Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 10sp kettingblad op 8sp aandrijving? - Forum Wereldfietser

10sp kettingblad op 8sp aandrijving?

Ik wil de crankset van mijn Pinarello Stelvio vervangen alleen vroeg ik mij af of een 10sp kettingblad gaat werken in combinatie met een 8speed cassette en ketting?
Heb al het een en andere gegoogled maar echt duidelijker wordt het niet.

8 speed onderdelen zijn helaas niet meer goed verkrijgbaar.
Ja kan gewoon
+1 inderdaad
https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... 6%5D=14758
bijvoorbeeld, of je moet een 4-arm crank hebben en dan zijn er meer mogelijkheden. En anders even zoeken naar en bij TA Specialites
10 speed blad op 8 speed ketting kan, 10 speed ketting op 8 speed blad kan lastiger zijn. Het kan dus.

8 speed kettingbladen zijn goed te krijgen op de diverse klassiekerbeurzen. Als je de tijd hebt kun je daar op wachten.
kadooosh schreef:
zo 14 jul, 2019 21:32
Ik wil de crankset van mijn Pinarello Stelvio vervangen alleen vroeg ik mij af of een 10sp kettingblad gaat werken in combinatie met een 8speed cassette en ketting?
Heb al het een en andere gegoogled maar echt duidelijker wordt het niet.

8 speed onderdelen zijn helaas niet meer goed verkrijgbaar.
Nou hier staan er genoeg hoor;
https://www.bike24.com/1.php?content=7; ... asc;page=2
Ik denk dat TS heel andere kettingbladen nodig heeft, o.a. met BCD 135mm.
Het is niet aan te raden 6-7-8 zijn probleemloos uitwisselbaar, 9 speed en 8 speed combineren is al niet ideaal laat staan 10 speed, een voorblad kan.. wellicht, maar het zal waarschijnlijk niet soepel lopen, er zijn nog alivio 8 speed bladen en crankstellen te koop, alivio: prima kwaliteit. Ik heb voor zekerheid wel paar jaar geleden al, voorraad cranks en bladen ingeslagen alivio kwaliteit. Waarschijnlijk is er nog steeds alivio kwaliteit, de hoogst haalbare voor 8 speed; ik zie losse bladen nog staan iig bij bikester voor 10 euro, en/of
cranks bij bol.com

paar jaar geleden er nog 30 euro voor betaald, nu veel duurder, let op de prijs of het niet te duur is, voor los blad betaalde ik paar jaar geleden ook nog 10 euro.
En ook letten op crank lengte, soms alleen in 175 te verkrijgen en niet in 170, meest gangbare maat. In nood is er nog Acera kwaliteit in 8 speed, iets minder dan Alivio, of dan nog weer lager suntour.
Dit gaat over heel andere spullen! 135mm campa bladen of in elk geval, bijv TA of Stronglight, passend op Campa cranks. De tanden van kettingbladen zijn trouwens al 30jaar van dezelfde dikte: 2.0 mm. Een dikke 8v ketting loopt hier probleemloos op.
Waar staat er Campa? Ik haal uit de vraag dat ie z’n crankstel wil vervangen toch? Dus naar iets met wel gangbare 8V bladen zoals die van Shimano misschien?
En mocht ie 135mm steek bladen nodig hebben kan ie gewoon naar Marten van M-Gineering mailen, die heeft ze liggen :D
Ik heb uiteindelijk een cranksetje kunnen scoren op marktplaats van een 9sp.

Gaat idd over een campa set. En ik had 110mm Bcd nodig. Heb op Ebay wel een setje kunnen scoren alleen deze van MP kwam met mooie cranks ;). Aangezien de huidige niet zo netjes meer is.

Nu heb ik alleen nog een trapas iso ita 102mm nodig.
De enige die ik kan vinden is deze maar vind die erg prijzig...
https://hollandbikeshop.com/campagnolo/ ... italiaans/

Kan evt een JIS ita trapas nemen alleen vind die maar in 102mm...
Heb je een Jis of een Iso crankset gescoord? Dat bepaald je trapas!
Shadow schreef:
ma 15 jul, 2019 19:26
Heb je een Jis of een Iso crankset gescoord? Dat bepaald je trapas!
Is een campa record dus ISO :)

Heb deze al gevonden die is al een stuk goedkoper
https://www.ebay.nl/itm/TOKEN-ISO-Squar ... SwW6BZ5dJ3
Shadow schreef:
ma 15 jul, 2019 19:23
Waar staat er Campa? Ik haal uit de vraag dat ie z’n crankstel wil vervangen toch?
Dat staat nergens: slordigheid (verkeerde Forum of gewoon luiheid) van TS, inderdaad. Gaat er bij Pinarello dan geen lampje branden? Maar beetje speuren brengt je op het goede spoor. En Marten Gerritsen is niet altijd de reddende engel. Beetje overdreven.
sjefke schreef:
ma 15 jul, 2019 19:45
Shadow schreef:
ma 15 jul, 2019 19:23
Waar staat er Campa? Ik haal uit de vraag dat ie z’n crankstel wil vervangen toch?
Dat staat nergens: slordigheid (verkeerde Forum of gewoon luiheid) van TS, inderdaad. Gaat er bij Pinarello dan geen lampje branden? Maar beetje speuren brengt je op het goede spoor. En Marten Gerritsen is niet altijd de reddende engel. Beetje overdreven.
Pinarello kan ook Suntour zijn dacht ik en da’s weer JIS :D
Marten heeft veel, weet veel en ik vind het nog steeds een schande dat een paar kwalletjes hem hier weggepest hebben, dat terzijde. De bladen heeft ie gewoon op de site staan, even bellen voor details staat er bij;
http://www.m-gineering.nl/shopcrank.htm
Shadow schreef:
ma 15 jul, 2019 22:08
sjefke schreef:
ma 15 jul, 2019 19:45
Shadow schreef:
ma 15 jul, 2019 19:23
Waar staat er Campa? Ik haal uit de vraag dat ie z’n crankstel wil vervangen toch?
Dat staat nergens: slordigheid (verkeerde Forum of gewoon luiheid) van TS, inderdaad. Gaat er bij Pinarello dan geen lampje branden? Maar beetje speuren brengt je op het goede spoor. En Marten Gerritsen is niet altijd de reddende engel. Beetje overdreven.
Pinarello kan ook Suntour zijn dacht ik en da’s weer JIS :D
Marten heeft veel, weet veel en ik vind het nog steeds een schande dat een paar kwalletjes hem hier weggepest hebben, dat terzijde. De bladen heeft ie gewoon op de site staan, even bellen voor details staat er bij;
http://www.m-gineering.nl/shopcrank.htm
Tjonge, tjonge.... ben je met hem getrouwd? Pinarello = Suntour? Gewoon onzin. Die bladen zijn overal verkrijgbaar.
Jongens, jongens...rustig...vraag werd al in de 1e reactie beantwoord. 8)
sjefke schreef:
ma 15 jul, 2019 22:55

Tjonge, tjonge.... ben je met hem getrouwd? Pinarello = Suntour? Gewoon onzin. Die bladen zijn overal verkrijgbaar.
Nu kun je wel iedere keer m'n woorden een beetje verdraaien, maar dat wordt hem niet. Je gebrek aan respect is tekenend. Ik ben zeer zeker niet met Marten getrouwd, maar net als hem heb ik een hekel aan veranderingen die ons onder de noemer van 'vooruitgang' door de keel geduwd worden.
Italiaanse fietsen zijn zeer zeker niet enkel met Campagnolo afgeleverd, ik heb er genoeg onder handen gehad met Suntour.

Ik ben blij dat de TS geholpen is, maar om nou iedere keer door een trolletje besprongen te worden als je anderen probeerd te helpen hier... :cry: