Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opladen bufferakku / pufferakku E-Werk via netstroom - Forum Wereldfietser

Opladen bufferakku / pufferakku E-Werk via netstroom

Vorig jaar een busch+muller E-Werk met een bufferakku gekocht. De bufferakku raakt op een bepaald moment leeg omdat er door een (te) lage snelheid te weinig energie wordt gegenereerd om deze op te laden. Nu moet opladen ook met netstroom mogelijk zijn. Dat lukt mij niet. Na lang zoeken kwam ik er achter dat er een oplader van B+M type 447/3 moet zijn en een kabel 461A/447/3-1. Deze heb ik echter nergens kunnen traceren en volgens de fietsvakantiewinkel is deze niet te leveren. Verder zou een een laadapparaat geschikt voor 4 NiMH-akku's kunnen. Dan zit je weer te hannesen met de juiste stekkertjes. Mijn vraag is wie er ervaring heeft om de bufferakku via het net (netstroom) op te laden.
B&M mailen, reageren snel.
Helaas Bert, reeds B&M een bericht gestuurd. Krijg geen reactie. Maar ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen hoe zij dat fixen.
Volgens mij is de capaciteit van de bufferaccu laag, maar ik ben geen expert op electronicagebied. Wel fiets ik al meerdere jaren met B+M-lader en deze werkt bij mij afdoende, eerste paar km's niet belasten met telefoon of navigatie, daarna laadt-ie op, vandaag bijv. gestart met 83% geladen telefoon, genavigeerd met Pocket Earth en in de middag was telefoon geladen tot 100%. Wat kan helpen is kontakten van de kabels/aansluitingen 'schoon' te houden, zorgen dat verbindingen goed zijn. Kan het niet liggen aan te lage laadspanning van je naafdynamo? Mss. dat anderen daar meer over weten?
Ps. heeft de E-Werk wel een bufferaccu, dacht dat de (goedkopere) B+M Werk daar mee uitgerust was?
De USB-WERK heeft een ingebouwde bufferaccu.
Bij de E-WERK kun je een externe bufferaccu kopen.
Dat is hier het geval.

even snel gekeken bij B+M:
ze zeggen: Connect power source with 5.6 V DC to input circular plug (polarity: plus internal).
Wat de lengte / doorsnede van de stekker is zie ik zo snel niet.
Wel dus dat de plus binnenin zit, niet aan de buitenkant van de stekker.
Aangezien je de E-WERK aansluit op dezelfde plek als de lader straks kun je een stekker van de E-WERK als voorbeeld nemen.
Vind ik een interessant onderwerp.
Binnenkort ga ik half jaar op pad (veel klimwerk) en ben bang dat ik ook een externe adapter nodig zal hebben om af en toe bufferaccu op te laden.
Wat ik wel zag op de site vaan B=M is het volgenden ...

It is possible to charge the cache battery by an external charger, part.-No. 447/3 (loading is only possible by adjusting 0,9A). Please note that 1,8 A will damage the cache battery. You need an additional adaptercable (part.-No. 461A/447/3-1).

Dat betekend dat met niet moet vergeten de laadstroom-instelling te wijzigen. :idea:
Ik wil jullie allen bedanken voor jullie reacties en adviezen. Ik ben tot de volgende conclusie gekomen: Ik heb mijn E-Werk ingesteld op 1.4 Ampere, maar mijn E-Werk bufferakku laadt niet op. Er zou bij het laden een groen lampje op de bufferakku moeten branden, maar dat gebeurt dus niet. Conclusie: bufferakku kaduk. Mijn alternatief voor navigeren: ik heb een Garmin 650T met een accupack (2 batterijen met een beugeltje verbonden). Ik sluit de Garmin direct aan op de E-Werk, stand 1.2 ampere. Nadeel is, dat wanneer je stilstaat (dus de externe voeding valt weg), de Garmin vraagt om over te schakelen op de interne voeding. Daar heb je 30 seconden de tijd voor. Vergeet je echter om op tijd over te schakelen, dan moet je de Garmin opnieuw starten. Ook bij berg op, wanneer je snelheid sterk terugvalt en je te weinig energie genereert, komt die vraag. Op dat moment komt dat niet goed uit omdat je alle zeilen moet bijzetten om je fiets op de weg te houden. Maar goed, morgen vertrek ik naar Spanje en ik doe het er mee. Allen een goede zomer en veilige kilometers toegewenst.
Forumslader een idee voor de toekomst?
everhardtlubbers schreef:
ma 01 apr, 2019 18:59
Vorig jaar een busch+muller E-Werk met een bufferakku gekocht. De bufferakku raakt op een bepaald moment leeg omdat er door een (te) lage snelheid te weinig energie wordt gegenereerd om deze op te laden. Nu moet opladen ook met netstroom mogelijk zijn. Dat lukt mij niet. Na lang zoeken kwam ik er achter dat er een oplader van B+M type 447/3 moet zijn en een kabel 461A/447/3-1. Deze heb ik echter nergens kunnen traceren en volgens de fietsvakantiewinkel is deze niet te leveren. Verder zou een een laadapparaat geschikt voor 4 NiMH-akku's kunnen. Dan zit je weer te hannesen met de juiste stekkertjes. Mijn vraag is wie er ervaring heeft om de bufferakku via het net (netstroom) op te laden.
De lader 447/3 is Bestelnummer: 534246 bij Rosebikes.nl. Het kabeltje 461A/447/3-1 heb ik hun (toevallig) vandaag gevraagd bij B+M na te vragen. Rosebikes heeft het niet standaard in haar assortiment.
Het kabeltje is bij sjscycles te koop https://www.sjscycles.co.uk/dynamos/spa ... -bm-ewerk/
Sorry Peter, dat artikel heeft bij sjscycles het verkeerde fabrikantennummer.
Het kabeltje waarheen jij verwijst is de voedingskabel tussen de naafdynamo en de E-Werk.
Dus het is niet de kabel tussen een 220V/5V voedingsadapter en de accu.
Toevallig heb ik zo'n dynamo-kabeltje recent gekocht bij Rosebikes, arikel nummer 1422467.
hanslenter schreef:
di 07 apr, 2020 16:39
Sorry Peter, dat artikel heeft bij sjscycles het verkeerde fabrikantennummer.
Het kabeltje waarheen jij verwijst is de voedingskabel tussen de naafdynamo en de E-Werk.
Dus het is niet de kabel tussen een 220V/5V voedingsadapter en de accu.
Toevallig heb ik zo'n dynamo-kabeltje recent gekocht bij Rosebikes, arikel nummer 1422467.
Dat is dan ook mooi verneukeratief, als je zoekt op de omscrijving 461A/447/3-1 (op internet, als ook bij SJS) dan kom je daar dus wel terecht. Het is in deze dan ook belangrijk dat je weet hoe het er uit ziet.
Als ik bij rosebikes.de op zoek ga naar artikel 1422467 dan krijg ik het complete apparaat. (naast nog 7 mogelijkheden die met de E-Werk te maken hebben)
Gelukkig heb ik zelf een Forumslader, en die zitten aardig waterdicht met elkaar verbonden met mooie SON-stekers (die zijn overigens niet echt makkelijk te solderen, zonder vaste ondergrond.)
sorry, mijn foutje, rosebikes.nl dynamo-kabeltje Bestelnummer: 215652500
Die bufferakku hoeft natuurlijk niet van Busch+ Muller te zijn. Ik heb er een GoalZero Venture30 tussen gezet met een capaciteit van 7800 mAh. Die mag tegelijkertijd worden opgeladen als ontladen, erg belangrijk. Bovendien wilde ik de accupack in m'n stuurtasje opbergen. Daarvoor heb ik een Ortlieb Six Pro E aangeschaft. De connectie met de omvormer gebeurt via de houder waarmee de stuurtas aan het stuur wordt bevestigd. Dat voorkomt dat je steeds die plastic schroefverbinding van de omvormer moet losdraaien als je de stuurtas meeneemt. En dat doe ik vaak, omdat de waardevolle spullen daar in zitten. Tijdens onze Via Rhona tocht van vorig jaar heb ik geen problemen gehad met een lege smartphoneaccu. Het werkte perfect. En ik navigeer met OsmAnd die veel aanstaat.

Het is wel een hele investering. De Venture 30 kost €100,- en de Ortlieb stuurtas zo'n €160,-. Maar je doet er wel je verdere fietsleven mee, dus och.
Bedankt Wim, goede tips. Ik heb inmiddels gemerkt dat de B+M accu behoorlijk beperkt is in capaciteit.
Ik heb een Ortlieb Six Pro. Zonder E.
Ik koppel daarom met een kabeltje binnen in de tas mijn powerbank aan de E-Werk. Kleine extra moeite. De micro-USB alleen niet nat laten worden als de fiets zonder stuurtas buiten in de regen staat.
hanslenter schreef: Ik koppel daarom met een kabeltje binnen in de tas mijn powerbank aan de E-Werk. Kleine extra moeite. De micro-USB alleen niet nat laten worden als de fiets zonder stuurtas buiten in de regen staat.
Daarvoor heb ik dus die Ortlieb tas gekocht. De verbinding tussen omvormer en accu verloop via de houder waarin de stuurtas wordt geklikt, Zie de video in deze link. Vanaf de accu loopt dan een snoertje onder het deksel door naar de smartphone op het stuur. Die heeft wel een micro-USB stekker naar de telefoon. Of die verbinding voldoende waterdicht is (alleen onder het rijden natuurlijk) weet ik niet. De telefoon is dat wel (IP68 certificering).
Nog even de gegevens van beide accu's:
* de Busch en Müller E-werk accu, capaciteit 1400 mAh, gewicht 180 gr, prijs 80,- (bij bikester.nl)
* de Goal Zero Venture 30, capaciteit 7800 mAh, gewicht 250 gr, prijs 100,- (bij bol.com)
De Goal Zero is dus niet zoveel zwaarder en heeft veel meer capaciteit.