Additionally, paste this code immediately after the opening tag: eikenprocessierups - Forum Wereldfietser

eikenprocessierups

De eikenprocessierups is - net als de teek - aan een stevige opmars bezig. In 2018 werd de rups in Leeuwarden aangetroffen, terwijl men er toen nog grotendeels van uit ging dat het een Belgisch/Limburgs probleem was. Ze kwamen vooral voor in eiken die niet in kluitjes wonen, dus langs fietspaden en op campings, maar intussen blijken ze hun opmars ook in de bossen te maken hetgeen daarmee ook een argument voor wildkamperen ontkracht.
Je kan er een oogontsteking aan over houden en bij contact met de huid ontstaan er jeukende bultjes.

In ieder geval was ik vorige week op een camping in het noorden des lands waar een paar eiken staan en ondanks de waarschuwing van de beheerder om mijn tent er niet bij in de buurt te zetten (men adviseerde een plaatsje benedenwinds), zit ik aardig onder de bulten. Onderweg ben ik ook de nodige eiken gepasseerd die met een rood wit lint waren uitgerust waarmee voor deze vlinder in wording wordt gewaarschuwd, dus het hoeft niet van de camping te komen. Het jeukt als de ziekte en ik lees net dat krabben niet helpt (maar is wel lekker). Om de haartjes te verwijderen dien je iets klevends in de geest van plakband op de aangedane plek aan te brengen en aansluitend er weer af te trekken om die haartjes te verwijderen. Kleren dienen heet en zorgvuldig gewassen te worden. De verschijnselen horen na 2 weken weer te verdwijnen.

Het schijnt dat de problemen met de haren van die beessies vanaf half mei tot eind juni het ergst zijn, dus de komende weken zou dit probleem weer kleiner moeten worden.

Ik zie eerlijk gezegd het nut van de waarschuwingen langs het fietspad niet zo in: het enige dat je kunt doen is je regenpak aan als je zo'n lint om een boom ziet hangen. En je ogen dicht doen. Of omrijden maar wellicht staat er dan weer zo'n boom met beessies...
Steunzool schreef:
wo 26 jun, 2019 09:54
Ik zie eerlijk gezegd het nut van de waarschuwingen langs het fietspad niet zo in: het enige dat je kunt doen is je regenpak aan als je zo'n lint om een boom ziet hangen. En je ogen dicht doen. Of omrijden maar wellicht staat er dan weer zo'n boom met beessies...
Ik zie zo'n waarschuwing als een bij mij welkome vorm van "fiets even door en kies een andere boom uit om onder te staan pauzeren of picknicken".
Het idee van benedenwinds je tent opzetten vind ik dan weer minder :wink: .
Afgelopen weken in een huisje in Twente gezeten. Ook daar is het echt een plaag. Toch helpen de waarschuwingen wel iets. Je bammetje eet je dus niet op op het mooie bankje in de schaduw onder de eik. En ‘s avonds thuis weet je waar die jeukende plekken van komen. Er zat dus geen mug in je slaapkamer.
Op mijn route door half Nederland van afgelopen week, dacht ik op een gegeven moment dat het handiger zou zijn om de eiken die geen last hebben van het rupsje te gaan markeren. Ook leek het me op een gegeven moment leuk om zelf een willekeurig rood-wit lint te kopen en daarmee een rijtje beukenbomen te markeren. (verveling slaat wel eens toe na 80km...)
Na 5 dagen fietsen heb ik 5 dagen aan de rand van een singel met eikenbomen gekampeerd. Mijn buren hadden alle signalen van de rups te pakken, en liepen de hele dag te kriebelen. Ondanks dat ik er 10 dagen potentieel aan ben blootgesteld, heb ik geen bultje of jeukje kunnen ontdekken. wellicht dat de een er toch gevoeliger voor is dan de ander?
De teken zijn daarentegen wel universeel. Heb er in 5 dagen fietsen 2 mogen verwijderen, terwijl ik, voor mijn gevoel, echt niet veel van de gebaande paden ben geweest.

Als we tot slot even omdenken, dan wacht ons straks een hele processie van mooie vlinders te wachten.. :lol:
Jammer genoeg is de offspring van een eikenprocessierups helemaal geen mooie vlinder maar een wat bruinig ding dat voornamelijk in de schemer rondfladdert....
Ook ik zit onder de bulten en krabben is heerlijk. Irritatie door eikenprocessierups is niet te vergelijken met de soms levensbedreigende ziekte die van een tekenbeet kunt krijgen. Wat ik mij dan afvraag is of ze in landen ten zuiden van ons ook zoveel last van deze rups hebben, of dat de mensen inmiddels resistent zijn of dat er door een natuurlijk evenwicht minder rupsen zijn?
Het is balen, maar zijn net zo vervelende broertje, de dennenprocessierups, schijnt ook naar Nederland te komen.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ver ... omt-eraan/

Om de last enigzins te beperken gebruiken mijn gezinsleden een combinatie van "after sun en menthol talcpoeder".
Dat schijnt verlichting van de klachten te geven.
ik kan het niet beamen omdat ik zelf (nog?) geen last ondervind van de rupsen (gelukkig).
Hier ook flink wat bulten (dacht eerst dat het muggenbultjes waren), waarschijnlijk zowel van het wandelen als het fietsen. Nog verbazingwekkend hoeveel eiken je tegenkomt nu ze wat meer opvallen met de linten. Ook een favoriet rustbankje van me was helemaal ingepakt met linten omdat deze onder eiken staat.
Bert van Sprang schreef:
wo 26 jun, 2019 10:27
Ook ik zit onder de bulten en krabben is heerlijk. Irritatie door eikenprocessierups is niet te vergelijken met de soms levensbedreigende ziekte die van een tekenbeet kunt krijgen. Wat ik mij dan afvraag is of ze in landen ten zuiden van ons ook zoveel last van deze rups hebben, of dat de mensen inmiddels resistent zijn of dat er door een natuurlijk evenwicht minder rupsen zijn?
Of mensen er beter mee om kunnen gaan in andere landen is me niet bekend wel dat door overbevolking en monocultuur (heel veel eiken) hier in NL het aantal natuurlijke vijanden is afgenomen. In Zutphen heeft men hiervoor zelfs mezenkasten opgehangen omdat die onder andere deze rups als voedsel gebruiken.
Steunzool schreef:
wo 26 jun, 2019 09:54
Ik zie eerlijk gezegd het nut van de waarschuwingen langs het fietspad niet zo in: het enige dat je kunt doen is je regenpak aan als je zo'n lint om een boom ziet hangen. En je ogen dicht doen. Of omrijden maar wellicht staat er dan weer zo'n boom met beessies...
Afgelopen weekend heb ik met wat vriend(inn)en een rondje gefietst. Ten zuiden en oosten van Utrecht werd op allerlei plekken gewaarschuwd voor de eikenprocessierups. Geen idee wat we konden verwachten, fietsten we door. We zitten nu allemaal onder de bulten. Onder een boom zitten is niet nodig, er langs fietsen is voldoende.

Als ik de volgende keer zo'n waarschuwing zie, fiets ik om.

Het zou wel fijn zijn als je op de fietsrouteplanner kon aangeven "vermijd eikenprocessierupsen" :-) Voorheen werd nog wel bijgehouden door vrijwilligers waar ze zich bevonden. Misschien zijn het er inmiddels zoveel dat dat nu niet meer is te doen.
Overbevolking en monoculturen? Ik kan mij van zuidelijke landen gigantisch eikenbossen herinneren en ik vroeg me gewoon af of er in de toekomst wellicht een natuurlijk evenwicht ontstaat met minder rupsen. Het is evident dat de rups door klimaatverandering naar het noorden oprukt. Dit willen bestrijden is dweilen met de kraan open en volgens mij kunnen we ons geld beter ergens anders aan besteden, zoals het bestrijden van dier/plantsoorten die hier niet thuishoren, maar geïmporteerd zijn. (Waarmee ik maar wil zeggen dat eikenprocessierups en teek hier inmiddels gewoon thuishoren, ik zie ook geen heil in het beschermen van diersoorten die bij ons dreigen uit te sterven omdat het klimaat verandert, wel in streven naar beperken klimaatverandering.)
Info: Dossier: Eikenprocessierups.

O.a.
Hoe kan ik brandharen uit kleding en wasgoed verwijderen?

De brandharen zijn moeilijk uit de kleding te verwijderen. Om herhaalde blootstelling te voorkomen is dit verwijderen van de haren uit de kleding echter wel noodzakelijk. De kleding dient daarom zeer grondig op 60 graden gewassen te worden, zeker wanneer men weet dat men in een belast gebied is geweest en men overlast van de brandharen heeft ondervonden.
Moet of kun je bomen met rupsen overigens ergens melden? Ik bleek gisteren mijn botemhammetje in de schaduw van zo'n eikenboom op te staan eten. Geen last gekregen gelukkig, maar ook niks aangeraakt daar en meteen vertrokken.
Even opzoeken naar gemeentelijke meldpunten van die gemeente valt niet mee. Gemeenten doen er alles aan om zo VEEL mogelijk informatie te geven en door andere instanties te laten verspreiden waardoor het niet meer mogelijk is te vinden wat je zoekt.
Gisteren kleine 2 uur in het bos bij Bergen op Zoom gespeeld, maar ik zit inmiddels onder de bultjes :evil:
janenliseth schreef:
wo 26 jun, 2019 16:59
Deze komt er ook aan
http://www.rescani.org/super-gevaarlijk ... ssie-rups/
Klinkt als de denneboomprocessierups van hierboven. Maar staat wel interessante informatie in, namelijk dat als die rupsen in hun processie-formatie op pad gaan en je laat ze in een cirkeltje lopen dat ze dan rondjes blijven lopen totdat ze sterven door gebrek aan voedsel.
Het lijkt erop dat de afgelopen week een bijzonder goede was voor de rupshaartjes.

Aftersunspul lijkt intussen iets te helpen tegen de jeuk.
Bert van Sprang schreef:
wo 26 jun, 2019 12:14
Overbevolking en monoculturen? Ik kan mij van zuidelijke landen gigantisch eikenbossen herinneren en ik vroeg me gewoon af of er in de toekomst wellicht een natuurlijk evenwicht ontstaat met minder rupsen. Het is evident dat de rups door klimaatverandering naar het noorden oprukt. Dit willen bestrijden is dweilen met de kraan open en volgens mij kunnen we ons geld beter ergens anders aan besteden, zoals het bestrijden van dier/plantsoorten die hier niet thuishoren, maar geïmporteerd zijn. (Waarmee ik maar wil zeggen dat eikenprocessierups en teek hier inmiddels gewoon thuishoren, ik zie ook geen heil in het beschermen van diersoorten die bij ons dreigen uit te sterven omdat het klimaat verandert, wel in streven naar beperken klimaatverandering.)
Als je als maatschappij de boel kapot maakt (spuiten en overbemesting) dan is het logisch dat er ergens in de keten ook dingen omvallen die vroeger voor het natuurlijke evenwicht zorgden. Door het gebrek aan natuurlijke vijanden zal je eerst een explosie meemaken voor het zich normaliseeerd.
Het aantal mezen zal de komende jaren naar alle waarschijnlijkheid ook groeien. Als we tenminste voor voldoende huisvesting weten te zorgen. :wink:
Met monoculturen bedoel ik het weinig diverse aanbod van landbouwgewassen waarvan het land eerst kapotgespoten is omdat het het bewerken van het land makkelijker maakt (lees goedkoper)
Het is fantastisch die processierups. We worden met onze neus op de feiten gedrukt.
Temperatuurverandering van klimaat wordt onder de aandacht gebracht.
Gemeenten hebben jarenlang wegen met enkel eikenbomen geplant in plaats van letten op variatie.

Hopelijk leidt dit tot voortschrijdend inzicht dat onze leefomgeving kwetsbaarder is dan we lang dachten.
Nu nog zorgen voor ander beleid.

Bijlagen

Beleid is er genoeg, alleen het uitvoeren ervan is nog wel een dingetje, misschien moeten de beleidsmakers nu maar eens uitvoerders worden.
Wat wel opvalt is dat bij ons de meeste inderdaad langs de doorgaande wegen staan en inmiddels ook wel een jaar of 40 (of nog ouder) zijn. De paarse bolletjes zijn de preventief behandelde bomen, (er staan er nog al wat)
https://gis.apeldoorn.nl/portal/home/we ... 435,52.252
Nature strikes back