Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frame een nieuwe kleur geven - Forum Wereldfietser

Frame een nieuwe kleur geven

Ik heb mijn zwarte Giant, die al sinds 2004 in mijn Zweedse huis stond, vandaag mee terug naar Nederland genomen voor een opknapbeurt. Nieuwe voorbladen en zo meer. Vooral het frame heeft een nieuw verflaagje nodig. Wat adviseren jullie mij het beste om hem een mooi laagje te geven?
Ik denk niet dat je dit bedoeld maar het is wel een bedrijf fietsen in de meest fantastische kleuren spuit.
https://www.unlimitedcolors.nl/
Martin, wat weerhoud je ervan om van die zwarte Giant net zo'n unieke persoonlijke creatie te maken als je van je andere fiets hebt gemaakt (zie dit draadje, even scrollen)? Daar kan geen verfspuiter tegenop ;-)
Henri op Camino schreef:
wo 10 jul, 2019 19:31
Ik denk niet dat je dit bedoeld maar het is wel een bedrijf fietsen in de meest fantastische kleuren spuit.
https://www.unlimitedcolors.nl/
Ja, en dat bedrijf zou ik zeker niet adviseren vanwege zeer slechte ervaringen qua spuitwerk en communicatie.
https://www.cyclepaint.nl/

Maar je woont in Groningen zie ik, vraag eens aan Marten van M-Gineering waar hij z'n frames laat lakken?
Mooi gedaan met die vlaggetjes, maar even zonder dollen, een complete fiets zelf overspuiten is te doen maar zo belachelijk veel werk. Persoonlijk zou ik het laten doen door een professional.
Ik heb mijn Ogre laatst gewoon laten poedercoaten.
Is het niet mogelijk om er een laag transparante lak over te laten spuiten, vooropgesteld dat alle roest weg is en niet terug kan komen. Dan hoef je niet al die vlaggetjes opnieuw er op te schilderen, en is het eigenlijk nog steeds je oude fiets, en niet je oude fiets met een nieuw jasje.
_Peter_ schreef:
wo 10 jul, 2019 22:13
Is het niet mogelijk om er een laag transparante lak over te laten spuiten, vooropgesteld dat alle roest weg is en niet terug kan komen. Dan hoef je niet al die vlaggetjes opnieuw er op te schilderen, en is het eigenlijk nog steeds je oude fiets, en niet je oude fiets met een nieuw jasje.
Er bestaan middeltjes als Novorox die roest stabiliseren, ik weet niet of je eroverheen kan spuiten, maar het werkte best aardig op mijn oude auto.
Henri op Camino schreef:
wo 10 jul, 2019 19:31
Ik denk niet dat je dit bedoeld maar het is wel een bedrijf fietsen in de meest fantastische kleuren spuit.
https://www.unlimitedcolors.nl/
Ziet er duur uit voor een fiets die ik in 1996 tweedehands heb gekocht. Ligt in Brabant, niet naast de deur. Ik wil liever alles zelf doen.
_Peter_ schreef:
wo 10 jul, 2019 22:13
Is het niet mogelijk om er een laag transparante lak over te laten spuiten, vooropgesteld dat alle roest weg is en niet terug kan komen. Dan hoef je niet al die vlaggetjes opnieuw er op te schilderen, en is het eigenlijk nog steeds je oude fiets, en niet je oude fiets met een nieuw jasje.
Deze zwarte Giant heeft geen vlaggetjes. Wel heb ik in 1999 ermee in Amerika gefietst. Bedoeling is de onderdelen te verwijderen tot een kaal frame. Ook ga ik M-Gineering niet benaderen.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 10 jul, 2019 22:58
Henri op Camino schreef:
wo 10 jul, 2019 19:31
Ik denk niet dat je dit bedoeld maar het is wel een bedrijf fietsen in de meest fantastische kleuren spuit.
https://www.unlimitedcolors.nl/
Ziet er duur uit voor een fiets die ik in 1996 tweedehands heb gekocht. Ligt in Brabant, niet naast de deur. Ik wil liever alles zelf doen.
Ik wil hetzelfde gaan doen met een Trek 930 frame uit de jaren 90, maar ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik het wil gaan lakken. Op het moment overweeg ik 2k (twee componenten) spuitbussen, één voor de grondlaag en één om het af te maken, dan zou ik ongeveer 30 euro uitgeven.
Het meeste werk is het verwijderen van oude lak. Met schuurpapier ben je dagen bezig. Met afbijt kan het ook, maar dat is vies spul. Laten stralen gaat snel en is waarschijnlijk niet veel duurder dan het schuurpapier en afbijt die je anders nodig hebt.
Je blijft natuurlijk altijd zitten met veel schoonmaken en voorbereiden, maar het lijkt me wel een leuk project.
Ik zou in elk geval overwegen om het kale frame te laten zandstralen, dat scheelt enorm veel tijd. Als je echt alles zelf wil doen kan je het beste met afbijt aan de gang gaan. alle hoekjes waar je wat lastig bij kan is met een dremel te doen. Eenmaal kaal en vetvrij (ammoniak-oplossing in water) begin je met de eerste laag primer, na elke laag schuur je het geheel licht op met een fijne korrel, 800 of meer, watervast schuurpapier. Dit herhaal je 2 tot 3x, hetzelfde geld voor de uiteindelijke laklaag. Voor een mooie finish werk je het af met een transparant. Wees niet gehaast, geef de verf de tijd om te drogen en werk met dunne laagjes, liever 3 dunne laagjes dan 1 dikke.
Als de lak gewoon lelijk is en niet los komt, opschuren, putjes plamuren en grondlak erop, weer schuren en aflakken. De kwaliteit van het eindresultaat zit hem in de voorbereiding.
Ik heb wel eens een fiets gehad met een breuk die als garantiegeval gerepareerd werd en daardoor ook een nieuwe laklaag. De kleur kon niet hetzelfde. Daardoor was de fiets gevoelsmatig voor mij een andere geworden. Daarom vraag ik me af, Martin, of je de fiets wel echt wilt laten overspuiten. Voelt het voor jou dan nog wel als die fiets? Puur technisch gezien is het misschien handiger en beter om een andere te kopen, onder het mom van 'het wordt eens tijd' of 'ook in Zweden gaat de tijd vooruit', maar dat zijn gevoelsmatige zaken.

Edit nu ik de foto zie: als je daar zo'n dikke onverwoestbare poedercoatlaag over legt is het een heel andere fiets. Niet lelijker, niet slechter maar misschien nauwelijks herkenbaar.
Maar je woont in Groningen zie ik, vraag eens aan Marten van M-Gineering waar hij z'n frames laat lakken?

Marten laat z'n frames poedercoaten.
Je zal wel geduld moeten hebben ;-)
Dit is 'em, mijn zwarte Giant voor mijn tweede huis in Zweden. Al een wat oudere foto, want hij heeft sinds twee jaar een rechte stuur met shifters.

Afbeelding
Was net aan reactie begonnen toen ik je foto zag.

Zoals ik reeds vermoedde betreft het een stalen frame.
Als ik jou was zou ik zeker even contact opnemen met Kiel-Windeweer en Marten vragen naar de mogelijkheden. :idea:
En de afweging maken of je niet gelijk een nieuwe fiets laat bouwen door hem? :D
Mooie fiets, lekker zo laten Martin.