Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste tocht met bepakking Vennbahn - Forum Wereldfietser

Eerste tocht met bepakking Vennbahn

Allereerst wil ik mijn respect uitspreken voor de fietsers die zonder ondersteuning met bepakking fietsen.
Zelf fietsen mijn vrouw en ik sinds een aantal maanden op een e-bike. Na 1600 km sinds begin oktober was het zover. Een tocht vanuit huis ( Geleen)naar Mützenich ( bij Monschau) . Totaal waren het 80 km (heen) met onze Vaude en Ortlieb tassen vol zoals ze ook tijdens de komende zomervakantie zullen zijn. Tjonge wat was het eerste deel tot Aken mooi en leuk. Daarna begon de Vennbahn..
Wat een saai stuk! Ik snap echt niet dat mensen het een leuke fietsroute vinden.
Terug daarom via stuwmeer bij Eupen en door de Hoge Venen gereden.. Prachtig mooi en adembenemend bij vlagen. In Aken op de trein gestapt naar huis. 56 km totaal gefietst.
Wat geleerd? Ja. Dat 80 km ook met e-bike vermoeiend kan zijn..dat zadelpijn funest is voor het fietsplezier en dat water van zeer groot belang is. Maar vooral dat fietsen onze wereld vergroot heeft.
Dag rob300,

Zo zie je maar, ieder het zijne (of hare). Wij, mijn wederhelft en ik reden onze eerste fietsvakantie in 1985 ook achterlangs de Hautes-Fagnes. Wij kozen ervoor om Aken te mijden, dus kwam onze route langs Alsdorf, Stollberg, Roetgen, Küchelscheid en dan verder richting Weywertz.
Eind van de derde dag kampeerden we voor Roegten, de vierde dag kampeerden we bij Recht.

En ... wij waren blij geweest met een Vennbahn-fietspad, het was toen gewoon het asfalt, en zo nu en dan een grindweg.

Toentertijd géén e-bikes, en natuurlijk teveel bagage, en toentertijd 10 versnellingen, wel een "bergverzet" van 40-28 (volgens toen geldende inzichten was dat genoeg voor welke berg dan ook).
Mijn wederhelft had al lang niet meer serieus gefietst ... dus zo'n eerste vuurdoop is wel een dingetje, een beproeving ... maar het is niet slecht uitgepakt ... we fietsen nog steeds, en dat niet alleen, we fietsen nog steeds op gelijk-ogende Bridgestones, echter nu met 24 versnellingen, tandem-wielen en nog zo wat.

=====

En dan zadelpijn, dat is vervelend, en ook ingewikkeld. Te weinig "zadel-ervaring" is natuurlijk een factor. Mijn ervaring zegt ook: een te zacht zadel lijkt leuk maar is zodra je langer in het zadel zit is zacht een "zachte heelmeester". Aan de andere kant: hard en hard kan enorm verschillen, hoe harder hoe preciezer het komt met de rest van de factoren. Naast zacht of hard zijn er nog heel veel meer factoren, breedte en bolling in de breedte, bolling of holling in de lengte, de achterrand van het zadel etc etc.

Als de zadelpijn ook na dag 3 aanhoudt, probeer dan eens een ander zadel, wellicht smaller en harder (als het huidige breder en zachter is). En om beurse billen en/of erger een beetje te verzachten: talkpoeder of cetomacrogol-creme.


Groeten BSM
En zelfs als je al het goede zadel hebt, kan het nog steeds misgaan doordat het verkeerd afgesteld staat, te hoog/te laag of onder een verkeerde hoek (glijbaan naar voren of naar achteren)
rockhopper schreef:
ma 22 apr, 2019 23:21
En zelfs als je al het goede zadel hebt, kan het nog steeds misgaan doordat het verkeerd afgesteld staat, te hoog/te laag of onder een verkeerde hoek (glijbaan naar voren of naar achteren)
Precies, het is als met het leven:  Het is eigenlijk een wonder dat het zo vaak nog best goed gaat.
Als je sommige klagers hoort dan zou je denken dat het allemaal een groot tranendal is.

Groeten BSM
Vennbahn is natuurlijk een oude spoorlijn dus veel gedeeltes liggen "diep" (als een holle weg). Toch is het een mooie manier om makkelijk hoogte te winnen vanuit Aachen. En om af te dalen is het helemaal relaxed.

Ten zuiden van Monschau is het traject wel wat mooier trouwens.
Dank voor jullie reacties.
Tja..het was onze eerste kennismaking met een zulke route incl. overnachting.
Ik ben al 1600 km aan het zoeken naar de juiste afstelling.
Heb inmiddels ( op advies van de fietsenmaker)het originele stuur laten omwisselen voor een comfortstuur , omdat de middelste 3 vingers verdoofden , de verdoving is inmiddels weg zolang ik ook nog handschoentjes erbij aan doe, maar daardoor zit ik dus hoger wat weer gevolgen heeft voor de zadelpijn en de onderarmen / ellebogen. Ik heb ook gelijk vanaf het begin een SQ zadel laten plaatsen overigens.
Wanneer ik ooit iemand kan vinden die me van deze ongemakken afhelpt vier ik een feestje 🤣
Toch ondanks de ongemakken: fietsen is een geweldig avontuur!
rob300 schreef:
di 23 apr, 2019 09:13
fietsen is een geweldig avontuur!
Dat is het zeker! En het is maar gelukkig dat we allemaal verschillende smaken hebben, anders was de Vennbahn inmiddels voorzien van 4 rijstroken in elke richting en stonden er desondanks files. :D
rob300 schreef:
di 23 apr, 2019 09:13
Wanneer ik ooit iemand kan vinden die me van deze ongemakken afhelpt vier ik een feestje
Als je tips via dit forum wilt hebben dan zou je een foto van je fiets moeten plaatsen zodat de belanrijke onderdelen goed zichtbaar zijn in hun verhouding en - vooral - een filmpje van jou al fietsend moeten plaatsen waarop goed te zien is hoe je zit en beweegt. Zonder dat zijn tips via het forum altijd een moeizame aangelegenheid. Mét trouwens ook best wel, want niemand kan zien wat je voelt als je fietst en mensen zijn verschillend.
Ik krijg last van zadelpijn en gevoelloze vingers bij
1) saaie stukken vlakke weg / vals plat
2) een slechte conditie waardoor ik ga 'hangen'
3) een combinatie van 1 en 2

Meer trainen en variatie in de fietsroute werkt voor mij het beste.
Tja, ik zweer bij Brooks (maar dan als ik krijg er juist geen... van ) maar dat moet je liggen. Zoals eerder gezegd, te zachte, en zeker gel zadels, zijn moord voor de onderkant. Bij de meeste mensen in elk geval!
En het is jammer genoeg ook een kwestie van 'hardheid' ontwikkelen. Een hele dag lekker op een fiets zitten is eerst een goede afstelling, en dan een paar keer thuis komen met een bijna beurse achterkant, die na het herstel als het goed is de volgende keer het langer uithoud. Shortcuts zijn er gewoon praktisch niet....
Tjonge wat was het eerste deel tot Aken mooi en leuk. Daarna begon de Vennbahn..
Wat een saai stuk! Ik snap echt niet dat mensen het een leuke fietsroute vinden.
Naast smaak, bepaalt ook je snelheid hoe je dingen ervaart: op basis van de dagafstand vermoed ik dat jullie relatief ontspannen rijden. Wie sneller rijdt, heeft minder variatie per kilometer nodig en vindt het soms leuk om even de navigatie te kunnen negeren en gewoon vaart te maken. Daarnaast is het natuurlijk zo dat de hoge venen mooi zijn, maar tegelijk ook saai: het is nu eenmaal een hoogplateau met dezelfde vegetatie over een groot oppervlak. Ga je richting Duitse stuwmeren (urftalsperre enzo) of de oostkantons in, dan wordt het spannender maar mag je ook meer hoogtemeters wegtrappen.
willem.m schreef:
di 23 apr, 2019 09:24
Ik krijg last van zadelpijn en gevoelloze vingers bij
1) saaie stukken vlakke weg / vals plat
2) een slechte conditie waardoor ik ga 'hangen'
3) een combinatie van 1 en 2

Meer trainen en variatie in de fietsroute werkt voor mij het beste.

Zit wel kern van waarheid in. Goede zeem doet echter ook wonderen.
Mijn nieuwste aanwinst is een Kalas broek - zelden zo’n lekkere zeem gehad.
alstro schreef:
wo 24 apr, 2019 22:47
willem.m schreef:
di 23 apr, 2019 09:24
Ik krijg last van zadelpijn en gevoelloze vingers bij
1) saaie stukken vlakke weg / vals plat
2) een slechte conditie waardoor ik ga 'hangen'
3) een combinatie van 1 en 2

Meer trainen en variatie in de fietsroute werkt voor mij het beste.

Zit wel kern van waarheid in. Goede zeem doet echter ook wonderen.
Mijn nieuwste aanwinst is een Kalas broek - zelden zo’n lekkere zeem gehad.
Of probeer eens een ligfiets.
EnriceV schreef:
di 23 apr, 2019 11:03
Daarnaast is het natuurlijk zo dat de hoge venen mooi zijn, maar tegelijk ook saai: het is nu eenmaal een hoogplateau met dezelfde vegetatie over een groot oppervlak. Ga je richting Duitse stuwmeren (urftalsperre enzo) of de oostkantons in, dan wordt het spannender maar mag je ook meer hoogtemeters wegtrappen.
De echte Hoge Venen krijg je vanaf de Vennbahn helaas niet te zien. De 33 km Vennbahn tussen Rearen Bahnhof en Küchelscheid (googlemapslink) is voor een erg groot deel aan twee zijden een bos. Dat beperkt de variatie behoorlijk. Ook bestaat de eerste helft daarvan uit een klim met een hoogteverschil van 220 m, een gemiddelde helling van 1,4%. Dat is een hellingsgraad van niks, maar de combinatie ervaar ik omhoogfietsend toch ook altijd als een behoorlijk stuk; je zit als het ware een uur in een soort tunnel. Omlaag vind ik het meestal geweldig.
De rest van de Vennbahn is aanzienlijk afwisselender qua uitzichten.
Mijn persoonlijke tips om zadelpijn te voorkomen:
Eerst en vooral moet je comfortabel zitten op je zadel en daarvoor is een goede afstelling van je hele fiets heel belangrijk. Hoe meer je op de achterkant van je zadel zit, hoe minder je last krijgt van zadelpijn. Persoonlijk ga ik af en toe eens verzitten en dat helpt ook. Een goeie zeem is natuurlijk ook heel belangrijk en af en toe eens een koude douchestraal op je zitvlak helpt om zwelling tegen te gaan. Laat me maar weten waar ik moet zijn voor dat feestje :lol:
‘Mijn nieuwste aanwinst is een Kalas broek - zelden zo’n lekkere zeem gehad.’

Waar kan je die broeken kopen?
Zie alleen showroom in Sneek en custom build op de website.

Anja