Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Forumslader....onze ervaringen... - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

Forumslader....onze ervaringen...

399 berichten
nicolevelo schreef:
ma 14 jan, 2019 21:20
Marco Meijerink schreef:
ma 14 jan, 2019 21:05
Op de fiets met de lossen Forumslader is de aansluiting als volgt:

Op de Son naafdynamo zit een aansluiting voor een kabel (steekstekker). Het kabeltje gaat langs de vork naar het stuur toe. Is dat het antwoord op je vraag?
Dat is wat ik wilde weten.
Op mijn fiets is er standaard een stekkerloze aansluiting geleverd, wat mooi is natuurlijk. Ik vraag me nu af hoe hierop een losse lader kan worden aangesloten.
Ik had het hier uitgelegd: https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 37#p323093> Misschien is dit iets voor je.
ericplan schreef:
ma 14 jan, 2019 21:53
nicolevelo schreef:
ma 14 jan, 2019 21:20
Marco Meijerink schreef:
ma 14 jan, 2019 21:05
Op de fiets met de lossen Forumslader is de aansluiting als volgt:

Op de Son naafdynamo zit een aansluiting voor een kabel (steekstekker). Het kabeltje gaat langs de vork naar het stuur toe. Is dat het antwoord op je vraag?
Dat is wat ik wilde weten.
Op mijn fiets is er standaard een stekkerloze aansluiting geleverd, wat mooi is natuurlijk. Ik vraag me nu af hoe hierop een losse lader kan worden aangesloten.
Ik had het hier uitgelegd: https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 37#p323093> Misschien is dit iets voor je.
Wat ik eigenlijk zou willen is een aansluiting waarop een losse lader eenvoudig aan te sluiten is of los te koppelen zodat ik kan kiezen of ik de lader al dan niet meeneem. Gaat dat met jouw constructie? Of is het geheel helemaal ingebouwd binnen in de vork?
Marco,
goed om te horen dat jullie geen problemen hebben gehad met de beide ForumLaders.

Had je nog een plan B voor het geval je toch problemen zou krijgen met de ingebouwde versie?

Het blijft toch jamer dat er geen duidelijkheid / zekerheid te vinden is over of het inderdaad goed is
dat je het ding in de stuurbuis laat zitten.
Plan B is simpel. Accupack gebruiken.
Ook plan B als de forumslader ooit defect gaat. Het blijft allemaal toch electronica.
En plan C is met de kaart fietsen. Hebben we jaren gedaan en ik zie niet in waarom het nu niet weer zou kunnen. Wellicht weer wat meer avontuur:).
Voor ons voldoende zekerheid. Maar eerlijk gezegd ben ik vrij zeker geworden dat het niet zo'n vaart zal lopen.
Hoi Marco,
dat was niet helemaal de bedoeling van mijn vraag, maar ik was waarschijnlijk wat onduidelijk.

Jouw plan B is wat te doen als de forumslader niet mee kan of kapot gaat.

Mijn plan B vraag was bedoeld voor de situatie dat bij de controle van de fietsen geconstateerd wordt dat er een accupack in de fiets zit wat in de handbagage moet volgens de vliegmaatschappij.
En dat je dan dus je fiets potentieel achter moet laten omdat je de lader niet kan uitbouwen zonder gereedschap.

Maar goed, het is niet mijn bedoeling om de hele discussie hier weer opnieuw te voeren.
Ik ben allang blij dat het vaak dus wel goed gaat.
Ah, sorry. Nu begrijp ik je.
Als je fiets niet mee zou kunnen dan zou dat inderdaad een pittig probleem zijn.
Onze ervaring is dat als er iets in de bagage zit waar de controleurs vragen over hebben je wordt opgeroepen. Hebben we voor andere zaken een aantal malen gehad. Dan mag je langs komen en uitleggen wat het is.
Als de forumslader in het frame een issue zou zijn dan is het met een inbussleuteltje eruit te halen.
In die situatie zou ik het eruit halen, de forumslader achter laten en even over het verlies heen stappen, om daarna de focus weer op te reis zelf te leggen.
Marco,
duidelijk, en ook een goed plan: over het verlies heenstappen en gaan genieten van de vakantie!

Dank voor je antwoord.
nicolevelo schreef:
ma 14 jan, 2019 22:03
ericplan schreef:
ma 14 jan, 2019 21:53
nicolevelo schreef:
ma 14 jan, 2019 21:20
Dat is wat ik wilde weten.
Op mijn fiets is er standaard een stekkerloze aansluiting geleverd, wat mooi is natuurlijk. Ik vraag me nu af hoe hierop een losse lader kan worden aangesloten.
Ik had het hier uitgelegd: https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 37#p323093> Misschien is dit iets voor je.
Wat ik eigenlijk zou willen is een aansluiting waarop een losse lader eenvoudig aan te sluiten is of los te koppelen zodat ik kan kiezen of ik de lader al dan niet meeneem. Gaat dat met jouw constructie? Of is het geheel helemaal ingebouwd binnen in de vork?
Dat heb ik ook al eens beschreven. Ik werk met twee banaanstekkertjes in een aangepaste klickfix adapter.

https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... =8&t=28139

Daar had ik toen nog de B&M USB-Werk, nu de Forumslader.
Ik heb deze week een forumslader met bluetooth (Kompakt) gekregen en deze heb ik vanmorgen even uitgeprobeerd. Mooi apparaat en werkt prima.

Aangezien ik morgen al met de lader op pad wil (in stuurtas) heb ik hem eerst tijdelijk even ingepakt in schuimfolie en dat in zijn geheel in een kartonnen koker geplaatst. Dit om trillingen en stoten te voorkomen.

Nu zag ik vanmorgen dat de interne temperatuur (FL forumslader) al snel opliep naar zo'n 46 graden. Iemand hier ervaring mee of dit een normale waarde is? Of heb ik de lader te goed ingepakt waardoor hij zijn warmte niet kwijt kan?
Bronsky schreef:
vr 07 jun, 2019 14:17
Nu zag ik vanmorgen dat de interne temperatuur (FL forumslader) al snel opliep naar zo'n 46 graden. Iemand hier ervaring mee of dit een normale waarde is? Of heb ik de lader te goed ingepakt waardoor hij zijn warmte niet kwijt kan?
Ik heb geen forumslader, maar zo'n lader bestaat in essentie uit een gelijkrichter en voltage- en stroomregulators. Bij die twee laatste komt warmte vrij en die moet weg kunnen, dus enig contact met lucht lijkt me wel aangewezen.
Nu zit mijn FL in de stuurbuis, dus ook die krijgt niet heel veel bewegende lucht om zich heen.
Ik heb even snel gekeken in een oud bestand van tijdens de vakantie en daar was de max temp 31 graden C voor die dag.
Of dat dezelfde temperatuur is die jij ziet / opgeeft weet ik natuurlijk niet, maar het zou zo maar kunnen.

Nu is er natuurlijk een verschil in inpakken in schuim / karton en 'los' in een stuurbuis laten hangen.

Ik kan me voorstellen dat inpakken in schuim wellicht wat teveel van het goede is.
Ik heb even mailcontact gehad met Jens. Is op zich geen abnormale temperatuur. Als de lader te warm wordt (65 C?) reduceert hij automatisch de laadcapaciteit. Jens gaf inderdaad aan dat daarmee de laadcapaciteit afneemt naarmate meer thermische isolatie is aangebracht.

Het gaat in mijn geval om een tijdelijke situatie. Ik wil het geheel nog even netjes wegwerken in één of ander aanhangsel aan de fiets. Heb geen ruimte om hem in de stuurbuis onder te brengen (Koga Randonneur).
De nieuwe Ortlieb Ultimate Six Pro E stuurtas heeft electrische contacten in de clickfix bevestiging. M.a.w. je kan alle electronica, waaronder forumslader in de stuurtas steken en snel aan- en afhaken.
bdr schreef:
vr 07 jun, 2019 17:22
De nieuwe Ortlieb Ultimate Six Pro E stuurtas heeft electrische contacten in de clickfix bevestiging. M.a.w. je kan alle electronica, waaronder forumslader in de stuurtas steken en snel aan- en afhaken.
Dank voor de tip. Is zeker het overwegen waard. Zal het binnenkort eens bekijken.
Zag vorige week iets bij onze Duitse ligfietsvrienden en ben me nu aan het oriënteren op wat Jens voor een ligfietser in Duitsland heeft gemaakt, en daar lijkt iets moois aan te komen (pro staat overigens voor Protected) als je alles doorleest.
https://www.velomobilforum.de/forum/ind ... pro.55736/

Link gefikst. :oops:
Ziet er netjes uit in die behuizing. Die zou ik ook wel willen hebben zo.

Overigens doet hier de link naar dat ligfietsforum het niet, maar in het andere topic wel. De link loopt hier niet helemaal door.
Het is gewoon een forumslader in een doossie ipv in een krimpkous. Kan je zelf ook maken. :idea:
Steunzool schreef:
za 06 jul, 2019 22:55
Het is gewoon een forumslader in een doossie ipv in een krimpkous. Kan je zelf ook maken. :idea:
Maar als ik zelf een printplaat en een paar cellen in een e-brooddoos stop krijg ik straks ruzie voordat ik het vliegtuig in wil...

Liever iets waarbij die kans wat kleiner is omdat het al wat vaker zo gemaakt is :)
Steunzool schreef:
za 06 jul, 2019 22:55
Het is gewoon een forumslader in een doossie ipv in een krimpkous. Kan je zelf ook maken. :idea:
En waarom ga je dat voor ons (en de rest van de wereld) dan niet aanbieden? Jens is zo druk dat als je er eentje bij hem besteld je een tijdje op een complete kan wachten, niet iedereen kan er zelf 1 in elkaar zetten, laat staan dat ze een 3d-printer hebben die met hele nauwe toleranties weet om te gaan voor een passend doosje.
_Peter_ schreef: En waarom ga je dat voor ons (en de rest van de wereld) dan niet aanbieden?
Ik vermoed om dezelfde reden dat Jens de Santosbaas 0 op het request heeft gegeven. (i.e. "het moet wel leuk blijven")