik denk wel dat je je kan voorbereiden door informatie in te winnen op fora als deze. Maar daarvoor moeten mensen bereid zijn tips te geven in plaats van te zeuren over onervarenheid van de avonturiers in spé.
Als je zo ontstellend weinig begeleidende informatie krijgt bij een vraag als deze heb ik twee tips:
https://fietsvakantie.home.blog/
http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... informatie
En bij de tweede uiteraard alle achterliggende pagina's.

Of men geeft meer info.
Goele schreef:
za 16 mar, 2019 22:36
Hallo allemaal

Wij zouden graag een eerste fietsvakantie in Afrika plannen. We zijn een sportief duo dat van de natuur houdt. Maar we hebben geen ervaring met fietsen in bergen of fietsen in Afrika.

We zijn dus op zoek naar tips voor mooie fietsroutes in de natuur, die tegelijk niet extreem moeilijk zijn.

Ik kijk uit naar jullie advies.

Groetjes
goele

Hallo Goele, wat leuk dat jullie willen gaan fietsen! Om gericht hulp te vragen in dit forum zou ik jullie willen adviseren om eerst wat voorwerk te doen en dat ook te laten blijken in je vraag. De wijze waarop jullie vraag nu gesteld is, kan op een ander overkomen alsof jullie je niet voorbereid hebben en de gebruikers van dit forum als een soort google machine aan het werk willen zetten. Daar houden mensen niet van en voilà de kritiek zoals hierboven. Naast kritiek kan je bovendien ook allerlei losse flodders als antwoord verwachten waar je alsnog niets mee kan. Afrika afdoen al ware het een landje is no-go. :wink: Afrika is een werelddeel en immens groot en divers op meerdere gebieden. Zoals hierboven al heel beeldend wordt aangegeven in een plaatje.

Heel veel succes en plezier bij de voorbereiding van een gerichtere vraag en natuurlijk de reis!
Wij zouden graag een eerste fietsvakantie in Afrika plannen.


Sounds like a great idea!

One of the biggest sites for Africa information has to be Amaya William’s www.worldbiking.info site.

Amaya regularly receives e-mails asking for more info – so together with her and a number of other experienced Africa cyclists we wrote a guest post for her that contains a link list of recent Africa cycle tours. http://www.worldbiking.info/wordpress/2 ... ng-africa/

If you spend some time perusing Amaya’s site, I’m sure you can come up with a great route.
Malawi is erg toegankelijk. En als het te heftig wordt, kun je altijd 'vluchten' in westerse luxe;

Afbeelding

Hier kun je onze filmpjes zien: https://www.vakantiefietser.nl/reisimpr ... -filmpjes/
Afrika klinkt moeilijker dan het is. Ervaring met bergen is nauwelijks nodig als je wegblijft uit Ethiopië (sowieso niet een aanrader voor de beginnende fietsers ;) ).

Persoonlijk denk ik dat Oostelijk Afrika de beste regio is om het échte Afrika te ontdekken per fiets, grofweg de regio Kenia, Tanzania, Uganda & Rwanda. Veel groen, veel natuur, wildlife, niet al te zwaar, vriendelijke bevolking.

West-Afrika heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik niet over oordelen.

Centraal-Afrika is een risicogebied en de wegen zijn er dramatisch slecht en niet voor beginners.

Zuidelijk Afrika, pakweg van Zambia tot Zuid-Afrika voelt toch minder Afrikaans aan. Je kunt er zeker prachtig fietsen, maar het kan bij vlagen erg leeg en verlaten zijn. Botswana bv is ronduit saai (behalve dan het constant op je hoede zijn voor olifanten en leeuwen). Namibië heeft prachtige natuur en is een van mijn favorieten, maar je moet tegen eindeloze (lees honderden kilometers aan een stuk) slechte gravelwegen kunnen.
Beste Goele,

Ik zie dat je niet meer hebt gereageerd op de vraag die je hebt gesteld. Wellicht komt dat door de reacties die je hebt gekregen (waaronder die van mij). Dit forum is bij uitstek geschikt om je vragen te beantwoorden. Als mijn reactie er mede toe heeft bijgedragen dat je nu niet meer reageert, dan vind ik dat jammer.

Misschien wil je je vragen wat meer concretiseren:

- aan welk(e) land(en) in Afrika denken jullie (en waarom)
- hoe lang willen jullie op pad
- in welk seizoen (erg belangrijk in sommige landen)
- met wat voor soort fietsen / uitrusting (Namibië bv voelt bijna Westers aan maar heeft veel gravel wasborden!)
enz. enz.

Kom maar op met je vragen!

Cheers,

Gee
RB91 schreef:
ma 18 mar, 2019 16:10
Zuidelijk Afrika, pakweg van Zambia tot Zuid-Afrika voelt toch minder Afrikaans aan.
Hoe komt het dan dat ik jarenlang dacht daar toch in Afrika te hebben gewoond en gewerkt? :roll:
Kijk dan eens naar de ervaring van Logan Watts: http://www.bikepacking.com/tag/zambia/
Ik vond de mensen in Uganda erg vriendelijk en relaxed. Ook veel leuke plekken om te bezoeken en volgens mij ideaal als eerste Afrika ervaring. Voordat ik naar Uganda vloog was ik een aantal maanden in Ethiopie, dat is een bijzonder land, ook erg mooi maar zeker niet relaxed en makkelijk.
Dag Goele,

Ik weet niet of je dit topic nog volgt, maar hierbij mijn 2 centen. Afrika is een GROOT continent en kun je mi moeilijk over één kam scheren. Voor mijn werk kom ik regelmatig (ca. 5x /jaar) voornamelijk in Tanzania (24x NL en 52 mln inw) en Kenia (14x NL en 45mln inw). Allebei prachtige landen en regelmatig zit ik tijdens een autorit of een binnenlandse vlucht met Osmand op de telefoon op schoot om mooie 'fietspaden' te spotten, maar weet ook dat het 'uitdagend' zal zijn. In Tanzania zijn een paar 'grote' wegen waar alles langs komt en daar wil je echt niet fietsen maar verbinden wel verschillende regio's. Als je op zoekt gaat naar alternatieve routes kom je vaak op hele kleine wegen uit waar onderdak en eten af en toe wel lastig zal zijn en uiteindelijk vaak min of meer dood lopen omdat interregionaal verkeer langs de grote wegen loopt. Je zult dan uiteindelijk op 'Frank van Rijn achtige' paden uitkomen en dan moet je wel masochistische trekjes hebben.

Als je nog niet eerder op de fiets op reis bent geweest is plannen in die uitgestrekte landen misschien best wel lastig. En eerlijk gezegd, als je nog niet eerder met de fiets op vakantie bent geweest en geen backpacking ervaring in Afrika hebt zou ik eerder voor Spanje of de Balkan kiezen voor een eerste fietsreis. Qua natuur ook indrukwekkend en uitdagend maar iets minder lastig qua planning...

Mijn indruk van het filmpje van Malawi (van Eric Schuijt) was dat dit land iets dicht bevolkter is dan de meeste gebieden in Afrika en daardoor misschien wel een optie zou kunnen zijn. Zelfde geldt misschien voor Gambia (west Afrika) maar daar ben ik nog nooit geweest en kan er dus ook niet veel over zeggen..

Succes en hou ons op de hoogte van je overwegingen!

Eric
Ik lees een aantal negatieve reacties. Ik sta er echter anders in. Mijn eerste fietsvakantie was van Istanbul via grens Iran naar Georgie, Armenie en Nagorno Karenbach. Datzelfde jaar met mijn vrouw Oeganda en Rwanda. Beide vakanties voornamelijk wildkamperen.
Enige wat je goed moet doen is je fiets goed leren kennen en je flexibel opstellen. Als de mensen je niet begrijpen, gewoon een tekening in het zand maken of gebarentaal. Zorg dat je altijd eten en drinken extra heb en je kunt niet vaak genoeg informeren naar omstandigheden, dieren etc. Fiets met verstand, maar geniet. Heb geen verwachtingen en accepteer tegenslagen. Soms is een overnachtingsplek niet wat je er van verwacht, so be it. It is Africa. Je krijgt veel aandacht, want je bent een Mzungu, 100 man om je heen is niet vreemd (eens hoorden wij ver voor we bij een dorp bergop kwamen een dame schreeuwen 'incoming Mzungu', waarna het hele dorp verscheen). Neem de tijd om te praten, jij bent de belevenis voor veel mensen. Soms is de weg slecht, moet je stuk lopen of de auto op een vracbtauto laden. Hoort erbij. Maar bovenal: het blijft gewoon fietsen, je trappers draaien net zo rond als hier. De remmen werken hetzelfde en sturen is ook niet anders. En daar gaat het om.
ralf82 schreef:
za 30 mar, 2019 20:30
De remmen werken hetzelfde en sturen is ook niet anders. En daar gaat het om.
Maar zelfs daar hebben ze geen ervaring mee. Zijn ze al onderweg?
Leon schreef:
ralf82 schreef:
za 30 mar, 2019 20:30
De remmen werken hetzelfde en sturen is ook niet anders. En daar gaat het om.
Maar zelfs daar hebben ze geen ervaring mee. Zijn ze al onderweg?
Leer me 1 nederlander kennen die niet kan fietsen.... het gaat gier niet over mtb-en maar normaal fietsen. En zo spectaculair is het fietsen daar niet (in technische zin). Het wordt alleen spectaculair gemaakt door mensen die daar hun redenen voor hebben.

Als ze technische routes willen doen zou mijn aanbeveling anders zijn, maar daar lijkt het niet op.
ralf82 schreef:
zo 31 mar, 2019 13:24
Leer me 1 nederlander kennen die niet kan fietsen....
Die zijn er echt zat. Je ziet ze alleen niet fietsen natuurlijk. Er zijn echt wel meer Nederlanders dan die in mijn en jouw community.

We hebben helaas geen flauw idee wat de vragenstellers bedoelen met "een sportief duo". Kijken ze elk weekend naar schaatsen en wielrennen op TV of zorgen ze dat ze altijd voldoende getraind zijn om direct met de elfstedentocht en de Nijmeegde vierdaagse mee te kunnen doen?
Het zal me verbazen als het sportieve duo Goele nog meeleest...