Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Piep in een band? - Forum Wereldfietser

Piep in een band?

Goedenavond!
Sinds 9 maanden heb ik een nieuwe Idworx, een All Rohler met belt drive. Superfijne fiets en trapt heerlijk licht. Ik gebruik hem behalve voor vakanties het hele jaar door zoveel als het kan. Ik heb alleen één terugkomend dingetje. Ik heb Schwalbe Allmotion banden in de maat 55-622 en het lijkt erop alsof er een ‘piepje’ / geluid in alleen de voorband zit. Ik ben er al een keer terug mee geweest naar heel fijne fietswinkel in Rotterdam en daar heeft Elmar echt alles (nadat ik het zelf ook al had gedaan maar niets kon vinden) nagekeken; spaken, velg, SON naaf, schijfremmen. Het leek verholpen maar na een tijdje was het piepje er weer. Tot er meer lucht in de band werd gepompt, toen verdween het geluid. Helaas niet blijvend..
Deze band is lastig ‘mooi rond’ (dwz zonder bult of deuk) te krijgen op de velg maar het viel me wel op dat een deel van de band nogal stevig aan de velg leek te zitten. En toen dacht ik aan silconenspray op wang van de band te smeren. Is dat heel raar of zijn er andere suggesties?

Dank! Erik
Poeh, vreemd verhaal.
Je zou kunnen proberen op de velgranden (binnenzijde)wat vaseline oid te smeren voor je de banden weer opnieuw monteert.

Dirk
Het wondermiddel bij stugge buitenbanden van Schwalbe https://youtu.be/16uR75-PUkI
Zeker dat het in de band zit? Dan zou je voor en achterband eens kunnen verwisselen.

Zit het niet in de schijfrem? Even rustig de rem inknijpen wil dat vaak wel helpen bepalen.
Jurr schreef:
di 23 apr, 2019 21:07
Zeker dat het in de band zit? Dan zou je voor en achterband eens kunnen verwisselen.
Dan heb je tevens het voordeel dat de wiebelband achter zit; dan hoef je daar niet zo veel tegen aan te kijken. Ik heb trouwens ook een wiebel-55-almotion gehad, en er zijn er meer op dit forum. Bekend probleem.
Ventielringetje die tegen de velg zit was losdraaien. daarna een paar keer goed op het ventiel ( met dopje er op) drukken en het is opgelost. daarna het ventielringetje iets los laten zitten.

Succes, Ruud
Dank voor de tips! Ventielring zit er niet op, schijfrem is ook uitgesloten. Ik ga het middel van Schwalbe proberen en anders een andere band..
Heb een keer een niet ronde Schwalbe Marathon gehad, dacht dat uniek was.. :wink:
Ik kan me niet voorstellen dat het aan het contactvlak band-velg ligt. De kracht door de banddruk is daarop te groot voor enige beweging. Zonder beweging geen gepiep.
Ik zou echt eerst naar de oorzaak op zoek gaan voordat ik ook maar iets nieuws kocht. Hoe weet je zo zeker dat het aan de band ligt?
Als er geen ventielring op zit dan kun je het eens proberen mét; wie weet helpt het.
Hoe hard pomp je die band op?
De piep ontstaat steeds op dezelfde plek. Is te zien een stand magneet kilometerteller/ stand stickers velg. Bovendien als je de band meer belast (voorover leunen op je stuur) dan wordt de piep ook luider. Alle spaken zijn gecontroleerd (visueel en met spanningsmeter), net als velg en velglint. Het zou dus ook in binnenband kunnen zitten. Banden stonden op 2,5 bar nu 3,3 bar (velg kan maximaal 4 bar hebben.
Erikoga schreef:
wo 24 apr, 2019 10:28
De piep ontstaat steeds op dezelfde plek. Is te zien een stand magneet kilometerteller/ stand stickers velg. Bovendien als je de band meer belast (voorover leunen op je stuur) dan wordt de piep ook luider. Alle spaken zijn gecontroleerd (visueel en met spanningsmeter), net als velg en velglint. Het zou dus ook in binnenband kunnen zitten. Banden stonden op 2,5 bar nu 3,3 bar (velg kan maximaal 4 bar hebben.
Aha, interessant. Niet dat ik het nu ineens weet.... :oops:
Nu is interessant om te weten welke stand dat is. Is het met het ventiel beneden, dan is het vermoedelijk iets met het ventiel. Is het precies tegenover het ventiel dan denk ik aan de las van de velg. Veel velgen worden namelijk gelast of soms gelijmd precies tegenover het ventiel. Op de las zit dan de sticker met velgmodel. Ik heb er nooit van gehoord maar als die las los zit kan ik me iets voorstellen.
Je kunt ook de buitenband eens een kwartslag draaien en kijken of het gepiep verplaatst. De binnenband kun je geen kwartslag draaien ( :) ) maar wel omkeren. Dat is alleen interessant als het gepiep niet bij het ventiel en ook niet precies er tegenover is.
Het kan nog in de naaf zitten, maar dat lijkt me inmiddels vreemd met het gewichtseffect.
Leon schreef:
wo 24 apr, 2019 10:57
Erikoga schreef:
wo 24 apr, 2019 10:28
De piep ontstaat steeds op dezelfde plek. Is te zien een stand magneet kilometerteller/ stand stickers velg. Bovendien als je de band meer belast (voorover leunen op je stuur) dan wordt de piep ook luider. Alle spaken zijn gecontroleerd (visueel en met spanningsmeter), net als velg en velglint. Het zou dus ook in binnenband kunnen zitten. Banden stonden op 2,5 bar nu 3,3 bar (velg kan maximaal 4 bar hebben.
Aha, interessant. Niet dat ik het nu ineens weet.... :oops:
Is het niet "gewoon" een niemendalletje dat tegen de band aankomt.
Een takje, grasspriet, los eindje van een TieWrap ?

Het meest geniepig is zo'n piep die alleen optreedt als je op de fiets zit of op het stuur leunt ... dan hoor je niks als je de fiets optilt en het wiel draait.

Groeten BSM
Ik zou de buitenband (laten) vervangen, heb al enkele keren een gelijkaardig klinkend verhaal gehad met deze banden. Er zit soms een foutje in het loopvlak waardoor hij zijdelings 'slipt' bij elke omwenteling, het slippen veroorzaakt het piepje. Wanneer het een foutje in het loopvlak betreft wordt de band meestal onder garantie vervangen.
Afgelopen weekend heb ik de voorband eraf gehaald en een beetje vaseline op de band gedaan. Een dun laagje op de plek waar de band contact maakt met de velg (beide kanten). Ik had ook de velg dun kunnen insmeren maar dan zou de velg onnodig vies worden. Toen de band er weer op gezet. Heel gedoe om hem mooi rond te krijgen, maar dat ging makkelijker dan voorheen (door de vaseline zet hij zich iets makkelijker).
Gisteren ben ik van Texel naar Voorschoten gefietst (135km) en niet één piepje! Fijn dat het weer lekker stil is, dank voor de tips en adviezen!
Groet Erik
Fijn dat het is opgelost, maar maak er geen gewoonte van. Vaseline is nl slecht voor rubber. Mocht de band er de volgende keer plakkerig afkomen dan weet je waardoor. Je zou wel siliconenolie kunnen gebruiken, maar het smeren van de hieldraad is sowieso geen goed idee, tenzij het betreffende wiel geen rem of aandrijfkrachten verwerkt. Mocht je na een forse remactie ineens een uitgescheurd ventiel hebben dan weet je ook waardoor dat komt.
Hmmm goed punt. Niet over nagedacht. Ik heb gelukkig altijd een reserve binnenband bij me.. ik hoop maar dat de heleboel er niet uitscheurt. Ik heb er wel vertrouwen in, tijd zal het leren. :wink:
Erikoga schreef:
do 02 mei, 2019 12:07
Hmmm goed punt. Niet over nagedacht. Ik heb gelukkig altijd een reserve binnenband bij me.. ik hoop maar dat de heleboel er niet uitscheurt. Ik heb er wel vertrouwen in, tijd zal het leren. :wink:
Probeer het niet uit tijdens een steile afdaling met hoge snelheid.

Ik kan altijd wel uit de voeten met zeepsop.
Paar maanden verder en heel wat wijzer. Helaas beleef de piep zitten en ik bleef op zoek naar oorzaak. Na steeds weer dingen uitsluiten kwam ik tot slotsom dat piep in de SON dynamo moest zitten. Mijn fietsenwinkel in Rotterdam hoorde de piep maar kon deze niet plaatsen. Dus: wiel naar importeur (en misschien ook producent) van de naafdynamo. Zoals dat gaat krijg je op een bepaald moment een belletje dat het wiel weer terug is. Dan hoop je dat ze iets gevonden hebben. En jawel, er zat een nieuwe (dezelfde) velg in, want wat bleek: de piep werd door de velg veroorzaakt en wel bij de bevestiging (verlijming) van de breuklijn van de velg. Ik wist niet dat dat kon, knap dat ze het gevonden hebben. Sindsdien is het helemaal stil (bij het fietsen). Echt super goede service!
Bedankt voor het terugmelden. Het blijkt dus dat ook daar, zelfs daar, een piep vandaan kan komen! En het lijkt me inderdaad heel lastig aan te tonen of zelfs maar reproduceren.
Zat Leon een aantal maanden terug toch aardig op het goede spoor.

Zo te horen heeft Bike4travel goed zijn best voor je gedaan.
Ja dat hebben ze zeker!