Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Appverbod voor fietsers - Forum Wereldfietser

Appverbod voor fietsers

Sinds maandag is er een appverbod voor fietsers. Je mobiel in de hand gebruiken mag niet meer op de fiets. Veiligheid boven alles. Nu hebben veel vakantiefietsers een telefoonhouder voor op het stuur. Vooral bedoeld voor navigatie op je smartphone. Dit mag wel. Maar de nieuwe wet is vaag als je de mobiel in de houder tijdens het fietsen naast navigatie ook gebruikt voor apps zoals Spotify, Whatsapp of dit forum bijvoorbeeld...
Dan ben je nog steeds afgeleid maar heb je de telefoon niet in de hand. ANWB adviseert om daarvoor een oortje met bediening te gebruiken, en zo blijven we bezig. Mijn vraag; wie gebruikt zijn telefoon intensief tijdens het fietsen en hoe doe je dat?
De wetstekst is nu:
"Artikel 61a
1
Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden. Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler
."
Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2019-07-01

Ik vind naar niets vaags aan voor wat betreft dingen in een houder. Het gaat om vasthouden.
Ik snap dat de wet spreekt van vasthouden. Je zou je smartphone ook tussen hoofd en nek kunnen klemmen. Bepaalde gehandicapten doen dat met de voeten. Mag dus ook niet.
Als het ding in een houder zit mag je er wat dit stukje wet betreft alles mee.

Wat een mobiel electronisch apparaat is, is volgens mij niet helemaal in de wet gebeiteld. Maar ik denk niet dat ik veel kans zou maken met een Garmin in de hand en turend op het kleine schermpje onder een boete uit te komen.
De vraag is denk ik eerder: wie is verslaafd aan zijn/haar telefoon? Want dát is waar het probleem ontstaat: al die scholieren (en om de een of andere reden zie ik het vooral meisjes doen) die uit verslaving of verveling al fietsend op hun scherm bezig zijn. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een beetje serieuze fietser, zoals op dit forum, al fietsend en met oortjes in de hele tijd met zijn/haar telefoon bezig is, ook al is deze aan het stuur bevestigd. Dat vind ik gewoon gevaarlijk. Maar misschien zijn ze er wel, en zo ja, dan hoop ik dat ze ook een opvallend vlaggetje op hun fiets hebben bevestigd, zodat ik ze kan herkennen en er met een ruime boog omheen kan fietsen.
Tijdens het geocachen heb ik de telefoon wel eens vast. Ook als ik even in pocket earth wil kijken. Op de vakantiefiets zit alles op het stuur. Berichten sturen deed ik wel eens op de ov-fiets (woon-werk) maar dat zal ik nu niet meer doen.

Bijlagen

De strekking van de wet is natuurlijk om veiligheid in het verkeer te garanderen. En dat handhavers met deze wet kunnen handhaven. Uiteraard is het een kwestie van discipline om je mobiel weg te stoppen en met het verkeer en de omgeving bezig te zijn. Maar wat er nu gebeurt dat iedereen zijn mobiel in een houder plaatst op het stuur garandeert deze veiligheid ook niet. Als ik mezelf en mijn gedrag eens beschouw.
Voor korte afstanden blijft de mobiel in mijn zak. Bellers neem ik niet op en apps beantwoord ik niet.
Maar bij langere tochten gaat de mobiel in mijn stuurhouder. En daarmee neemt de neiging om hem te gebruiken ook toe. Ik heb bij langere tochten de navigatie aan staan. En dan zit ik ik toch vaak te spelen met bijv. in en uit zoomen of even wat POI's opzoeken. En omdat de automatische schermvergrendeling niet uit kan, moet ik zo af en toe wat doen. Als er dan een appje of berichtje binnen komt lees ik die stiekem toch even. Je zit immers met je neus bovenop je mobiel. Soms is de drang groot om die direct te beantwoorden. Ik doe dat dan met spraakherkenning om niet te hoeven typen. Echter dit gaat nooit foutloos, dus moet je vaak toch weer met je vinger het toetsenbordje gebruiken. In tussentijd wil je ook nog even een ander muziekje opzetten of volume regelen. En ja hoor voordat je het weet, komt er weer een nieuw 'belangrijk' berichtje binnen.
Kortom, mijn ervaring is dat een mobiel in een houder heel veel aandacht vraagt en dus ook of juist meer afleidt.
Leon schreef:
wo 03 jul, 2019 10:05
Wat een mobiel electronisch apparaat is, is volgens mij niet helemaal in de wet gebeiteld. Maar ik denk niet dat ik veel kans zou maken met een Garmin in de hand en turend op het kleine schermpje onder een boete uit te komen.
Het is maar goed dat je een tesla (of eender welke electrische auto) niet vast kan houden :wink:

Zelf vindt ik hte gewoon veel te leuk en belangrijk om om me heen te kijken en te luisteren.
Chriet Titulaer gaf in 1985 al het goede voorbeeld:
Terra schreef:
wo 03 jul, 2019 10:30
Maar bij langere tochten gaat de mobiel in mijn stuurhouder. En daarmee neemt de neiging om hem te gebruiken ook toe. Ik heb bij langere tochten de navigatie aan staan. En dan zit ik ik toch vaak te spelen met bijv. in en uit zoomen of even wat POI's opzoeken. En omdat de automatische schermvergrendeling niet uit kan, moet ik zo af en toe wat doen. Als er dan een appje of berichtje binnen komt lees ik die stiekem toch even. Je zit immers met je neus bovenop je mobiel. Soms is de drang groot om die direct te beantwoorden. Ik doe dat dan met spraakherkenning om niet te hoeven typen. Echter dit gaat nooit foutloos, dus moet je vaak toch weer met je vinger het toetsenbordje gebruiken. In tussentijd wil je ook nog even een ander muziekje opzetten of volume regelen. En ja hoor voordat je het weet, komt er weer een nieuw 'belangrijk' berichtje binnen.

Kortom, mijn ervaring is dat een mobiel ... r afleidt.

Kortom (....)?
Wat let je (men) om zelf buiten de wet op jezelf te passen en mede weggebruikers?


Ik heb enkel een garmin gps op het stuur en merk dat je beter kunt stoppen als je even wat wilt doen dat langer duurt dan een klik. Dat doe ik dan ook.

Twee jaar terug pas aan de smartphone gegaan omdat ik bang was om in de grote valkuil van scherm zombie te vallen. Maar tot mijn verbazing is het gelukt om geen slaaf te zijn van dat ding. Ik check slechts een a twee keer dat ding op een dag. En vaak ook helemaal niet. En dat blijkt meer dan voldoende. Moet ik wel bij zeggen ik buiten Whats app geen enkele social media op dat ding heb en dat alle attenderings toeters uit staan. Sowieso is het heerlijk om asociaal op het gebied van sociale media te zijn. Boy wat vreet dat een tijd, aandacht en energie. Ik ben ervan overtuigd dat de wereld door sociale media asocialer is geworden. (maar dat is een andere discussie)

Er schijnt een beloningsmechanisme in je hersenen op gang te komen iedere keer als je een reactie krijgt op social media. Geloof dat dit voor mij niet opweegt tegen de informatiedruk die het daarnaast veroorzaakt. Is een ander wetenschappelijk onderzoek. Ik beleef zaken graag real time met echte contacten. :wink:

Er was ooit een heel sprekend iconisch beeld van een oude vrouw die daadwerkelijk ergens naar kijkt (optocht of zo) terwijl ieder ander in de grote massa om haar heen de werkelijkheid door een mobiel bekijkt ... Kan de foto helaas niet meer vinden
Negrelli schreef:
wo 03 jul, 2019 10:50
Er was ooit een heel sprekend iconisch beeld van een oude vrouw die daadwerkelijk ergens naar kijkt (optocht of zo) terwijl ieder ander in de grote massa om haar heen de werkelijkheid door een mobiel bekijkt ... Kan de foto helaas niet meer vinden
Gevonden!!!
Heerlijke foto over het leven in het hier en nu! 8)

Bijlagen

Terra schreef:
wo 03 jul, 2019 10:30
Kortom, mijn ervaring is dat een mobiel in een houder heel veel aandacht vraagt en dus ook of juist meer afleidt.
Navigatie is als in elk voertuig, vergelijkbaar met een TomTom in een auto, als je teveel erdoor in beslag genomen wordt, een gevaar. Maar afleiding kan ook je omgeving zijn of die bidon die je aan de mond zet om een slok te nemen, of je gesprekspartner die naast je fietst :D
joukon schreef:
wo 03 jul, 2019 11:15
Terra schreef:
wo 03 jul, 2019 10:30
Kortom, mijn ervaring is dat een mobiel in een houder heel veel aandacht vraagt en dus ook of juist meer afleidt.
Navigatie is als in elk voertuig, vergelijkbaar met een TomTom in een auto, als je teveel erdoor in beslag genomen wordt, een gevaar. Maar afleiding kan ook je omgeving zijn of die bidon die je aan de mond zet om een slok te nemen, of je gesprekspartner die naast je fietst :D
De een is meer 'verslaafd' aan zijn mobiel en aan social media of zijn werk dan de ander. Maar dat is inderdaad een andere discussie
Waar het mij om gaat is dat veel fietsers nu overstappen op een houder op het stuur. En dat dit niet perse veiliger is omdat het nog steeds voor afleiding zorgt. Naast de afleiding die er toch al is zoals drinken uit een bidon of een mooie dame op een reclamebord...;-)
joukon schreef:
wo 03 jul, 2019 11:15
Terra schreef:
wo 03 jul, 2019 10:30
Kortom, mijn ervaring is dat een mobiel in een houder heel veel aandacht vraagt en dus ook of juist meer afleidt.
Navigatie is als in elk voertuig, vergelijkbaar met een TomTom in een auto, als je teveel erdoor in beslag genomen wordt, een gevaar. Maar afleiding kan ook je omgeving zijn of die bidon die je aan de mond zet om een slok te nemen, of je gesprekspartner die naast je fietst :D
Plus 1!
Ik ben parttime fietskoerier en heb de telefoon helaas nodig i.v.m. een app waar mijn pakketjes instaan. De telefoon zit netjes in een topeak houder aan het stuur en bij het gebruik van navigatie stop ik even met fietsen. Voor zover ik het begrepen heb is ook het bedienen van je telefoon tijdens het rijden, zelfs al zit hij in een houder aan je stuur, gewoon verboden, en terecht.
Gewoon terecht. Hoe vaak zag ik veel jongelui in stad Groningen haast niet zonder mobieltje rondfietsen, soms met draadjes naar hun oren :x . Alsof ze steeds dommer worden. Twee seconden onoplettendheid bezorgt me al kouwe rillingen....
Ik heb sinds 2018 ook een smartphone, maar ik stop altijd om hem te gebruiken. Zowel per auto als fiets.
patrick_ijsselstein schreef:
wo 03 jul, 2019 13:56
Voor zover ik het begrepen heb is ook het bedienen van je telefoon tijdens het rijden, zelfs al zit hij in een houder aan je stuur, gewoon verboden, en terecht.
Voor zover ik gelezen heb niet. Zie dit deel van de Nota van Toelichting op het nieuwe artikel 61a RVV 1990.

"Het OM wijst terecht op rechtspraak waar al duidelijk is aangegeven wat onder de term ‘vasthouden’ moet worden begrepen. Het gerechtshof Leeuwarden heeft uitspraak gedaan in een zaak die zag op het snoertje van een koptelefoon, waarop een knopje zit waarmee bijv. een telefoon kan worden bediend (opnemen/afbreken gesprek, of volumeregeling).
Het Hof komt in deze uitspraak tot het oordeel dat het continu vasthouden van het oortje van de handsfree set tegen het oor tijdens het rijden onder ‘vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het rijden’ moet worden verstaan.

1 Een logische consequentie van deze uitspraak is dat indien het oortje niet, in ieder geval niet continu, wordt vastgehouden, en enkel een keer op een knopje wordt gedrukt, er geen sprake is van het ‘vasthouden’ tijdens het rijden. Dit is in de toelichting verduidelijkt. Dit is ook in lijn met een uitspraak van het Hof over het bedienen van de mobiele telefoon die in een houder staat. Ook wijst het OM op een uitspraak van het Hof waarbij betrokkene een mobiele telefoon had bevestigd aan zijn pols. In deze situatie oordeelde het Hof dat er wel sprake was van vasthouden.

2 Het OM leidt hieruit af dat het dragen van smartwatches tijdens het rijden niet toegestaan zal zijn op grond van deze wijziging van het RVV. Dat is echter uitdrukkelijk niet de bedoeling. Zoals hierboven al is opgemerkt valt het dragen van smartwatches en andere apparatuur, zoals internetbrillen, die zijn ontworpen om aan het lichaam te dragen, niet onder de definitie van het begrip ‘vasthouden’. Een smartwatch dragen is dus niet verboden. Dit is verduidelijkt in de toelichting. Tevens gaf het OM aan dat ook apparaten die met een snoer of kabels zijn verbonden aan het voertuig onder het verbod zouden moeten vallen. Dat is niet het geval. Dit is verduidelijkt in de toelichting. Het OM ziet graag dat het begrip ‘vasthouden’ wordt uitgebreid met ‘bedienen’.

Een in een houder geplaatst mobiel elektronisch apparaat bedienen levert volgens het OM evident gevaarlijk gedrag op. Het OM geeft wel aan dat het lastig wordt om precies af te bakenen. Dit laatste is inderdaad het geval, daarom richt het verbod zich alleen op het vasthouden van een mobiel elektronisch apparaat. Door nu een eenduidige norm voor alle bestuurders van alle mobiele elektronische apparaten in te voeren wordt er grote stap in de goede richting gezet. Door bedienen ook strafbaar te stellen zouden gewenste verrichtingen zoals het accepteren van een nieuwe route op je navigatie om files te vermijden ook verboden worden. Er wordt daarom niet voor gekozen om naast het vasthouden ook het bedienen van een mobiel elektronisch apparaat te verbieden."

Bron: rijksoverheid.nl

.
Ik ben het wel met het OM eens. Als de term bedienen er ook bij zou komen zou daar onmiddellijk ook discussie over ontstaan. Denk maar aan bijvoorbeeld stembediening.
Die discussie zou je makkelijk kunnen vermijden door over manuele bediening te praten, of bediening via de stem uit te sluiten.
In dit verband: ‘jongeren lezen weer massaal boeken op de fiets nu appen verboden is’. https://speld.nl/2019/07/01/jongeren-le ... rboden-is/
Senior2 schreef:
wo 03 jul, 2019 18:20
Die discussie zou je makkelijk kunnen vermijden door over manuele bediening te praten, of bediening via de stem uit te sluiten.
Maar dan zou ik ook niet al rijdend het zoomniveau van mijn Wahoo Bolt mogen aanpassen.
nicolevelo schreef:
wo 03 jul, 2019 19:00
In dit verband: ‘jongeren lezen weer massaal boeken op de fiets nu appen verboden is’. https://speld.nl/2019/07/01/jongeren-le ... rboden-is/
Geniale site, vooral de berichtgeving rondom het koningshuis is altijd geweldig.